Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Lakke ramme og fjerne rust

• Logg inn for å legge til innlegg
3 innlegg i dette emnet

#1 moto125

moto125

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Skrevet 10 oktober 2018 - 20:37

Skal lakke ramma på et mopedprosjekt, men er velig rusten. noen tips til og fjerne rusten og få den fin igjen? og hvordan lakk anbefales? takker for svar😀

#2 Superdarus2000

Superdarus2000

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 447 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Golfballdykker
  • Kjøretøy:yAmHA Dt 49.5555cc

Skrevet 10 oktober 2018 - 21:52

Kommer litt ann på om rammen din er pulverlakkert eller om den ikke er lakkert. Dersom den ikke er lakkert er det bare å ta ett grovt pusse papir og begynne pussingen.

Dersom den er pulverlakkert så kan dette være ett helvete å fjerne. Jeg anbefaler at du kjøper en slik. (Den gråe tingen øverst til venstre, du finner den solgt seperat på biltema) https://www.biltema....eler-2000024055

Deretter tar du en kraftig drill og presser den hardt inn mot rammen for å fjerne pulver lakken. Dersom du har penger og ikke ønsker å gjøre dette selv så leverer du rammen inn til ett lakke verksted e.l. og sier at du vil ha den sandblåst. Da blir absolutt alt fjernet og dette er da det beste valget.

Når det kommer til lakkering så funker ikke vanlig biltema lakk med mindre du bor i byen og det ikke finnes en eneste små stein der :p

Du har flere valg når det kommer til lakk er så sykt mye forskjellig. Du har 1k lakk, 2k lakk, pulverlakk og mye mer.

Det som er billigst er 1k lakk. Dette er da vanlig lakk som du finner overalt. Dette holder da ikke veldig godt og skal ikke mye til før du har slått av halve lakken.

Du har også pulverlakk. Dette er da "støv" som blir strødd på rammen hvor de bruker strøm og varme til å herde dette til ett hardt lag på ramma de. Dette tåler sykt mye. Er dog dyrt og krever sandblåsing som igjen er dyrt. Dersom grunn arbeidet ikke blir utført ordentlig vil det begynne å ruste og da kan du bare pelle av lakken.

Det som gir deg mest bang or your bucks er 2k lakk. Dette blir brukt på biler og tåler mye og ser også veldig fint ut. Dette koster ikke mye, men blir ofte omtrent dobbel pris av 1k lakk, men kjøp heller i mengder og ikke en og en boks. Dette krever kompressor med sprøyte men finnes også i spraybokser. Det som er forskjellen mellom denne lakken og 1k lakk er at denne blir blandet med noe som herder. Så dersom du blander disse 2 stoffene så kan du ikke bruke halve boksen idag og resten imorgen fordi da er det størknet inni lakk boksen din :p  Du tenker sikkert "Bil lakk, lakken på bilen til onkelen min flasser værre enn ryggen til tanta mi etter 2 uker i Syden", vel det er fordi alle bilverksted osv. er nødt til å bruke noe som kalles miljøbasert 2k lakk. Denne er ekstremt mye svakere enn den 2k lakken du skal bruke. Du skal bruke noe som heter løsemiddelbasert lakk. Ikke kjøp miljøbasert da kan du liksom godt bruke 1k lakk, fordi med miljøbasert lakk så ser jeg ikke en balanse mellom penger og verdi, men det gjør jeg nettopp på løsemiddelbasert. De fleste selger løsemiddelbasert lakk. 

Du trenger også grunning. Husk at forarbeidet er 90% av resultatet.

Håper dette var til litt hjelp. Spør om du lurer på noe.

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

http://www.mopedport...

Blodtrimmet TMS Motard 50cc, gikk som ett helvette til rammen knakk. Kalte den kamazaki siden når den var parkert utenfor skolen så knakk støtten og da tok den med seg 10 andre mopeder i fallet :p  :lol

#3 moto125

moto125

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Skrevet 13 oktober 2018 - 10:00

takker så mye for godt svar😁
  • Superdarus2000 liker dette

#4 Superdarus2000

Superdarus2000

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 447 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Golfballdykker
  • Kjøretøy:yAmHA Dt 49.5555cc

Skrevet 13 oktober 2018 - 15:19

takker så mye for godt svar

Bare Hyggelig:)

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

http://www.mopedport...

Blodtrimmet TMS Motard 50cc, gikk som ett helvette til rammen knakk. Kalte den kamazaki siden når den var parkert utenfor skolen så knakk støtten og da tok den med seg 10 andre mopeder i fallet :p  :lol

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere