Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


  • Logg inn for å legge til innlegg
114 innlegg i dette emnet

#61 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 28 februar 2019 - 13:02

Tror du Corvetten kan dyses til det anlegget da..?

Blei pent på Panter'n her, og den høres jo god og villig ut..digg lyd i de anleggene her..😁..!

Noen planer ellers ang utseende på den da, saltrekk, styre, lakk osv..?

#62 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 28 februar 2019 - 13:47

Nei, jeg tror nok ikke det. Lite volum, lite RPM foreløpig. Justerbar dyse, så har prøvd alle stillinger. Var mest på gøy dette da, blir å teste det på oppborra sprintsylinder på en annen Pantermotor! :) 

 

Pantern skal ikke "renoveres" i den forstand, et uttrykk jeg liker dårlig, da renovering i mine øyne er det samme som å "gjøre den så original som overhodet mulig". Og det gidder jeg ikke. Men, når den fungerer sånn nogenlunde, så blir den nok nedplukket, rengjort og PUSSA OPP (et godt dekkende uttrykk! :)

Da snakker vi lakk, nytt setetrekk, muligens annet styre.. Ikke sånn "hall of fame-objekt", men slik at den blir hyggelig å se på. Den er desverre for fæl til å ha som patinert objekt.  Har også innskaffet ei forstilling fra en Furia. Tenker å se på muligheten for å modde denne, slik at man får på skivebremser. 

Likeledes ser jeg på muligheten for å bygge ny bakgaffel, samme formål. 

 

Dette er da litt av inspirasjonen:  


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#63 MrFIXT

MrFIXT

    Årets Bruker 2013/14

  • Moderator
  • 10 689 Innlegg:
  • Registrert: 17-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:LIVSNYTER, FLIPPER og TRIMMER/BYGGER MOTOR..!
  • Kjøretøy:DERBI 2FAST 102cc-YAMAHA DT BIDALOT 94cc.

Skrevet 02 mars 2019 - 21:50

Den Panter'n var dritkuul, utrolig hvor bra det løfter opp eldre 2 hjulinger med en finere gaffel og skivebremser...får det derre rå eldre preget til å skinne så bra..!

Tenkt på hva slags felger du skall ha på da, eiker, støpte, evt farge, Chrome..?

#64 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 06 mars 2019 - 19:07

Nei, har ikke tenkt så langt enda gitt.. Bakgaffelen må mest sansynlig smis fra scratch, så det blir neppe imorgen! :) Har kommet på jobb igjen nå, så blir nok stille på denne fronten ei stund! 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#65 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 06 mars 2019 - 19:16

De pottene du har på kårvalen og Panteren, åssen trur du de ville fungert på en 15hk 100ccm som peaker på ca 11-12000 rpm? Ser de tar ut omtrent det samme på de Athena 80ccm setta til Sachs og Zundapp!



#66 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 mars 2019 - 12:08

Har absolutt ikke peiling! :) Vet bare at den fungerer meget godt på Athena til Panter, iforhold til prisen iallefall. Halve prisen mot en Proma 80cc til MB80, og like god, eller bedre prestanda. Det ble testa et Yasuni R2-anlegg på en tilsvarende sykkel, og det ga heller ikke bedre prestanda, bare 4xprisen. 

 

Jeg skulle gjerne bygd egen potte, men har ikke kommet så langt enda.. Det er da det virkelig blir interesant dette! :) 

 

Til info, på Corvetta funka denne potta heller dårlig.. Kicket kommer først når den er så å si tom. Om man hadde porta sylinderen ytterligere så hadde det kanskje vært med power å hente, men tenninga er ikke i form til noe særlig mer turtall, og dersom man løfter eksosen på denne ytterligere så risikerer man at sylinderen deler seg på midten.. Lite gods i disse. 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#67 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 07 mars 2019 - 15:56

Trur jeg kjøper en lakkert en jeg og prøver, har et par andre prosjekt på lur den kan passe til så kan jeg sveise om litt. Koster jo ingenting disse.

Takk for svar :)



#68 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 10 mars 2019 - 19:48

Jaja, skal jo ikke si at det ikke skjer noe.. Fikk et tilbud jeg simpelten ikke kunne avslå! En Sachs 50/5 AKF-motor i ukjent tilstand, 2300kr ferdig hjemsendt! Disse vokser ikke på trær lengre, så prisen var fin! Det er bare å glede seg til man får ta den nærmere i betraktning! Blir vel totaloverhaling her før man topper den med noe nusselig! :) 

 

IMG_6671_zps5gma6lgp.png
IMG_6673_zpsgtu3o1pm.png
IMG_6672_zpsb0q5pjjv.png
IMG_6674_zpsmot5zrlc.png

  • Sjokoladepålegg liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#69 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 10 mars 2019 - 20:23

Den prisen er det ikke noe å si på nei :) , og den er komplett ser det ut til. Blir fort dyrt om en må kjøpe inn deksler, girkassedeler, blokkhalvdeler etc i tillegg.

Bygge en 80ccm fullrace nå da  :wub



#70 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 10 mars 2019 - 20:35

Vi får se! :) Mulig Athenaen havner på denne når den er ferdig overhalt. Athenaen skal portes, og da tror jeg den gamle 50S`n får problemer med clutchen! Så da får den heller bli "sprint" etterhvert. :) 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#71 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 10 mars 2019 - 21:06

Spennende. Denne tråden har fått egen favorittlink. 


  • Sjokoladepålegg liker dette

#72 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 22 april 2019 - 22:52

Heihå! Har tenkt lenge på å oppdatere her, men.. Siden det er lite å fortelle så har det blitt med tanken! Har kjørt litt Panter, hvilket er vidunderlig! Corvetta har fått org. motor, og er også bare grom å cruise med, med "overhalte" gafler forran osv.. 

 

Har inspisert motoren jeg kjøpte, 50/5 AKF. Dette er akkurat som håpet, med det beste girsystemet og greier! Nå blir det overhalingssats til denne. Mangler fjæra som skal holde gira i sjakk, men det dukker vel opp etterhvert. Oppussing av vaskerom og blåst toppakning på traktoren tar en del av tiden, men det kommer nok noen bilder etterhvert! :) 


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#73 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 04 mai 2019 - 22:38

Har endelig inspisert den nyervervede 50/5 AKF-motoren årntlig Tror jaggu ikke denne er åpna siden den var ny! Mye jum og litt rust innvendig. Boltene satt som F! Mangler fjæra til sjaltemekanismen.. Menmen! Overhalingskit blir bestilt, deretter må man bestemme seg for sylinder! :)

 

IMG_7056_zpslsxl9gng.jpg
IMG_7057_zpscitwyzxq.jpg
IMG_7058_zps9ub5ur1r.jpg
IMG_7093_zps0mnez52w.jpg
IMG_7094_zpsavtmpywi.jpg
IMG_7095_zps4mn0p807.jpg
IMG_7096_zpscya2fk13.jpg
IMG_7097_zpsaxvy7ojs.jpg
IMG_7098_zps1wavctci.jpg

Dette innlegget er endret av Shons: 04 mai 2019 - 22:42

  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#74 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 05 mai 2019 - 09:53

Alltid morsom når man kjøper noe og oppdager at det er lang bedre enn forventet. Moro med litt flaks en gang i blant :)

Kan nok være at motoren er uåpnet, det eneste er at det ser ut som låseskiven til veivmutteren er banket opp med skrujern eller noe. Nå kjenner ikke jeg de motorene du holder på med her så godt da så mulig det skal være sånn :)

Guffa i bunn er nok bare slamm fra clutchlamellene. Ellers så ser alt bra ut. Veiva fast og fin eller? Når du får vaska alt reint så kommer dette til å se ut som nytt :)



#75 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 19 mai 2019 - 21:57

Mye har skjedd her siden sist. Har solgt både den blå Panteren, en Corvette 380 i deler, 50S-motoren med Athenasylinder og PVL tenning samt Corvettemotoren med S3-sylinder, Svendsentopp og hele det sjabanget. Kjøperen fikk seg billige deler og greier, men siden han tok med seg såpass mye i en smell så måtte det bare få bli så. 

 

Nå er det å bygge opp 50/5 AKF på plana, samt bygge opp en ny Corvettemotor. Har tatt portmappet fra S3-sylinderen før jeg solgte den, så jeg kommer billig fra det i neste runde! :) Tok frem fila her om dagen og justerte Triggersylinderen! Så nå blir det borring på den! Løfta spyleportene litt, så nå skal durasjonene være fine iht. tabell iallefall. Tilpassa også en Dellorto PHBG 21 som blir fin til dette oppsettet. Litt dårlige bilder fra prosessen, vanskelig å få det på kameraet dette med porting. 

 

B1F1DC8B-3F76-44CF-96EC-5851F8BA7B2F_zps
4C3FE1A4-FB27-4F2F-9299-BA5D9E8D5586_zps
C2C56555-BC84-40E5-B639-8792482E1270_zps
D965C918-BDBB-480E-AC9F-8F7DD18671F8_zps
C15723D9-5545-4B9A-95DA-CF24AAA5E626_zps

  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#76 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 146 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 25 mai 2019 - 22:05

Ser konge ut detta, tjukke skjørter også... så borring blir vel ikke noe problem, blir det en eller 2 mm, for meg såg den ganske stor ut fra før !  :D  :p  :huh


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D


#77 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 26 mai 2019 - 01:13

Opprinnelig er det 38mm borring. 41mm er det "største" du får, plug and play. Jeg har dog kjøpt et par spesial krysslager, og kjører på med Suzukistempel! Neste borring nå blir 42.5mm! :) 


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#78 Derbi.09

Derbi.09

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 439 Innlegg:
  • Registrert: 18-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Porsgrunn
  • Yrke:MJK
  • Kjøretøy:Volvo S60 2.0T, Volvo 850 2.4

Skrevet 26 mai 2019 - 22:08

sorry for off topic her, men du er vell den eneste jeg vet om med litt/mye kunnskap om såpass gamle motorer. vet du hva org. slaglengde og boring er på en tempo villiers 125 er?



#79 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 622 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 27 mai 2019 - 09:36

Det finnes flere, men som regel er det 62mm slag og 50mm borr. :) 


  • Derbi.09 liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#80 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 27 mai 2019 - 09:59

sorry for off topic her, men du er vell den eneste jeg vet om med litt/mye kunnskap om såpass gamle motorer. vet du hva org. slaglengde og boring er på en tempo villiers 125 er?

 

http://www.users.glo...acc/arc0596.htm


  • Derbi.09 liker dette




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere