Hei, jeg lurer på hvordan man innkjører en trimsylinder?
Om det er noen viktige ting man må huske på å gjøre/ikke gjøre.
Skrevet 11 august 2018 - 22:01
Hei, jeg lurer på hvordan man innkjører en trimsylinder?
Om det er noen viktige ting man må huske på å gjøre/ikke gjøre.
Skrevet 11 august 2018 - 22:25
Dette innlegget er endret av Superdarus2000: 11 august 2018 - 22:26
Skrevet 12 august 2018 - 08:17
En hardhrome sylinder i god kvalitet behøver kun å kjøres varm,som i liket med crossere. God kvalitet er f.eks Malossi,Polini,Athena m.fl Å kjøre inn 25 mil er egentlig bare tull. Støpejern derimot er langt mer vrient,å krever som han over skriver en god del mil for å kunne være innkjørt skikkelig.
Skrevet 12 august 2018 - 09:26
En hardhrome sylinder i god kvalitet behøver kun å kjøres varm,som i liket med crossere. God kvalitet er f.eks Malossi,Polini,Athena m.fl Å kjøre inn 25 mil er egentlig bare tull. Støpejern derimot er langt mer vrient,å krever som han over skriver en god del mil for å kunne være innkjørt skikkelig.
250km er mye på trimsylindere. Ikke no stress med t6 asso, men bidalot 94cc, 100cc 2fast osv. Så er det jo oftere stempel bytte, vis du er ute etter top ytelse 24/7 da.
Hvordan kjører man inn stempel og veiv? Vis man må det:)
Skrevet 12 august 2018 - 12:27
Skrevet 28 april 2019 - 01:11
Hvilken trimsylinder er det snakk om? Viktigste er at den blir driftsvarm før du gir noe særlig på, men jeg har altid kjørt inn 10 mil. Metoden som superdarus beskrev er den jeg og en del andre bruker.
Bare av ren nysjerrighet, hvorfor skal man kjøre varm motoren før man belaster den? Det er jo 2-t, og den smører jo like bra/dårlig uavhengig av varmen i motoren. I motsetning til en 4-t motor hvor oljen må få en viss temperatur før den flyter skikkelig og gir ønsket smøre-effekt.
Jeg har kjørt mye 2-t, også gocart, med mye trimming (massereduksjon, porting, polering osv osv, ) og jeg har alltid bare "innkjørt" mine 2-taktere med noe fetere oljeblanding, og gitt full fres så og si fra første stund uavhengig av motortemperatur.
Det eneste som da har vært utfordringen er at det ofte fusker litt ved gasspådrag i visse turtallsområder før motor er skikkelig varm.
Skulle jeg hatt en motor som skulle vare i 8-10 år så hadde jeg selvfølgelig også innkjørt den på annet vis, men smøring av 2-takter på kald eller varm motor ser jeg ikke helt forskjellen på....
(og hvorfor skulle noen ha lyst på en 2-t motor som skal vare i 8-10 år?) Er vel bedre å ha en vass motor i de 2-3 årene man trenger det?
Skrevet 28 april 2019 - 22:33
Som 4life sier, en hardchrome/nikasilsylinder trenger i praksis/normale fall bare å bli kjørt litt rolig fram til den blir varm, mest for å få fordelt smøringa samt at dersom det er noe feil med stempel/ring så vil dette som oftest oppstå i denne perioden. Forårsaker da som regel mindre skade. Varmkjøring er uansett viktig. De termiske belastningene blir mye kraftigere på en kald motor som belastes kontra en varm.
Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977
Suzuki:Ts50x 1986
2-Takt er kultur!
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere