Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


  • Logg inn for å legge til innlegg
114 innlegg i dette emnet

#101 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 154 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 06 juli 2019 - 02:59

Kjempestiligt, hørtes hissig ut hvordan er det med tankdekalje® er de å oppdrive? Eller er det ikke så farlig/viktig?


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D


#102 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 06 juli 2019 - 08:34

Det finnes vetdu! er påvei!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#103 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 06 juli 2019 - 09:37

Har bestilt feil ser jeg, men det gjør ikke noe. De jeg får nå er vel til hakket gamlere Panter. Men de får duge ut året og vel så det. Tank og deksler skal bli olivengrønne igjen når jeg får summa meg. :) Men først skal tanken pusses ned igjen og lakkes opp! Kjekt å få trene litt før premiæren med den originale fargen, som koster over 400kr for en boks.. :) 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#104 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 06 juli 2019 - 12:14

Hva har du i kompresjonstrykk? Selve forbrenningsrommet ser så stort ut men mulig bilder lyver en del, er kanskje squisflatene man ikke ser på bildet?



#105 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 06 juli 2019 - 14:46

Ja, det er squishband og full pakke. Toppen er en Athenatopp som er neddreid en del, så det er ikke noe i veien med kompen. Går som et uvær! Dog ikke mer enn 65 pga. tomt for turtall.. :) Går 60-65 opp og ned! 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#106 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 06 juli 2019 - 17:51

2a22d92dc95320d9aa51a1cf6b1a3766.jpgd316aa283a9136985bc95f2a0801d2b6.jpg648ad6cb85885f91a303fc54dcb1c073.jpg91de118a1ffa3efa48c5ef1b9ceb92ca.jpg4e44620a9b9a23436a9db46a3d848132.jpgebcb26590914b0fbd6b351ec696f4fde.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dysa ned til 87 og nåla "nest nederst". Tror jeg skal prøve med 90 igjen, det er uansett ikke noe dragmotor, så den kan godt gå bittelitt fett for å kompansere for lite kjøleareal på toppen. Ellers er jeg fornøyd! Trodde det skulle bli mer turtall, menmen! Løfter eksosen 1mm i neste runde. Planer om å modifisere et kokusan tenningsanlegg med retardering i tillegg! Da blir den enda sterkere! :) Skal kose meg med denne litt nå, før det blir overhaling av veivaksel til 50/5AKF og oppbygging av resten av motoren. Mangler et par deler til girkassa, samt vurderer 80cc Polinikit på den. Men det trur jeg får bli vinterprosjekt! :) 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#107 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16

Skrevet 06 juli 2019 - 17:54

Den ble i hvert fall blå og fin. Perfekt søndagsmoped det der.

Regnet med du hadde kontroll på squish og romvolum. Litt lave durasjoner da, siden den er så sterk?. Kan sikkert gå ned mye på drevinga bak og kanskje ei tann ned foran så går den mye bedre og fortsatt mye drag i bakker. Min TS80X-motor er også slik, sterk som fy men ikke noe turtallsmaskin. Gjør glatt 100 på sletta og 90 opp bakker. Kunne hatt enda tyngre dreving da jeg tømmer den fullstendig på sletta. Er porta litt men ikke mye men er enda mye å gå på i topplokket. Lavere komp og bedre squishband ville gjort susen samt økt eksosdurasjonen noen grader til. Tror suksessfaktoren er lave durasjoner og liten forgasser(Mikuni 20) samt at tenninga er justert ganske så perfekt. Morsom å kjøre men jeg har mye mer å hente med mer tuning.



#108 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 154 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 07 juli 2019 - 16:34

Den fargen på dysa der kan man vel trygt sette som en fasit får jeg forresten spørre hvilken 2-taktsolje du bruker?:)

Jeg sliter litt motsattporta en 47 charmo, men der er det ikke drag før 8000, og med 15-54 tar det litt tid


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D


#109 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 juli 2019 - 17:58

Den ble i hvert fall blå og fin. Perfekt søndagsmoped det der.

Regnet med du hadde kontroll på squish og romvolum. Litt lave durasjoner da, siden den er så sterk?. Kan sikkert gå ned mye på drevinga bak og kanskje ei tann ned foran så går den mye bedre og fortsatt mye drag i bakker. Min TS80X-motor er også slik, sterk som fy men ikke noe turtallsmaskin. Gjør glatt 100 på sletta og 90 opp bakker. Kunne hatt enda tyngre dreving da jeg tømmer den fullstendig på sletta. Er porta litt men ikke mye men er enda mye å gå på i topplokket. Lavere komp og bedre squishband ville gjort susen samt økt eksosdurasjonen noen grader til. Tror suksessfaktoren er lave durasjoner og liten forgasser(Mikuni 20) samt at tenninga er justert ganske så perfekt. Morsom å kjøre men jeg har mye mer å hente med mer tuning.

Ja, det er ikke helt utav det blå nei.. :) Lave durasjoner ja, tror det er meget å hente her! Kicket begynner liksom, du får en grei puff i ræva, men så blir det ikke mer. Den stopper der kan du si. Tipper at 1mm ekstra i eksosen vil gjøre mye! Utgjør ca. 5 grader foreløpig, nå er den på 175 grader, så 180 vil nok gjøre at den kvikner til! Mulig jeg prøver meg opp på 185-188 også, får se litt.. Det er jo ikke noe racemotor, men det er rart hvor gøy det er å fikle med sånt.. :) 

 

 

Den fargen på dysa der kan man vel trygt sette som en fasit får jeg forresten spørre hvilken 2-taktsolje du bruker? :)

Jeg sliter litt motsattporta en 47 charmo, men der er det ikke drag før 8000, og med 15-54 tar det litt tid


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ja, jeg kjører med Putoline Scooter TT+ tror jeg den heter. Den duger til en Zundapp med 17-18hk på 66cc så da holder den mål for det meste! :) For øyeblikket kjører jeg Putoline Castor Tech, siden jeg har 2 flasker med dette, må få unna litt rester og slik! 

 

Charmoen ja, hvor høyt er det fra toppen av eksosporten og opp til sylinderens topp da? Tror nok du har tatt litt vel mye.. ;) 


Sånn forøvrig så har jeg kjørt opp 5L bensin idag, det fant jeg ut på den kjipe måten.. :) Kjørt originalt så lenge at jeg har glemt hvor tørst motoren blir med større forgasser. Velvel, 2 km å gå hjem, men dog! Anser da motoren som innkjørt! Skifta olje på kassa, rent og pent uten spon! :) 


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#110 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 10 juli 2019 - 22:57

Lite morro å fortelle. Mottatt pakker med dekk og slanger, litt småpjask, nytt svinghjul som jeg håper passer, samt 3 elektroniske «VEC» tenningsspoler. Disse er fine for originale og småtrimma motorer, da de eliminerer stift og kondensator, altså en liten elektronisk tenning! 750kr stk, kjøpte 3 i en smell da jeg har 3 tempo, og disse har vært utsolgt worldwide lenge! Har også fått et 15T drev. 13 originalt. Sykkelen ble liitt tammere i draget, men ikke så ille mye. Toppfarta på speedo (disse drives via drevakselen) viser ca. 60 på flata, tidligere 65, så turtallet har kommet litt ned, men alt i alt drar det helt greit! Neste blir å teste litt mer eksosdurasjon! Nå gir den seg egentlig i området der kicket starter. Eksosrøret før potta skal også kortes noe for å få mer turtall.
Fikk også taki et dekalsett!
bae73c3ac7b681abbd391e99d6f20c5f.jpg0dc1d2e909f89355a57ec987526ff4af.jpg32cb8d36e6ff76135f8f6adace895b0c.jpg6ebc9de1af138f9aa8a77db2750eeec8.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Shons: 10 juli 2019 - 23:00

  • Sjokoladepålegg liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#111 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 154 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 11 juli 2019 - 03:01

Stemmer, putoline bruker du ja! Sikkert 3 gang jeg spurte nå

Den VEC tenninga såg skikkelig ut. duger kanskje på tsx også? Tror jeg trenger ny på den ene tsn snart, og den ser jo lik ut i formvet du ca ohm på den?

Når jeg porta, brukte jeg en sliten charmoring som er 1.5 mm(dyttet opp og ned av skjært stempel) som utgangspunkt og ble sikkert en halv eller milimeter til når jeg tok tusjen også biltema hadde ikke skyvelær så jeg måtte bruke noe plastdritt... helt ubrukelig på slik, tingen var bare at jeg ville prøve porte den utrolig godsa innsugskanalen, tok sinnsykt mye der følte jeg.. men er vel ikke så lett å gjøre mye feil der annet enn rett ved innsugsporten til sylinder, og der turte jeg ikke prøve

Men dessa sylinderene kan vel være alt fra 18-23 mm til topp, og den kunne vært porta oppover ifra førså var igrunn jakla dumt av meg å gjøre sånn.. hvilket rpm drar dine? du har forresten ikke tips å hente inn litt før 8000 da? Vil kanskje en mm planing av top hjelpe på. Burde lese meg litt opp på squish og planing før jeg spør om dette men. 4448a4c3ad678f283f074a9b9f3035fe.jpgd90f6869e7f5587440814e2ba26c0313.jpg6956aacbaff5ffb95e828c8f3a853f92.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 11 juli 2019 - 03:03

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D


#112 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 11 juli 2019 - 10:43

Først og fremst må du vikte eksakt hvor høyt det er fra eksosen og opp. Videre, hvor langt er det fra stempelet og opp, når stemplet er på topp. 

Mye å gjøre for å hente inn dette, men det kommer an på hvor høy eksosen er. 

 

Løfte spylekanalene slik at du får lavere blowdown hjelper på seigdraget i en viss grad. Justere kompen (dette innbefatter squishband) hjelper en hel del! Tenning med retardering hjelper en del. Samt større forgasser. Suzuki med porta sylinder burde ikke ha mindre enn 24mm i mine øyne. 

 

VEC-spolen er nok ikke noe for Tsx nei! ;) Tsx har mye bedre og mer potent tenning originalt. VEC er bare en erstatning for eksisterende tenningsanlegg på Sachsmotorene, som også eliminerer både stift og kondensator. Maks 10.000 rpm er det også. Men siden Sachs har såpass mye lengre slag enn Suzuki (44mm kontra 37,8) Så er det effektive turtallet også noe lavere, iallefall sånn i original / lett trimma variant. :) 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#113 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 154 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 15 juli 2019 - 15:52

Først og fremst må du vikte eksakt hvor høyt det er fra eksosen og opp. Videre, hvor langt er det fra stempelet og opp, når stemplet er på topp. 
Mye å gjøre for å hente inn dette, men det kommer an på hvor høy eksosen er. 
 
Løfte spylekanalene slik at du får lavere blowdown hjelper på seigdraget i en viss grad. Justere kompen (dette innbefatter squishband) hjelper en hel del! Tenning med retardering hjelper en del. Samt større forgasser. Suzuki med porta sylinder burde ikke ha mindre enn 24mm i mine øyne. 
 
VEC-spolen er nok ikke noe for Tsx nei! ;) Tsx har mye bedre og mer potent tenning originalt. VEC er bare en erstatning for eksisterende tenningsanlegg på Sachsmotorene, som også eliminerer både stift og kondensator. Maks 10.000 rpm er det også. Men siden Sachs har såpass mye lengre slag enn Suzuki (44mm kontra 37,8) Så er det effektive turtallet også noe lavere, iallefall sånn i original / lett trimma variant. :) 


Jeg burde absolutt målt skikkelig ja, jeg får ordne skikkelig digitalt skyvelær og få målt dette, og i samme sleng lese meg opp på squishband,og prøve med loddetinn for å måle squish clearance.

Retarderende tenning har jeg også fått med meg litt på facebooken.
Jeg personlig liker toppdraget så stor gassser var et enkelt valg, har en kompis med 20 mikuni gasser, og bunndraget syns han er bedre, og kanskje mer egnet for mange, og meg som bor i byn, men gir ikke opp så lett. 2takt moped er jo turtallsmaskin


Jeg må ha blitt tatt av navnet, VEC hørtes så moderne ut så tenkte det i samme sleng var noe for tsxder tok jeg feil ja

Da blir det nok hpi tenning og evt. dreie lettere svinghjulet om det er dårlig med hpi mulighet


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D


#114 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 27 august 2019 - 14:49

Lite nytt under solen. Tanken er opplakkert igjen, ble bedre, men ikke bra. Fikk også på et dekalsett, så nå skjemmes jeg iallefall ikke av å kjøre på den. Går godt! Ikke logga toppfarta, men står på to do-lista. Pussa litt på toppen, men ikke ferdig! Vært på tur med den, 14-15 mil, til og fra «firmafest»! Makaløs skyss!
86c7a996b7a9cb23b117d1110c42c5f3.jpg
f5b7e468a3d18cdbe6b8585ef31dce68.jpg
8d9689604879a329e31a27af9eb0c177.jpg
3cb9a3b21f8161486b0d4e8b87fa1d3d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#115 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 624 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 08 september 2019 - 21:04

Da er endelig 370`en betalt og registrert på meg! :) Godt arbeid tar lang tid, men fikk prisen på det nivået jeg ønsket. Selger og jeg har dog en god tone, og pga. div. hinder i løypa (jeg borte, han hjemme og omvendt) så tok det sin tid. Men, nå er alt i orden, sykkelen er presantabel, så nå kan vinteren bare komme! 

 

Ny motor i emning, nok en 50/5 AKF, dog prismessig ikke helt der jeg ønsker, men vi får se! 3000kr for en motor i ukjent stand er litt i dyreste laget, menmen. Dersom det blir handel så blir det vel å modde og montere et Athenasett på den i vinter. 

 

Next up er 360`en som skal få en makeover! Demonterer den hjemme, tar med bit for bit på jobb og gjør rent og lakker litt sånn hobbymessig. Den er overlakka fra før, så verdien foringes ikke av det. 

 

Videre planer er en ny sprintkopi, runddreid med originalt topplokk og forgasser til 360`en, for en original look med litt mer pulver i dåsa! :) 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!





0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere