Gå til innhold


Bilde

Litt Tempo og Sachs


  • Logg inn for å legge til innlegg
173 innlegg i dette emnet

#161 birk

birk

    MP-Senior

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:
  • Registrert: 20-juni 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Verdal
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM 06 Yamaha Jog R AC 07 Mod.

Skrevet 25 februar 2020 - 11:30

Uten at jeg har prøvd de nyere, men om jeg hadde valget, og skulle kjøpe 1 tempo, så hadde det blitt 370. Den er betraktelig bedre å kjøre enn 360`en, bedre å sitte på samt er hakket lettere å skru på. Bare sånn tips.. :) Ellers er 470 ganske lik 370.

Ja, det er 370 jeg går for. Hadde et par sånne i min ungdom. Mener jeg hadde en sylinder som heter sprint, kan det stemme? Og hadde jeg en motor som passet rett i ramma,125cc og 5 gir. Tror den ble kalt figther, kan det stemme?
Pågående prosjekt: Yamaha Jog R AC 07Mod. <p>Derbi Senda SM X-race 06mod, Polini Corsa, Yasuni r3, Stage6 24mm PWK, Stage6 XL Double Layer, Conti innsug og reed, Mrd carbon clutch, TP trimcoil,Ridolfi Racingtermostat(45c), Hebo Fast-track cooler, MVT-Racing tenning (Inner-rotor), Doppler Endurance veiv,match-portet blokk og glass-blåst veivhus.

#162 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 26 februar 2020 - 06:35

Stemmer alt det. 125cc Fightermotor er slip-in. Sprintsylinderen passer rett på org. Motor. Det er en slik jeg har pp min, dog kalles den «Trigger», forgjengeren til Sprint. Trigger er oppgitt til 5.3hk, mens Sprint har 5.8hk. Sprintsylinderen er nå reprodusert å kan kjøpes ny.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • birk og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#163 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 09 mars 2020 - 23:02

Skal vi se, nå har jeg slurva her. Kjapp update på hva som foregår. Pantersylinderen, Trigger, har fått seg en facelift med litt lakk og greier. Stemplet er korta inn noe på sugesiden for høyere innsugsdurasjon. Kappa stussen på sylinderen, rota frem en kopiforgasser av Dellorto, kappa denne litt også, og dermed passer det fint ihop! Blir å handle org. Dellorto nå når jeg vet det funker.. :) Men neste, når været blir bedre, blir å teste dette. Kanskje forgassern funker greit? Kosta 300kr på wish, så har 0 forventninger. Eksosrøret er også korta inn ca. 10cm, så nå stikker iallefall ikke potta ut bak sykkelen.. :) Satte på nytt svinghjul igår, med resultat at lampene sprang.. :s her foregår det noe mystisk.. 


1f0ba5f0beebf4738157c9488271d645.jpg
f10eff7a8f736a3a4f55f332976ba1f9.jpg
68a2ea2f3296a2236a54e08d2f1be9ce.jpg
7b9d01930382ccdd3e756f2bf5cc93cb.jpg
66e747dfec9a91e82ca676a2bd653c7d.jpg
ff8c0b23c9f37c96cc36a077c39d5f10.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Siden det tydligvis ikke går å legge 2 poster etter hverandre her, så får dere bare bære over med det. Tok fatt i en tidligere modda Corvette originalsylinder. Forstørra allerede konstruerte boostporter samt laga innsugsporter i stempel. Løfta eksosporten ca. 1 mm ekstra. Denne er modda fra før, dette er bare videre utvikling av konseptet. :) 


d8ea16448a5825d93a37ed59bffc9cba.jpg
0d152cb5edab5e7f1ab9d6d5f82dd25c.jpg
61201ece40f6d0db80c34d1a210baf25.jpg
52e8f7d145553b66213295a2ad708acf.jpgaef0a036cceb9d93d8e1ebf0ec70e44e.jpg010024977af590e2662dd52d24deb0b2.jpg
  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#164 birk

birk

    MP-Senior

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:
  • Registrert: 20-juni 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Verdal
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM 06 Yamaha Jog R AC 07 Mod.

Skrevet 22 mars 2020 - 14:58

Kom over denne, sjekk motoren!
https://www.bikeexif...snow-motorcycle
  • Bromm liker dette
Pågående prosjekt: Yamaha Jog R AC 07Mod. <p>Derbi Senda SM X-race 06mod, Polini Corsa, Yasuni r3, Stage6 24mm PWK, Stage6 XL Double Layer, Conti innsug og reed, Mrd carbon clutch, TP trimcoil,Ridolfi Racingtermostat(45c), Hebo Fast-track cooler, MVT-Racing tenning (Inner-rotor), Doppler Endurance veiv,match-portet blokk og glass-blåst veivhus.

#165 R77

R77

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 2 Innlegg:
  • Registrert: 25-april 20

Skrevet 25 april 2020 - 00:36

Hei. Har lest hele tråden her flere ganger, med stor interesse, men var ikke medlem og fikk ikke se alle bildene. Nå meldte jeg meg inn på forumet her i dag for å få se resten :) Jeg har en Panter 360 med AKFX 501/4 med 42mm Trigger sylinder og Dellorto 20mm. Kjøpte i går ei 50/5 AKF blokk i deler (med litt ekstra) og ei Rito veiv i eske. Skal til å montere sammen denne motoren men finner ikke noen verkstedhåndbok på denne. Fant du noe slikt? I første omgang tenker jeg på shimsing, da noen 50/5 motorer ikke trenger shimsing av veiv. Det ble sagt av selger at jeg skulle ha 2 stk BO17 lager på veiva. Fulgte ikke med noe shims. Jeg har noe, men ser ut som jeg må bestille noe mer. Setter du inn simmerringene på veiva med fett? Stod noe om det i en tysk Trigger manual.

mvh en Tempogubbe på 43 i Østfold


  • Bromm liker dette

#166 R77

R77

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 2 Innlegg:
  • Registrert: 25-april 20

Skrevet 25 april 2020 - 13:44

Jeg fant tyske manualer på nett og har begynt å pusle litt. Jeg mangler utløserlager til clutch. Dette er visst sjeldent som hønsetenner. Har du tips til hvor en kan finne slike noen plass?

Dette innlegget er endret av R77: 25 april 2020 - 13:45


#167 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 26 april 2020 - 22:49

1 stk. BO17 i 50/5 AKF-motoren. Du kan kombinere manualen til 501/4-motoren på veivsia, og 50S-manualen til gearkassen, så skal du treffe tålelig bra. Usikker på utløserlageret. Bygge om? 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#168 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 532 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 28 april 2020 - 05:08

Beklager litt usaklig spørsmål men kom på det når jeg såg innsugshulla i stempelet, ser det ofte ved porting men ikke på tsx? Et det for det ikke har noen virkning på suzuki tsxene? Letter litt på stempelet så blir vel enda mer toppdragsmaskiner?


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#169 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 29 april 2020 - 15:20

Nei, dette handler om at du har en reedventil mellom stempel og forgasseren. Det har du ikke på Tsx, og dermed vil veivhuskompen gå ut igjen via disse portene, og man taper alvorlig med effekt, om det i det heletatt vil gå. :) Det handler rett og slett om å øke innsugsdurasjonen. På Corvette her er det litt spesielt da innsuginga går via transferkanalene. Etter min modifikasjon går også innsugsgassen via de nye portene i sylinderen og ned gjennom stempelportene, og ved spyletakta går gassen via transkanalene og opp til innsuget igjen, stopper mot reedventilen, å via de nye portene inn i sylinderen.
  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#170 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 17 juli 2020 - 09:10

Ny original Dellorto PHBG ankommet til Panter 370`n. Nytt svinghjul og ankerplate har kommet. Går bra på full gass, men mellom og bunn er helt ute å kjøre. Håper det ordner seg med ny forgasser. Kinakopien som står på går i dass.. 

 

Nybygd 50/5 AKF ferdigstilt! HPI tenning med 12V regulator og Athena. Så nå er det bare å glede seg! :) 


4b003dea2804a91ca4b3d07ddb5f806a.jpg

5b402af7dec4064d923cac2a00d421ec.jpg

cd276436c58130dbdf7cb46dd59546ae.jpg

e0b784f6c245d4b920e0e8aeaf11f188.jpg

89af61a986c8212b353d4548ec424370.jpg

f11ea83d6bc1e5a17e1821126628bfd8.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#171 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 755 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 17 juli 2020 - 11:28

Ser veldig bra ut. Er det HPI 210 tenning? Ser du har satt på ekstravekten på svinghjulet, hvorfor det? For mer seigmoment? 

Har nettopp mottatt mitt HPI 210 som skal på en gammel Suzuki så skal bli spennende å se om jeg får bedre mellomregister. Bestilte med 2-kurve CDI men glemte å bestille kurvebryter men det er etter det jeg har forstått en en-polet bryter så enkelt å sette på en trykkbryter type Marine i instrumentpanelet.



#172 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 21 juli 2020 - 23:31

Dette er 210 ja. Ja, den vekta skal "roe ned" motoren litt ved behov. Har 210 på en Tsx også, så tok med ei vekt, da den oppleves som litt vel rapp til sitt bruk. :) Kjekt å ha. 

Den jeg har til Tsx`n (Suki) er med 2 kurver, men har enda ikke montert denne bryteren, å tok derfor ikke med denne muligheten til Sachsen. :) 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#173 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 755 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 23 juli 2020 - 09:46

Dette er 210 ja. Ja, den vekta skal "roe ned" motoren litt ved behov. Har 210 på en Tsx også, så tok med ei vekt, da den oppleves som litt vel rapp til sitt bruk. smile.gif Kjekt å ha. 

Den jeg har til Tsx`n (Suki) er med 2 kurver, men har enda ikke montert denne bryteren, å tok derfor ikke med denne muligheten til Sachsen. smile.gif

Hva bruker du som utgangspunkt for innstilling, 2 mm F.Ø.D som i monteringsanvisningen? 



#174 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 701 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 26 juli 2020 - 11:51

Fikk tips om å leggemeg på ca. 3mm på Sachs. På Sukien har jeg 2, men skulle gjerne testa med enda mer der også. :) 


  • Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!





0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere