Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Honda NSR 125 R 2001 går på høyt turtall plutselig

• Logg inn for å legge til innlegg
13 innlegg i dette emnet

#1 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Honda MTX 50

Skrevet 11 mai 2019 - 17:46

Min datter har fått seg en NSR 125 R 2001 modell. Selv om gassen er helt av så kan den plutselig gå opp maks turtall hvis den står i fri eller clutchen inne, kan være vanskelig å slå av med off, må enten sette den i gir eller vri av nøkkel, kan også hjelpe å slå på chocken. Det ser ut som det er gjort noe med den boksen som styrer eksosventilen, det ser ut som det er klipt av en liten ledning/bit under selve boksen. Dysene som sitter på er 135 55 og 35. Det er ingen lekasje i innsuget. Han som har hatt den hadde fylt i alt for mye girolje hvis det kan ha noe å si. Forslag?

#2 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 067 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 12 mai 2019 - 03:24

Siden den kan plutselig ruse seg opp, vil jeg tro den trekker falskluft et sted, sjekk etter sprekker og dårlige koblinger til/fra luftfilter elv mellom forgasser og sylinder i første omganh-;)

Angående eksosventilen har jeg dessverre ingen erfaring å dele

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 12 mai 2019 - 03:26

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D

#3 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2019 - 07:32

Ja, falskluft er vel egentlig eneste mulige forklaringen, men kan ikke skjønne hvor det skal komme fra. Mulig det kan være inni motoren, utett pakning til girkasse kanskje?

#4 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2019 - 08:36

Sjekka at gasswiren går lett og ledig?

#5 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2019 - 10:22

Sjekka at gasswiren går lett og ledig?

Den går lett og ledig nå, har smørt den opp da den gikk litt tregt. Men skal sjekke litt mer rundt gasstempelet ja. Hvor mye sprekk/åpning må det være for at den skal oppføre seg slik? Hvis f.eks forrige eier har glemt pakning mellom sylinder og reed, kan det være nok? Ser ut som noen har skrudd en del på den.

#6 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2019 - 11:46

Er pakning mot sylinderen og en mot selve innsuget ja. Men falsk luft fører sjelden eller aldri til at motoren ruser seg helt opp men at den kan ruse seg opp til 3-4000rpm ved falsk luft kan jeg være med på. Du skriver at den ruser seg opp ved ved cluthen inne eller i fri, er det fra tomgang eller er det i forbindelse med gasskontroll?. Jeg tenker det må være noe med gasseren? Men siden du vet dysestørelelsene så har du vel hatt opp gasseren og sett at alt er i orden.

Finnes flere deleforhandlere som har komplette sprengskisser, litt enklere å se hva som mangler da https://www.bike-par...1/Engine/1/6496

Obs, det kan være forskjell fra land til land så ikke alltid alt stemmer 100% med det norske modeller. Du kan jo søke og se om du finner noe bedre enn den jeg linket til :)

Edit: har du sjekket at gassernålen sitter fast i stoppskiven? Om den er løs/slakk så kan det du nevner skje!

Dette innlegget er endret av Bromm: 12 mai 2019 - 11:49

#7 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2019 - 21:40

Er pakning mot sylinderen og en mot selve innsuget ja. Men falsk luft fører sjelden eller aldri til at motoren ruser seg helt opp men at den kan ruse seg opp til 3-4000rpm ved falsk luft kan jeg være med på. Du skriver at den ruser seg opp ved ved cluthen inne eller i fri, er det fra tomgang eller er det i forbindelse med gasskontroll?. Jeg tenker det må være noe med gasseren? Men siden du vet dysestørelelsene så har du vel hatt opp gasseren og sett at alt er i orden.

Finnes flere deleforhandlere som har komplette sprengskisser, litt enklere å se hva som mangler da https://www.bike-par...1/Engine/1/6496

Obs, det kan være forskjell fra land til land så ikke alltid alt stemmer 100% med det norske modeller. Du kan jo søke og se om du finner noe bedre enn den jeg linket til :)

Edit: har du sjekket at gassernålen sitter fast i stoppskiven? Om den er løs/slakk så kan det du nevner skje!

Det trenger ikke å være ved gasspådrag eller bruk av gassen, kan skje uten at gassen røres og den går rett opp til 10-11.000. hm. nåla, forrige eier har brukt noe han har lagd selv for å feste den, men den virker å sitte fast for den sitter jo på plass hver gang vi har hatt oppe forgasserstempelet. Den står på øverste hakket. Men den kan jo sikkert bevege seg litt vil jeg tro siden det er en liten egenmekka plate som holder den på plass, men kan ikke være mye, hvis den da ikke av en eller annen grunn setter seg på rett plass når vi tar opp stempelet da. Kan oppføre seg som dette, får start med chock på, lar den gå 20-30 sek og slår av chocken, så kan det uten at vi rører noen gå 5-10 sek på 2-3.000 og så går den oppover. Kan være vanskelig å stoppe med stopp knappen selv om stoppknappen virker helt fint når den oppfører seg bra. Skrus tenninga av så stopper den alltid. Tenninga bryter strømmen mens stopp kun sender gnisten til jord (før coilen)?

Dette innlegget er endret av pwb: 12 mai 2019 - 21:41

#8 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 067 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 13 mai 2019 - 14:32

Jeg har opplevd sliten fjær til forgasserstempelet på ein tsx også men da ruste den seg ikke opp av seg selv... er nok riktig det du sier om tenning der ja, dårlig kontakt?)

Sjekk også inn der luftfilteret skal på og se om forgasserstempelet senkes uansett hvor fort du drar gassen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 13 mai 2019 - 14:34

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D

#9 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:

Skrevet 14 mai 2019 - 13:40

Ville sjekket den forgasseren da jeg mener at motoren ikke kan ruse seg opp til 11000 rpm uten at det blir tilført mer bensin/luft. Det skal ikke så mye til for å få den opp til frirus på mange tusen rpm men 11000 uten at forgasseren påvirkes mekanisk har jeg vondt for å tro. Sjekk også om sete til hoveddysen sitter fast. Hadde en totakter inne som var variabel på delgass, etter mye om og men så fant jeg ut at selve setet til hoveddysen var løs slik at setet med hoveddysen beveget seg og det førte til juksing på delgass grunnet ujamn blandig. Så ja, det kan skje ting med forgassere også.

• Sjokoladepålegg liker dette

#10 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2019 - 13:46

Ville sjekket den forgasseren da jeg mener at motoren ikke kan ruse seg opp til 11000 rpm uten at det blir tilført mer bensin/luft. Det skal ikke så mye til for å få den opp til frirus på mange tusen rpm men 11000 uten at forgasseren påvirkes mekanisk har jeg vondt for å tro. Sjekk også om sete til hoveddysen sitter fast. Hadde en totakter inne som var variabel på delgass, etter mye om og men så fant jeg ut at selve setet til hoveddysen var løs slik at setet med hoveddysen beveget seg og det førte til juksing på delgass grunnet ujamn blandig. Så ja, det kan skje ting med forgassere også.

Ja den MÅ jo bli tilført en del for å komme så langt? Hun prøvde å justere litt på tomgang uten hell, så jeg får vel titte litt nøyere på den. Skru opp forgasseren og se en gang til. Dysa som sitter i bunn, den som kan tas ut uten å åpne forgasseren ser ikke helt ut som de jeg har sett på deletegningene, kan hende at det mangler noe der. Også er nok gassvaieren uorginal også så kanskje den er for stram.

• Bromm liker dette

#11 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2019 - 17:37

Ligger stadig noen deler til disse syklene på FINN så det burde være mulig å få tak i en gasser og en wire til en billig peng. Siden det er så mye kreative løsninger på det dere har så spørs det om det er like greit å bytte det ut?

#12 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2019 - 08:39

hm.. da plukket vi forgasseren helt fra hverandre igjen, blåste og sjekket alt. Satte luftesrkuen på 2 omdreininger, flyttet nåla ett hakk så den nå står på nest øverst (øverst er mot gassvaieren). Startet den opp og så langt ser det bra ut. Forgasser stempelet går helt i bunn så vaieren er lang nok. Kan hende at vi ikke fikk blåst den rein nok første gangen. Ser at det blir nevnt at lufteskruen skal stå på 1,5 fra fabrikk men så sier mange at man bør sette den på 2,5, noen tips? Tar gjerne i mot en forklaring på hvordan den klarte å rase opp til 11k rpm med forgasser stemepelet helt i bunn. Den må jo ha behov for en del luft for å få til det, selv uten belastning? Skal bli artig å se om den holder seg stabil nå. Men bør kanskje bytte dyser på den siden det er eksos uten plombering? Sitter 135, 55, 35 der nå. Hva er orginalt på denne? Ser at mange sier 132, 55, 38 er orginalt?

Dette innlegget er endret av pwb: 18 mai 2019 - 08:42

#13 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2019 - 10:16

Se der ja. La oss håpe du har funnet ut av det. Ikke lett å si hva slike ting kommer av. Noen ganger må man bare akseptere at noe var feil men at feil er vekk uten at man fant noen logisk årsak.

Dysestørelsen skal jeg ikke uttale meg om siden alle motorer er ulike og særlig små to-taktere kan variere noe voldsom i dysestørelser pga komp, tenningstidpunkt, motortemp++++

Hoveddysen er det enkleste å gjøre noe med siden det er den dysen som har minst innvirkning på annet enn toppturtallet. Du skriver at du har flyttet nålen et hakk opp, flytt heller to hakk ned, se om den da sperrer på høyt turtall, om så, flytt et hakk opp igjen, osv. Om den ikke sperre på det nederste hakket så så er dysa for liten, prøv en 5-størrelse større på hoveddysa og så starter du samma prosedyre med nåla men da med klipset på nederste hakket (flytter du klipset opp så senker du nålen og siden nålen er kon så mer du senker den jo mindre bensin fløder inn i forgasseren, det motsatte skjer om du flytter klipset ned). Ja jeg vet, det tar veldig mye tid å tune inn en forgasser  ;) Jeg velger alltid maks størrelse på dysa som passer med nest nederste hakket på nåla uten at motoren sperrer. Da vet jeg at dysa er stor nok og kan stille nåla ned om det viser seg at den går noe fett. Motoren skal ikke sperre fra litt over halv gass og opp til full gass ved  ca 60% til 100% av turtallet på motoren.

Tomgang/delfart-dysene! Start med varm motor, om du har dobbelstøtte så sett sykkelen på den, den bør stå rett. Still tomgangen din høyt, fks 1300-1500 rpm. Skru lufteskruen inn en kvart turn om gangen. Går motoren opp i turtall fortsetter du til den daler igjen og så litt tilbake. Er det motsatt (den daler i turtall) så skrur du ut skruen. Du skal finne et punkt der du får det høyeste turtallet, da har tomgangdysen den optimale funksjon. (jeg skrur alltid skruen en kvart omdreining i feit retning, som regel inn da jeg synes motoren går jamnere med et lite bensinoverskudd). Så stiller du inn tomgangen, da skal den gå perfekt på tomgang forutsatt at tenning etc er i orden.

Delgass. Da må du kjøre en del og kjenne etter om det finnes såkalte "deadspot" eller dødpunkter. Om den dør ut så kan dysen trolig være noe for liten om den sperrer (totakter som noen kaller det) så er trolig dysen for liten.

Som du skjønner så er det litt arbeid og tid som skal til for å få en gasser så bra som mulig men det er verdt det. En sprek totakter med gode dyseoverlappinger er morsomt å kjøre.

Når du har fått justert deg inn, sett i en ny plugg og kjør en god tur, gjerne litt på motorvei, litt i bakker, litt i sakte trafikk, med andre ord bruk den for det den er verdt. Når du kommer hjem så ser du på pluggen, er den full av "fløyelsot" så har du bomma litt på dysestrørelsen og du har for store dyser, er den meget lys så går den magert, men det får vi ta en annen gang. dette er ikke noe How to for din NSR men mer hvordan jeg gjør det, håper det ikke forvirret deg :shy

Takk for oppdateringen din forresten :) Alltid lærerikt når folk oppdaterer trådene.

#14 pwb

pwb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:

Skrevet 19 mai 2019 - 08:27

ja ja, så lenge funka det. Tilbake til start.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere