Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Lettere å ta lappen på 125 kubikk motorsykkel

• Logg inn for å legge til innlegg
33 innlegg i dette emnet

#21 Superdarus2000

Superdarus2000

MP Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 969 Innlegg:
  • Kjønn:Jente
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 16 mars 2019 - 08:54

Det hadde vært veldig artig og se flere folk på motorsykler :)

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#22 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Skrevet 04 april 2019 - 08:43

Hei, 

Da har jeg snakket med Vegvesenet igjen. De har oversendt sin anbefaling til Samferdselsdepartementet. Dessverre der denne unntatt offentlighet til SD har tatt en beslutning. Jeg har sendt SD en mail for å finne ut hvordan de ligger an, men har ikke fått svar.  Håper det kommer respons snart. 

Forsøkte også å få dinside og tv2 til å lage en oppfølgingssak, siden de skrev om høringsrunden i utgangspunktet. Men heller ikke her har jeg fått respons. Så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet, dessverre:

https://www.tv2.no/a/10107376/

https://www.dinside....toyene/70585809

Hadde håpet pressen var interessert i å følge opp, og ikke bare gir politikere spalteplass når de holder "festtaler". Det er tross alt gjennomføringen som er viktig, men foreløpig virker de altså ikke så interessert i det. 

Oppdaterer tråden når/hvis jeg hører noe mer fra SD. 

Hvis flere enn meg er nysgjerrig, så er mailadressen til SD postmottak@sd.dep.no. Ellers går det jo an å forsøke å få tak i Jon Georg Dale på facebook eller twitter. 

• Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#23 Hedemann

Hedemann

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 1 Innlegg:

Skrevet 25 april 2019 - 08:26

Heisann! 

Har oppdaget dette forumet og denne posten på grunn av denne saken. Snakket med Elisabeth Sanneland i Statens Vegvesen den 8. mars. Hun skrev dette:

Hei!

Vi har vært opptatt med utsending av en annen høring, men begynner arbeidet med høringsoppsummering neste uke. Vi holder oss foreløpig til oppsatt tidsplan som er ikrafttredelse 1. mai, men det er Samferdselsdepartementet som har gitt oppdragene og derfor de som skal godkjenne vår anbefaling før vi kan fastsette forskriftsendringer.

At vi kan overholde tidsplanen avhenger derfor også av at SD kan prioritere saken når den kommer fra oss. Høringsoppsummering og endringsforskrift vil bli lagt ut på vegvesen.no under høringer/tidligere høringer.

Jeg snakket med Vegvesenet på MC-messa den 30. mars, som bekreftet at Vegvesenets anbefaling var oversendt Samferdselsdepartementet.

Jeg sendte mail til Samferdselsdepartementet den 17. april, men har ikke hørt noe. Det skal vel holde veldig hardt med implementering til 1. mai nå, men vi kan fortsatt håpe at vi hører noe i neste uke. Holder dere oppdatert! 

Dette innlegget er endret av Hedemann: 25 april 2019 - 08:26

• Bromm liker dette

#24 chrgod

chrgod

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Vespa 50LXV

Skrevet 26 april 2019 - 19:16

Jeg følger også denne saken med stor interesse.

Høringssvar, og innstillingen som ble sendt fra SVV til SD kan en få tilgang til ved å søke via einnsyn.no.

Vegvesenet anbefaler i innstillingen til SD at kun modellen med redusert obligatorisk opplæring og full teoretisk og praktisk prøve blir implementert.

Det som veier tungt er at begge fagorganisasjonen for trafikklærere, ATL og Trafikkforum, er negative i sine innspill. (Selv om ATL faktisk var positive tidligere i vinter). Det går mye på at elever som ønsker A1 på denne måten, har en annen motivasjon enn de som er genuint interessert i MC, og at de er usikre på hvordan opplæringen skal forholde seg til dette. De tviler på om elevene kan tilegne seg ferdighetene på enkel måte.

Det er også skepsis til at trafikkskolene skal "godkjenne" elvenes ferdigheter. At de som faktisk skal gjennomføre ordningen er negative har veid tungt i beslutningen for å opprettholde førerprøvene.

NMCU (Organisasjonen for seriøse motorsyklister og Politiet) er naturligvis negative. Disse ser ikke på lett MC som et greit transportmiddel, eller et alternativ til moped, men som et «farlig redskap». NMCU vil at lett MC skal være inngangsporten til MC-verdenen, og har dermed en helt annen innfallsvinkel til saken enn det som er bakgrunnen for forslaget. At det er et hensiktsmessig transportmiddel i nærområdet.

Det er ikke noe sted referert i høringsnotatet til at dette faktisk fungerer i andre, store europeiske land. En får inntrykk av at dette vil være en livsfarlig ordning som ingen andre har... I UK får de som har Mopedførerbevis automatisk opprykk til 125cc lappen (med noen mindre begrensninger) ved fylte 17 år. I Frankrike og Spania får en som nevnt automatisk 125cc lappen sammen med førerkort for bil. Fordelene med at sannsynligvis mange som velger dette allerede har kjørt moped som alternativ til bil i mange år (som meg), er heller ikke nevnt.

SVV mener at forslaget uten førerprøve "Krever ytterligere utredninger om mulig økt trafikkulykkerisiko". Det vil vel si at forslaget ikke har noen sjanse. Da står en igjen med at forenklingen er at en slipper ca 10000kr i obligatorisk landeveiskjøring, banekurs og trinnvurderingstimer, men fremdeles må knote rundt kjøretime etter kjøretime for å klare krypkjøringsøvelsen ved oppkjøringen. Pengene renner fort for de som ikke har anledning til å øvelseskjøre privat..

Jeg tipper at Samferdselsdepartementet vil offentliggjøre noe 1 mai, som er vårsleppet for motorsyklistene.

Ellers så er SVV negativ til endringene for tung mopedbil.
  • Bromm liker dette

#25 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 309 Innlegg:

Skrevet 26 april 2019 - 21:17

Jepp, så det jeg også. Det var det jeg trodde SVV landet på i sin vurdering.

0-visjonen, dvs 0 drepte og hardt skadde, er noe SVV har jobbet for i mange år og det vil nok ikke avvikes fra det så lengde det finnes politisk vilje til å fortsette med visjonen. Jeg støtter den visjonen men jeg tror ikke at forslaget til forenkling til A1 vil ha påvirket ulykkesstatistikken i det hele tatt.

Men det gjenstår å se hva samferdselsdepartementet velger å fastsette men mest sannsynlig velger de å følge SVV sin anbefaling. 

#26 4life

4life

MP-Nerd

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 357 Innlegg:
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 26 april 2019 - 23:46

Det som er "problemet" er jo det faktum at hva i alle dager får en til å tro at man skal klare å kjøre en 125cc,bare man har klasse B lappen. Det er fortsatt en 2 hjuling. Ser bare disse "pappaene" som kjører moped til jobben. Det er mye rar kjøring ute å går. Sier ikke de ikke forstår trafikkbildet,men det er mye sjangling,rare bevegelser og sinsyke svinger etc der ute som gjøres av folk uten erfaring på 2 hjul,kun med forståelse av trafikk som bakgrunn for sin rett i trafikken på 2 hjul :p

Så skal man plutselig ha 15 hester mellom beina,noe som tilsier en ganske bra trimmet moped,som faktisk de fleste "pappaene" som jazzer på diverse fora ikke kan fodra for de er livsfarlige i trafikken. Samme sykler mange av de,bare med en annerledes motorblokk. Å da blir plutselig faktum at mopedisten uten den dype traffikale opplæringen teoretisk man får ved klasse B, har langt bedre utgangspunkt og efaring + selve kjøre opplæring i beherskelsen av en 2 hjuling. :p Riktignok tok vell mange av disse lappen for 30+ år siden,og har gjerne kjørt sønnen eller datterens moped ned til butikken en gang siden da,men det gjør en ikke til en god MC fører.

Nå etter at 125 ble "da bomb" så har jo og ulykkene økt betraktelig for denne gruppen,og det av 16-17 åringer stort sett med klasse A1 i boks. Så kan man argumentere i hodet og ræva om at de er ferske i trafikken og blabla. Men likevell - De fikk spesifikk opplæring. Jeg kan personlig ikke huske noe 2 hjuls opplæringen på B lappen.

For de som nå hisser seg opp og tror jeg ikke ønsker at du skal få lov å kjøre,joda jøss jeg unner alle å kjøre på 2 hjul,bevares meg vell. Synes bare det er en artig problemstilling for myndighetene dette + det er endel artige argumenter for og i mot. "spiser popcorn og følger med videre" Dessuten er jo dobbeltmoralen blandt enkelte temmelig tjukk. Det er jo med på å gjøre dette enda mer underholdende.

• Sjokoladepålegg og Bromm liker dette
Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!

#27 Blåmann

Blåmann

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 49 Innlegg:
  • Kjøretøy:Peugeot Looxor, Vespa S50 2T

Skrevet 27 april 2019 - 14:21

Jeg personlig håper virkelig at dette blir noe av. Helt enig i at man ikke automatisk blir en god sjåfør på 125cc av å ha kjørt bil i mange år, og kanskje aldri sittet på en tohjuling. Men man har trafikkerfaring, og dermed et bedre utgangspunkt til å bli en bedre sjåfør på 125cc enn en 16 åring med A1 uten trafikkerfaring. Jeg tenker at det fortsatt bør være noe opplæring på det kjøretekniske, men ikke full pakke med teorieksamen etc etc. 

• Sjokoladepålegg, Bromm og ohmen liker dette

#28 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Skrevet 29 april 2019 - 13:41

Aiai! Så bra at du har fått ut anbefalingen gjennom e-innsyn. Jeg forspurte også denne for ca en uke siden, men har enda ikke fått den.

Jeg tror man kunne ha kommet langt med kurs uten oppkjøring. Jeg tar tungsykkel-lappen nå(Gadd ikke vente / tenkte det var gøy og nytting), og greit at det er noen kjøretekniske utfordringer med å føre MC, men jeg tror at opparbeidet trafikkforståelse gjennom bilkjøring er vel så verdifullt, i alle fall så lenge man begrenser det til 125ccm/11kw.  Du rekker uansett ikke å bli en god sykkelfører gjennom dagens opplæringsregime. Det er et startpunkt for videre læring, og det tror jeg man kunne ha oppnådd med 12 timers opplæring uten oppkjøring oxo. 

MC-teorien er forøvrig en vits. Tok den på strak arm på 15 minutter, uten å ha lest _noe_ . Hovedsakelig fordi jeg kunne det meste fra før gjennom å kjørt bil i 25 år.(og fulgte med på MC-kurset) 

For øvrig er det spennende å følge slike prosesser på nært hold. Hvor mye makt har politikere _egentlig_? Og hvor mye bestemmer bare byråkratiet? Vesentlig forenkling av førerkortkravene er nedfelt i regjeringsplattformen, lissom. Også ender man opp med noen små justeringer etter at forslaget har vært gjennom mølla :-D 

Dette innlegget er endret av ohmen: 29 april 2019 - 14:03

• 4life og Bromm liker dette

#29 chrgod

chrgod

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 30 april 2019 - 09:07

Det er en interessant prosess. Artig å følge med på innspillene som kommer, og hvordan Vegvesenet oppsummerer det og kommer med anbefalingen.

Føler at ideen er presentert på noe feil måte.

Det fokuseres mye på at "erfarne bilførere" allerede har trafikkforståelse. Men ideen burde heller vært solgt inn som at bilførere med B-lappen allerede kan kjøre motorsykkel med 50cc, og at de med utvidet kurs kan da kjøre 125cc og at dette blir strengere enn praksis er i mange andre store europeiske land (UK, Frankrike, Spania,  ++).

Så er det naturligvis mange som synes at dette er veldig skummelt, og ser for seg horder av middelaldrende menn suse vilt omkring i trafikken. :-)

Jeg begynte på A-lappen i 2016, men fant ut at det tok lenger tid enn planlagt. Det var også vanskelig å få kjøretimer til å passe med kjøreskolens plan, jobb og familie.. Den genuine MC-interessen var heller ikke stor nok, siden jeg mest ønsket meg en kjekk 125cc Vespa å ta til jobb.  Med et kurs med fast antall timer, er det mer forutsigbart å sette av tid. Krysser fingrene.

Dette innlegget er endret av chrgod: 30 april 2019 - 09:14

• 4life og ohmen liker dette

#30 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Skrevet 30 april 2019 - 09:54

Jeg begynte på A-lappen i 2016, men fant ut at det tok lenger tid enn planlagt. Det var også vanskelig å få kjøretimer til å passe med kjøreskolens plan, jobb og familie.. Den genuine MC-interessen var heller ikke stor nok, siden jeg mest ønsket meg en kjekk 125cc Vespa å ta til jobb.  Med et kurs med fast antall timer, er det mer forutsigbart å sette av tid. Krysser fingrene.

Jeg er vel egentlig i akkurat samme situasjon som deg og syns kode 139 så meget interessant ut. Men nå koser jeg meg med å ta a-lappen. Det er jo en artig og lærerik prosess i seg selv, som også gjør deg til bedre bilfører, så for meg er veien målet. Men det blir kostbart da.

Men hvis det nå på tampen likevel skulle bli en løsning med kurs / fast antall timer, kommer jeg til å få litt trøbbel med å forsvare en investering på 25k+ for A :-S 

#31 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2019 - 11:53

@chrgod - Kan du legge ut anbefalingen fra SVV? Jeg er lei av å vente på at innsynsanmodningen skal bli behandlet av SD... De har nå brukt over 14 dager på å behandle forespørselen... 

#32 chrgod

chrgod

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2019 - 12:17

Send meg en PM med emailen din, så sender jeg det.

Selv om det er et "offentlig dokument", så er jeg tilbakeholden med å legge det ut åpent på forumet.

#33 chrgod

chrgod

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2019 - 07:45

Fremdeles ikke noe nytt i denne saken. Nå er det vel opp til Samferdselsdepartementet hvordan de tar det videre.

I praksis er ingen av forslagene til forenkling anbefalt, både tung mopedbil for 16 åringer, mopedbil på Traktorlappen og Utvidelse til A1 via kurs. Den politiske ledelsen i SD vil kanskje prøve med et revidert forslag. Kanskje slik det er i UK, med påbudt L-skilt, ikke lov med passasjer og ikke på motorvei...

Jeg reagerer på at høringsnotatet ikke tar opp at dette er en vanlig ordning i mange andre, store, europeiske land.

Fant en oversikt på Wikipedia, om spesialregler for A1-klasse førerkort, i ulike europeiske land.
https://en.m.wikiped...driving_licence

«»
B licence holders in Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission), Italy, Latvia, Malta (after a training of 10 hours), Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission), Spain (after three years), Poland (after three years), Portugal (at least 25 years old or additional licence for mopeds), and Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years) are allowed to drive motorcycles not exceeding 125 cubic centimetres (7.6 cu in) within the respective countries. In Austria (after five years, training of 6 hours), France (after two years, a training of 7 hours), Luxembourg (after two years, training of 7 hours), and the United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders.«»

Dette innlegget er endret av chrgod: 11 mai 2019 - 08:09

• Sjokoladepålegg, Bromm og ohmen liker dette

#34 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Skrevet 13 mai 2019 - 16:46

Ja, det er litt små-irriterende at det ikke kommer noe info. Har skrevet til et par redaksjoner om ikke de kan følge opp; noen av dem som skrev om forenklingsinitativet i utgangspunktet, men ingen har vist noen vilje til å følge opp. 

Nyhetens interesse var vel størst når initiativet ble lansert - det er ikke så viktig om det faktisk gjennomføres :-( 

Politisk ledelse i SD har vel nok med å forsvare jernbanereformen og bompenger, tenker jeg ;-) 

Dette innlegget er endret av ohmen: 13 mai 2019 - 16:50

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere