Gå til innhold

Bilde

Opel Vectra C 2.2 dci 04

• Logg inn for å legge til innlegg
7 innlegg i dette emnet

#1 Mbcd1

Mbcd1

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 09 mars 2019 - 22:18

Har et problem. Kommer en støvsuger aktig lyd fra bilen. Kan høres ut som vifta men det er det ikke.
Ikke er det aircondition heller for det har jeg fått sjekka ut.
Går ikke utover kjøringen på noen måte bortsett fra at det er fette irriterende å høre på.
Er en konstant lyd som starter rolig til den når et visst punkt å ikke blir høyere. Kan høres ut som en håndholdt støvsuger hvis du skjønner men ikke like fullt så høyt.
Spille ingen rolle om jeg drar på gassen eller om den står på tomgang. Den kommer å går som den vil.
Åpner jeg panseret så har jeg lokalisert lyden fra øverst i passasjersiden. Nedi der et sted. Eksakt bor det kommer fra veit jeg ikke. Hvis lyden er på i det jeg skal slå av bilen så fortsetter den å fader ut etter en stund
Noen som har noe ide hva dette kan handle om?
Som sagt. Kjører pent ingen påvirkning på ytelse på noen måte. Ingen varsellamper. Sjekka m full diagnose. Et proft fra verksted å den viser null å niks.

#2 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 309 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 09:36

Er det dieselvarmer på den?, altså et eksternt varmeapparat. 

#3 Mbcd1

Mbcd1

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 11:03

Ja det er det. Tenkte på det men her i. Dagen f.eks kjørte jeg 500 km å da burde vel motoren være varm nokk men likevell så slo den seg på og av. Skal en diesel varmer slå seg av å på eller kjøre til den er oppvarmet?

#4 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 309 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 15:52

Det fleste varmere arbeider under utetemperatur på +4 grdC. Ja varmeren kan aktivere seg for det selv om motoren er varm. En dieselmotor er avhengig av ganske god belastning for å oppnå nok egenvarme. På min Volvo V50 så går som oftes varmeren etter at jeg stopper motoren, selv i disse dager som det er 0-føre. Men om den fortsetter med dette når det blir +7-8 grader ute så kan det være noe feil med styreenheten til varmere eller utetempføleren din.

#5 Mbcd1

Mbcd1

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 16:07

Ok. Ja får slå.meg til ro med at det er normalt da. Takk for svar :)
Men hvor høy skal lyden egentlig være ? Er ikke en veldig lav lyd

#6 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 309 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 17:23

Om du skal så deg til ro med det for du avgjøre selv, jeg nevnte jo bare at det kunne være varmeren :)

Det er vifta som kjøler ned varmeren, derfor går den noe tid etter at man stopper motoren. Samme lyden når varmeren starter men da er det mer "jetmotor"-lyd på grunn av flammestarten.

Om varmeren er originalmontert så se i manualen om det er direktestart på den. Da kan du starte den direkte så sant det er kaldt nok så vil du høre lyden både ved oppstart, varm gange og ved nedkjøling.

:)

#7 Mbcd1

Mbcd1

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 5 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 17:57

Lure litt på om.d kan være slark i den vifta siden den høres så godt

#8 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 309 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2019 - 19:11

Lit avhengig av hvilket fabrikat det er men de lager litt lyd ja. 

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere