Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Trenger hjelp med mopedlappen!


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
9 innlegg i dette emnet

#1 henriksen67

henriksen67

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 4 Innlegg:
  • Registrert: 09-oktober 18

Skrevet 09 oktober 2018 - 16:12

Hei! Var litt usikker på hvilken kategori jeg skulle plassere denne posten, bare flytt den hvis den er feil.
 
Jeg skal ta mopedlappen og kjøpe min egen moped nå snart. Problemet er at jeg skal gjøre dette uten at mine foreldre vet om det, for de syns ikke jeg skal ta mopedlappen. Har tatt kontakt med trafikkskole og de trenger ikke foreldres tillatelse for å ta lappen.
 
Derfor trenger jeg litt hjelp med alt av penger, hva trenger jeg kjøpe, har satt opp en foreløpig liste, men er det noe jeg mangler? Er det eventuelt noe viktig jeg burde vite om? Budsjettet mitt er på ca 14.000kr.
 
-årsavgift (455kr)
-omregistrering (531kr) (skal kjøpe bruktmoped på finn)
-forsikring (ca 1000kr)
-moped (5000kr)
-mopedlappen (7400kr)
 
Pris: 14.386kr

Dette innlegget er endret av henriksen67: 09 oktober 2018 - 16:26


#2 Rysja

Rysja

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 192 Innlegg:
  • Registrert: 09-september 17
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 09 oktober 2018 - 19:07

Er jo kanskje mulig å ta mopedlappen uten at foreldrene dine finner ut av det, selv om det blir litt rare tidspunkt du må dra for å kjøre på. Men hvordan i all verden skal du klare å holde mopeden og kjøreutstyret skjult?



#3 henriksen67

henriksen67

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 4 Innlegg:
  • Registrert: 09-oktober 18

Skrevet 09 oktober 2018 - 19:09

Er jo kanskje mulig å ta mopedlappen uten at foreldrene dine finner ut av det, selv om det blir litt rare tidspunkt du må dra for å kjøre på. Men hvordan i all verden skal du klare å holde mopeden og kjøreutstyret skjult?

 

Planen er å ta mopedlappen først i skjul. Deretter stikke ut å kjøpe meg moped og kjøreutstyr. Da kan ikke de stoppe meg for da er det allerede gjort.


  • 4life liker dette

#4 Superdarus2000

Superdarus2000

    MP Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 474 Innlegg:
  • Registrert: 02-oktober 17
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Utlandet, Tyskland
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 09 oktober 2018 - 19:26

Du må kanskje øke budsjettet ditt på selve mopeden din. Fullt mulig å finne mopeder til den prisen, men mye lettere vis du øker til 8-10k :D

 

Hjelm må du huske utenom det så ser det ut som om du har det meste. Ønsker deg det beste på denne lappen!


Dette innlegget er endret av Superdarus2000: 09 oktober 2018 - 19:27

  • Sjokoladepålegg liker dette
Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀
 
卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#5 henriksen67

henriksen67

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 4 Innlegg:
  • Registrert: 09-oktober 18

Skrevet 09 oktober 2018 - 20:03

Har bare et kjapt spørsmål, har hørt noen rykter om at foreldre må signere salgsmeldingen når det kommer til omregistrering, stemmer dette?

 

Eller får jeg omregistrert mopeden på meg uten dems samtykke?


Dette innlegget er endret av henriksen67: 09 oktober 2018 - 22:02


#6 Nyheim

Nyheim

    Aka Foxy

  • Moderator
  • 2 309 Innlegg:
  • Registrert: 16-juli 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Offshore - Oljeplattform
  • Kjøretøy:Yamaha DT50x 09, Yamaha DT50r 07, KTM Bora 50

Skrevet 09 oktober 2018 - 22:33

Kan stemme at foreldre må signere salgsmelding, men det er bare å ringe til din lokale vegvesen stasjon ;)

Må le litt, og det er flott at ungdommen enda er så hypp på mopedenlappen at de er villig å ta den i skjul for foreldra sine. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å manne deg opp og gi beskjed til foreldra dine at du har bestemt deg for å ta mopedlappen, og at du ikke setter pris på at de setter hindringer for det. Det er jo helt normalt for ungdom å ta mopedsertifikat, så det bør de ha forståelse for, og respektere ønsket ditt. De kan kanskje si at det er farlig, og det har de såklart rett i, men en dag blir du selvstendig og skal gjerne kjøre opp til bil, og da er det utrolig bra å ha trafikkerfaring fra mopedperioden. Det hele handler om å være ansvarsfull i mopedtia. Jeg kan ikke si at jeg var det, men nå gikk det greit med meg da, men det er flere det har gått veldig galt med fordi man rett å slett mangler noen sperrer i hode som 16-åring.

Tror ikke det kommer til å gå å skjule for foreldra dine at du skal ta lappen. Du blir borte på kurs, du skal ha oppkjøring, du blir kanskje borte fra skolen for å ta kjøretimene, du skal gjemme mopeden, pengene forsvinner av kontoen din plutselig, osv :p De finner nok ut av det, hehe.


  • 4life og Sjokoladepålegg liker dette

Moped: '09 Yamaha DT50x | '07 Yamaha DT50r '86 KTM Bora 50

Tung MC: '19 Suzuki GSX S750 | '99 Honda Hornet 600


#7 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 10 oktober 2018 - 02:59

Hærrli at du tar initiativ sjøl! ska sei foreldra mine og blei overaska da eg sto med ein moped uti gården og ville at de sku signere noe omregistreringspapira, men har hatt det utrolig kjekt med den.

Når d gjelde budskjette, så må du nok regne med noen kroner i deler etterhvert, men hvem må ikke skru i mopedaldern? Med mindre du kjøper en utrolig billig scooter og har flaks med enkel vedlikehold på den

Husk og det kommer bensin og olje i tillegg, selv om det ikke er så veldig mye...

Kort sagt :
- Bensin og olje
- Vedlikehold og slitasjedeler
- hjelm og hansker (1500 max)
- trimbot? (5500)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 10 oktober 2018 - 03:02

  • 4life og Superdarus2000 liker dette

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#8 henriksen67

henriksen67

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 4 Innlegg:
  • Registrert: 09-oktober 18

Skrevet 10 oktober 2018 - 17:06

Noen som har noe ide om hvordan jeg kan få omregistrert moped uten at foreldre må være involvert?



#9 Superdarus2000

Superdarus2000

    MP Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 474 Innlegg:
  • Registrert: 02-oktober 17
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Utlandet, Tyskland
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 10 oktober 2018 - 22:03

Noen som har noe ide om hvordan jeg kan få omregistrert moped uten at foreldre må være involvert?

 

Ring statens vegvesen og hør med dem. Kan jo alltids late som at du trenger underskrift på leksa di :p


Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀
 
卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#10 Nickolay

Nickolay

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 319 Innlegg:
  • Registrert: 15-juli 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:�stfold, Halden
  • Kjøretøy:Yamaha TZR x3 / SMC Mistral+Ram / Eclipse 2G

Skrevet 11 oktober 2018 - 21:35

Du kan ha kjøretøy registrert på deg selv fra dagen du fyller 16.

Er 99.8% sikker på at du må ikke ha noe form av tillatelse eller underskrift ang salgsmelding.

Måtte hvertfall ikke det selv i Øst-regionen.

 

Moped til 5k er fullt mulig men de er ofte slitt og trenger vedlikehold, aka penger.

Som SD sier, en sykkel til 8-10k hadde nok vært bedre i lang sikt.

 

Hjelm, hansker, bensin, olje, og kjølevæske.

Blir brått litt dyrere enn man har forventet.


Moped: TZR50 x3 / SMC Mistral / SMC Ram (TZR: T6 Asso | 21mm Dellorto | 12-21 Innsug | Yasuni R2)

Lett: KTM Duke 125 '11

Bil: Mitsubishi Eclipse '97 GS




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere