Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Trim til Smc Mistral

• Logg inn for å legge til innlegg
22 innlegg i dette emnet

#1 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 12 august 2019 - 21:18

Hei. Har tenkt å trimme min SMC mistral 2012 mod, og lurer på hvilke trimdeler dere vil anbefale til å få en kombinasjon av bedre aks og høyere toppfart?

#2 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda 05

Skrevet 12 august 2019 - 21:27

Det som er trasig med smc er at du må punge ut tusenvis før det føles ut som de går pittelitt bra.

Men om du vil ha ett spenstig oppsett anbefales athena racing 70 kombinert med en 26 gasser og turbokit r. Luftfilter, trimtenning og oppgradert variator er også deler du må regne med å bytte ut/bytte til.

For å få mer toppfart må du da også gjøre noe med utvekslingen, noe som er relativt simpelt siden smc har kjededrift istedenfor at girkassa går rett til hjulet som på en scooter. Du kan da bestille deg ett 20 tanns fordrev på f.eks. amazon for 150kr.

Om du vil ha tyngre dreving etter det kan du kjøpe deg ett 26t bakdrev uten hull på ebay og bruke det gamle drevet som mal for å så borre og slipe i det nye drevet.

En kompis brukte over 10000 på en barossa før den begynte å virke "sprek" Den går 85 (gps målt) i slakk nedoverbakke med 2 på. Og trekker veldig bra opp til 70kmt. Helt sinnsyk spinnemaskin på vinterstid med!

Det de fleste gjør er å slenge på en t6 asso med 21 gasser og kaller det ferdig. Du får en del bedre drag opp til 50, men der er ikke noe særlig å hente på toppfarten.
  • Sjokoladepålegg liker dette

#3 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 087 Innlegg:

Skrevet 12 august 2019 - 21:29

Tja høyere fart kan vel ikke være noe problem, bare bytte drev. Og sylinder finns vel ganske mange å velge i da det er liggende luftkjølt motor som mange skootere bruker. Det som kan bli et lite problem er eksos anlegg da det meg bekjent bare finns ett anlegg som passer  til firehjuler og selv da må det kuttes og sveises litt for at det skal passe

#4 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 12 august 2019 - 22:10

Du klarer å snike på turbokit r uten kapp og sveis. Det tar bare litt tid. Men de hersens smcene er så sykt tunge og de har så mye roterende vekt å dra rundt på at en sports sylinder virker helt insane daff i forhold til hvordan den ville vert på en scooter.

De er også gira ned veldig mye internt så det er vanskelig å finne dreving som gir noe særlig forskjell.

De drevene som er bolt on bak er 2 tenner opp og 2 ned. Det utgjør da ingen forskjell. Men om man mekker eget drev så blir det saker :)

#5 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 00:08

Du klarer å snike på turbokit r uten kapp og sveis. Det tar bare litt tid. Men de hersens smcene er så sykt tunge og de har så mye roterende vekt å dra rundt på at en sports sylinder virker helt insane daff i forhold til hvordan den ville vert på en scooter.

De er også gira ned veldig mye internt så det er vanskelig å finne dreving som gir noe særlig forskjell.

De drevene som er bolt on bak er 2 tenner opp og 2 ned. Det utgjør da ingen forskjell. Men om man mekker eget drev så blir det saker :)

Mekker eget drev? Altså å dreve om?

Eller lager eget drev?

#6 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 05:27

Du kjøper en såkalt "blank" i aluminium. Det er ett drev uten noen bolthull. Så du klemmer det gamle oppå det nye og bruker det til å se hvor du må borre/file. Tennene er der.

Dette innlegget er endret av Matmag: 13 august 2019 - 05:28

#7 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 09:44

Du kjøper en såkalt "blank" i aluminium. Det er ett drev uten noen bolthull. Så du klemmer det gamle oppå det nye og bruker det til å se hvor du må borre/file. Tennene er der.

Blir det bedre enn å kjøpe et drev ferdig på motorleak?

#8 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 10:21

Det drevet jeg laga ble veldig bra i allefall, siden det er alu er det veldig lett å jobbe med. Drevene de selger på motorleaks er bare ett par tenner mindre, så du vil ikke merke forskjell.

Om du ikke vil lage drev kan du bare kjøre org bak og 20 i front.

Dette innlegget er endret av Matmag: 13 august 2019 - 10:22

#9 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 087 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 21:52

Jeg satte 4 tenner større framme og den gikk fra 50 til 62 på flat vei ,og fant bare turbo r eksos som passet firehjuler og jeg lette ganske lenge før jeg ga opp og monterte turbo kit eksos. Den stoppet så langt framme at jeg lagde nytt mellom rør for å få eksos ut bak og ikke midt på sykkel

Dette innlegget er endret av ghaven: 13 august 2019 - 21:57

#10 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 22:19

Stage6 lager ett anlegg som passer aeon cobra, så det skal vel i teorien gå på smc. De klarte å hente ut 24 hester med det anlegget og en hyper 70cc sylinder. Nedturen er at det koster 9000 etter moms :p

#11 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 13 august 2019 - 22:56

Jeg satte 4 tenner større framme og den gikk fra 50 til 62 på flat vei ,og fant bare turbo r eksos som passet firehjuler og jeg lette ganske lenge før jeg ga opp og monterte turbo kit eksos. Den stoppet så langt framme at jeg lagde nytt mellom rør for å få eksos ut bak og ikke midt på sykkel

Er det turbokit R som speedoptions selger veldig kort?

Stage6 lager ett anlegg som passer aeon cobra, så det skal vel i teorien gå på smc. De klarte å hente ut 24 hester med det anlegget og en hyper 70cc sylinder. Nedturen er at det koster 9000 etter moms :p

Da har jo speedoptions et som koster 2000kr

#12 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 06:29

Speed selger ett som koster 2000 ja, men det gir ikke allverden med effekt og det blir fort en stor nedstruping når man ser på sprekere sylindere. Men det må man nesten bare leve med.

#13 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 11:13

Speed selger ett som koster 2000 ja, men det gir ikke allverden med effekt og det blir fort en stor nedstruping når man ser på sprekere sylindere. Men det må man nesten bare leve med.

Så da er det ikke verdt pengene, og da kan jeg egentlig bare kjøre på original eksos?

#14 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 11:32

Om du skal kjøre på en sport sylinder vil du nok ikke merke noen sæææærlig stor forskjell

#15 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 11:48

Om du skal kjøre på en sport sylinder vil du nok ikke merke noen sæææærlig stor forskjell

Hvis jeg skal kjøre på mid-race da?

#16 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 12:44

Da hadde jeg nok spandert på den eksos ja.

#17 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 12:46

Da hadde jeg nok spandert på den eksos ja.

Så da bør jeg ha det til t6 classic?

#18 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 14:11

Kjøp t6 asso istedenfor classic også kjøper du eksos :)

#19 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 16:59

Kjøp t6 asso istedenfor classic også kjøper du eksos :)

Selger ikke t6 asso på speedoptions til minarelli AC, derfor vil jeg kjøpe t6 classic

#20 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 167 Innlegg:

Skrevet 14 august 2019 - 18:43

Whaaaat? Gått ut av prod da eller? Kjøpte asso før athenaen. Har forsåvidt sylinderen ennå.
Whaaaat? Gått ut av prod da eller? Kjøpte asso før athenaen. Har forsåvidt sylinderen ennå.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere