Hei. Jeg har planer om å bygge bil som jeg kan kjøre som 14åring (jeg er 14). Men da må den bli bygga med pedaler og en elektrisk 250w hjelpemotor. Er det mulig å bygge en mopedbil om til å veie lite nok til at det ikke blir for tungt å sykle. Uten at se ut som et vrak, eller en annen bil? Eller er det noen andre måter å kunne kjøre bil offentlig som 14åring, noen crazy ideer folk her har?

Bygge bil som ikke trengs førerkort
•
Skrevet 10 desember 2018 - 22:27
- Superdarus2000 liker dette
•
Skrevet 10 desember 2018 - 22:49
Cross er en ting, men bil? Tror du sikter ganske høyt her.
No offence men du kommer aldri til å få en bil på veien som 14 åring, altfor stort og saktegående.
Moped: TZR50 x3 / SMC Mistral / SMC Ram (TZR: T6 Asso | 21mm Dellorto | 12-21 Innsug | Yasuni R2)
Lett: KTM Duke 125 '11
Bil: Mitsubishi Eclipse '97 GS
•
Skrevet 11 desember 2018 - 00:29
Liker tankegangen din, Kevin! Men dette blir vel å strekke strikket litt langt.
Det er liksom her lovene kommer inn i bildet igjen Ikke kravene men lovene.
Politiet og SVV klikker helt i vinkel når en moped kommer putene forbi i 55. Tenk deg hvordan de reagerer når en 14 åring kommer på hjemme snekret bil. Altså alt det du spør om er fullt mulig å få til men det er bare rett og slett ikke lovlig og det er lite til ingenting du eller noen andre kan gjøre med det. Dessuten så blir en altfor tungt å dra rundt for en elektrisk motor med så lite effekt, må isåfall være sånn Postmann Pat bil laget av noen treplanker fra sløyden
Det med førerkort handler heller ikke om selve bilen. Vi har ikke førerkort fordi bilen går i 300 men for at det skal kunne bevise at sjåføren kan trafikk reglene og er moden nok til å kontrollere fartøyet alene. Så bil uten førerkort er nok ganske så vanskelig å få til.
- Derbi.09 liker dette
•
Skrevet 11 desember 2018 - 00:56
nå venter jeg på en link med loven selv og "det er jo lov!" sorry kompis, bare å legge denne ideen på hylla og. alle biler som kjører på norske veier skal både være typegodkjent og EU-godkjent, og du skal ha førerkort klasse B som du må vente 4 år på. og skal du jallamekke en bil selv mtp. på alt fra bremser til hjul og akslinger kan jeg gjette en tier på at det blir alt annet enn trygt, no offence.
gjør som alle andre: vent spent på lappen og kos deg med den når du først tar den, bare 2 år igjen nå!
Dette innlegget er endret av Derbi.09: 11 desember 2018 - 00:58
- Superdarus2000 liker dette
•
Skrevet 11 desember 2018 - 09:20
nå venter jeg på en link med loven selv og "det er jo lov!" sorry kompis, bare å legge denne ideen på hylla og. alle biler som kjører på norske veier skal både være typegodkjent og EU-godkjent, og du skal ha førerkort klasse B som du må vente 4 år på. og skal du jallamekke en bil selv mtp. på alt fra bremser til hjul og akslinger kan jeg gjette en tier på at det blir alt annet enn trygt, no offence.
gjør som alle andre: vent spent på lappen og kos deg med den når du først tar den, bare 2 år igjen nå!
Enig her. Tviler på at du kommer rundt denne loven. Sikkert fullt mulig men det blir ikke lett.
Det jeg anbefaler er å finne en gammel sykkel på finn. Deretter kjøpe ett 80cc motor kit og feste det på sykkelen så får du putre rundt på den til du er 16. En annen ting du kan gjøre er å kjøre rundt på cross, men det er ikke registret så pass på. Det beste hadde vært å kjørt dem i skogen.
- Derbi.09 liker dette
•
Skrevet 11 desember 2018 - 19:45
Ja, vet det er veldig tungt å vanskelig.. men en elsykkel har lov å kjøre på veien, som ikke er typegodkjent. Denne bilen jeg da hadde planer om å bygge, regnes som elsykkel med 4hjul. Å elsykkel med over 3 sitteplasser og hjul kan ha 0,5kw motor, altså 500w motor.
Noen folk som har gjort det selv:
- Sjokoladepålegg liker dette
•
Skrevet 16 desember 2018 - 21:37
Nei faen så bra
Men nei det der regnes ikke som noe sykkel du Dette du prøver på er fullt mulig men ikke lovlig.
Ser jo sånne rare ting hele tiden ned i alle disse rare landene som har mange turister. Hadde jeg vært deg så hadde jeg drite i den motoren og heller bare hatt pedal system.
Hvor har du tenkt å kjøre den? Altfor stor for gangfeltet og den på veien sier seg selv.
Gamlingene som kjører 40 i 80 sona kommer til å klage på hvor tregt trafikken beveger seg.
Dette innlegget er endret av Superdarus2000: 16 desember 2018 - 21:41
•
Skrevet 10 januar 2019 - 13:53
Ikke særlig mye du får kjørt som 14åring dessverre, kan alltids få lagd noe spenstig men problemer er jo alltids å få det godkjent...
Aprilia RS250 - Kawasaki ZX-10R
Proud member of Austevolls Mafian
"Kjøringa er bare unødvendige opphold i vedlikeholdet"
•
Skrevet 23 februar 2019 - 17:15
Ikke særlig mye du får kjørt som 14åring dessverre, kan alltids få lagd noe spenstig men problemer er jo alltids å få det godkjent...
Bygger jeg noe spenstig så må det være noe som ikke skal bli godkjent, siden ingenting som er godkjent kan en 14/15åring kjøre. Godkjent = må ha førerkort
Nei faen så bra
Men nei det der regnes ikke som noe sykkel du
Dette du prøver på er fullt mulig men ikke lovlig.
Ser jo sånne rare ting hele tiden ned i alle disse rare landene som har mange turister. Hadde jeg vært deg så hadde jeg drite i den motoren og heller bare hatt pedal system.
Hvor har du tenkt å kjøre den? Altfor stor for gangfeltet og den på veien sier seg selv.
Gamlingene som kjører 40 i 80 sona kommer til å klage på hvor tregt trafikken beveger seg.
Hvorfor regnes ikke det som sykkel? ja vet det ville vært sykt irriterende for resten av trafikken ja
•
Skrevet 23 februar 2019 - 23:16
Her er en laaaaang tråd om en som bygget seg velomobil.
https://www.terrengs...&Number=1832653
Ganske kult prosjekt, og veldig flink fyr. (Med tilgang til 3D-modellering og maskineringsutstyr)
https://www.instagra.../p/BWPYCLAB43a/
Dette innlegget er endret av ohmen: 23 februar 2019 - 23:17
•
Skrevet 28 februar 2019 - 09:48
Bygger jeg noe spenstig så må det være noe som ikke skal bli godkjent, siden ingenting som er godkjent kan en 14/15åring kjøre. Godkjent = må ha førerkort
Hvorfor regnes ikke det som sykkel? ja vet det ville vært sykt irriterende for resten av trafikken ja
![]()
Vel du har rammen til en bil for det første og for det andre så orker jeg ikke å tenke på hva som skjer vis du blir stoppet med den
0 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere