Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Suzuki RMX 50 - 2003 mod.

• Logg inn for å legge til innlegg
7 innlegg i dette emnet

#1 karl-bru

karl-bru

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:

Skrevet 21 oktober 2019 - 12:00

Jeg har en Suzuki RMX 50 - 2003 modell som jeg har litt trøbbel med. Eller dvs. guttungen brukte denne helt til den bare stoppet. Det var et poff sa han og så var det slutt. Har sjekket det som er av motor og alt er ok der, men tenninga sliter vi litt med.

Av og til er det gnist, veeeeldig lite før den er helt fraværende. Har også sjekket / testet ledningsnettet og jeg mener dette er OK. Pluggen er ny. Uansett så får jeg ikke start. 

Jeg er veldig usikker på om det er Coil, CDI eller selve tenningsspolen det kan være feil med.

F. eks. er det innebygd CDI i Coilen eller er det denne sorte relelignende saken som er CDI. Se vedlagte foto. Dette er tenningsdelene som er på mopeden ( bildene er lasted ned fra nett ) 

Men jeg har ikke noen servicebok til denne mopeden så jeg ber om litt hjelp her for å kanskje slippe å bestille alt nytt :-)

Noen som kan hjelpe med noen tips her?

Takker!

Vedlagte filer

#2 Røkne gjenger 7

Røkne gjenger 7

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 433 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Tyv
  • Kjøretøy:kawasaki kx 85cc, Generic trigger 50, gokart 200cc

Skrevet 23 oktober 2019 - 07:08

Defekt regulator?

#3 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 23 oktober 2019 - 12:58

Bilde 1 coil bilde2 cdi bilde 3 stator med en sort spole til tenning strøm og kobberfarget spole til annen strøm. Du har nok en komponent til. Enten en laderegulator eller muligens bare en diode for likeretting til dc strøm om noe krever dette. Ville nok startet fra stator og målt meg utover til noe ikke stemmer eller gir feil verdi

#4 karl-bru

karl-bru

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:

Skrevet 24 oktober 2019 - 17:34

Defekt regulator?

Ja, mulig, men så lenge det er lys når jeg trør ned kicken så virker vel den? Eller? He he, jeg er fanden ikke sikker:-)

Bilde 1 coil bilde2 cdi bilde 3 stator med en sort spole til tenning strøm og kobberfarget spole til annen strøm. Du har nok en komponent til. Enten en laderegulator eller muligens bare en diode for likeretting til dc strøm om noe krever dette. Ville nok startet fra stator og målt meg utover til noe ikke stemmer eller gir feil verdi

Bilde 1 er coilen ja, men bilde 2 er iht. el. skjema til denne sykkelen Side Stand / neutral Interlock system. Jeg tror CDI er innebygd i coilen. Det er også en regulator der og iht. el skjema så er det bare en strømregulator og blinkrele. 

Men den svarte tennspolen bak svinghjulet kan naturligvis være et punkt.

#5 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:

Skrevet 25 oktober 2019 - 00:11

Ja det kan godt være en neutral eller side stand Lock . De ser til forveksling like ut som en cdi .Jeg har forvekslet de på en firehjuler en gang og da de var helt like ,til og med samme plugg, men andre farger på ledninger enn det som er vanlig til cdi. Har vært bort i at støttebryter har gjort at gnist blir borte eller ustabil på en Yamaha en gang .Da den og et rele som likner din boks ble byttet fungerte alt

Dette innlegget er endret av ghaven: 25 oktober 2019 - 00:15

#6 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 284 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 27 oktober 2019 - 03:43

hadde problemer med av og til gnist på en tsx en gang, da var tennspolen ødelagt, bilde 3, kjipt  å feilsøke da målinger er riktige da den er iorden når den ikke er "igang" men blir kortslutte det når en starter og det blir magnetisering i spolene, men ville prøvd med en annen coil om du har mulighet å låne for feilsøking, er det billigste og ikke alltid lett å feilsøke når en har avogtil gnist i forhold til ingen gnist i det hele tatt...

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 27 oktober 2019 - 03:43

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  

#7 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:

Skrevet 27 oktober 2019 - 10:23

Når tennspolene ryker er det oftest helt brudd eller overslag halveis i viklingene , og en får for lite strøm til at gnist hopper over når det blir kompresjon men helt fin utenfor sylinder Andre ganger er det lakken på tråden som spolen er viklet med som er ødelagt og da kan den gniste sporadiskt, eller den gnister kald og slutter når  motor tenner. Som regel vil en ohm måling av spolen vise at noe ikke stemmer. Det letteste her om målinger ikke viser noe galt, vil vel være å låne deler av noen og prøve å bytte en og en komponent til en har lokalisert feilkiden og så bestille det en trenger. Ellers kan det fort bli dyrt

Dette innlegget er endret av ghaven: 27 oktober 2019 - 10:25

#8 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 472 Innlegg:

Skrevet 27 oktober 2019 - 10:46

Har vært borti noe lignende før og da hjalp det med rens av magnetene på svinghjulet og spoleflatene.

Men prøv å få lånt en coil og prøv det først.

Legger ved link til owners manual, dog fransk utgave men selve koblingsskjemaet er likt men uten blinklys. 

https://www.50factor...ropriétaire.pdf

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere