Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Tips til oppsett til Stage6 Pro Sport sylinder.- Speedfight 1 LC

• Logg inn for å legge til innlegg
15 innlegg i dette emnet

#1 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Peugeot Speedfight Prost

Skrevet 08 oktober 2018 - 23:12

Hei,

Jeg er nå klar fra å gå fra min Naraku sport 70cc til en relativt mer hissig sport-sylinder. Valget falt på Stage6 pro sport til min Speedfight 1  LC:  Kjøpte fra England.

Lurer på om jeg bør ha større forgasser. Har følgende oppsett nå:

Leovince TT
Doppler SX86 clutch
Polini clutchklokke
Polini speedcontrol variator- 8.4g. vekter
Doppler fiberforsterket variatorreim
Original gurtner forgasser med gurtner 82 dyse
Originalt innsug
Originalt luftfilter
Naraku sport 70cc sylinder med 70 cc topp ( skal byttes!)
Høyeffektcoil
Stage 6 CDI
Racing pluggkabel og plugghette fra NGK

Noen tips?

Dette innlegget er endret av alprost99: 09 oktober 2018 - 01:18

#2 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 09 oktober 2018 - 21:01

Hei,

setter pris på om noen som har peiling gidder å svare.

Det er faktisk ikke vits å skrive et innlegg om folk bare kikker innom og ikke gidder å gi råd.

Da kan jeg faktisk bruke Google.

Takk på forhånd.

#3 4life

4life

MP-Nerd

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 208 Innlegg:
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 09 oktober 2018 - 22:24

En 21mm gir bedre drag,men er du veldig usikker på forgasser innstillinger kan det gå værre en med org forgasseren. Stage6 Pro Sporten går ikke så mye bedre med effektanlegget du har. Du må oppgradere til noe sån som Yasuni R,eller Stage6 sitt egne Stage6 Pro anlegg. Evt Stage6 Pro Sport replica anlegg for et litt mindre hissig. Vet ikke engang om disse er til Pysjå,men om de er så bør du bytte ut TT. Stage6 Pro Sport sylinderen er kjedelig,dersom man ikke benytter seg av potensialet i den. Da kan du beholde Naraku sylinderen. 

Ellers er jo trim oppsettet ganske greit etter min mening. Man vil liksom ikke gå for langt på scooter,for da blir det et helvete å kjøre med. :p 

• alprost99 liker dette
Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!

#4 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 09 oktober 2018 - 22:51

Takk for kunstriktivt svar.

Jeg har også tenkt at TT- anlegget er for slapt for et oppsett med denne sylinderen.

Jeg har også kjøpt meg polini hi-speed variatorkit fra england med forsterket variatorreim og fjører. og vektsett på henholdsvis 7.7 og 10 gram.

Så jeg antar at jeg må bytte gasser og innsug uansett.

Jeg liker imidlertid det lave lydnivået på leovince-anlegget jeg har nå.

Er stage 6- replica eller yasuni z å anbefale til dette oppsetet? Yasuni R er vel hakket for hissig til et sport-sylinder oppsett.

I tillegg lurer jeg på om du har forgasser-oppsett og innsug å anbefale.

Forøvrig går scooten greit nok med oppsettet jeg har nå, men litt daff  i mellomregisteret.

Takker for konstruktive inlegg.

Dette innlegget er endret av alprost99: 09 oktober 2018 - 22:55

#5 TL Racing

TL Racing

Årets scooter 2014

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 668 Innlegg:

Skrevet 10 oktober 2018 - 20:36

Kan legge til her at "sport" i navnet på denne sylinderen ikke betyr slapp. Dette er helt på grensa til racing. Har sett 15+ hk på denne uten noe form for modding. Kan fint kjøre denne på yasuni c21 for å si det sånn.

#6 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 10 oktober 2018 - 21:00

Hei,

Det kan sikkert stemme med den eksosen, men jeg kjører med leovince tt, originalt innsug og original gasser. Den sylinderen ejg har kjøpt er MK1 versjonen.

Har sett litt på pedparts.uk og noe rundt 9 hk er vel å forvente med mitt oppsett?

Dette innlegget er endret av alprost99: 10 oktober 2018 - 21:01

#7 4life

4life

MP-Nerd

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 208 Innlegg:

Skrevet 11 oktober 2018 - 12:05

Det er en potet sylinder,allså den er sprekere en samtlige av støpejern sport sylindrene,men den er fremdeles slappere en f.eks MHR Replica ut av eska,men har større potensiale spesiellt dersom man finner frem dremelen. Som jo i grunn kun større entusuiaster gjør. 

Men igjen,skal man kjøre med Leo TT,så ser jeg ikke grunnlag for oppgradering. Med mindre Narakuen er nedslitt da. Stage6 er jo en svært pris effektiv sylinder.

#8 TL Racing

TL Racing

Årets scooter 2014

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 668 Innlegg:

Skrevet 11 oktober 2018 - 14:13

Ahh, blander litt her jeg. Tenkte på street-race sylinderen den er hakket hvassere.

#9 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 11 oktober 2018 - 15:17

4 life: Ja, det var det jeg tenkte på. Kvaliteten på narakuen er jo totalt elendig. Skulle bytte termostat på scooteren etter ca 50 mils innkjøring, og toppakninga på sylinderen hadde svellet som en bolledeig og var
umulig å få på igjen. Så det sier jo litt om "kvaliteten" fra taiwanske Naraku.Jeg vil ha en sylinder med god kvalitet, som ikke blir utslitt etter et par sesonger.

Dette innlegget er endret av alprost99: 11 oktober 2018 - 15:26

#10 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 792 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 11 oktober 2018 - 16:24

Stage 6 er ikke best kvalitet, men får mye for pengene da den er så kraftig.
Min stage6 sylinder varte ca 2 mnd, da knakk den tynne 10mm pin i stempelet og sylinderen ble ødelagt, best og kjøpe veiv med 12mm og sylinder med 12mm pin på stempel, er bare for mye power.

#11 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 26 oktober 2018 - 22:19

Stage 6 er ikke best kvalitet, men får mye for pengene da den er så kraftig.
Min stage6 sylinder varte ca 2 mnd, da knakk den tynne 10mm pin i stempelet og sylinderen ble ødelagt, best og kjøpe veiv med 12mm og sylinder med 12mm pin på stempel, er bare for mye power.

Hei,

Får håpe det ikke skjer med min. Jeg sleit veldig med å montere topplokket på denne sylinderen, i og med at den er to-delt.

Jeg har nå byttet veiv ( til doppler endurance veiv, nytt veivlager, rådelager og nye simmeringer) i tillegg til ny sylinder).

Men etter jeg har startet den opp høres det ut som at stempelet "stanger" i topplokket, den har en stygg ulyd.

Alle toppakninger er montert korrekt. Kan det være så små toleranser på det todelte topplokket at en liten "misalignement" vil føre til problemer?

#12 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 792 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 27 oktober 2018 - 03:38

Er veldig viktig at du får bort alt av gamle pakningsrester, bare en liten prikk kan gjøre ting dårlig.
Det følger med flere pakninger til sylinderen, squish må stilles inn på denne kraftige sylinderen, squish er avstanden mellom toppen og stempelet, det måles med låddetråd, du kan da velge riktig bunnpakning eller evt flere, lurer på om du skal ha ca 0,7-0,8 mm squish, har stempelet slått i toppen bør du ta av sylinderen og se etter skader som kan pusses bort eller evt kjøpe nytt stempel og mulig ny sylinder om du er uheldig.
Når du setter på toppen er det viktig og stramme i kryss, da bare litt og litt hele tiden så topplokket går rett ned, på de sylindere med store porter er det også veldig lett og overstramme boltene og sylinderen kan bli klemt sammen der portene er.
må også kun bruke 98 bensin ikke 95 på den.
Du må bare gjøre en god jobb med squish ellers går det ikke lenge.
https://m.youtube.co...h?v=NDnZk53AxA4

Dette innlegget er endret av Terje.e: 27 oktober 2018 - 03:48

#13 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 27 oktober 2018 - 11:28

Den er grei, da får jeg håpe jeg får det til. Takk for svar

#14 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 08 november 2018 - 11:01

4life: angående eksos, hvis jeg skal oppgradere fra Leo tt, anbefaler du stage 6 pro replica eller yasuni R til mitt oppsett? Pro sporten er montert og ferdig innkjørt, går fint og får fin blanding, med 82 dyse og stage 6 dobbel layer luftfilter. Men mangler litt på toppdrag, gjør rundt 90 på speedo.

Takk for all hjelp så langt 🙂

#15 4life

4life

MP-Nerd

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 208 Innlegg:

Skrevet 08 november 2018 - 14:37

Begge er gode anlegg,men har litt forskjellige kvaliteter. Effektmessig er de egentlig ganske like,selv om Yasuni R drar noe lenger på turtall. Kan føles litt mer turtallshungrig. Som ikke er så digg på scooter etter min mening,pga man må ha så lette vekter for å flytte seg i god aks,og da høres det så kolossalt trim ut,selv om du bare kjører i 20 km/t. Motoren slapper liksom aldri av. Men det er også Stage6 Pro Replica,selv om denne potta bittelitt mildere. Demperen på disse 2 anleggene er vesentlig forskjellig i kvalitet. Selve potta på Yasuni er også ørlite tyykkere. Begge kan forøvrig skaffes i svart carbon og i chrome utførelse. Det behøves vell ikke sies at Yasuni både er dyrere og bedre kvalitet. Men Stage6 anlegget er et bra anlegg og gjør det som det skal - gi effekt. Var en klar testvinner for endel år tilbake. På eksosfronten i dette segmentet har det skjedd lite de seneste årene også,så fremdeles et av de beste i "sport" klassen.

Du vil merke stor forskjell uansett hva du velger,og helt ærlig er jeg litt usikker på om du kommer til å like det. Husk å forsøk å kompenser med strammere clutchfjører. Du kan risikere endel toppfart ved å gå for lette vekter for å kompensere for det veldig dårlige bunntrekket. Vanligvis er det jo liksom vekter man kompenserer med,men med tyngre trim er man nødt for å begynne å innstille når clutchen skal gripe tak. .

#16 alprost99

alprost99

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 14 november 2018 - 09:38

Takk for utfyllende svar.
Tror jeg beholder oppsettet slik det er nå, får si meg fornøyd nå 🙂