Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Lettere å ta lappen på 125 kubikk motorsykkel

• Logg inn for å legge til innlegg
53 innlegg i dette emnet

#41 chrgod

chrgod

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 10 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Vespa 50LXV

Skrevet 17 juni 2019 - 17:55

En utsettelse til neste år er helt ok, så lenge det blir en kursordning, uten oppkjøring. Da har kjøreskolene god tid til å lage et godt og trygt opplæringsprogram. Da kan de også legge inn en grense ( F.eks må ha hatt b-lappen sammenhengende i minst 25 år) ;-D

Kjøreskolene var jo ikke helt avvisende i høringsrunden. Det var mest at de var usikre på « ulike elevforutsetninger og forskjeller i motivasjon». Men, det er jo velkjente utfordringer for alle pedagoger og ikke noe nytt. Et utsettelse til neste år gir det tid til å modnes. :-)

Ser av postjournalen til SD at det er flere som er interessert i dette. De andre delene av forenklingene ( tung mopedbil og utvidet besøkskjøring) ser det ut til å være null interesse for. Det kan gjøre det lettere å drive gjennom noe, og droppe andre deler.

Stå på!

#42 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Skrevet 18 juni 2019 - 22:27

Hvor kommer info om utsettelse fra? Det må eventuelt være spor av den i postjournalen? Kanskje vi skal stille ett spørsmål? Selvom det iofs er av begrenset interesse for meg, iom at jeg kun mangler oppkjøring på A.... Jeg sender hvis første forsøk ikke går veien ;-) 

Dette innlegget er endret av ohmen: 18 juni 2019 - 22:27

#43 chrgod

chrgod

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Skrevet 19 juni 2019 - 19:21

Det er ikke noe offisiell info om utsettelse. Men tidligere i tråden er det en som refererer en bekjent som er sjåførlærer.

Det er en grei antagelse at det blir utsatt. Det har liten hensikt å forsere dette nå. Mc-opplæringssesongen er snart på hell for i år, og Samferdselsdepartementet har litt annet å pusle med. Når det ikke ble en klar anbefaling i høringsoppsummeringen, krever det nok litt politisk og byråkratisk håndverk.

#44 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2019 - 15:46

Det er ikke noe offisiell info om utsettelse. Men tidligere i tråden er det en som refererer en bekjent som er sjåførlærer.

Det er en grei antagelse at det blir utsatt. Det har liten hensikt å forsere dette nå. Mc-opplæringssesongen er snart på hell for i år, og Samferdselsdepartementet har litt annet å pusle med. Når det ikke ble en klar anbefaling i høringsoppsummeringen, krever det nok litt politisk og byråkratisk håndverk.

Da er i alle fall jeg innehaver av A1, A2 og A :-) 

Kan ikke si annet enn at det er ganske omfattende og dyrt. Det føles litt bortkastet å ha brukt så mye tid og penger på å kjøre en 125 scooter, så jeg kommer nok til å kjøpe en større sykkel :-D 

Etter opplæringen er jeg enda sikrere på at man bør få på plass noe som gir enklere tilgang til a1. En tanke som slo meg er at man kanskje kunne ha begrenset det til sykler med automatgear. Da plukker man også ut de "heftigste" syklene og sitter i praksis igjen med scootere, som brukes i byen. 

#45 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2019 - 16:01

Da er i alle fall jeg innehaver av A1, A2 og A :-) 

Kan ikke si annet enn at det er ganske omfattende og dyrt. Det føles litt bortkastet å ha brukt så mye tid og penger på å kjøre en 125 scooter, så jeg kommer nok til å kjøpe en større sykkel :-D 

Etter opplæringen er jeg enda sikrere på at man bør få på plass noe som gir enklere tilgang til a1. En tanke som slo meg er at man kanskje kunne ha begrenset det til sykler med automatgear. Da plukker man også ut de "heftigste" syklene og sitter i praksis igjen med scootere, som brukes i byen. 

Grattis med oppgradert førerkort.

Ikke enig med deg når det gjelder din tanke om kun automatgir på forenklet A1-førerkort. Det utelukker bla 99% av veteran MC. Lett MC med gir vil også trolig være det fortrukne valget utenfor bykjerner. Dette med A1 skal vel ikke kun være et tilbud til urbane strøk? Husk at A1 ikke kun vil være et fremkomstmiddel men også et rimeligere alternativ til A eller A2.

#46 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2019 - 17:51

Grattis med oppgradert førerkort.

Ikke enig med deg når det gjelder din tanke om kun automatgir på forenklet A1-førerkort. Det utelukker bla 99% av veteran MC. Lett MC med gir vil også trolig være det fortrukne valget utenfor bykjerner. Dette med A1 skal vel ikke kun være et tilbud til urbane strøk? Husk at A1 ikke kun vil være et fremkomstmiddel men også et rimeligere alternativ til A eller A2.

Du har gode poenger. Det var egentlig en refleksjon over hva som har vært mest tidkrevende under opplæringen og minst relevant gitt min egen situasjon som scooterfyr:  Nødbrems fra 90, unnamanøver, gass og clutch-kontroll (krypkjøring), landeveiskjøring er lissom ikke det mest relevante når du putrer rundt i byen i 30km/t.  Ble litt navlebeskuende her en periode :-) 

• Bromm liker dette

#47 Jadda

Jadda

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 26 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha DT 125 R

Skrevet 06 juli 2019 - 17:30

Har ikke lest hele tråden, så et lite forbehold. Jeg har via jobben noe erfaring med hvordan høringsprosesser foregår og hadde lyst å legge til min erfaring. Regner med at fristen i denne saken er gått ut for lengst, men det kan jo være nye høringer senere.

Når det gjelder høringer, så kan alle, både deg og meg, komme med høringsuttalelser. Du trenger ikke være en del av en forening eller liknende. Alle høringer er offentlige og vil publiseres på nett. Som regel innenfor det departementet høringen er relatert til. Søk på regjeringen.no så vil du kjapt finne ut om det er høringer.

https://www.regjerin...ring/id2459635/

#48 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:

Skrevet 06 juli 2019 - 18:09

@Jadda. Det er helt rett at man kan utale se i offentlige høringer som enkeltperson/privat. Det ble også gjort i denne saken, ligger link til logg tidligere i denne tråden. Høringen er forresten avsluttet og anbefaling fra SVV oversendt departementet. Ser i loggene til SFD at det er en del bevegelse på førerkortsaker, bla på mopedbil, snøscooter etc så det kan være at de lurer ut noe nå folk er i feriemodus.  

• Jadda liker dette

#49 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Skrevet 07 juli 2019 - 16:57

Endringen med mopedbil gikk igjennom... rart de ikke tok med lett MC i samme prosess? Litt uheldig med mye mc-ulykker under besluttningsprosessen.... men at de gikk mot anbefalingen er jo godt nytt!
  • Bromm liker dette

#50 chrgod

chrgod

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Skrevet 07 juli 2019 - 19:28

Spennende at endringen med senket aldersgrense for mopedbil gikk igjennom. Dette var det vel forsåvidt større motstand mot, enn lett-mc gjennom kurs, selv om det visstnok tidligere var 16 års grense på mopedbilene?

Som en del av høringen var det også en sak om at førerkort for traktor skulle gi mulighet til å kjøre mopedbil. Det var det også motstand mot, og det er vel ikke nevnt hvordan det gikk. Ikke så relevant for oss med gammelt B-førerkort, men det ser ellers ut som SD gjennomfører forskriftsendringene som planlagt. Så nå er det bare lett-mc igjen... Et svar her kan ikke være langt unna.

Gratulerer, Ohmen, med fullt A-førerkort. :-) Det er aldri bortkastet, både med ferdigheter og muligheter i utvalg av kjøretøy. Er jo mange fine 150cc og 200cc scootere. :-)
  • Bromm liker dette

#51 Superdarus2000

Superdarus2000

MP Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 465 Innlegg:
  • Kjønn:Jente
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 16 juli 2019 - 08:28

Har ikke fått tid til å lese igjennom tråden. Er det slik at prøver å få klasse A1 inkludert på førerkort klasse B?

Isåfall gjelder dette tidligere og nyere eierer?

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#52 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2019 - 10:36

Har ikke fått tid til å lese igjennom tråden. Er det slik at prøver å få klasse A1 inkludert på førerkort klasse B?

Isåfall gjelder dette tidligere og nyere eierer?

Eiere? Innehavere mener du? I såfall stemmer det. Forslaget går ut på at innehavere av B-førerkort kan forenklet få utvidet førerrett for A1.

• Superdarus2000 liker dette

#53 Superdarus2000

Superdarus2000

MP Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 465 Innlegg:
  • Kjønn:Jente
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 16 juli 2019 - 11:23

Eiere? Innehavere mener du? I såfall stemmer det. Forslaget går ut på at innehavere av B-førerkort kan forenklet få utvidet førerrett for A1.

Stemmer det. Takk :)

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#54 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 405 Innlegg:

Skrevet 23 august 2019 - 13:13

Stille angående lett-MC men denne saken er vel mer populistisk i disse valgtider https://www.regjerin...lsdepartementet

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere