Gå til innhold


Bilde
- - - - -

2012 TZR nedtrimming


  • Logg inn for å legge til innlegg
9 innlegg i dette emnet

#1 Vikane

Vikane

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 18

Skrevet 14 september 2018 - 07:22

Min stesønn har kjøpt en 2012 TZR som han ønsker å sette tilbake til orginal stand. Mopeden bråker endel og går max 75km/t. Hvordan finner jeg ut hva som er gjort med den ? Kan det bare være eksos-plomber som er fjernet, eller må det mer til for å få den i 75km/t ?



#2 Derbi.09

Derbi.09

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 237 Innlegg:
  • Registrert: 18-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Utlandet, Nederland
  • Yrke:VG2
  • Kjøretøy:Derbi x-race 09.mod

Skrevet 14 september 2018 - 10:39

du skal ha den helt original, slik at den kun går i 45 km/t? første du kan gjøre er å sjekke eksosen, det skal være en plombering ved inngangen til eksosen (liten skive) mest sannsynlig er ikke den der da mopeden gjør 75. du kan lett borre opp og sveise inn en 5 krone eller lignende for å lage en ny plombering.

 

sjekk drevingen, nå er jeg usikker på hva som er originalt for TZR, men det finner du lett ut. husk også å dyse ned etter å ha plombert ned.


  • Superdarus2000 liker dette

#3 Vikane

Vikane

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 18

Skrevet 14 september 2018 - 12:03

Takker for svar. Vil at den skal gå i 45 km/ t ja. 

Antar at den eksos-plomberingen er fjernet, ser ut som jeg kan få tak i et orginalt eksosanlegg brukt med intakt plombering.

Men må den være dyset om også, eller kan den gå i 75 km/t uten om-dysing ?



#4 Nickolay

Nickolay

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 150 Innlegg:
  • Registrert: 15-juli 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Halden
  • Kjøretøy:Yamaha TZR50 / Mitsubishi Eclipse GS

Skrevet 15 september 2018 - 00:35

Den har nok blitt dyset.

Har ikke peiling på dyser til org for TZR så kan ikke hjelpe der.

 

Drevbytte må nok til for å få den i 45, evt sjekk om det er bare fordrevet. (11/60 org).

Tipper turtallsperren har også blitt tatt, ta en tur og se om den går høyere enn 8000 rpm, da må du hvertfall kjøpe ny cdi.



#5 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 765 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 15 september 2018 - 00:54

Ofte bråker det mye når originalt luftfilter er byttet ut, samme med potta som også kan ha eksos lekkasjer.
Om du kan ta noen bilder av forgasser/potte ? Da blir det lett og se om det er originale deler.
Anbefaler deg og kjøre litt rundt i 45 selv når du får ordnet det, vil jeg heller hoppe i fallskjerm eller i strikk da det vil føles mye tryggere, sist jeg kjørte en sånn moped kjørte bussen forbi med imøtekommende biler så ble nesten presset av veien, sitter også konstant og titter i speilet siden det kommer biler i full fart hele tiden, da får jeg heller ikke fulgt med på veien, blir også livredd for og miste farta så det blir 45 gjennom rundkjøringer osv, går den i 60 føler jeg at det går greit.
Det er jo masse greier på nette og.
you can unscrew the exhaust(right under the radiator) and there should be a chokepipe. You can pull it out and then you can screw the exhaust back together. easily 65-70 on flat terrain.
https://m.youtube.co...h?v=IzYdSmxRLG4
Om du får den original må den sikkert ha original dyse og.

Dette innlegget er endret av Terje.e: 15 september 2018 - 01:09

  • Nickolay liker dette

#6 Vikane

Vikane

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 18

Skrevet 15 september 2018 - 07:37

Takker for tilbakemeldinger. Skal sjekke dreving og turtall.

Om jeg får ned lydnivået slik at den høres orginal ut, så kan det være tilstrekkelig. Antar at lydnivået øker endel med fjernet plombering ?

 

Er på jakt etter orginal eksos med intakt plombering om noen har.


Dette innlegget er endret av Vikane: 15 september 2018 - 07:38


#7 Vikane

Vikane

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 18

Skrevet 15 september 2018 - 15:11

Har fått tatt en titt på den nå.

Bakdrevet er 60, ikke sjekket fordrevet enda.

Står ei 115 dyse i forgasseren nå.

Strupingen i luftinntaket er fjernet i tillegg til den i eksosen.

Om jeg struper eksosen igjen og lar luftfilteret være, greier jeg det med std dyse, eller må jeg opp et knepp på grunn av endringen i luftinntaket ?



#8 Derbi.09

Derbi.09

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 237 Innlegg:
  • Registrert: 18-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Utlandet, Nederland
  • Yrke:VG2
  • Kjøretøy:Derbi x-race 09.mod

Skrevet 15 september 2018 - 23:44

mer luft=mer bensin, normalt å dyse opp alt fra 3-5 hakk når man fjerner plombering i luftfilter/evt fjerner boksen



#9 LilJ333nz

LilJ333nz

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 38 Innlegg:
  • Registrert: 04-mai 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Grimstad
  • Kjøretøy:Yamaha TZR 50 2011

Skrevet 16 september 2018 - 15:23

Hvorfor vil han ha den original?  Går veldig slapt for å si det sånn, men selvfølgelig, det er hans valg  :)  



#10 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 765 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 17 september 2018 - 03:48

det blir faktisk veldig mye lyd uten det røret til luftfilter.
Ang dyse er viktig og se på tennplugg etter hard kjøring, hvit da går den lite bensin, brun bra, svart mye, hjelper ikke og se på pluggen etter rolig kjøring for da blir den ofte litt mørk uansett.




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere