Gå til innhold

Bilde
- - - - -

.Vespa LX50 2012

• Logg inn for å legge til innlegg
23 innlegg i dette emnet

#1 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 mars 2019 - 19:40

Hei, 

Jeg har lyst til å lære meg å skru litt og har kjøpt en litt sliten Vespa LX 50 2t som jeg kan øve meg på :-) 

Tenkte jeg skulle vaske motor og forgasser, og skulle demontere forgasser. Tok vekk gassvaier, vakumslange, oljeslange. Alt bra.

Men når jeg fjernet bensinslangen renner det mye bensin ut av slangen? Hva er trikset? Må jeg tømme tanken først?  Er det en stopekran? 

Dette innlegget er endret av ohmen: 13 mars 2019 - 19:41

#2 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 274 Innlegg:

Skrevet 13 mars 2019 - 20:13

Ikke mitt felt denne der men den har vakumstyrt bensinkran så du må blende slangen ja.

Litt info her

http://www.vespaclub...User Manual.pdf

http://modernvespa.c...orum/topic84681

Er vel en enkel moppe å begynne med det der og selv om den ikke er en klassiker så har den en viss sjarm  :D

#3 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 mars 2019 - 21:29

Ikke mitt felt denne der men den har vakumstyrt bensinkran så du må blende slangen ja.

Litt info her

http://www.vespaclub...User Manual.pdf

http://modernvespa.c...orum/topic84681

Er vel en enkel moppe å begynne med det der og selv om den ikke er en klassiker så har den en viss sjarm  :D

Takk. Får se om jeg skjønner noe av det en annen dag.  Fikk montert effektanlegg i dag i alle fall. Og tok en liten motorvask. 

Jeg plukket den opp _veldig_ billig, da det var noe små-rusk som gjorde at eieren ikke fikk den flyttet. Har fikset det meste og den var egentlig klar for å flippes for en fin fortjeneste; Planen var egentlig å bruke penga på en vespa klassiker som jeg kunne ha som prosjekt. Men jeg har ikke kommet over noe ennå, og i mellomtiden da gikk jeg på en smell med et lite effektanlegg og en polini sport. Så nå blir den nok her en liten stund.  Men selv med fratrukket utlegg på trim kan jeg selge den original med en pen liten fortjeneste. Det som er gøy med moped. Det koster jo svært lite når du er voksen og har jobb :-) 

• Bromm liker dette

#4 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 274 Innlegg:

Skrevet 13 mars 2019 - 21:42

Helt klart. Man trenger ikke 1000ccm og 200hk for å ha det gøy (men det er gøyere med 1000/200).

Det viktigste er at man koser seg med hobbyen sin :)

• Jalano liker dette

#5 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 mars 2019 - 21:54

Hmm..  I følge denne videoen skal det kun komme bensin når det suges i vakumslangen. 

https://www.youtube....h?v=tBGSCQKs7Pc

Slik funker det ikke på min. Kanskje det er noe feil med bensinkrana, rett og slett? 

Og dette blir støttet av info på dette forumet:

http://modernvespa.c...rum/topic150800

Dette innlegget er endret av ohmen: 13 mars 2019 - 22:02

#6 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 825 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 13 mars 2019 - 22:30

Helt klart. Man trenger ikke 1000ccm og 200hk for å ha det gøy (men det er gøyere med 1000/200).
Det viktigste er at man koser seg med hobbyen sin :)

Ja vennene mine bare ler av meg når jeg snakker om moped, de har jo større sykler.
Da jeg var 30 år hadde jeg kjørt og sitti på med det meste, da gikk jeg tilbake til moped.

Når jeg tar av bensinslangen lager jeg bare en knekk på den og setter på en strips.
  • Bromm liker dette

#7 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 mars 2019 - 22:50

Ja vennene mine bare ler av meg når jeg snakker om moped, de har jo større sykler.
Da jeg var 30 år hadde jeg kjørt og sitti på med det meste, da gikk jeg tilbake til moped.

Når jeg tar av bensinslangen lager jeg bare en knekk på den og setter på en strips.

Jupp - Jeg får gjøre det jeg også, så jeg får sjekket hvilke dyse som sitter på. Og vasket forgasseren. Men det virker som om det er noe feil uansett. Er vel ikke så bra at bensinen står ned i forgasseren konstant? 

#8 ghaven

ghaven

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 931 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 00:22

Du har enten vanlig kran og en slange eller to slanger og vacumkran. Om du har vacum kran skal det ikke komme bensin uten vacum fra motor eller at du suger vacum. Om det står bensin konstant er det ikke store krisen da flottøren din skal regulere dette, og tette om det ikke brukes noe bensin av motor, men kan bli slitt med årene og lekke og da skal det renne ut av overløpsslange. Har hendt at bensin renner inn i motor, men er ikke vanlig pleier helst å dryppe fra slange og ned på bakken

#9 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 825 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 14 mars 2019 - 04:53

Jeg har misforstått litt, trodde først at du bare ville stoppe bensintilførselen når du tok av forgasseren

#10 TL Racing

TL Racing

Årets scooter 2014

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 689 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 06:19

Vakuumkranen på piaggio er kjent for å feile med tiden, enten på måten du forklarer(åpen hele tiden), eller på å ikke åpne i det hele tatt. Disse finner du billig på nett og er relativt enkle å bytte, ellers kan du kjøpe en manuell variant som du åpner å stenger selv. På hverdags scooter foretrekker jeg personlig vakuum varianten.

Dette innlegget er endret av TL Racing: 14 mars 2019 - 06:19

#11 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 274 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 08:34

Jeg har misforstått litt, trodde først at du bare ville stoppe bensintilførselen når du tok av forgasseren

x2

#12 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 09:35

"Jeg har misforstått litt, trodde først at du bare ville stoppe bensintilførselen når du tok av forgasseren" 

Ja, det var utgangspunktet, men så oppdaget jeg at vakumkranen ikke oppfører seg som den skal. Får vel bytte den etterhvert. I mellomtiden får jeg benytte "bøy-og-strips"-trikset.  

Sjekket sip for deler, og blir litt forvirret. På skissen ser det ut som om det er en vakumkran, med overløp, bensintilførsel og vakumslange. Men på bilde og beskrivelsen ser det ut som om det er en manuell kran. Får skru av litt deksler slik at jeg kommer til den jeg har og sammenlikne med den som sitter på.  

Takk for hjelpen så langt :-) 

Vedlagte filer

#13 Jalano

Jalano

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 593 Innlegg:
  • Yrke:Grusvask
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja 250r 2010, yamaha aerox 2003

Skrevet 14 mars 2019 - 10:16

"Jeg har misforstått litt, trodde først at du bare ville stoppe bensintilførselen når du tok av forgasseren" 

Ja, det var utgangspunktet, men så oppdaget jeg at vakumkranen ikke oppfører seg som den skal. Får vel bytte den etterhvert. I mellomtiden får jeg benytte "bøy-og-strips"-trikset.  

Sjekket sip for deler, og blir litt forvirret. På skissen ser det ut som om det er en vakumkran, med overløp, bensintilførsel og vakumslange. Men på bilde og beskrivelsen ser det ut som om det er en manuell kran. Får skru av litt deksler slik at jeg kommer til den jeg har og sammenlikne med den som sitter på.  

Takk for hjelpen så langt :-) 

Er ikke bare en sånn blendegummi som sitter på den nederste nippelen på bilde der da?

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk

#14 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 11:03

Er ikke bare en sånn blendegummi som sitter på den nederste nippelen på bilde der da?

Ah. Jo det kan selvsagt være det :-) Takk skal du ha! Kan fyre av en mail til sip for å være sikker. 

#15 Jalano

Jalano

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 593 Innlegg:
  • Yrke:Grusvask
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja 250r 2010, yamaha aerox 2003

Skrevet 14 mars 2019 - 11:15

Ah. Jo det kan selvsagt være det :-) Takk skal du ha! Kan fyre av en mail til sip for å være sikker. 

#16 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 17:40

Bøye slangte og strips fungerte perfekt. Fikk dyset opp nå og kjører sito vespa originale uten plombe. Tatt bort kobberplate  i gasser og montert 75 dyse. Har ikke tatt variatorringen enda, men tenker jeg tar det samtidig med ploini sylinder, litt lettere vekter og hardere clutch-fjærer. 

• Terje.e liker dette

#17 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 825 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 14 mars 2019 - 17:51

Vil anbefale og kjøpe et variator verktøy for sikker demontering/montering, er så mye som kan gå galt da gjengene sitter på veiva.
Vil heller ikke anbefale og kjøre så mye over 50 km/t med ringen i variator, blir så mye turtall for motoren.

#18 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2019 - 17:57

Vil anbefale og kjøpe et variator verktøy for sikker demontering/montering, er så mye som kan gå galt da gjengene sitter på veiva.
Vil heller ikke anbefale og kjøre så mye over 50 km/t med ringen i variator, blir så mye turtall for motoren.

Takk for tips. Skal ta den straks. Har kompressor, så lurer på å kjøpe en muttertrekker. Bor i byen så det er mye 40-50 her. Aks er egentlig det mest nødvendige. Derfor jeg ikke har tatt den allerede. 

#19 Terje.e

Terje.e

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 825 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 14 mars 2019 - 18:00

Takk for tips. Skal ta den straks. Har kompressor, så lurer på å kjøpe en muttertrekker. Bor i byen så det er mye 40-50 her. Aks er egentlig det mest nødvendige. Derfor jeg ikke har tatt den allerede.

Muttertrekker går greit, problemet er at variator mutteren på veiva er laget for ca 30-40 NM og en muttertrekker er ofte for 100+

#20 ohmen

ohmen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 15 mars 2019 - 08:26

Bestilte bensinkran og litt annet stash i går. Heiv med et variatorverktøy da. Regner med at det blir sylinderkit neste uke. Får lage meg en prosjekt-tråd :-)

• Terje.e og Jalano liker dette

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere