Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


  • Logg inn for å legge til innlegg
117 innlegg i dette emnet

#1 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 06 desember 2018 - 23:02

Tenkte å prøve å legge inn et og annet bildet og komentaren på mine Tempo og Sachsprosjekter. 

 

Begynner rolig med en Sachs 50S 1. gen. Nyoverhalt blokk og Athena 80cc sylinder, samt Mikuni VM26mm forgasser. Den har sin svakhet med 3-plata clutch, men det får stå sin prøve!

 

IMG_6005_zpslengw6fq.jpg

 

Her er selve gullet, en Sachs 50/5 AKF. Den er utstyrt med en original Mahle 50cc sylinder, såkalt 6.25hk. Også nyrenovert! Denne har 5-plata clutch, og er noe av det bedre å trimme på av Sachs sine maskiner. 

 

IMG_6004_zps2ktgnejq.jpg

 

Og til slutt begge 2 sammen. :) 

 

IMG_6003_zpsdpvjmmnt.jpg


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#2 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 691 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 06 desember 2018 - 23:33

Kuult, kommer til å se innpå her når jeg ser du legger ut no..!

#3 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 desember 2018 - 10:54

Morro at noen liker litt "vintage" tuning også! :) 

 

Her er litt bilder av en "Trigger-sylinder" som jeg trodde var en "sprint". Forskjellen på de 2 er at Trigger har 5.3hk originalt, mens Sprint har 5.8hk. Nå spiller det i og for seg liten rolle, da det skal justeres litt på porter og greier. Stemplet vender ca. 2mm under alle portene, samt snur vel 2mm før det når topp. Så her blir sylinderfoten neddreid på nyåret. Innsuget er grovborra til 21mm, her gjenstår litt filing. Durasjoner og slik skal mates inn i et program, og justeres etter behov/ønske. Motoren er en 501/4 AKFX som skal overhales ila. vintern. Det lekker bensin mellom blokkhalvdelene samt at veiva ser ut som om den har fått juling. Halvdelene er heller ikke helt like, så transkanalene skal matches. :) Toppen til disse sylindrene festes med 4 bolter som skrues fast i sylinderen. Jeg har borra på hull nå for å bruke pinbolter istedet. Blir å ta en Athenatopp og dreie om denne for å passe. Til sist skal sylinderen borres opp til 42.5mm. 

 

IMG_6030_zps6s2pfnwl.jpg
IMG_6031_zpssejg327n.jpg
IMG_6040_zpssy0oqvub.jpg
IMG_6042_zpsn6rc8kmt.jpg
IMG_6061_zpsociizanh.jpg
IMG_6065_zpswycag06j.jpg
IMG_6064_zps9sin98hp.jpg

  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#4 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 421 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 07 desember 2018 - 19:12

Kult med noe annet en disse AM6-motorene :p
Er det riktig stempel i den da? Om jeg ikke husker feil så går disse ganske godt. Åssen ramme skal dette på, Panter?
Her må det følges med ja :)

#5 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 desember 2018 - 20:50

Jo, med riktig massasje går de rimelig greit. Med 42mm borring så bruker jeg Suzukistempel. Men det originale stemplet er også en del for lavt. Derfor spenner jeg opp sylindern i dreiebenk etterhvert og tar av foten et par mm. 

 

Jeg har 2 stk. Panter 360. Den ene er "grei", men med uoriginal lakk. Den andre er mer eller mindre et prosjekt som jeg sanker deler til. Men mangler bare småpjasket nå egentlig, klar for å lakke etterhvert. 

 

IMG_5622_zpsn6xuo6ta.jpg
IMG_5728_zpsd6nk1u58.jpg

 

Har også 2 Corvette 380, en ligger i deler, mens den andre er helt kjørbar. Har 3 motorer til denne, en helt original, en med porta originalsylinder og borra originalforgasser, den 3. som står på har et modifisert "cometsett" med Svendsentopp, org. Bing 17mm forgasser og Zundapp eksos. Lignende oppsett er benka til oppimot 7,5hk, så vil tippe denne ligger i det landet. Går rimelig godt til å være 55cc! :) 

IMG_5652_zpsx5e1agqi.jpg

 

Her er det litt t bilder av bygginga av 7.5hk motor til Corvette! 

IMG_5640_zpsitxava9u.jpg
IMG_5644_zps4wzm0qes.jpg
IMG_5646_zpsy3dtqf6l.jpg
IMG_5647_zps2awala1v.jpg
IMG_5648_zps8bx5h6lh.jpg
IMG_5649_zps53sogdsg.jpg
 
Og her er litt av oppbygginga av 50S-motoren til Panter. Legg merke til at dette er 1. generasjons blokk, som har rullelager i veiva. Meget sterke greier. I tillegg trenger ikke denne veiva innshimsing, slik de aller fleste andre Sachsmotorer trenger. 
 

IMG_5670_zps7xomzqmm.jpg
IMG_5672_zpscp6xfooj.jpg
IMG_5675_zps1z0fpzlx.jpg
IMG_5676_zpsmhid6tci.jpg
IMG_5678_zpsq1vap5q4.jpg
IMG_5679_zpsikxzsh6b.jpg
32CDC2F0-8E9A-4B5F-B13C-09C61246B72F_zps
IMG_5727_zps9lqivzt1.jpg
IMG_5730_zpsoprsnqo8.jpg

  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#6 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 421 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 08 desember 2018 - 09:22

Tøft. Fått i skikkelig råde i den Corvettemotoren? Mener å huske at det kun var aluråder i de?
Bruker du fortsatt orginale veivlager, mener å huske at det var kleine greier?

#7 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 691 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 08 desember 2018 - 18:59

Har sjøl hatt en Panter med Trigger cylinder på, Corvette 300 med en ren ekte hel Comet motor på, Corvette 380 original men fikla litt med no innsug og stempel + plana ned toppen litt for større kompresjon, Sprint 100cc, Tempo Taifun 125cc 195? mod med plana topp og senere med en Tempo 150cc motor, av SACHS mener jeg....for har hatt haugevis med andre merker mopper, lett mc og tung..!
  • Bromm liker dette

#8 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 09 desember 2018 - 01:27

Tøft. Fått i skikkelig råde i den Corvettemotoren? Mener å huske at det kun var aluråder i de?
Bruker du fortsatt orginale veivlager, mener å huske at det var kleine greier?

De eldre "corvettemotorene" hadde alustake med gulmetallforing. Et eller annet år der så gikk de over til stål. Den motoren som står i ramma har "org" veiv. Den originale motoren som ligger et sted har overhalt veiv med stålstake. Den siste motoren ligger i biter, skal bygges i vinter. Denne får antageligvis "Rito-veiv". Den skal da isåfall få oppsettet til den som står i Corvetten idag. Den motoren som står i idag er egentlig et påbegynt paringsprosjekt med en Yamahasylinder. Men den storyen kommer nok! :) 

 

Ikke noe feil med L17-lager så lenge de shimses korrekt! EKF-Maskinene med Athena 80cc og en god neve med hk bruker samme lager. :) 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#9 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 421 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 09 desember 2018 - 13:08

OK, var ikke klar over at de nyere har bedre råde. Er de lagrene med «messingramme» jeg tenkte på, så de heter L17, greit å vite.
Er lenge siden jeg holdt på med disse Corvettemotorene men kan ikke huske at det ble shimset noe på de. Sikkert derfor de ikke ble så langlivede med Cometsystem :p
Takk for info Shons.

Dette innlegget er endret av Bromm: 09 desember 2018 - 13:09


#10 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 09 desember 2018 - 14:23

OK, var ikke klar over at de nyere har bedre råde. Er de lagrene med «messingramme» jeg tenkte på, så de heter L17, greit å vite.
Er lenge siden jeg holdt på med disse Corvettemotorene men kan ikke huske at det ble shimset noe på de. Sikkert derfor de ikke ble så langlivede med Cometsystem :p
Takk for info Shons.

 

Stemmer, de har et messingbur/ramme de står i. Skal shimses inn med 0.05-0.015 mm klaring (fritt fra bakhodet, har dette i manualene). 

Jeg vet ikke når stålråden kom, men alle mine har stålråde. Har ei veiv liggende med aluråde og kryssboltforing, men den blir ikke montert med meg. Du får også "runde" Ritoveiver idag, skal være god kvalitet på dem, men enkelte har målt litt vel mye kast i seg rett fra fabrikk: https://www.veteranm...r-sachs-lkh-etc


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#11 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 14 desember 2018 - 11:33

Da har man kommet seg hjem fra sjøen! Her låg det 2 trivelige pakker! 

Kortversjonen er at jeg nå har alle deler for å få sammen Panter nr. 2 til "kjørbar stand". 

 

Den ene pakken kommer fra mopedrenovering.se. Den inneholdt siste del på verket (foreløpig) for å få liv i 80cc Athenamotoren. En "vrålapa" / høyeffekt eksosanlegg til Sachs, dette er utprøvd av andre, og funker meget godt prisen tatt i betraktning. I pakken låg også et PVL innerrotor tenningsanlegg. Systemet retarderer 13 grader maks. Så nå er det bare å få dette på blokka! :) 

 

IMG_6206_zps0mkcagee.jpg
IMG_6205_zpsbdt2efh4.jpg
 
Den andre pakken inneholdt en bremsepedal med aksel og stag. Man må jo få stoppa svineriet også! :) Ikke noe å legge ut bilde av det da, men fant et av den Panteren som er tiltenkt litt tuning. 
Panter_zpsrrvxhed4.jpg

  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#12 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 691 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 15 desember 2018 - 02:23


Da har man kommet seg hjem fra sjøen! Her låg det 2 trivelige pakker! 
Kortversjonen er at jeg nå har alle deler for å få sammen Panter nr. 2 til "kjørbar stand". 
 
Den ene pakken kommer fra mopedrenovering.se. Den inneholdt siste del på verket (foreløpig) for å få liv i 80cc Athenamotoren. En "vrålapa" / høyeffekt eksosanlegg til Sachs, dette er utprøvd av andre, og funker meget godt prisen tatt i betraktning. I pakken låg også et PVL innerrotor tenningsanlegg. Systemet retarderer 13 grader maks. Så nå er det bare å få dette på blokka! :) 
 
IMG_6206_zps0mkcagee.jpg
IMG_6205_zpsbdt2efh4.jpg
 
Den andre pakken inneholdt en bremsepedal med aksel og stag. Man må jo få stoppa svineriet også! :) Ikke noe å legge ut bilde av det da, men fant et av den Panteren som er tiltenkt litt tuning. 
Panter_zpsrrvxhed4.jpg

Det anlegget der er veldig mye brukt i Sverige på flere motorer, og er førstevalget for mange..!

PVL inner-rotor er bare rett og slett bra, er det ei 39,? veiv den skall brukes på..?

Og sånn Panter type med no Trigger greier på var det jeg hadde..!

#13 ghaven

ghaven

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 186 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16

Skrevet 16 desember 2018 - 12:38

Om jeg ikke husker feil har disse motorene ganske stort tungt  jern svinghjul orginalt. Hvordan blir seigdrag og tomgang på dissa motorene med inner rotor. Eller blir det en ren turtallsmaskin


Dette innlegget er endret av ghaven: 16 desember 2018 - 13:06


#14 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 16 desember 2018 - 14:07

Det anlegget der er veldig mye brukt i Sverige på flere motorer, og er førstevalget for mange..!

PVL inner-rotor er bare rett og slett bra, er det ei 39,? veiv den skall brukes på..?

Og sånn Panter type med no Trigger greier på var det jeg hadde..!

Stemmer det med eksosen, mange foretrekker denne. litt pga. prisen kontra effekt. Bra med effekt iforhold til pris. Noe bråkete da, derav kallenavnet "vrålapa"! :)  

 

PVL var det jeg ble anbefalt av de med grei tilgang ja. Veiva her har 44mm slag. 39mm er vel mest mtp. 50cc racing? Eller har det flere/andre fordeler? 

 

Panter 360 vettu! Har 2! Ren slump.. Den ene kjøpte jeg, noe for dyrt, oppe i Orkdal. Den andre vant jeg på budrunde mens vi låg inne i Trondheim med båt. Vant budrunden, betalte selgeren 500kr for å levere den i i Trondheim (bodde i vannvikan) og hiva den av i nærmeste havn hjemmeomkring! Snoppt! :) Jeg skulle gjerne hatt en Panter 370, men det ble bare slik her nå.. :) 

 

 

Om jeg ikke husker feil har disse motorene ganske stort tungt  jern svinghjul orginalt. Hvordan blir seigdrag og tomgang på dissa motorene med inner rotor. Eller blir det en ren turtallsmaskin

 

Vel, de har helt "vanlig" svinghjul etter mitt skjønn? Seigdraget og sånt blir egentlig ikke så forandret som man skulle tru.HP og moment er uforandret i praksis, det eneste er at man merker endring "tvært" nå. Kan ofte si at det blir dårligere, men det blir egentlig bare mer kontant. Da er det bare å sparke ned i gir! :) Små 2-taktere har jo aldri vært bygd for bunndrag. :) 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#15 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 691 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 16 desember 2018 - 18:17

Med slaglengde på 39-40 og 50mm boring, så hadde den vært ca rundt 80cc..!

Med 44mm veiv så villa jeg satt PVL inner-rotor tenninga til 6,5-7,0mm fortenning..!

Og enda en stor fordel med den tenninga her, er at den leverer voldsomt mere med strøm til pluggen enn ei original tenning og forbrenninga blir mye mere effektiv...dyse opp litt høyere enn vanlig, og det fine er at PVL'n tillater og litt "for stor" dysing..!

#16 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 11 januar 2019 - 20:08

7mm forrtenning? Det blir jo over 43 grader før ø.d det? Du bommer vel på en desimal eller noe her? Jeg satte den til 2mm før ø.d, hvilket fungerte helt toppers i benken. Vi får se hva som skjer når motoren kommer på veien! :) 

 

Jeg er på sjøen og sysler med Triggersylinderen og tilbehør. Siden den (snart) har 42.5mm borring så passer det meste av topplokk som er å få taki dårlig.. Da må man smi selv! Toppen er ferdig grovsmidd utav en Athenatopp. Dreid plan, markert opp og grovkappa. Deretter ble forbrenningskammer og squish konstruert. Toppen ble så balansert på sylinderen, sentrert, 2 hull på 3mm ble borret og styrestifter slått inn for å få toppen på riktig sted hver gang. 

 

Sylinderen er senka 2mm på foten, og er klar for porting og borring. Usansynlig tidkrevende jobb dette med oppmåling, sikkerhetsmåling, dobbeltsjekk, måling underveis.. Men til slutt så er man i mål, og har trua på at dette blir en hissig "60cc" sylinder til Panteren til sommeren! :) 

 

IMG_6278_zpspyhxfpxq.jpg
IMG_6279_zps1jqxdkhz.jpg
IMG_6321_zpscnpupowr.jpg
IMG_6322_zpshrvn56gg.jpg
IMG_6323_zpsrjowqpqo.jpg
IMG_6313_zpsjofmcbe8.jpg
IMG_6315_zpszkurwv00.jpg
IMG_6316_zpsqdhakehs.jpg
IMG_6317_zpsupcrx2xx.jpg
IMG_6318_zps6kx1wwl2.jpg
IMG_6319_zpsyl9mi1zf.jpg
IMG_6338_zpsyiocfu6z.jpg
IMG_6320_zpsjifgr7mc.jpg
IMG_6339_zps8gtkwm6h.jpg
IMG_6340_zps1npj0qs9.jpg

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#17 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 691 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 12 januar 2019 - 02:32

Neida, er ikke helt på "trynet" her..på mine Digitale PVL inner-rotor tenninger skall det brukes alt fra 5,0-7,8mm fortenning alt ettersom slaglengde fra 39-48..!

Men ser nå at du har en Analog PVL inner-rotor tenning, og der mener jeg at alt fra 1,4-2,0mm fortenning er anbefalt..!

Min feil, så ikke godt nok etter hvem type du hadde..!

Veldig nice jobba over her, men no spesiell grunn til at du ikke lager brennkammeret mere i en "dome shape" form..?

#18 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 12 januar 2019 - 08:08

Aah, ja det er vel flere varianter av den ja. Min er rimelig "enkel", husker ikke hvor mye den retarderer i farta heller. 

 

Tja, jeg stussa på dette med brennkammeret selv, men nå er dette en topp som er laget for 48mm borring. Jeg har nå modda den for 42.5mm. Måtte av med en hel del gods, siden denne har en noe spesiell form på seg, og turde dermed ikke ta mer enn absolutt nødvendig. En annen ting er at denne formen allerede var på plass, så tenkte kanskje litt lettvindt? 

 

Sist, men ikke minst, å få til en slik dome, uten at det ser ut som en meteorittnedslag, der tror jeg at jeg vil prøve meg litt mer på en allerede gåen topp først, med en benk som du ikke må tviholde på hjula for å få rette kutt med! :) 

 

Fikk låne denne benken ei stund her, og brukte 2 tiler på å rette den sånn någen lunde. Slark i alle ledd, så var en del jobb før jeg turde å ta et kutt. Men sånn til slutt så ble det ikke så ille syns jeg selv. Måtte bare gunne på å få ferdig det som virkelig krevde dreiebenk, nå er det en god del sliping, filing og pussing som gjenstår. 

 

Ja, og btw, volumet i forbrenningsrommet, det kom akkurat der jeg ville bare med å ta den såpass ned. Redd for å misse helt dersom jeg gjør det noe større i 1. runde. Skal se litt på alternativ topp når jeg har fått start og testa. Zundapp har topper med potensiale (mindre forbrenningsrom og borring) i utgangspunkt, fikk det tipset av en svenske som spurte om omtrendt det samme. 


Dette innlegget er endret av Shons: 12 januar 2019 - 08:15

  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#19 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 632 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 19 januar 2019 - 00:31

Idag har jeg porta innsuget 90% ferdig. Ref. bildet etter grovborring lenger opp her. Hjelpes det er drygt å porte støypegods, særlig når det er en ikke ubetydelig mengde (som det som regel er) som skal ut. Men, nå er det bare sjarmøretappen igjen! 

 

Eksosen ble også gjort 90-95% ferdig! Løftet den foreløpig til 177 grader. Tilsvarende det jeg har tatt av foten på sylinderen ca. Bredda den til 67-68% av borring.  Transportene blir også løfta liitt mer enn tilsvarende når jeg kommer hjem og får tatt i bruk 90-graders sliperen. Med disse durasjonene så blir innsuget litt på etterslep, men det ordnes enklest med å korte ned stempelskjørtet 3mm. Skal teste med originalt stempel og deretter med korta skjørt. Blir det braksuksess med korta skjørt så blir innsugskanalen senka tilsvarende 3mm en gang i fremtiden (neste vinter-ish) 

 


Trigger%201_zpsa8md6qua.jpg
Trigger%202_zpstkpabo7m.jpg
Trigger%203_zpsmsyeveq4.jpg
Trigger%204_zpsoj5y5mrg.jpg
Trigger%205_zps4deu1r9p.jpg

Dette innlegget er endret av Shons: 19 januar 2019 - 00:36

  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#20 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 421 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 19 januar 2019 - 10:15

Ser bra ut. Et lite spm: har du laget siamesisk tettning mellom sylinder og topp? Ser sånn ut på bildene eller skal du bruke O-ring til tetting?




1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere