Gå til innhold

Bilde

Ny moped, 15 år siden sist

• Logg inn for å legge til innlegg
10 innlegg i dette emnet

#1 RuuDpus

RuuDpus

MP-Ukjent

• Bruker
  • 4 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2018 - 15:30

Hei! Meg og en kammerat lurte på å kjøpe oss mopeder, da helst veteran. Tempo Panter står øverst på ønskelista, men lite å velge i til ok priser.

Hva bør man kjøpe hvis driftssikkerhet er viktig, og er det noe man bør styre unna?

Synes også zr50s og tempo tiger ser kule ut. Sikkert flere i denne kategorien jeg ikke vet hva heter... Corvette er jo naturligvis også et alternativ!

#2 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 792 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 23 juli 2018 - 08:55

Selv liker jeg de gamle vespa smallframe scootere, er vel mest pga muligheten til 125-150cc trim.
På de er riktig valg av deler viktig, om man får tips an noen som kan det går det bra, selv gikk jeg gjennom et helvete med clutch som river seg løs og mange andre svakheter som må oppgraderes riktig.

Dette innlegget er endret av Terje.e: 23 juli 2018 - 08:57

#3 RuuDpus

RuuDpus

MP-Ukjent

• Bruker
  • 4 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2018 - 15:07

Blir i utgangspunktet å kjøre originalt som vel er mellom 50 og 60km/t på gamle mopeder

Girmoped er et "must", selv om vespa er kule de og ;)

#4 MrFIXT

MrFIXT

Årets Bruker 2013/14

• Moderator
  • 10 469 Innlegg:
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 23 juli 2018 - 21:56

Hei! Meg og en kammerat lurte på å kjøpe oss mopeder, da helst veteran. Tempo Panter står øverst på ønskelista, men lite å velge i til ok priser.

Hva bør man kjøpe hvis driftssikkerhet er viktig, og er det noe man bør styre unna?

Synes også zr50s og tempo tiger ser kule ut. Sikkert flere i denne kategorien jeg ikke vet hva heter... Corvette er jo naturligvis også et alternativ!

Digger de her, har hatt 3-4 av dem sjøl igjennom tia..!

https://www.google.n...mobile&ie=UTF-8

#5 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 525 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:Suzuki tsx, og Volvo 242;)

Skrevet 24 juli 2018 - 03:01

Hva med suzuki tsx/ honda mt5 eller mtx, de er alle overaskende populære mopeder, også idag

Sent from my iPhone using Tapatalk

gogutt

#6 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 792 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 24 juli 2018 - 08:14

Blir i utgangspunktet å kjøre originalt som vel er mellom 50 og 60km/t på gamle mopeder
Girmoped er et "must", selv om vespa er kule de og ;)

Ok skjønner, må bare si at de vespa har faktisk 4 gir.
Tempo og corvette er ikke det samme moped ?

En jeg kjenner som er i 50 åra snakker mye om de gilera trail, må ha vert en av de beste.

Dette innlegget er endret av Terje.e: 24 juli 2018 - 08:15

#7 RuuDpus

RuuDpus

MP-Ukjent

• Bruker
  • 4 Innlegg:

Skrevet 24 juli 2018 - 19:13

Gilera som flere her nevner hadde vært midt i blinken!

Mt5/tsx synes er det litt for mange 16åringer som kjører ennå ;)

#8 Shons

Shons

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 357 Innlegg:
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter

Skrevet 15 august 2018 - 08:32

Hei! Du nevner Panter, og som du sier, dette er dyre greier. Fordelen med å velge en Panter (f.eks)  er at den taper seg ikke i pris, mest sansynlig. Lettskrudde sykler, går meget godt med trim dersom det er interessant, og ikke minst en av de peneste "gamle" klassikerne syns nå jeg. Så har jeg også 2stk.. :) 

-Bakdelen med disse er i hovedsak delepris. Ikke tro at en sykkel til 6-10.000 nødvendigvis er et kupp. Det er selvsagt forskjell på restautrering (det orker ikke jeg foreløpig iallefall) og oppussing til OK bruksstand. 

Suzuki ZR / Tsx, også lettskrudde sykler, rimelige deler på mye, myye deler å hente fra bruktmarkedet, og gode å kjøre. Jeg har personlig Tsx som favorittsykkel enda. 

Gilera blir nevnt, og det må vel kunne kalles gull! :) 

Corvette, ikke den fineste sykkelen akkurat, men har mye sjarm syns jeg. Har også 2 av disse. 

Velg og vrak egentlig.. Om du skal ha det til kosehobby, er da 20-30.000 så mye å snakke om? Skal du vaske, flikke, polere og bytte olje og drevkit en gang i blandt, så er det igrunn mer hensiktsmessig å kjøpe en dyrere, fin sykkel med en gang. 

Skule du tenke på Suzuki ZR50-SK så har jeg en som skal selges etterhvert. Den er i OK-bra stand, tight og fin i ramme, nyoverhalte gafler + +. Der er prisen tenkt rundt 15K inkl. ekstra motor og div. deler. 

Ok skjønner, må bare si at de vespa har faktisk 4 gir.
Tempo og corvette er ikke det samme moped ?

En jeg kjenner som er i 50 åra snakker mye om de gilera trail, må ha vert en av de beste.

Hei! I og for seg riktig, men Corvette er en type Tempo. Jonas Øglænd produserte "norske" mopeder i sin tid. Merkenavnet var Tempo, og modellene/typene var f.eks. Corvette, Panter, Tiger, Taifun osv.. :) 

Tempo: Corvette 380 1984, Corvette 380 1987, Panter 360 1972, Panter 360 1972

Suzuki: Ts50x 1985, Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur! 

#9 MrFIXT

MrFIXT

Årets Bruker 2013/14

• Moderator
  • 10 469 Innlegg:

Skrevet 17 august 2018 - 12:26

Hei! Du nevner Panter, og som du sier, dette er dyre greier. Fordelen med å velge en Panter (f.eks)  er at den taper seg ikke i pris, mest sansynlig. Lettskrudde sykler, går meget godt med trim dersom det er interessant, og ikke minst en av de peneste "gamle" klassikerne syns nå jeg. Så har jeg også 2stk.. :) 
-Bakdelen med disse er i hovedsak delepris. Ikke tro at en sykkel til 6-10.000 nødvendigvis er et kupp. Det er selvsagt forskjell på restautrering (det orker ikke jeg foreløpig iallefall) og oppussing til OK bruksstand. 

Suzuki ZR / Tsx, også lettskrudde sykler, rimelige deler på mye, myye deler å hente fra bruktmarkedet, og gode å kjøre. Jeg har personlig Tsx som favorittsykkel enda. 

Gilera blir nevnt, og det må vel kunne kalles gull! :) 

Corvette, ikke den fineste sykkelen akkurat, men har mye sjarm syns jeg. Har også 2 av disse. 

Velg og vrak egentlig.. Om du skal ha det til kosehobby, er da 20-30.000 så mye å snakke om? Skal du vaske, flikke, polere og bytte olje og drevkit en gang i blandt, så er det igrunn mer hensiktsmessig å kjøpe en dyrere, fin sykkel med en gang. 

Skule du tenke på Suzuki ZR50-SK så har jeg en som skal selges etterhvert. Den er i OK-bra stand, tight og fin i ramme, nyoverhalte gafler + +. Der er prisen tenkt rundt 15K inkl. ekstra motor og div. deler. 

Hei! I og for seg riktig, men Corvette er en type Tempo. Jonas Øglænd produserte "norske" mopeder i sin tid. Merkenavnet var Tempo, og modellene/typene var f.eks. Corvette, Panter, Tiger, Taifun osv.. :) 

Trigger, Sprint, Swing, Comet osv... 😁..!

#10 ghaven

ghaven

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:

Skrevet 18 august 2018 - 23:58

Den fineste synes jeg var strøken panter ramme med fighter 125 motor eller 100 og dobbel eksos. I hvert fall den som hadde firkanta sylinder uten at jeg kan huske helt , men fin var den og bra gikk den. Ren nostalgi som flyttet seg på den tiden

Dette innlegget er endret av ghaven: 19 august 2018 - 00:01

#11 MrFIXT

MrFIXT

Årets Bruker 2013/14

• Moderator
  • 10 469 Innlegg:

Skrevet 19 august 2018 - 11:14

Den fineste synes jeg var strøken panter ramme med fighter 125 motor eller 100 og dobbel eksos. I hvert fall den som hadde firkanta sylinder uten at jeg kan huske helt , men fin var den og bra gikk den. Ren nostalgi som flyttet seg på den tiden

Ja, flere jeg kjenner hadde Fighter 125cc i Panter ramma si..og den 4-kanta du snakka om er nok muligens en Sprint 100cc motor, husker ikke helt men jeg hadde sjøl en hel Sprint 100cc sykkel..!

1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere