Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
187 innlegg i dette emnet

#41 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 31 januar 2019 - 08:56

Jeg har 0 belegg for å svare deg der egentlig, men slik jeg har forstått det av gamlegutta i bygda, så var "hop-up" et "tuningkit" som Suki (eller noen) lagde som passa rett på A100-motoren. Intensjonen var vistnok å bruke samme motor i cross/konkuransesykler. Dette er dog bare ryktene slik jeg husker dem. Ny sylinder, topp, forgasser, dreieskive og tenning..? Samt eksos. 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#42 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 31 januar 2019 - 12:00

Hva er HopUp..?

 

Suzuki sitt oppgraderingsprogram for motorsport.

Suzuki ønsket på slutten av 60-tallet å bli en favoritt i motorsport og tilbydde sine kjøpere oppgraderingspakker og enkeltdeler for å kunne bygge om standardsykler til racing/konkuransesykler.

Suzuki kalte dette programmet for HopUp. Finnes bla til TS og A-modeller, bla AC50(TS50) og A100.


Jeg har 0 belegg for å svare deg der egentlig, men slik jeg har forstått det av gamlegutta i bygda, så var "hop-up" et "tuningkit" som Suki (eller noen) lagde som passa rett på A100-motoren. Intensjonen var vistnok å bruke samme motor i cross/konkuransesykler. Dette er dog bare ryktene slik jeg husker dem. Ny sylinder, topp, forgasser, dreieskive og tenning..? Samt eksos. 

 

Det er helt riktig.



#43 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 701 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 01 februar 2019 - 04:26

Ok, kuult å vite...hadde jo vært litt artig og hatt seg en AC eller en Gilera Trial igjen..!

#44 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 01 februar 2019 - 08:24

Ok, kuult å vite...hadde jo vært litt artig og hatt seg en AC eller en Gilera Trial igjen..!

 

Da er det bare å kjøpe inn HopUp-deler. Ufattelig dyrt for disse delene. Her er en sylinder/topp til AC https://www.ebay.com/itm/SUZUKI-AP50-AC50-AS50-1970s-41-mm-CYLINDER-and-HEAD-NEW-hop-up-kit/202500305660?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3D3d2f790bd0c14f4ca2dedca97d2aa59e%26pid%3D100675%26rk%3D2%26rkt%3D15%26sd%3D323644988970%26itm%3D202500305660&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A940173e9-25f1-11e9-967f-74dbd180635a%7Cparentrq%3Aa7ec59d31680ac3d8a2a9ad0ffe2b3be%7Ciid%3A1 5000kr  :no  I tillegg kommer det mye annet en MÅ ha til dette for å få en komplett HopUp-motor. Samme fyren jeg linket til skal ha 1200£ for resten av kitet. Delene er kalt hønsetenner da disse delene er uhyre sjeldene, og DYRE.

 

Sorry for offtopics Shons. :shy


Dette innlegget er endret av Bromm: 01 februar 2019 - 08:26


#45 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 01 februar 2019 - 16:29

Her er vi særdeles fleksi, så lenge det er gammelt! ;) Snakker om priser ja! Sett prisene på Sachs EKF-blokka? Produsert 2500stk, og om vi sier at 2/3-deler er skrota idag, og mange sitter med flere motorer på hylla, så kan man tenke seg.. Såg ei blokk gå for 16000 svenske her for ei tid siden.. Nei, hadde man vist den gangen da slikt ble gravd ned bak garasjen.. 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#46 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 februar 2019 - 00:09

Lite nytt i vognskjulet.. Har kjøpt ei brukt, men fin (!!) blokk fra frankriket! Dette er til 50S-motoren, 1. generasjon. Den jeg har bærer preg av korosjon innvendig, samt har knekt så å si hele holderen for simring til utgående aksel. Så nå er det bare å rengjøre denne godsaken, sette den inn i olje og plassere den på egnet sted! :) 

IMG_6541_zpsfhvxxhw9.jpg
IMG_6542_zps5kyt8ow4.jpg
IMG_6543_zps0qljnfqh.jpg
 
Her ser man hvor godset som holder simringen er sprukket på min gamle. Simringen må monteres fra innsiden. 
IMG_6544_zpsp570qnki.jpg
 

Bestilte akkurat deler for en liten formue, skal overhale en Pantermotor (501/4 AKFX) for å smette Triggersylinderen på! :) 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#47 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 07 februar 2019 - 10:44

Når man finner gull er det bare å lukke øyan og klikke på PAY-knappen  :wavecry 

Koster skjorta og litt til å holde på med veteran.

Nå har du jo en blokk ekstra men det burde vel våre mulig å fikse en ny simringkappe på den du allrede har? Kjenner ikke til materialet i de Sachs-blokkene men de japsene jeg har vært borti har så god aluminium at det ikke er noe problem å sveise på med TIG.



#48 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 februar 2019 - 12:49

Tjaa, det er en legering med magnesium og alu bla. dette, vanskelig å sveise, men mulig! 

 

Uansett, det er mye tæring inne i selve kassen også. Tenkte som så da jeg overhalte den, at jeg får bare gi stram wire til den ramler i 2, og ta det derifra. Derfor var det litt en av lettelse dette. :) Blir vel swap av blokk neste vinter ellerno! 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#49 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 12 februar 2019 - 21:40

Lite action i vognskjulet. Mest rot! Skogsdrift og hus tar all tid for tia. MEN, mottatt utstyr for full overhaling av AKFX`n, bortsett fra clutchlameller, som jeg glemte.. :p Bestilles fra Sverige sammen med hardere fjærer og en Mikuni 20mm forgasser.

 

IMG_6557_zpsszagwk6l.jpg
IMG_6558_zpsse6d0vlc.jpg

  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#50 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 13 februar 2019 - 21:58

Alltid gøy med pakker :)

#51 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 25 februar 2019 - 07:52

Litt pusling i vognskjulet.. Corvetta fikk litt etterlengtet omsorg. Tempo Corvette er en lettbygd liten moped, med de svakheter dette medfører. Ifjor traff jeg et hull i veien, klarte ikke å stoppe tidsnok, og bøyde dermed gaflene en smule. I tillegg er motoren som står i den idag temmelig oppskremt. Forsøker å få original clutch til å holde, men den blir spei, særlig i 4. gear. Så da ble det en solid rengjøring av clutchen, rubbing av alle overflater, shimsing av clutchfjærer samt en olje som er velkjent for å fremme clutchens egenskaper. 

 

Gaflene ble demontert, rengjort, pressa så beine som råd i en pressbenk, satt inn med nytt fett og nye damasker. Dette er ikke vanlige oljedempere, men fettfylte. Ikke like gode som oljedempere, men de fungerer på sitt vis. 

 

IMG_6582_zpsbj25tbyr.jpg
IMG_6583_zps3zuai9vh.jpg
IMG_6584_zpsw7vukou4.jpg
IMG_6585_zpsi5xeljdu.jpg
IMG_6586_zpskohhefbe.jpg
IMG_6587_zpsihbcn5xz.jpg
IMG_6588_zpsjnhvwoom.jpg
IMG_6589_zpscbzuabry.jpg

  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#52 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 25 februar 2019 - 13:13

wow! den der var godt bøyd! bra du fikk retta den opp. trur ikke vegvesnet hadde likt slikt bøy heller  :p Men begynner virkelig å ligne seg noe nå!:)

men tenkte på kjøling og slik på tempoer... ser dem har kjøleribber "gjemt" bak et deksel med et slags vindu på siden?? noen som vet hvorfor det er sånn? vil det ikke gi dårligere kjøling


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#53 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 25 februar 2019 - 14:37

"Turbokjøling" på disse. Ei vifte som er skrudd på svinghjulet, suger inn luft der i slinghjulsdekslet (riller) og blåser tværs gjennom og ut andre siden. Garantert god kjøling uansett! :) Drawbacket er jo da selvsagt ubalansen samt den ekstra vekta/krafta det stjeler fra motoren. Men sånn i utgangspunktet, for en motor på 2.5hk (corvette) eller 4.3 (comet) så er det ubetydelig. Går på forholdsvis lavt turtall, så det spiller liten rolle. Men jeg tenker dog å skaffe deksler beregnet for konvensjonell luftkjøling. Både pga. viftestyret, motoren blir mer lettskrudd, og det ser jo litt flottere ut. :) 


  • Sjokoladepålegg liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#54 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 25 februar 2019 - 18:34

Hei Shons.

Har du tid til litt tips?

En bekjent har nettopp kjøpt en gammel kårval med kopi cometsystem, kopi gasser og potte. Problemet er at den jukser på full gass etter en kort stund ved fult pådrag. Er justerbar dyse på den. Mener du skrev noe om disse kopidelene men finner det ikke igjen. Vet du noen kjente feil jeg må se etter? Mistenker feil med gasser, kan høres ut som gasseren går tom. Han har selv prøvd mange justeringer på dysen uten at problemet forsvinner. Tenningsanlegget er etter hva jeg forstod originalt. Hva er utgangspunktet for fortenning på dette oppsettet som er helt urørt?

Har ikke fått den i øyesyn ennå men ut fra hva han fortalte så høres det ut som det er forgasserrelatert.



#55 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 25 februar 2019 - 21:25

Er det slik å forstå at dere kan "lure den" opp i full fres, men dersom dere holder stram wire ei lita stund så kutter/fusker den? Isåfall kan det være tilførselshullet i forgasseren, disse har en vane med å være for trange på billige kopiforgassere, og forgassern "går tom" som du sier. Man kan kanskje forsøke å borre opp dette, men frykter at man kan klusse til med den nåla i flotøren som skal opp i dette hullet for å stenge.. 

 

Sjekka at flødet fra tanken er OK? 

 

Fortenning på "comet" er 2.5-3.0mm. Stiftåpning 0.35-0.40mm. 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#56 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 26 februar 2019 - 10:08

Som skrevet så har jeg ikke fått testet den ennå, ville vente til jeg har mer uvettugt å bidra med.

Ja jeg og tenkte på dette med tilførsel til gasseren. Om jeg husker ett så er det en vertikal sylinderformet flottørtank med senternål som går opp i tilførselen? Får sjekke det. Må også få sjekket tenningssystemet tror jeg, er jo gamle greier dette så tenningen kan være feil eller overslag, defekt stift eller kondensator eller svak magnet i svinghjul.

Takk for tips.



#57 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 26 februar 2019 - 10:12

Ja, du kan ta av flottørlokket, koble på slagnen, for så å teste flødet her. Det argeste tilfellet jeg har vært borti, der drøyp det bare "hyppig" ut herifra. Gikk på med en borr (husker ikke hvor stor, men hakket større enn den som entra hullet kanskje?) og borra forsiktig opp et hakk. Da ble det betraktelig mye bedre, akkurat som om gjennomføringa var full i støypesjegg. 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#58 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 26 februar 2019 - 11:02

Skal få sjekket dette, takk igjen :)



#59 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 27 februar 2019 - 23:35

Litt pussel i vognskjulet. Hadde en såkalt "vrålapa" til Zundapp liggende, som var planlagt å tilpasse til min Suzuki ZR50, men den er nedprioritert, så fikk en annen ide! Ideen var dog dårlig, ei potte beregna for 66-80cc ble litt slapp på stakkarslige, lavvarvige 54cc. Men, lyden ble upåklagelig, samt at det ser litt hissig ut, bortsett fra at det bare er kasta på og testkjørt da.. :) Blir nok ikke en varig løsning. 

 

Corvette_zpsvyjneqnk.jpg

 

 

Fikk også litt tid ikveld, og da fikk jeg lyst til å få Panteren et steg nærmere enden. Så, motoren ble montert i ramma, tenninga montert, ekosen montert og bensinkrana overhalt. Deretter ble det teststart! Det starta tvært, men gikk fett! Dysa ned fra 122 til 118, og alt ble betraktelig mye bedre, men med filter må jeg nok ned til 115, eller mindre tenker jeg. Morro når prosjektet gjør slike hopp! 

 

IMG_6607_zpsuqqxi6kg.jpg
IMG_6606_zpsz2h9a5fa.jpg
IMG_6605_zpss8fay5my.jpg

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#60 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 28 februar 2019 - 09:58

En liten filmsnutt med litt tørrvarving. Alt for fet blanding enda.. :) 

 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere