Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Riper i ny c40

• Logg inn for å legge til innlegg
13 innlegg i dette emnet

#1 03Furia

03Furia

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:MH furia 03

Skrevet 10 august 2018 - 17:17

Er det normalt at det blir sånne riper i en sylinder som ikke har gått en time engang? De er ganske breie, men jeg kjenner dem ikke med neglen forsåvidt. Det er én mellom eksosporten og én ganske nøyaktig 90 grader til venstre for eksosen.

Vedlagte filer

Airsal c40
24mm oko
Veiv
Filter

#2 Derbi.09

Derbi.09

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 198 Innlegg:
  • Yrke:VG2
  • Kjøretøy:Derbi x-race 09.mod

Skrevet 10 august 2018 - 18:27

Nei det er ikke meningen. Kjørt litt hardt? Ikke mistet noe nedi ved montering? Mye olje kjører du med? Luftet kjølesystemet?

#3 03Furia

03Furia

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:

Skrevet 10 august 2018 - 18:32

Har ikke kjørt en meter med den enda. Får den ikke til å gå skikkelig. Jeg var SUPER nøye med å ikke miste no neddi og jeg vasket henda 100 ganger under montering. Stempelringen sitter der den skal, den får nok olje, ca 4% og kjølesystemet er luftet.
Airsal c40
24mm oko
Veiv
Filter

#4 Jalano

Jalano

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 327 Innlegg:
  • Yrke:Grusvask
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja 250r 2010, yamaha aerox 2003

Skrevet 10 august 2018 - 19:08

Smørte du inn stempelet, stempelringer og sylinderveggene med litt olje første gang du monterte det sammen? Eller monterte du det sammen tørt?

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk

#5 03Furia

03Furia

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:

Skrevet 10 august 2018 - 19:26

Brukte god og rød 2t olje under montering. Hvor stor kan sjansen være for at veiva ikke står i senter å tru? Jeg har kløyva motor før, i tillegg til at jeg fikk hjelp av en som både er mekaniker og som har kjørt og skrudd sykler hele sitt liv når jeg monterte doppler veiva så jeg har egentlig ikke noe trua på at veiva er problemet. Men samtidig så vet jeg snart ikke hva annet det kan være siden alt fra stator til luftfilter er nytt og overdimensjonert (dyser og oljeblanding)
Airsal c40
24mm oko
Veiv
Filter

#6 Superdarus2000

Superdarus2000

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 024 Innlegg:
  • Yrke:Golfballdykker
  • Kjøretøy:yAmHA Dt 49.5555cc

Skrevet 10 august 2018 - 22:12

De svarte streken du snakker om eller den lille grå ripen?

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

http://www.mopedport...

Blodtrimmet TMS Motard 50cc, gikk som ett helvette til rammen knakk. Kalte den kamazaki siden når den var parkert utenfor skolen så knakk støtten og da tok den med seg 10 andre mopeder i fallet :p  :lol

#7 03Furia

03Furia

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:

Skrevet 10 august 2018 - 22:20

De svarte strekene ja.
Airsal c40
24mm oko
Veiv
Filter

#8 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 739 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 10 august 2018 - 22:30

Det kan komme av for trang stempelring, eller ikke brukt riktig moment/torque, stempel feil vei, som han sa luft i kjølesystem eller pumper vannet feil vei i radiator.
Hvordan ser stempelet ut ?

#9 03Furia

03Furia

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:

Skrevet 10 august 2018 - 22:39

Stempelringen har jeg ikke gjort noe med annet enn å sette den på stempelet (riktig vei forøvrig). Brukte momentnøkkel på topplokket, luft i kjøla har jeg forsikret meg om at det ikke er. Hvilken vei vannet pumpes har jeg jo i og for seg ikke sjekka, men det ville jo nødvendigvis krevd at impelleren hadde blitt satt på motsatt vei av hvordan den sitter orginalt, og det går ikke ann. Var ingen riper eller tegn til friksjonsskader og lignende på stempelet heller. Krona er svart, men ikke no å peke på utover det.
Airsal c40
24mm oko
Veiv
Filter

#10 Superdarus2000

Superdarus2000

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 024 Innlegg:

Skrevet 10 august 2018 - 23:16

Stempelringen har jeg ikke gjort noe med annet enn å sette den på stempelet (riktig vei forøvrig). Brukte momentnøkkel på topplokket, luft i kjøla har jeg forsikret meg om at det ikke er. Hvilken vei vannet pumpes har jeg jo i og for seg ikke sjekka, men det ville jo nødvendigvis krevd at impelleren hadde blitt satt på motsatt vei av hvordan den sitter orginalt, og det går ikke ann. Var ingen riper eller tegn til friksjonsskader og lignende på stempelet heller. Krona er svart, men ikke no å peke på utover det.

men hva nå? Vis du ikke kan kjenne ripene med neglen så har det vel egentlig ikke noe å si? Skjønner jo at du vil finne ut av dette da ^_^

Har sånne svarte streker i min tp sylinder også, bare ikke så merkbart som du har det.

Blodtrimmet TMS Motard 50cc, gikk som ett helvette til rammen knakk. Kalte den kamazaki siden når den var parkert utenfor skolen så knakk støtten og da tok den med seg 10 andre mopeder i fallet :p  :lol

#11 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 739 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 11 august 2018 - 16:47

Putt stempelring ned i sylinderen ca 0,5-1 cm ned fra toppen, rett opp ringen med stempelet og mål åpningen må ha 0,15-0.20 mm, bruk bladsøker, kan legge ringen i portene og så måle.
Har du målt squish ?
Er jo mulig at del lekker litt vann inn og, bare en liten ripe på toppen av sylinderen holder, kryss stramme boltene litt og litt til du får ca 12 NM.

Dette innlegget er endret av Terje.e: 11 august 2018 - 17:57

#12 Superdarus2000

Superdarus2000

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 024 Innlegg:

Skrevet 11 august 2018 - 17:10

Putt stempelring ned i sylinderen ca 0,5-1 cm ned fra toppen, rett opp ringen med stempelet og mål åpningen, bør ha 0,15-0.20 mm, bruk bladsøker, kan legge ringen i portene og så måle.
Har du målt squish ?
Er jo mulig at del lekker litt vann inn og, bare en liten ripe på toppen av sylinderen holder, kryss stramme boltene litt og litt til du får ca 12 NM.

Tenkte også at det muligens hadde kommet litt kjøleveske nedi

#13 03Furia

03Furia

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 749 Innlegg:

Skrevet 13 august 2018 - 07:21

Skal invistere I bladsøker sett i dag og sjekke, men har aldri vært borti at det er nødvendig før 🤔 har montert 100 sylindre før og følger alltid samme oppskriften : olje stempel og sylinder, sjekke og dobbeltsjekke at ringen er det den skal være, føre syl over stempel, dra syl opp igjen og sjekke en gang til at ring er på riktig plass, føre syl ned, teste med kick at stempel går fritt uten motstand, lett lag med olje rundt toppakning, montere o-ringer, sjekke at pakning ikke kommer i klem, håndstramme alle bolter og stramme bolter med momentnøkkel til riktig spec.

Så jeg forstår ikke hvordan ripene har kommet dit. Vaska og rensa blokka når jeg monterte veia, og tetta veivhuset med toppen til kjerringa når jeg monterte stempelet.

Men skal som sagt sjekke med bladsøker etterpå så får vi se.
  • Superdarus2000 liker dette
Airsal c40
24mm oko
Veiv
Filter

#14 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 739 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet I går, 00:10

jeg tippet på 0.15 mm for det er hva mhr sylinderen bruker med 50mm stempel.

https://m.youtube.co...h?v=y1LenWn2zD0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere