Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Lettere å ta lappen på 125 kubikk motorsykkel


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
59 innlegg i dette emnet

#1 PetrolHead

PetrolHead

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 39 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 17

Skrevet 07 januar 2019 - 15:01

Jeg leste på tekst TV at det skulle bli lettere å ta lappen på lett motorsykkel for oss som allerede hadde førerkort for bil.

 

Halvparten av de som har moped trimmer den, så det er jo bedre å kjøre lett motorsykkel og holde trafikken lovlig i 50 og 60 soner.

 

Som kjent er det jo veldig dyrt å ta lappen på let motorsykkel, det er jo nesten same pris som tung motorsykkel.

 

Noen som har noe mer info her?


Dette innlegget er endret av PetrolHead: 07 januar 2019 - 15:57


#2 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 07 januar 2019 - 18:37

Dette har vært debatert helt siden EU inførte denne reglen i 2007. Det er forsatt kun løslig forslag ennå og blandt annetTrygg Trafikk har kommet med kraftig advarsler på mot dette da de mener det vil føre til flere MC-ulykker.
Enn så lenge tror jeg det ikke blir noen slik lovgivning med det første desverre selv om vegdirektoratet skulle ha et høringsnotat klart før jul i 2018. https://www.regjerin...ide5/id2612394/

https://bil24.no/vil...-rundt-lett-mc/

https://www.tv2.no/a/10107376/

Om du er i et EU-land som har denne regelen så kan du føre et A1-kjøretøy på ditt norske B-sertifikat, fks du kan leie en 125cc og kjøre lovlig.

Dette innlegget er endret av Bromm: 04 februar 2019 - 16:52

  • Sjokoladepålegg liker dette

#3 Fubb

Fubb

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 988 Innlegg:
  • Registrert: 06-februar 04
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Panda
  • Kjøretøy:Ting som går fort!
Garage Garasje

Skrevet 04 februar 2019 - 09:23

Har ikke blitt noe enklere ennå selv om man har bil, er fremdeles helt forskjellig opplæring på kjøretøyklassene.

Så enn så lenge må man nok dessverre bite i det sure eplet og godta at det er dyrt...

Aprilia RS250 - Kawasaki ZX-10R

Proud member of Austevolls Mafian

 

 

"Kjøringa er bare unødvendige opphold i vedlikeholdet"

 


#4 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 04 februar 2019 - 16:50

Mener ha lest at høringsfristen er i slutten av Februar. Er vel foreslått 2 alternativ, en uten oppkjøring og en med oppkjøring.
Tror neppe Vegdirektoratet anbefaler alternativet uten oppkjøring siden det er så stort fokus på redusere MC-ulykker. Blir spennende å se hva det blir til. Blir det endring så kan det fort være at det trer i kraft allerede neste år om kjøreskolene har kapasitet til å øke antall elever.

#5 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 22 februar 2019 - 00:19

Mer info her: https://www.vegvesen...ing?key=2544664

 

Det er en forskriftsendring som er sendt på høring, og SVV anbefaler at både løsning med og uten førerprøve etableres:

"Vi foreslår at begge ordningene som vi har utarbeidet, blir etablert. Slik kan den som ønsker å utvide føreretten sin til å gjelde for lett motorsykkel, selv velge løsning. Avhengig blant annet av hvilke synspunktet høringsinstansene kommer med, kan det ikke utelukkes at bare den ene varianten blir fastsatt." 

 

Det blir spennende å se hvor høylytt klagingen blir fra høringsinstansene. 

 

I høringsnotatet er det foreslått at endringene trer i kraft 1. mai 2019

 

Det kan også virke som om dette er med i Granavolden-plattformen: "Utrede ytterligere forenkling av førerkortkravene. " (side nitti-og-noe)


Dette innlegget er endret av ohmen: 22 februar 2019 - 00:28

  • Bromm liker dette

#6 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 22 februar 2019 - 07:17

Høringsfristen har nå gått ut så da er det bare å vente å se hva som blir Vegdirektorates anbefaling.
Slik jeg har forstått det så har også kjøreskolenes landsforening (mener det var det de kalte seg) fått uttale seg om når en eventuell endring anbefales trådd i kraft. Har vel med kapasitet å gjøre. Dog tror jeg ikke det vil bli noe kø av B_førere som vil ha A1 :)
Uansett så er det ikke aktuellt for meg men det kan gi oss med småkubikkinteresse et mer mangfold. Artig å kjøre lettsykkel en gang i blandt :)

#7 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 22 februar 2019 - 15:20

Jøss - Trygg trafikk er ikke uenige:  

 

https://www.tryggtrafikk.no/wp-content/uploads/2019/02/Vegdir-forenkling-av-førerkortkrav-.pdf

 

 

"Når det er sagt kan Trygg Trafikk stille seg bak forslagene til forenklinger av førerortkravene slik de er beskrevet av Vegdirektoratet, med unntak av senket alderskrav til mopedbil.

 

ATL er også positive:  https://www.atl.no/a...ive-til-forslag

 

Fant ikke deres høringssvar, men regner med at alle blir publisert hos SVV hvert øyeblikk.


Dette innlegget er endret av ohmen: 22 februar 2019 - 15:44

  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#8 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 22 februar 2019 - 16:32

At trygg trafikk sier»ja takk, begge deler» når det gjelder A1 var ikke uventet men de åpner for at om konklusjonen blir en oppkjøringfri løsning så kan de akseptere det.
Regner med at flere høringssvar dukker opp, evt om SVV legger ut alle høringssvarene.
Syns slikt er litt spennende å følge med på :p
Legg ut info om du finner noe da ohmen, så gjør jeg det samme.
  • Sjokoladepålegg liker dette

#9 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 25 februar 2019 - 22:38

Heisann. 

 

Jeg sendte en mail til vegdirektoratet for å høre om hvor høringsuttalelsene ble publisert. De blir ikke publisert, men jeg fikk dem i mail. 

 

Politiet har fått utsettelse til 1/3 og minst en av de som uttaler seg har stilt seg undrende til om det er mulig å gjennomføre dette så rask som vegdirektoratet indikerer. For øvrig var det både positive og negative meninger om foreslåtte endringer. 

 

Se vedlagt PDF. 

 

 

Vedlagte filer

  • Vedlagt fil  less.pdf   4,49MB   7 Antall nedlastinger


#10 Superdarus2000

Superdarus2000

    MP Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 474 Innlegg:
  • Registrert: 02-oktober 17
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Utlandet, Tyskland
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 25 februar 2019 - 23:06

Heisann. 

 

Jeg sendte en mail til vegdirektoratet for å høre om hvor høringsuttalelsene ble publisert. De blir ikke publisert, men jeg fikk dem i mail. 

 

Politiet har fått utsettelse til 1/3 og minst en av de som uttaler seg har stilt seg undrende til om det er mulig å gjennomføre dette så rask som vegdirektoratet indikerer. For øvrig var det både positive og negative meninger om foreslåtte endringer. 

 

Se vedlagt PDF. 

 

 

Skal ikke si imot påstanden, men de som har bil kan som regel lovverket litt bedre enn de på moped:)


Dette innlegget er endret av Superdarus2000: 25 februar 2019 - 23:06

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀
 
卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#11 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 26 februar 2019 - 11:00

Heisann. 

 

Jeg sendte en mail til vegdirektoratet for å høre om hvor høringsuttalelsene ble publisert. De blir ikke publisert, men jeg fikk dem i mail. 

 

Politiet har fått utsettelse til 1/3 og minst en av de som uttaler seg har stilt seg undrende til om det er mulig å gjennomføre dette så rask som vegdirektoratet indikerer. For øvrig var det både positive og negative meninger om foreslåtte endringer. 

 

Se vedlagt PDF. 

 

 

 

Takk for info.

Mange svar som fokuserer på trafikksikkerheten, det er bra, men det som ikke kommer godt frem at det er B-fører med trafikkerfaring lovendringen kommer til gode for. Kommer lite frem det som statsråden selv har påpekt at en slik lovendring er for å få ned trafikkbildet med større kjøretøyer. Hvor mange voksne med B-førerkort får seg A1 for å bli med i MC-klubb og kjøre villmann?

Støtter nullvisjonen fullt ut og bidrar så godt jeg kan til at det måltallet kan oppnås en gang men kan ikke se at en voksen person som har god trafikal erfaring blir høyrisiko-trafikant over natta fordi man  lovlig kankjøre A1.

Om det blir en lovendring, og det blir det nok, så er det nok slik at man må ta en førerprøve, både en teoretisk og praktisk prøve i tillegg til noe av trinnutdanningen det er i dag bare noe forenklet. Er nok utopi og tro at man får A1 bare ved å få et nytt "stempel" på førerkortet. Vil bli svært overrasket om det blir så forenklet og dermed forsvinner argumentet til statsråden med at A1 vil redusere trafikken i tett trafikkerte områder(les urbane)!

Kan heller ikke skjønne at en eventuell lovendring kan tre i kraft innen så kort tid, det går bare ikke. Det finnes jo ikke opplæringsmateriell som er godkjent en gang men folk har jo ventet på dette i årevis så et år til gjør nok ikke noe.

Skal bli spennende å se om statsråden kommenterer saken eller om han stiller seg bak vegdirektoratets anbefalinger, som er det mest vanlig. Skal bli spennende å se hva vegdirektoratet bestemmer seg for å anbefale.



#12 PetrolHead

PetrolHead

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 39 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 17

Skrevet 26 februar 2019 - 12:48

Jeg vet at en i frankrike kan ta lappen for lett MC enkelt dersom en er over 20år. Jeg lurer derfor på om jeg kan fly til Paris og ta lappen for lett MC. Siden norge er med i EØS kan de jo ikke nekte å akseptere denne. På samme måte kan jo fransk sertifikat for bil bare konverteres i Norge uten prøve.

Jeg lurer på om det er dette som er bakgrunnen, norge er jo kjent for å følge EU direktiv uten å mukke.

Altså må norge enten tilby samme reglene i Norge eller følge EU lands sertifikater... noen som,har info her? Kan jeg ta lappen for lett MC i et EU land? Frankrike er jo best siden jeg er over 20år. Koster mindre enn en kjøretime å fly til Paris med Norwegian...

#13 4life

4life

    MP-Nerd

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 450 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 26 februar 2019 - 14:08

I mitt nabolag er det også slik at mange har feriehus nedi Spania. Der har de stående 125cc scootere. De mener at de kan kjøre dette lovlig der på sin klasse B lapp. Jeg vet at det er lovlig der å kjøre 125 på klasse B for de som har tatt lappen der nede,men jeg vet også om en 50 år gammel dame som fikk bot for ikke å ha "gyldig" lett lapp da hun sku fjerte hjem fra stranda på sin 125 scoot. Så reglene er stadig i endring,og tipper at selv politifolk klør seg i ræva over hva man kan og ikke kan.

 

Her i Norge skal regjereingen aller helst ha et svært stag godt planet oppi alle og enhver sitt anus med sine lover og regler,for GUD FORBY om noen skulle komme ut for en ulykke. Dette må jo reguleres i hodet og ræva til nærmest ingen orker ta lappen lenger på noe som helst. Det gjelder forsåvidt de fleste andre skandinaviske land. Her skal minst mulig være lov. Tipper det sitter meget langt inne om det blir så enkelt som i andre EU land,for å kunne kjøre 125cc.


  • Blåmann liker dette
Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!

#14 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 26 februar 2019 - 14:17

Jeg vet at en i frankrike kan ta lappen for lett MC enkelt dersom en er over 20år. Jeg lurer derfor på om jeg kan fly til Paris og ta lappen for lett MC. Siden norge er med i EØS kan de jo ikke nekte å akseptere denne. På samme måte kan jo fransk sertifikat for bil bare konverteres i Norge uten prøve.

Jeg lurer på om det er dette som er bakgrunnen, norge er jo kjent for å følge EU direktiv uten å mukke.

Altså må norge enten tilby samme reglene i Norge eller følge EU lands sertifikater... noen som,har info her? Kan jeg ta lappen for lett MC i et EU land? Frankrike er jo best siden jeg er over 20år. Koster mindre enn en kjøretime å fly til Paris med Norwegian...

 

Det kan hende at Frankrike har en nasjonal unntaksregel (tilsvarende den som foreslås i høringen, altså B med påført kode 139 - kun kurs, ikke oppkjøring) som ikke er gyldig andre EU-land. Dersom det er førerkortklasse A1 vil jeg tro denne kan benyttes i Norge også,  da der er en internasjonal klasse som anerkjennes i EU.  


 

Takk for info.

Mange svar som fokuserer på trafikksikkerheten, det er bra, men det som ikke kommer godt frem at det er B-fører med trafikkerfaring lovendringen kommer til gode for. Kommer lite frem det som statsråden selv har påpekt at en slik lovendring er for å få ned trafikkbildet med større kjøretøyer. Hvor mange voksne med B-førerkort får seg A1 for å bli med i MC-klubb og kjøre villmann?

Støtter nullvisjonen fullt ut og bidrar så godt jeg kan til at det måltallet kan oppnås en gang men kan ikke se at en voksen person som har god trafikal erfaring blir høyrisiko-trafikant over natta fordi man  lovlig kankjøre A1.

Om det blir en lovendring, og det blir det nok, så er det nok slik at man må ta en førerprøve, både en teoretisk og praktisk prøve i tillegg til noe av trinnutdanningen det er i dag bare noe forenklet. Er nok utopi og tro at man får A1 bare ved å få et nytt "stempel" på førerkortet. Vil bli svært overrasket om det blir så forenklet og dermed forsvinner argumentet til statsråden med at A1 vil redusere trafikken i tett trafikkerte områder(les urbane)!

Kan heller ikke skjønne at en eventuell lovendring kan tre i kraft innen så kort tid, det går bare ikke. Det finnes jo ikke opplæringsmateriell som er godkjent en gang men folk har jo ventet på dette i årevis så et år til gjør nok ikke noe.

Skal bli spennende å se om statsråden kommenterer saken eller om han stiller seg bak vegdirektoratets anbefalinger, som er det mest vanlig. Skal bli spennende å se hva vegdirektoratet bestemmer seg for å anbefale.

 

Jeg deler din oppfatning rundt erfaring og B-førere, men jeg har fortsatt trua på at det kan komme en variant med kun kurs og uten obligatorisk prøva.

 

Politisk vilje er nok stor, og det er forenklinger nedfelt i regjeringsplattformen. Blir ikke mye forenkling uten at man dropper prøven.  Flere av regionene og trygg trafikk er for løsningen. I tillegg har jo vegdirektoratet skrevet forslaget som foreligger, så det er vel noe treghet i å få det endret. ATL har tidligere signalisert at de er for, men i høringsnotatet slår de kontra. Ikke så rart iom at det slår på deres lommebok med forenklinger. Likevel rart at de snakker med to tunger. Er ikke lett å se at høringsnotatet er skrevet av samme org som uttalte dette: https://www.atl.no/a...ive-til-forslag

 

Det må forresten ikke lovendring til - det holder med forskriftsendring. Så det er mulig å gjøre dette raskt, og forslag til læreplan foreligger jo, så vi kan jo håpe. Men det er klart - trafikkskolene trenger vel noe ledetid før de kan ta opp kursdeltakere. 


Dette innlegget er endret av ohmen: 26 februar 2019 - 14:29

  • Bromm liker dette

#15 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 26 februar 2019 - 15:27

Ja, det er forskriftsendring, hjemmlet i Veitrafikkloven :)

Som jeg skrev så er jeg ikke i tvil om at det blir en endring slik at det blir mulig få forenklet A1 basert på at en har B-sertifikatet, men at det blir slik mange tror at man får A1 inn uten at man må ha kjøretimer, ta teoriprøve og oppkjøring tror jeg ikke før jeg ser det svart på hvitt. Småfolket skal holdes nede vet du  :wavecry 



#16 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 26 februar 2019 - 15:41

Ja, det er forskriftsendring, hjemmlet i Veitrafikkloven :)

Som jeg skrev så er jeg ikke i tvil om at det blir en endring slik at det blir mulig få forenklet A1 basert på at en har B-sertifikatet, men at det blir slik mange tror at man får A1 inn uten at man må ha kjøretimer, ta teoriprøve og oppkjøring tror jeg ikke før jeg ser det svart på hvitt. Småfolket skal holdes nede vet du  :wavecry 

 

Forslaget (til opplegg uten førerprøve) som foreligger innebærer grunnkurs for A1(3t), nytt kurs for utvidelse fra B til B med 139(5t)  og sikkerhetskurs(4t). Begge de to siste er i hovedsak praktiske, så hvis forslaget går igjennom må du ha 8-9t praktisk øving.  Det er altså ikke snakk om å slippe ut på veien uten å ha "kjøretimer" :-D 

 

Trafikkskolene vil også fungere som gate-keepers. De bestemmer når du er klar til å få godkjent på kurset, og kan pålegge deg flere kjøretimer. 



#17 Superdarus2000

Superdarus2000

    MP Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 474 Innlegg:
  • Registrert: 02-oktober 17
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Utlandet, Tyskland
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 27 februar 2019 - 09:28

I mitt nabolag er det også slik at mange har feriehus nedi Spania. Der har de stående 125cc scootere. De mener at de kan kjøre dette lovlig der på sin klasse B lapp. Jeg vet at det er lovlig der å kjøre 125 på klasse B for de som har tatt lappen der nede,men jeg vet også om en 50 år gammel dame som fikk bot for ikke å ha "gyldig" lett lapp da hun sku fjerte hjem fra stranda på sin 125 scoot. Så reglene er stadig i endring,og tipper at selv politifolk klør seg i ræva over hva man kan og ikke kan.

 

Her i Norge skal regjereingen aller helst ha et svært stag godt planet oppi alle og enhver sitt anus med sine lover og regler,for GUD FORBY om noen skulle komme ut for en ulykke. Dette må jo reguleres i hodet og ræva til nærmest ingen orker ta lappen lenger på noe som helst. Det gjelder forsåvidt de fleste andre skandinaviske land. Her skal minst mulig være lov. Tipper det sitter meget langt inne om det blir så enkelt som i andre EU land,for å kunne kjøre 125cc.

Er ikke helt lurt å kjøre uten sertifikat på noe du kan få sertifikat på men :) Er litt annerledes på crosser i og med at de ikke kan bli registrert men blir jo egentlig det samme i praksis.


Dette innlegget er endret av Superdarus2000: 27 februar 2019 - 09:28

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀
 
卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#18 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 08 mars 2019 - 09:09

Da fikk jeg nytt svar fra Vegdirektoratet. 

 

De har mål om å følge opprinnelig tidslinje (Altså at forskriftsendringene skal tre i kraft 1/5-2019), men dette avhenger av at Samferdselsdirektoratet har kapasitet til å godkjenne Vegvesenets anbefaling. 

 

Forøvrig blir oppsummering av høringsrunden og forsriftsanbefaling lagt ut på vegvesen.no. Arbeidet med oppsummering starter neste uke. 


Dette innlegget er endret av ohmen: 08 mars 2019 - 09:09

  • Bromm liker dette

#19 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 08 mars 2019 - 10:02

Skal bli spennende å se hva anbefalingen fra VD blir. Jeg tipper på nevnte redusert teori(grunnpakke) og teoretisk og praktisk førerprøve. Tror ikke VD anbefaler noe annet grunnet 0-visjonen.



#20 ohmen

ohmen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 08-februar 19

Skrevet 08 mars 2019 - 10:08

Skal bli spennende å se hva anbefalingen fra VD blir. Jeg tipper på nevnte redusert teori(grunnpakke) og teoretisk og praktisk førerprøve. Tror ikke VD anbefaler noe annet grunnet 0-visjonen.

 

Ja, det blir veldig spennende. Håper i det lengste på at man lander på et alternativ uten oppkjøring. Foreslått endring (med to alternativer) er jo utformet av VD, så jeg håper at høringsuttalelsene ikke får dem til å snu.  


  • Bromm liker dette



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere