Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Trimme Dt

• Logg inn for å legge til innlegg
9 innlegg i dette emnet

#1 Mrbrage

Mrbrage

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 54 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:pgo comet 50cc

Skrevet 01 juli 2019 - 11:58

Hei. Skal hente en Yamaha dt125x 2006 modell imorgen og lurer på hva jeg kan gjøre for å få mest mulig effekt? Står giannelli effektanlegg på fra før og er dyset om. Har sett på athena 170cc kit, men synes dette blir litt for dyrt.
Kan større forgasser gi bedre effekt? Har også hørt at folk lodder den ene ledningen fra cdi boksen til ramma. Noen som vet om dette fungerer på Dt fra 2006 også? Er dette isåfall skadelig for motoren og vil det gi merkbar effekt?

Vet at det finnes mange tråder med dette, men mange av de er gamle og handler om eldre modeller. Så vidt jeg vet så ble Dt endret litt tidlig på 90-tallet?

#2 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 041 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil;)
Garage Garasje

Skrevet 01 juli 2019 - 19:08

Dt125 går ganske greit fra før, er trossalt 2 takt 125, men du kan seff få mer, men da sluker den enda mer bensin enn den gjør nå, og om du nettopp får lappen regner jeg med det blir mye kjøring....

Du kjører fra kompisene dine uansett, altså de med 4 taktere,

Du får nok litt mer effekt med større gasser men ikke mye. Hadde en kompis som syns den fikk så dårlig bunndrag med større gasser og 170 kittet på sin dt125, så han bytta tebake

Kjøp heller eksos som gir god lyd og gjør den litt kul:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 01 juli 2019 - 19:09

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D

#3 Mrbrage

Mrbrage

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 54 Innlegg:

Skrevet 01 juli 2019 - 22:41

Dt125 går ganske greit fra før, er trossalt 2 takt 125, men du kan seff få mer, men da sluker den enda mer bensin enn den gjør nå, og om du nettopp får lappen regner jeg med det blir mye kjøring....

Du kjører fra kompisene dine uansett, altså de med 4 taktere,

Du får nok litt mer effekt med større gasser men ikke mye. Hadde en kompis som syns den fikk så dårlig bunndrag med større gasser og 170 kittet på sin dt125, så han bytta tebake

Kjøp heller eksos som gir god lyd og gjør den litt kul:)

Takk for svar. Har hatt lappen en stund, men har kjørt en yamaha mt frem til nå. Skal snart kjøpe bil, så planen er å selge mtn å ha dtn som lekesykkel. Kjører med en kompis som har Aprilia mx 125, som jeg helst bør henge på, derfor jeg vil ha medt mulig effekt;) Jeg har også hørt mye forskjellig om 170 kit, så vet ikke helt va jeg skal tro. Noen sier det er helt sykt, mens andre sier den har bedre bunndrag på orginal sylinder.

Dtn har uansett godt 40000 så vet ikke helt om veiva tåler 170kit heller?

#4 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 041 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 02 juli 2019 - 20:12

Veiva tåler det nok, aldri hørt kompisene har bytta veiv eller forsterka..., men er det lenge siden den ble overhalt, må den kanskje splittes og overhales av lagre osv..

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  |  Alle ugler er fugler, men ikke alle fugler er ugler.  :D

#5 Mrbrage

Mrbrage

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 54 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2019 - 13:58

Veiva tåler det nok, aldri hørt kompisene har bytta veiv eller forsterka..., men er det lenge siden den ble overhalt, må den kanskje splittes og overhales av lagre osv..

Hvor vanskelig er det å splitte blokka da? Har skrudd litt, men aldri splitta motorblokk.

#6 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 041 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 03 juli 2019 - 16:37

det er ikke serlig vanskelig, men huske ta masse bilder og få alt på plass der det var igjen:) ligger guides på 2 taktsmotorer på nett, så lærer en litt mens en holder på også da:)

Men ble vel Husqy nå? Godt valg det

1 x    Tm 85 crosser

#7 Mrbrage

Mrbrage

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 54 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2019 - 18:53

det er ikke serlig vanskelig, men huske ta masse bilder og få alt på plass der det var igjen:) ligger guides på 2 taktsmotorer på nett, så lærer en litt mens en holder på også da:)

Men ble vel Husqy nå? Godt valg det

Jepp ble husqy! Han med dtn trakk salget... Men skal hente Husqyn imorgen, så håper det blir bra:)
Tenker å splitte blokka i vinter og skyfte veivlager. Skal sjekke ut flere guider og eventuelt spørre folk som kan det, så får jeg lære mens jeg holder på:)
  • Sjokoladepålegg liker dette

#8 Jadda

Jadda

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Kjøretøy:Yamaha DT 125 R

Skrevet 06 juli 2019 - 17:17

Å dele en motorblokk er ikke vanskelig hvis du har skrudd litt før. Når jeg var yngre ble det sagt at alt av tannhjul bare spratt ut så fort du delte blokka. Umulig å få sammen igjen, ble det sagt. Dette var bare tull og tøys, selvsagt. :lol

Mitt tips er å ha god plass og ryddig rundt seg. Etter som du skrur av deler legg de systematisk på gulvet, eller helst på en benk. Noen liker å legge deler og skruer i separate bokser. Iskrembokser er fint til slikt. Jeg syns det er lettere om jeg legger delene etter hverandre slik de ble demontert. Feks utgående aksel med skiver, lager osv i en linje i samme rekkefølge som du tok de fra hverandre. Omtrent slik du ser på sprengskisser.

Når du er klar for å dele selve blokka, sørg for at du har en slagtrekker. Yamaha bruker stort sett bare philips-skruer (stjerneskruer) og de sitter ofte som bare f..n. Men en slagtrekker gjør det (som regel) problemfritt å få ut hver skrue.

Når alle skruene er løse kan du banke forsiktig rundt på blokka med en gummiklubbe eller noe som ikke lager hakk. Lette slag rundt hele pleier å løsne blokka. Noen ganger må du overtale blokka med litt mer makt. Men bruk ikke flatt skrujern mellom sprekkene. Da er det som å be om å få lekkasje når du skrur sammen igjen. Prøv å dunke eller bende forsiktig der det ikke er pakning. Noen ganger er det en skrue eller liknende du har glemt å skru løs. Dette vil du merke ved at blokka sitter dønn fast (så klart). Lyden blir helt annen når blokkhalvdelene er løse. Det blir en mer "hul lyd" når du dunker rundt (vanskelig å forklare). Så sitter det dønn fast, sjekk enda en gang til om du ikke har glemt en skrue eller noe.

Når blokka løsner så skal det bare være å lirke blokkhalvdelene fra hverandre. Lagrene pleier å bli værende igjen i blokka. Men lagrene til veiva sitter som regel fast i veiva. Bruk aldri hammer på en veiv (men det er vel opplagt?)! Du kan forsøke å legge veiva i fryseren over natta. Da krymper stålet og det kan være lettere å dra av lageret med riktig verktøy. Noen varmer opp, men vær klar over at dette utvider metallet og kan gjøre det vanskeligere å få ting fra hverandre hvis du varmer feil. Det kan være riktig å varme opp lageret slik at den utvider seg. Men jeg har sett at noen varmer ytterringen på lageret. Det har liten vits. Skal du få av et lager, så er det innerringen som må varmes opp. Men pass på at du ikke varmer akselen for mye, ellers utvider den seg også og da er du like langt. Alt avhenger av om delene krymper eller utvider seg i den retningen du ønsker. Min erfaring er at aksler bør kjøles og hull bør varmes opp. Aksler skal ofte ha mindre radius og hull skal ofte ha større radius når ting skal monteres eller demonteres. Feks hvis du fryser et lager og varmer opp blokka, så vil lageret nærmest smette inn av seg selv. Det skal ikke være behov for å bruke makt. For å få ting fra hverandre er det vanskelig å varme en del og kjøle en annen. Noen ganger kan det gå å kjøle ned alt sammen og heller varme opp med en blåselampe det du ønsker skal utvide seg.

Håper dette var litt til hjelp og lykke til :)

Dette innlegget er endret av Jadda: 06 juli 2019 - 17:21

#9 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 365 Innlegg:

Skrevet 08 juli 2019 - 21:02

Mye fornuft i det Jadda skriver, helt klart. Om du finner sprengskisser av motoren så er de som oftest til stor hjelp.

#10 Superdarus2000

Superdarus2000

MP Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 158 Innlegg:
  • Kjønn:Jente
  • Yrke:GSG 9
  • Kjøretøy:2 Stroke
Garage Garasje

Skrevet I går, 08:49

Porting

Inner rotor

Større forgasser. Vær OBS her.

Effektanlegg

Dreving

Stripping

Keramikk lager

Filter

Små ting for å få litt bedre fart på den:)

Prosjektet mitt --> MISSILES ! 🚀

卄卂卩卩ㄚ 丂ㄩ爪爪乇尺 ㄥ丨千乇
己工呂几ヨ句 日と 句ヨ丹卞廾 几回卞ヨ

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere