Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


  • Logg inn for å legge til innlegg
114 innlegg i dette emnet

#21 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 19 januar 2019 - 11:59

Siamesisk tetting har ikke jeg hørt om, men det kan hende! :) Dette er det originale prinsippet, bare snudd på hodet på en måte.. Org. toppen har en tynn ring "opphøyd" som ligger an mot sylinderen og fungerer som tetting. Her har jeg opphøyd en ring i sylinderen istedet, for å få litt mer spillerom. Prinsippet er enkelt nok, mindre anleggsflate = mer press pr. mm2. Aner ikke om dette er tilstrekkelig, men tester det slik. 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#22 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 20 januar 2019 - 12:09

Ahh, skjønner.
Siamesisk tettning er flater som er positive og negative geometrisk slik at de passer sammen og gir da tettning uten pakning. Fks mellom turbo og manifoild.

#23 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 20 januar 2019 - 14:17

Aah! Ja, skjønner. Jeg har (sikkert feilaktig) brukt å kalle den typen for labyrinttetting. 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#24 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 20 januar 2019 - 20:42

Aah! Ja, skjønner. Jeg har (sikkert feilaktig) brukt å kalle den typen for labyrinttetting.

Samme sak, annet navn :)

#25 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 25 januar 2019 - 01:30

Siamesisk tetting har ikke jeg hørt om, men det kan hende! :) Dette er det originale prinsippet, bare snudd på hodet på en måte.. Org. toppen har en tynn ring "opphøyd" som ligger an mot sylinderen og fungerer som tetting. Her har jeg opphøyd en ring i sylinderen istedet, for å få litt mer spillerom. Prinsippet er enkelt nok, mindre anleggsflate = mer press pr. mm2. Aner ikke om dette er tilstrekkelig, men tester det slik. 

Hvordan villa det funka med O-ring og varmen her da..?

#26 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 25 januar 2019 - 08:23

Ikke noe problem med O-ring. Iallefall ikke silikontypen. Har flere topplokk til Tsx som jeg har bygd om for o-ring. :) 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#27 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 26 januar 2019 - 04:31

Ikke noe problem med O-ring. Iallefall ikke silikontypen. Har flere topplokk til Tsx som jeg har bygd om for o-ring. :) 

Ja, når du sier det så husker jeg det.. 😁..!

#28 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 26 januar 2019 - 19:21

Da har man kommet hjem fra sjøen. Her venta da en julegave fra meg selv til meg selv! Komplett stativ for å spenne opp Panter og Corvettemotorer i, mulig å vri motorene i alle himmelretninger, en del kopiert spesialverktøy for disse samt rep. håndbok på både Corvettemotor og Pantermotor. Storfornøyd, kosta dog litt.. :-D 

 

IMG_6488_zpsrrzn2uti.jpg
IMG_6489_zpsgizkcbft.jpg
IMG_6490_zpsmidjm7xc.jpg
 
Har testmontert triggersylinder og topp på blokk! Klaringa mellom stempeltopp og sylindertopp ble.. Ja, helt topp! :) 0.4 i squish med originalpakninga, så det er bare å klippe til ei ekstra i 0.3mm så er vi 100% på G!! 
 

IMG_6476_zpsq4sxzet4.jpg
IMG_6477_zpsj9dbchhu.jpg
IMG_6483_zpskxncyivi.jpg
IMG_6484_zps2o1j8sdo.jpg
 
Neste blir å bestemme seg for hvilken forgasser man skulle kunne tenke seg her.. Har steike god erfaring med Dellorto PHBG, men kunne egentlig tenkt meg en Mikuni, både fordi jeg liker merket godt (GOD kvalitet) samt at jeg liker utseende på dem. Da blir det isåfall en VM20, hvilket fungerer fint på disse motorene. Eventuelt en PHBG21mm. 
 
Sånn ellers da så har jeg tatt frem Corvetten. Mente det var et par ting å ta tak i der før våren banker på (Våren kommer alvorlig fort når man er sjømann) 
Deriblandt var sadelen lurvete og fæl. Jeg vet hvor jeg får taki nye trekk, så tenkte å flekke det av, samt sveise fast festet under der. Vel, det ble ikke så gøy.. Det var ikke bare festet som var råttent! Hele salplata var fucked.. Fikk lappa på festet med myye tålmodighet og fordervabrenning, men sannheten er at det neppe holder lenge. Plata er helt kjeks!! Dro ivei å kjøpte et flak med 1mm plate, så jeg kunne skjøte i og bytte litt "del for del".. Helt til jeg kom i kontakt med en som sa; Gi faen i det der greiene, kjøp en bit vannfast finnerplate og skjær den ut på nytt istedet! Holder leenge! Har gjort det sjøl!
Så ja, det tror jeg jaggu at jeg gjør! :) Det sparer meg for myye arbeid med dette stykket som det egentlig er bare skrapjern igjen av. 
 

 
IMG_6482_zpsj5kelnwr.jpg
IMG_6478_zpsk8qo73tr.jpg
IMG_6479_zpsto7ahnsn.jpg
IMG_6480_zpsnhcygffm.jpg
IMG_6487_zpstzkyxgog.jpg
IMG_6486_zpscsdmgcjh.jpg
IMG_6485_zpss4kimbcj.jpg

Dette innlegget er endret av Shons: 26 januar 2019 - 19:27

  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#29 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 28 januar 2019 - 04:01

Kuult å værra hjemme igjen da, få mekka litt i eget verksted er tingen..!

Liker så godt å følge med på de tinga her du driver med her, koser meg stort og custom modifiseringer er tingen og det jeg liker så absolutt best av alt innen motor og mekaniske saker...DIGGER utfordringene, er da jeg lever..!

Du har ikke vurdert en PWK type gasser da,(litt store men veldig god respons i dem)..?
  • Sjokoladepålegg liker dette

#30 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 28 januar 2019 - 07:58

Heisann! Joa, kjempefint å være hjemme. Jeg er nok lik deg der, skulle gjerne hatt en fjong og fin moped, men det er liksom motorbiten som er interessant og som får oppmerksomheten. Resten av mopeden blir bare holdt i grei teknisk stand, men utseende, der er jeg dårlig.. Menmen! Det er alltids rom for forbedring! :) 

 

Denne triggersylinderen skal som sagt inn på borring nå, blir 42.5mm borr, Sukistempel. Bikker da 60cc. Videre skal blokka som den står på rives (dette er ei "vanlig" Sachs/Panter 4-girs blokk) og få ny stake i veiva (gjør det selv) samt nye lager og simringer hele veien. Tenninga, her er jeg litt i tvil, men tror jeg tester elektronisk tennspole i første runde, og skipper stift/kondensatoranlegget. Er på jakt etter ei elektronisk tenning som passer, Kokusan er jo interessant, men tror ikke det er kompatibelt med rotasjonsretninga her. Den går vrangveien iforhold til de fleste andre motorer. Ny clutchpakke, modde clutchen litt, før det blir litt pynting når været/tempen tillater at en spraylakkerer litt! 

 

PWK ja, har et par stk. i garasjen. Det blir i utgangspunkt det på Athenamotoren, når jeg har fått porta og massert den litt! Kanskje jeg tester en 21mm PWK på Triggeren også, har ikke tenkt på det faktisk.. 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#31 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 28 januar 2019 - 13:15

Heisann! Joa, kjempefint å være hjemme. Jeg er nok lik deg der, skulle gjerne hatt en fjong og fin moped, men det er liksom motorbiten som er interessant og som får oppmerksomheten. Resten av mopeden blir bare holdt i grei teknisk stand, men utseende, der er jeg dårlig.. Menmen! Det er alltids rom for forbedring! :) 
 
Denne triggersylinderen skal som sagt inn på borring nå, blir 42.5mm borr, Sukistempel. Bikker da 60cc. Videre skal blokka som den står på rives (dette er ei "vanlig" Sachs/Panter 4-girs blokk) og få ny stake i veiva (gjør det selv) samt nye lager og simringer hele veien. Tenninga, her er jeg litt i tvil, men tror jeg tester elektronisk tennspole i første runde, og skipper stift/kondensatoranlegget. Er på jakt etter ei elektronisk tenning som passer, Kokusan er jo interessant, men tror ikke det er kompatibelt med rotasjonsretninga her. Den går vrangveien iforhold til de fleste andre motorer. Ny clutchpakke, modde clutchen litt, før det blir litt pynting når været/tempen tillater at en spraylakkerer litt! 
 
PWK ja, har et par stk. i garasjen. Det blir i utgangspunkt det på Athenamotoren, når jeg har fått porta og massert den litt! Kanskje jeg tester en 21mm PWK på Triggeren også, har ikke tenkt på det faktisk.. 

Hva slags og hvor store PWK gassere har du liggende da..?

#32 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 28 januar 2019 - 21:40

Jo, en Mikuni TM24 (dette er jo ikke en PWK, men flatslide og alt det der), en KOSO 28mm, en OKO 28mm. Aner ingenting om de 2 siste her, noe som har fulgt med på div. delelass jeg har dratt hjem. KOSO`en var eskeny, Mikunien kjøpte jeg selv, og er overasket over hvor kjekk den var å jobbe med. 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#33 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 29 januar 2019 - 01:22

Jo, en Mikuni TM24 (dette er jo ikke en PWK, men flatslide og alt det der), en KOSO 28mm, en OKO 28mm. Aner ingenting om de 2 siste her, noe som har fulgt med på div. delelass jeg har dratt hjem. KOSO`en var eskeny, Mikunien kjøpte jeg selv, og er overasket over hvor kjekk den var å jobbe med. 

Ok, liker Koso gasserne godt jeg..!

#34 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 29 januar 2019 - 07:22

Kjekt å høre at det er håp for den da! Hadde nesten avskrevet dette som "ræl". Mest sans for Keihin, Mikuni, Dellorto og slik, mest pga. at det er annerkjente merker, men er helt klar over at det finnes gode repro, samt "småprodusenter" der ute. 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#35 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 29 januar 2019 - 17:49

Får man ikke Kokusan med mot eller medurs rotasjon da? Mener jeg har lest det et eller annet sted på ei svensk moppesjappe.
Vurderte Kokusan før jeg bestemte meg for HPI.

#36 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 29 januar 2019 - 19:28

Mulig? Jeg vil ikke ha HPI på denne, da det skal bli litt mer "brukis". Føler HPI blir litt masete å kjøre, om du skjønner. Men helt klart en mulighet. 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#37 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 29 januar 2019 - 21:19

Mulig? Jeg vil ikke ha HPI på denne, da det skal bli litt mer "brukis". Føler HPI blir litt masete å kjøre, om du skjønner. Men helt klart en mulighet.

Enig i at Kokusan fremstår som mer solid men for meg så var det to ting som avgjorde og det var mindre vekt på svinghjul og mulighet for å endre tenningskurven.
Er en klassisk Suzuki A100 motor jeg rigger opp som skal ha HPI. Kokusan kan sikkert rigges for programeringsbar tenning men med potensiale til 12000rpm og opp mot 17hk på orginal veiv så må jeg ha et lavvekt svinghjul. Originalt på disse hopupmotorene så var det innerrotor uten lysspole men jeg må ha lys og ladespole så derfor bestemte jeg meg for HPI.
Blir spennende å se hva du ender opp med og erfaringer.
Spennende tråd dette så følger med jeg :)

#38 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 30 januar 2019 - 06:05

Enig i at Kokusan fremstår som mer solid men for meg så var det to ting som avgjorde og det var mindre vekt på svinghjul og mulighet for å endre tenningskurven.
Er en klassisk Suzuki A100 motor jeg rigger opp som skal ha HPI. Kokusan kan sikkert rigges for programeringsbar tenning men med potensiale til 12000rpm og opp mot 17hk på orginal veiv så må jeg ha et lavvekt svinghjul. Originalt på disse hopupmotorene så var det innerrotor uten lysspole men jeg må ha lys og ladespole så derfor bestemte jeg meg for HPI.
Blir spennende å se hva du ender opp med og erfaringer.
Spennende tråd dette så følger med jeg :)

Har da kjørt mye A-100 i en AC-50 ramme, mener da det var lys på de her..!

#39 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 30 januar 2019 - 09:57

Har da kjørt mye A-100 i en AC-50 ramme, mener da det var lys på de her..!

 

Jo du har helt rett, original A100 har spoler for lading/lys og svinghjul, det er tenningsanlegget til A100 HopUp-motoren som har innerrotor uten lys/ladespole. Det var de jeg skrev :)



#40 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 31 januar 2019 - 03:15

 
Jo du har helt rett, original A100 har spoler for lading/lys og svinghjul, det er tenningsanlegget til A100 HopUp-motoren som har innerrotor uten lys/ladespole. Det var de jeg skrev :)

Hva er HopUp..?




1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere