Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Tomgang/ Turtallsproblemer

• Logg inn for å legge til innlegg
14 innlegg i dette emnet

#1 TestProsjekt

TestProsjekt

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:

Skrevet 14 juli 2017 - 19:34

Hei. Jeg er forsåvidt grønn når det kommer til tuning av scooter men prøver alikevel 😅

Delene er montert og den starter men dauer relativt fort. Jeg føler jeg har lest opp og ned imente etter en løsning på problemet men kommer ingen vei så jeg spør dere.. Her er info..

Jeg har en Gilera Runner sp 50 2010 kjørt ca. 11500.
Deler:
Polini sport 70cc
Polini Hi-speed variator
Med 5grams vekter og..
Med 20kg fjær på clutchen
Yasuni R effektanlegg
(med begge plomber fortsatt på)
Original forgasser (17,5?)
Med luftfilterboks (nytt luftfilter)
Og med ny 80 dyse

*har lest* meg til at 80 dyse har funket bra for mange med lignende oppsett.

Forgasseren er av typen med luftskrue ikke blandingskrue altså skruen sitter mot luftfilterboksen.

Fikk beskjed om å ha litt olje direkte i drivstofftanken for å yttligere smøre stemplet siden det var nytt. Men det røyker endel av eksosen.

Har prøvd å stille litt opp på turtall og lavt turtall.. inn med luftskrue og ut med luftskrue.. lengste den gikk på tomgang var gjerne 15-20 sekund. Men etterhvert som motoren ble varmere sleit den mer og jeg prøvde å stille uten hell.

Spørsmål.. Noen med lignende oppsett med erfaring som kan fortelle meg konkret hva jeg bør gjøre for å fikse problemet?

Mååå jeg ta ut plombene I potta??
Bøøør jeg ta ut plomba I forgasseren? (messingplate med hull mot luftfilter)
Mååå jeg stille forgasser nåla?
Eller er det bare for mye olje i drivstofftanken?

Nevner også at jeg testet å ta ut messingplata I forgasseren men da "lakk" det drivstoff inn i luftfilteret. Normalt?

Hjelp...

Takker på forhånd for de som gidder å ta seg tid.

Dette innlegget er endret av TestProsjekt: 14 juli 2017 - 19:36

#2 Sqtr

Sqtr

MP-Senior

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 14 juli 2017 - 20:01

Hei. Jeg er forsåvidt grønn når det kommer til tuning av scooter men prøver alikevel 😅

Delene er montert og den starter men dauer relativt fort. Jeg føler jeg har lest opp og ned imente etter en løsning på problemet men kommer ingen vei så jeg spør dere.. Her er info..

Jeg har en Gilera Runner sp 50 2010 kjørt ca. 11500.
Deler:
Polini sport 70cc
Polini Hi-speed variator
Med 5grams vekter og..
Med 20kg fjær på clutchen
Yasuni R effektanlegg
(med begge plomber fortsatt på)
Original forgasser (17,5?)
Med luftfilterboks (nytt luftfilter)
Og med ny 80 dyse

*har lest* meg til at 80 dyse har funket bra for mange med lignende oppsett.

Forgasseren er av typen med luftskrue ikke blandingskrue altså skruen sitter mot luftfilterboksen.

Fikk beskjed om å ha litt olje direkte i drivstofftanken for å yttligere smøre stemplet siden det var nytt. Men det røyker endel av eksosen.

Har prøvd å stille litt opp på turtall og lavt turtall.. inn med luftskrue og ut med luftskrue.. lengste den gikk på tomgang var gjerne 15-20 sekund. Men etterhvert som motoren ble varmere sleit den mer og jeg prøvde å stille uten hell.

Spørsmål.. Noen med lignende oppsett med erfaring som kan fortelle meg konkret hva jeg bør gjøre for å fikse problemet?

Mååå jeg ta ut plombene I potta??
Bøøør jeg ta ut plomba I forgasseren? (messingplate med hull mot luftfilter)
Mååå jeg stille forgasser nåla?
Eller er det bare for mye olje i drivstofftanken?

Nevner også at jeg testet å ta ut messingplata I forgasseren men da "lakk" det drivstoff inn i luftfilteret. Normalt?

Hjelp...

Takker på forhånd for de som gidder å ta seg tid.

Plombene i potte og forgasseren MÅ ut når du bruker 80 dyse. Di må egentlig ut uansett, blir bare dritt og ikke minst litt rart å kjøpe trimsylinder og kjøre plombert.

Lufteskrue, helt inn og 1.5 omdreininger ut. Det er grunninnstillinga. Virker i 90% av tilfellene. Klippset på nåla i nest øverste hakk. Virker også i 90% av tilfellene.

Hvor mye olje tok du i bensina ? Du hadde ikke trengt noe.

Det er normalt med noe bensinsprut i luftfilteret.

Dette innlegget er endret av Sqtr: 14 juli 2017 - 20:05

• Terje.e liker dette

#3 TestProsjekt

TestProsjekt

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2017 - 15:49

Plombene i potte og forgasseren MÅ ut når du bruker 80 dyse. Di må egentlig ut uansett, blir bare dritt og ikke minst litt rart å kjøpe trimsylinder og kjøre plombert.

Lufteskrue, helt inn og 1.5 omdreininger ut. Det er grunninnstillinga. Virker i 90% av tilfellene. Klippset på nåla i nest øverste hakk. Virker også i 90% av tilfellene.

Hvor mye olje tok du i bensina ? Du hadde ikke trengt noe.

Det er normalt med noe bensinsprut i luftfilteret.

Plombene I potta skulle jeg egentlig bare ha der for å få scooteren godkjent med anlegget. Kom aldri så langt siden jeg var for ivrig til å få alt på plass.

Målte aldri hvor mye olje jeg tok oppi. Høyst sannsynlig for mye 😅... Får tømme tanken og fylle kun bensin.

Kommer tilbake med svar på om jeg fikk den til å gå rent om en uke ca.

#4 Kristofferen

Kristofferen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 49 Innlegg:
  • Yrke:Bilberger
  • Kjøretøy:2012 Volkswagen Caddy | 2008 Derbi Senda SM125
Garage Garasje

Skrevet 17 juli 2017 - 17:06

Som sqtr sier; det virker litt rart at du har trimsylinder og effektanlegg men likevel velger å beholde alle plomberingene.

Jeg tipper at om du bare fjerner alle plomberingene vil du få et helt annet resultat enn det du har idag! Begynn med det, så ser du hva det utgjør :)

#5 TestProsjekt

TestProsjekt

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2017 - 00:24

Ok...

Nå har jeg kommet tilbake fra ferie og brukt 3-4 timer på mekking.

Vil bare starte med å understreke at jeg nå er sinnsykt frustrert.

Jeg har nå tatt ut plombene i yasuni r potta og messing plata i luftinntaket i den originale forgasseren.. Har og skrudd ut innsuget/ reedn? og satt inn de medfølgende "klisterene" i cylinder kittet.

Prøvde oss da frem med lufteskruen og tomgangshastighet skruen for å få gang på den. Den startet men sliter fortsatt med tomgang... Det. Vil. Si. At den klarer seg faktisk best når den er kald!? Hvorfor? Når den er varm virker som jeg må så mye som 2,5-4 ut med lufteskruen. Men da sliter den med hosting og harking når jeg kjører den.

Vi har også justert forgasser nåla fra øverste hakk (mindre bensin) til nederste hakk (mer bensin)..

Føler jeg er så nær å få den til å fungere men blir litt sånn enten så starter den ikke når den er kald eller så dauer den når den er varm og nekter å gå rent.

#6 henhy

henhy

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 26 juli 2017 - 07:06

Får mindre luft når den blir varm (luft utvider seg med varme) og derfor kan vi anta at mopeden din får for mye bensin.

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.

#7 TestProsjekt

TestProsjekt

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2017 - 14:34

Kan det være så enkelt at jeg må skifte til en bedre tennplugg? Som tåler mer varme? Siden den starter ikke like lett når den er varm.

#8 Sqtr

Sqtr

MP-Senior

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2017 - 14:43

Kan det være så enkelt at jeg må skifte til en bedre tennplugg? Som tåler mer varme? Siden den starter ikke like lett når den er varm.

Nei det er nok ikke løsningen. Men en ny plugg er alltid en god idé hvis den som står i ikke allerede er ny da.

#9 TestProsjekt

TestProsjekt

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2017 - 11:49

Med lufteskruen ca. 2 ut og lavestmulig turtall på tomgangskruen så starter den med ett kick og holder seg der helt til den begynner å bli varm da dauer den. Og når jeg kjører den frem å tilbake i gata på 1/4-3/4 gasspådrag så får jeg rykk å napp. Tenker å laste opp et par videoer så dere får høre.. Men før den tid noen som har tanker rundt dette?

Som sagt har jeg polini 70cc med original 17,5 gasser og 80 dyse + yasuni R effektanlegg. Lurer på om jeg bør sette inn 90 dyse å prøve det. Eventuelt kjøpe sports luftfilter..

#10 Sqtr

Sqtr

MP-Senior

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2017 - 12:05

Med lufteskruen ca. 2 ut og lavestmulig turtall på tomgangskruen så starter den med ett kick og holder seg der helt til den begynner å bli varm da dauer den. Og når jeg kjører den frem å tilbake i gata på 1/4-3/4 gasspådrag så får jeg rykk å napp. Tenker å laste opp et par videoer så dere får høre.. Men før den tid noen som har tanker rundt dette?

Som sagt har jeg polini 70cc med original 17,5 gasser og 80 dyse + yasuni R effektanlegg. Lurer på om jeg bør sette inn 90 dyse å prøve det. Eventuelt kjøpe sports luftfilter..

Video blir bra !

Dette innlegget er endret av Sqtr: 28 juli 2017 - 12:05

#11 Kristofferen

Kristofferen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 49 Innlegg:
  • Yrke:Bilberger
  • Kjøretøy:2012 Volkswagen Caddy | 2008 Derbi Senda SM125
Garage Garasje

Skrevet 29 juli 2017 - 22:09

Det høres jo ut som den fortsatt får for mye bensin. Den trenger mer når den er kald, bare tenk på hvordan en motor oppfører seg med choken på. Den går rent med choke helt til den begynner å bli varm, da må du kutte på bensinmengden noe som igjen gir en ren gange.

Sett nålen i original høyde og prøv med en mindre dyse. Lykke til :)

#12 TestProsjekt

TestProsjekt

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2017 - 08:06

Lastet opp 2 videoer.
De som har et godt øre for feilsøking ved hjelp av lyd 👂

Kald motor.

Litt varmere motor..

#13 Sqtr

Sqtr

MP-Senior

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2017 - 09:55

Høres ut som for mye bensin. Skru lokket av luftfilterboksen og se åssen det påvirker motorgangen.

#14 ghaven

ghaven

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 482 Innlegg:

Skrevet 03 august 2017 - 23:27

Enig med forige taler, om bensinen, og ettersom jeg leste var det orginal forgasser og den har vel auto sjoke kan det være den som spøker her og lekker

#15 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 510 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 04 august 2017 - 00:33

Tennpluggen kan sotes om du har kjørt med for mye olje eller for stor dyse, da kan det bli problemer.

Om du har testet dyser og alt mulig, da kan du ha et problem med tenningsystemet, hadde et problem en gang da jeg testet alt, den gikk fint da jeg skulle kjøre, kom bare noen hundre meter så ble den helt rar, til slutt fant jeg ut at tenningsystemet ikke kunne gi så mye strømm som cdi trenger, var utslitt og måtte bytte.
Sier ikke at det er feilen, bare en tanke.
Du kan jo se litt på plugghette/ledning, jord til coil og kontakter osv.

Har du lufteskruen over 2 runder ut kan den riste løs og falle ut.

Kommer det bensin i luftfilteret, da er det mulig du har en reed ventil som ikke er tett !

Med original forgasser og sport 70cc originalt luftfilter, 72-75 dyse vil jeg tro, har ikke kjørt med samme setup da så er ikke sikker.

Runneren er vel vann kjølt, pass på så du ikke har luft i radiator slanger, kan jo også ha klemt pakninger under montering.

Dette innlegget er endret av Terje.e: 04 august 2017 - 01:08

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere