Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Tomgang/ Turtallsproblemer


  • Logg inn for å legge til innlegg
3 innlegg i dette emnet

#1 TestProsjekt

TestProsjekt

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Registrert: 03-juli 17

Skrevet 14 juli 2017 - 19:34

Hei. Jeg er forsåvidt grønn når det kommer til tuning av scooter men prøver alikevel 😅

Delene er montert og den starter men dauer relativt fort. Jeg føler jeg har lest opp og ned imente etter en løsning på problemet men kommer ingen vei så jeg spør dere.. Her er info..

Jeg har en Gilera Runner sp 50 2010 kjørt ca. 11500.
Deler:
Polini sport 70cc
Polini Hi-speed variator
Med 5grams vekter og..
Med 20kg fjær på clutchen
Yasuni R effektanlegg
(med begge plomber fortsatt på)
Original forgasser (17,5?)
Med luftfilterboks (nytt luftfilter)
Og med ny 80 dyse

*har lest* meg til at 80 dyse har funket bra for mange med lignende oppsett.

Forgasseren er av typen med luftskrue ikke blandingskrue altså skruen sitter mot luftfilterboksen.

Fikk beskjed om å ha litt olje direkte i drivstofftanken for å yttligere smøre stemplet siden det var nytt. Men det røyker endel av eksosen.

Har prøvd å stille litt opp på turtall og lavt turtall.. inn med luftskrue og ut med luftskrue.. lengste den gikk på tomgang var gjerne 15-20 sekund. Men etterhvert som motoren ble varmere sleit den mer og jeg prøvde å stille uten hell.

Spørsmål.. Noen med lignende oppsett med erfaring som kan fortelle meg konkret hva jeg bør gjøre for å fikse problemet?

Mååå jeg ta ut plombene I potta??
Bøøør jeg ta ut plomba I forgasseren? (messingplate med hull mot luftfilter)
Mååå jeg stille forgasser nåla?
Eller er det bare for mye olje i drivstofftanken?

Nevner også at jeg testet å ta ut messingplata I forgasseren men da "lakk" det drivstoff inn i luftfilteret. Normalt?

Hjelp...

Takker på forhånd for de som gidder å ta seg tid.

Dette innlegget er endret av TestProsjekt: 14 juli 2017 - 19:36


#2 Sqtr

Sqtr

    MP-Senior

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 365 Innlegg:
  • Registrert: 06-juni 07
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 14 juli 2017 - 20:01

Hei. Jeg er forsåvidt grønn når det kommer til tuning av scooter men prøver alikevel 😅

Delene er montert og den starter men dauer relativt fort. Jeg føler jeg har lest opp og ned imente etter en løsning på problemet men kommer ingen vei så jeg spør dere.. Her er info..

Jeg har en Gilera Runner sp 50 2010 kjørt ca. 11500.
Deler:
Polini sport 70cc
Polini Hi-speed variator
Med 5grams vekter og..
Med 20kg fjær på clutchen
Yasuni R effektanlegg
(med begge plomber fortsatt på)
Original forgasser (17,5?)
Med luftfilterboks (nytt luftfilter)
Og med ny 80 dyse

*har lest* meg til at 80 dyse har funket bra for mange med lignende oppsett.

Forgasseren er av typen med luftskrue ikke blandingskrue altså skruen sitter mot luftfilterboksen.

Fikk beskjed om å ha litt olje direkte i drivstofftanken for å yttligere smøre stemplet siden det var nytt. Men det røyker endel av eksosen.

Har prøvd å stille litt opp på turtall og lavt turtall.. inn med luftskrue og ut med luftskrue.. lengste den gikk på tomgang var gjerne 15-20 sekund. Men etterhvert som motoren ble varmere sleit den mer og jeg prøvde å stille uten hell.

Spørsmål.. Noen med lignende oppsett med erfaring som kan fortelle meg konkret hva jeg bør gjøre for å fikse problemet?

Mååå jeg ta ut plombene I potta??
Bøøør jeg ta ut plomba I forgasseren? (messingplate med hull mot luftfilter)
Mååå jeg stille forgasser nåla?
Eller er det bare for mye olje i drivstofftanken?

Nevner også at jeg testet å ta ut messingplata I forgasseren men da "lakk" det drivstoff inn i luftfilteret. Normalt?

Hjelp...

Takker på forhånd for de som gidder å ta seg tid.

Plombene i potte og forgasseren MÅ ut når du bruker 80 dyse. Di må egentlig ut uansett, blir bare dritt og ikke minst litt rart å kjøpe trimsylinder og kjøre plombert.

Lufteskrue, helt inn og 1.5 omdreininger ut. Det er grunninnstillinga. Virker i 90% av tilfellene. Klippset på nåla i nest øverste hakk. Virker også i 90% av tilfellene.

Hvor mye olje tok du i bensina ? Du hadde ikke trengt noe.

Det er normalt med noe bensinsprut i luftfilteret.

Dette innlegget er endret av Sqtr: 14 juli 2017 - 20:05


#3 TestProsjekt

TestProsjekt

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Registrert: 03-juli 17

Skrevet 16 juli 2017 - 15:49

Plombene i potte og forgasseren MÅ ut når du bruker 80 dyse. Di må egentlig ut uansett, blir bare dritt og ikke minst litt rart å kjøpe trimsylinder og kjøre plombert.

Lufteskrue, helt inn og 1.5 omdreininger ut. Det er grunninnstillinga. Virker i 90% av tilfellene. Klippset på nåla i nest øverste hakk. Virker også i 90% av tilfellene.

Hvor mye olje tok du i bensina ? Du hadde ikke trengt noe.

Det er normalt med noe bensinsprut i luftfilteret.


Plombene I potta skulle jeg egentlig bare ha der for å få scooteren godkjent med anlegget. Kom aldri så langt siden jeg var for ivrig til å få alt på plass.

Målte aldri hvor mye olje jeg tok oppi. Høyst sannsynlig for mye 😅... Får tømme tanken og fylle kun bensin.

Kommer tilbake med svar på om jeg fikk den til å gå rent om en uke ca.

#4 Kristofferen

Kristofferen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:
  • Registrert: 15-juli 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Lindås
  • Yrke:Bilberger
  • Kjøretøy:2012 Volkswagen Caddy | 2008 Derbi Senda SM125
Garage Garasje

Skrevet 17 juli 2017 - 17:06

Som sqtr sier; det virker litt rart at du har trimsylinder og effektanlegg men likevel velger å beholde alle plomberingene.

 

Jeg tipper at om du bare fjerner alle plomberingene vil du få et helt annet resultat enn det du har idag! Begynn med det, så ser du hva det utgjør :)






0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere