Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Fucka opp innstillingene på forgasseren..


  • Logg inn for å legge til innlegg
20 innlegg i dette emnet

#1 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 29 april 2019 - 20:20

Okay.

Jeg har nettop fått på en T6 Asso, powerfilter og litt av hvert. Jeg stilte inn forgasseren litt dårlig for noen dager siden så jeg bestemte meg for at i dag skulle jeg bare fikse opp i det raskt siden den hadde en tildens til å dø ut på tomgang hvis man hadde hatt den på høyt turtall. Jeg stilte og stilte helt til den daua og fikk aldri start på den igjen. Dumme meg som ikke skrev ned hvordan innstillingen var før jeg begynte. Så nå etter stilling og springing i 2 timer gir jeg opp. Noen som kan hjelpe meg?

 



#2 Superdarus2000

Superdarus2000

    MP Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 181 Innlegg:
  • Registrert: 02-oktober 17
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Utlandet, Tyskland
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 30 april 2019 - 10:11

Vel den ene skruen altså den uten fjør. Skal vel være sånn ish 1 og halv omdreining ut.

Du har ikke rørt nålen så er bare 2 skruer du må lekke deg fram med.

Den med fjøren så må du stille slik at den ihvertfall starter :p  Vri den begge veiene. Kick noen ganger, eventuelt trilllstart.


Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀
 
卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

#3 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 01 mai 2019 - 21:21

Takk, men har nå prøvd alle mulige kombinasjoner i over 2 timer den vil ingen ting.. Ga livstegn noen få ganger men klarte ikke å holde den i livet.. Det renner også en god del svart bensin gugge ut av ekspsporten, haha

#4 Zeno

Zeno

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 177 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Verdal
  • Kjøretøy:derbi xrace, Yamaha sting, suzuki TSx
Garage Garasje

Skrevet 01 mai 2019 - 22:13

Er toppakningen hel da? Siden det er fult av gugge/vann i sylinder?

#5 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 02 mai 2019 - 11:04

Er toppakningen hel da? Siden det er fult av gugge/vann i sylinder?

Pakningen er helt ny så tror nok den er fin, kommer bare sånn guffe etter jeg har sprunget med den en god stund. Ikke når den står stille :)
  • Zeno liker dette

#6 Zeno

Zeno

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 177 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Verdal
  • Kjøretøy:derbi xrace, Yamaha sting, suzuki TSx
Garage Garasje

Skrevet 02 mai 2019 - 13:31

høres det ut som den tenner da? 

prøvd laaang trilstart

på forgasseren min på derbien min måtte jeg ha luftskruen nesten helt inn før jeg fikk start på den med powerfilter tror jeg hviss jeg husker rett

ta handflata over luftfiltersiden på forgasseren for og manuelt choke den da?



#7 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 02 mai 2019 - 21:49

høres det ut som den tenner da? 

prøvd laaang trilstart

på forgasseren min på derbien min måtte jeg ha luftskruen nesten helt inn før jeg fikk start på den med powerfilter tror jeg hviss jeg husker rett

ta handflata over luftfiltersiden på forgasseren for og manuelt choke den da?

Tok en lag trille tur og fikk faktisk start på den, har stilt på masse forgassere før men denne vil ikke gi seg. Jeg kan kjøre den nå, men vil ikke gå på tomgang og har veldig variert turtall uansett hva jeg prøver



#8 Derbi.09

Derbi.09

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 439 Innlegg:
  • Registrert: 18-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Porsgrunn
  • Yrke:MJK
  • Kjøretøy:Volvo S60 2.0T, Volvo 850 2.4

Skrevet 02 mai 2019 - 22:09

hva er hele oppsettet? lufteskrua 1 1/2 runder ut, tomgangen stiller du mens motor er varm.


  • Sjokoladepålegg liker dette

#9 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 585 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 03 mai 2019 - 07:01

Syns det høres mest ut som om du har ei tett dyse ellerno.. Det skal omtrent ikke gå an å stille den så bort i natta at den ikke starter bare med å justere blandingsskruen og tomgang + nål. Blandingsskruen kan i utgangspunkt stilles 1-1.5 omdreining ut. Men det er ikke slik at den "skal" stå slik. Den skal stå der som den gir best respons. Om du må skru den mer enn 3 omdreininger ut (forutsett at denne justerer luft) så bør man gå for ei mindre tomgangsdyse. Om du må skru den nesten helt inn (slik at du har midnre enn en 1 omdreining til den bunner) så bør man gå opp i størelse på tomgangsdysa. Eller omvendt dersom blandingsskruen styrer bensinflow (som på Dellorto PHBG). 

 

Dersom blandingsskruen står mellom forgasserstempel og luftfilter så styrer den luftflow. Står den mellom forgasserstempel og innsug så styrer den bensinflow. 

 

Du skal i utgangspunktet justere denne på varm motor. Du setter den der motoren gir mest turtall bare med å stille på denne, for så å justere slik at motoren sakker en smule av pga. mer bensin, altså en halv omdreining eller så inn dersom den styrer luft, eller ut dersom den styrer bensin. 

 

Å justere forgassere kan være tidkrevende om en tolmodighetsprøve. MEN, den skal uansett ikke havne så i ulage som du beskriver bare med å stille på den uten dysebytte. 

 

Med mindre; har du hatt den til å gå rent etter sylinderbytte? Dersom du har bytta sylinder fra en helt annen, og ikke hatt ren gange på den siden så må du dyse inn på nytt. 


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#10 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 03 mai 2019 - 12:41

Syns det høres mest ut som om du har ei tett dyse ellerno.. Det skal omtrent ikke gå an å stille den så bort i natta at den ikke starter bare med å justere blandingsskruen og tomgang + nål. Blandingsskruen kan i utgangspunkt stilles 1-1.5 omdreining ut. Men det er ikke slik at den "skal" stå slik. Den skal stå der som den gir best respons. Om du må skru den mer enn 3 omdreininger ut (forutsett at denne justerer luft) så bør man gå for ei mindre tomgangsdyse. Om du må skru den nesten helt inn (slik at du har midnre enn en 1 omdreining til den bunner) så bør man gå opp i størelse på tomgangsdysa. Eller omvendt dersom blandingsskruen styrer bensinflow (som på Dellorto PHBG). 

 

Dersom blandingsskruen står mellom forgasserstempel og luftfilter så styrer den luftflow. Står den mellom forgasserstempel og innsug så styrer den bensinflow. 

 

Du skal i utgangspunktet justere denne på varm motor. Du setter den der motoren gir mest turtall bare med å stille på denne, for så å justere slik at motoren sakker en smule av pga. mer bensin, altså en halv omdreining eller så inn dersom den styrer luft, eller ut dersom den styrer bensin. 

 

Å justere forgassere kan være tidkrevende om en tolmodighetsprøve. MEN, den skal uansett ikke havne så i ulage som du beskriver bare med å stille på den uten dysebytte. 

 

Med mindre; har du hatt den til å gå rent etter sylinderbytte? Dersom du har bytta sylinder fra en helt annen, og ikke hatt ren gange på den siden så må du dyse inn på nytt. 

Takk så mye for svar! Skal sjekke om det er noe rusk ellerno i dysa, har vel kanskje mest sannsynlig feil strørelse på den da?


Oppsett for de som lurer:

Arsial T6 Asso

B9ES - NGK

Dellorto 17,5 mm, dyse 100, original tommgangsdyse og original plassering på nåla (Tatt ut gull skiven)

Polini luftfilter

Yansuni cross 



#11 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 585 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 03 mai 2019 - 13:13

Dersom du ikke har kjørt dette oppsettet slik det er tidligere, altså du har bytta ut sylinder f.eks. og etter det har det ikke funka, så er det dysing ja.. 

 

Er ikke en 17.5mm litep å en slik sylinder? 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#12 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 03 mai 2019 - 13:54

Dersom du ikke har kjørt dette oppsettet slik det er tidligere, altså du har bytta ut sylinder f.eks. og etter det har det ikke funka, så er det dysing ja.. 

 

Er ikke en 17.5mm litep å en slik sylinder? 

Har flere venner som kjører på 17,5mm optimalt vil man 21, men det skal gå helt fint med 17,5 har jeg ivertfall hørt



#13 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 585 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 04 mai 2019 - 22:17

Ja bevares, at det funker betviler jeg ikke, men er ikke dette en 70cc? 


Tempo: Corvette 380 1984, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986, Ts50x 1990, ZR50SK 1983

2-Takt er kultur!


#14 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 05 mai 2019 - 13:26

Ja bevares, at det funker betviler jeg ikke, men er ikke dette en 70cc? 

Riktig



#15 Derbi.09

Derbi.09

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 439 Innlegg:
  • Registrert: 18-oktober 17
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Porsgrunn
  • Yrke:MJK
  • Kjøretøy:Volvo S60 2.0T, Volvo 850 2.4

Skrevet 05 mai 2019 - 23:28

Tar ikke skade av å kjøre med 17.5, jeg har selv kjørt med 14mm roundslide. Men effekten var langt ifra det sylinderen skulle klare å levere med den gasseren

#16 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 08 mai 2019 - 16:14

Men den vil fortsatt ikke gå på tomgang, burde jeg få meg ny tommgangsdyse, skifte plaseringa på nåla. Noen tips?



#17 Røkne gjenger 7

Røkne gjenger 7

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 218 Innlegg:
  • Registrert: 13-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Sandnes
  • Yrke:Tyv
  • Kjøretøy:kawasaki kx 85cc, Generic trigger 50, gokart 200cc

Skrevet 13 mai 2019 - 17:33

Om den varierer på turtallet kan det være mangfolden som lekker.
«Manifolden»
  • Sjokoladepålegg liker dette

#18 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 067 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 14 mai 2019 - 13:49

skal være mulig, prøvt og justere alt tomgangsskruen helt fra ytterst til inderst, selv om den skal normalt ha en posisjon mellom dem, kan hende det hjelper med å stramme gasswiren med håndtaket også, men husk den skal ha litt dødgang. Hvis ikke må du ha tett/rusk i tomgangsdysa som nevnt, se gjennom den mot himmelen en fin dag.

 

Nåla har ikke mye innvirkning på tomgangen, og tviler sterkt du trenger ny tomgangsdyse


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D


#19 adrianbw2213

adrianbw2213

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • Registrert: 27-februar 18
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM Xtreme LTD 2013

Skrevet 15 mai 2019 - 21:59

Takk til alle som svarte! Fant ut av hva problemet var, den saug falsk luft med reeden, så nå går den som en kule :)


Dette innlegget er endret av adrianbw2213: 15 mai 2019 - 21:59

  • Sjokoladepålegg og Superdarus2000 liker dette

#20 Superdarus2000

Superdarus2000

    MP Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 181 Innlegg:
  • Registrert: 02-oktober 17
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Utlandet, Tyskland
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet 16 mai 2019 - 08:20

Takk til alle som svarte! Fant ut av hva problemet var, den saug falsk luft med reeden, så nå går den som en kule :)

Supert! :D Du er god.


Dette innlegget er endret av Superdarus2000: 16 mai 2019 - 08:20

  • Sjokoladepålegg liker dette
Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀
 
卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere