Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


  • Logg inn for å legge til innlegg
149 innlegg i dette emnet

#141 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 311 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 08 desember 2019 - 22:08

Shons burde få svart på dette selv men jeg klarte ikke å la være så håper jeg blir tilgitt :shy . Har en liten forkjærlighet for disse motorene/mopedene da det var det første jeg mekka på,

Disse motorene har en vifte som er påmontert svinghjulet. Denne viften suger inn luft via et galler i venstre motordeksel og blåser med høy hastighet på sylinderen og ut igjen via et deksel på høyre side av sylinderen. Du ser det bedre på disse bildene http://www.mopedport...achs/?p=3907970

Dekselet du ser på bildene over er et deksel som skjuler/beskytter øvre del av motoren. På tidligere Tempo lett og Corvette så var disse i metall.

ja da forstår jeg, alltid lurt litt på det der, men virker ganske genialt det da. god ventilasjon på tomgang også :)


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#142 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 657 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 14 desember 2019 - 00:14

Bromm oppsumerte vel det meste her.. :) Som sagt så har Corvette ei vifte påmontert svinghjulet. Et litt spesielt deksel over svinghjulet fungerer som kanal opp og rundt sylinderen. Ytterste deksel har riller/inntak for lufta. Nå har jeg akkurat mottatt andre deksler, som gjør motoren til en konvensjonell luftkjølt motor. Dette av flere grunner, jeg syns det er litt kult å ha noe ikke mange i Norge har, lettere tilkomst til sylinderen (porting og justering, da er det kjekt å slippe å bruke 1 time med demontering, rejustering av gir etc). 

bildeupdate kommer vel snart, er på jobb for tia, ikke tid til garasjevirksomhet.. :) 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#143 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 657 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 14 desember 2019 - 20:55

Mottatt deler fra Sweden ifm. Black friday! En shitload med lamper, litt kjekt å ha (skruer og dill) ny potte, slik den på den gamle sprintmotoren tidligere i tråden her, bremsestag, plugger, drev osv.. Samt et geardeksel + svinghjulsdeksel for å kjøre "vifteløst"! :) Neste blir da ei egna tenning, men det må vente til utpå nyåret! Satser på litt overtid for å fylle hobbykontoen! :) 


743ca0cb11e415c462451814d3b3c002.jpg
d17291568adb9519f394900036a3b172.jpg
564f8e3b7b33a7fb1a8b226c2f65e99a.jpg
8f526618629601552bbe8e329adfc56d.jpg
de3f169cb01bf040e29ec2fc6fe90263.jpg2e0c5f45418d7b007a0944f55b90998e.jpg
7beaf1c97326372d2dd746f651fa5b33.jpg49b314619ca4a070cf83701ee9131216.jpg
ee62308e47b33454461fefc238eb222b.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#144 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 534 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 14 desember 2019 - 21:41

Mye snadder der gitt. Blir mange timer med kos fremover nå :) 



#145 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 657 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 14 desember 2019 - 21:48

Bromm, har du noen sykler? Aldri sett det nevnt? 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#146 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 534 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 15 desember 2019 - 09:51

Har en gammel RMX 50 som jeg pusler litt med innimellom. Bare for kos, kjører ikke så mye med den  :shy



#147 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 657 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 31 desember 2019 - 01:47

Såh. I julen har man fått på plass geardeksel med tilbehør, tilpassa clutchwire 50% (må kappes og legges pent) samt starta og testkjørt. Gearmekanismen er ikke 100%, fått litt tips ang. disse som skal prøves ut etterhvert. Motoren går som ei klokke, tross utslitte ramlager. 

Kjøpt 2 nye motorer til Corvetta billig, en komplett og en halvkomplett (mangler geardeksel, og clutchdeksel) men har nok deler til å komplettere denne. :) Den komplette ble solgt med "slakke" i lager, men den er mye tightere enn min gamle, så da kan denne smekkes inn mens min gamle overhales og gjøres original. Deretter blir den halve motoren oppbygd med forsterka veiv, forsterka clutch, nye lager og tetninger. Plana for sylinderen er å frese den ned 3mm, for så å heve den tilsvarende + porting og grom topp. Da bør den bli litt mer livlig! Et seriøst tenningsanlegg står også på menyen for denne. Jaja, blir ikke arbeidsledig i vognskjulet.. :) 


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#148 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 534 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 31 desember 2019 - 09:32

Ser spennende ut.

De motorene der tåler mye slakk både her og der. Utrolig hva de tåler. Har til gode å rase en slik motor og jeg har hatt mange og hærja mye med Tempo.

Men girmekanismen er noe drit på de, vonde å justere og noe ble fort ødelagt av en kjøresugen ungdom  :shy



#149 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 311 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 01 januar 2020 - 16:15

Stift tenning på disse til vanlig? Er det holdbare greier?


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#150 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 657 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2020 - 16:57

Stemmer det, stift og kondensator. Så lenge stiften er ren og i form, samt at kondensatoren er i orden, så er det lite tull med det. Men man bør sjekke stiftgapet en gang i blandt, samt kanskje rengjøre litt. Altså ikke helt vedlikeholdsfritt. 


  • Sjokoladepålegg liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!





1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere