Gå til innhold

Bilde

Hyperderbi V2

• Logg inn for å legge til innlegg
145 innlegg i dette emnet

#121 birk

birk

MP-Senior

• Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM 06 Yamaha Jog R AC 07 Mod.

Skrevet 13 juni 2020 - 18:38

Dette er en moped med bra utseende og stil. Og for dem som følger med på tråden din, den har et virkelig rått motoroppsett!
Pågående prosjekt: Yamaha Jog R AC 07Mod. <p>Derbi Senda SM X-race 06mod, Polini Corsa, Yasuni r3, Stage6 24mm PWK, Stage6 XL Double Layer, Conti innsug og reed, Mrd carbon clutch, TP trimcoil,Ridolfi Racingtermostat(45c), Hebo Fast-track cooler, MVT-Racing tenning (Inner-rotor), Doppler Endurance veiv,match-portet blokk og glass-blåst veivhus.

#122 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 13 juni 2020 - 21:21

Dette er en moped med bra utseende og stil. Og for dem som følger med på tråden din, den har et virkelig rått motoroppsett!

Det her er nok det byggverket jeg er mest fornøyd med ja :) Den er en drømm å kjøre!
  • Bromm liker dette

#123 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 04 juli 2020 - 12:19

Okei. Er litt lost på det å få sykkelen til å gå 100% kjører nå på 168 main jet og 50 tomgang. Det som er så sykt rart er at sykkelen gikk helt fint på 72 tomgangsdysa som stod i sett bort ifra at den spytta en del bensin ut eksosen på tomgang. Skrudde jeg ut blandingsskruen noe mer enn 1 1/2 runde på 70 fikk den tendenser til mager blanding (turtall gikk opp og turtall ble hengende oppe) selv om den åpenbart fikk for mye bensin.

Har sjekka for falskluft med bremserens rundt sylinder, innsug, gasser, og bak svinghjul og det skjedde ikke stort.

Utifra det jeg syns har motoren rikelig av bensin å tygge på igomed at alle dyser er større enn det de fleste andre kjører. Og den fjusker piiiiiiittelitt her og der som følge av for mye bensin. Likevel virker det som den får for lite på tomgangsdysa selv om den spyr ut bensin gjennom eksosen. Knerta og en b10eix plugg etter 30min rolig kjøring uten at den var helt nedsota (null gnist).

Jeg kobla også opp en egt måler for å spare meg for motorras, men jeg stoler ikke helt på den. Syntest fortsatt jeg hører tendenser til tenningsbank (evt er det noe som vibrerer/støy fra kassa) har satt squish til 1mm, fortenninga er på 0.35mm +det som er innebygd i cdien til mvt. Dysinga er fet på alle områder og jeg har ren 98oktan på tanken.

Noen som har en formening? Jeg har nå prøvd det meste og har null anelse på hvorfor den er så lei seg.

#124 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 714 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 04 juli 2020 - 17:38

Vet ikke helt angående problemet ditt, men stor tomgangsdyse gir ofte gassheng eller går veldig sakte ned, klassisk fenomen. Kunne vel prøvd ei 60 dyse da den er midt i mellom de du har prøvd, bare for å sjekke at det ikke er det som går bra. I og med at en var stor og en var liten ,da pleier jeg å prøve noe midt i mellom. Og er vel ikke det største problemet en kan komme ut for at den er litt uggen på tomgang hvis den drar og sviver rent som forventa på resten av tutallet. Ganske sjeldent at en trenger bytte tomgangsdyse fra det som følger en ny gasser, og da i ganske små hakk Kjenner jeg ungdommen rett så er vel tomgang det som blir minst benytta. Mulig at den kan få litt via hoved dyse også om speedstempel er stillt veldig opp for å få den til å gå på tomgang 

Dette innlegget er endret av ghaven: 04 juli 2020 - 17:43

#125 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 797 Innlegg:

Skrevet 05 juli 2020 - 09:24

Ville også gått ned på tomgangsdysen og prøvd det. Det at den spytter bensin og du mener du hører tenningsbank kan indikere at du har hydrolock (du får bensin inn i sylinder i stedet for bensingass som ikke lar skvise mellom squishspalten og du får banking. Hyrdolock er en drapsmaskin for en motor)

Liten tomgangsdyse kan gi en stabil og fin tomgang men kan gi fusk i det du tar gassen men det kan kompanseres med å slipe forgasseren litt tynnere evt å heise nålen litt. Det du nå opplever er det som er det vanskeligste med tuning av motorer og det er der de fleste gir seg og så klager de på at trimsettet er ræva. Jeg er tilhenger av litt mindre gassere da de ofte gir et bedre resultat enn megagassere beregnet på 125 cc crossere på 45-50hk. Det gjelder å ikke gi seg, du er tross alt intelligent og gasseren er en død gjenstand så du har alle ods med deg :)

• Sjokoladepålegg liker dette

#126 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 05 juli 2020 - 13:28

Ville også gått ned på tomgangsdysen og prøvd det. Det at den spytter bensin og du mener du hører tenningsbank kan indikere at du har hydrolock (du får bensin inn i sylinder i stedet for bensingass som ikke lar skvise mellom squishspalten og du får banking. Hyrdolock er en drapsmaskin for en motor)
Liten tomgangsdyse kan gi en stabil og fin tomgang men kan gi fusk i det du tar gassen men det kan kompanseres med å slipe forgasseren litt tynnere evt å heise nålen litt. Det du nå opplever er det som er det vanskeligste med tuning av motorer og det er der de fleste gir seg og så klager de på at trimsettet er ræva. Jeg er tilhenger av litt mindre gassere da de ofte gir et bedre resultat enn megagassere beregnet på 125 cc crossere på 45-50hk. Det gjelder å ikke gi seg, du er tross alt intelligent og gasseren er en død gjenstand så du har alle ods med deg :)

Der sa du noe! Det er fult mulig at den får hydrolock(er her det er greit å ha flere synsvinkler på samme sak da slikt kan overses :p) . Har hendt ett par ganger under gasspådrag i lengre perioder at den bare gikk helt på trynet, sånn typ tenner ikke i det hele tatt. Har backa av gassen med en gang og da våkner den igjen. Litt lost på hva det kan vere ettersom den ikke gir tegn til feil blanding på full gass.

Skal og sies at disse bidalot kittene trives best på 34-36mm forgassere ifølge benkepapirer :D Men det har jo såklart sine ulemper.

#127 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 797 Innlegg:

Skrevet 05 juli 2020 - 14:52

Jeg har ikke greie på disse super trimma motorene så angående info så stoler jeg på deg. Det er klart at om du tar ut ish 30hk så krever det mye luft.

Prøv deg frem med litt dyser. Ikke farlig å dyse ned og se hva som skjer da så lengde du vet hva du driver med og kjører med hue og ører på plass. Trolig har du for mye overskudd av bensin som ikke forgasser seg, da blir det håpløst å få den til å gå opp i mot 100% duty.

#128 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 05 juli 2020 - 15:36

Får vel kjøre litt mens jeg nistirrer på egt sensoren :p
  • Bromm liker dette

#129 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 10 juli 2020 - 10:09

Sykkelen daua uten noen åpenbar grunn, og etter litt spekulering fant jeg ut at den 30minutt gamle br10eix pluggen min var død. Begynner å mistenke at den har vert grunnen til mye hodebry. Monterte midlertidig en b9es og kjørte litt med choke. Fjuska opp mot kicket så jeg skrudde av choken. Etter ett par gasspådrag virka det som den fikk rensa opp litt og den dro nesten som den skulle. Tror jeg traff ganske bra på 50 tomgangsdysa da gassresponsen nå er helt vill. Nøler ikke med å øke turtall i fri. Føler meg nå trygg på å gå ned noen hakk på hoveddysa som da virker som siste steg for å få den til å gå rent. Hørte heller ikke noe tenningsbank denne gangen.

Merker og en del forskjell etter montering av cr85reeden kontra en orginal en. Nå letter den på gassen selv på dreving som er beregna for toppfart på rundt 140! :D
  • Sjokoladepålegg, Bromm og Gammelmx2 liker dette

#130 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 592 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 11 juli 2020 - 19:59

Bare å fyre fram en kjørevideo om du har mulighet en gang alltid gøy med video, spesielt på slike oppsett

98 bensin du kjører på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 11 juli 2020 - 20:00

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  

#131 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 12 juli 2020 - 00:17

Går på 98 oktan ja :)
Skal se om jeg får henta ut skilta mine til uka, så skal jeg få mekka video.

Dette innlegget er endret av Matmag: 12 juli 2020 - 00:18

• Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#132 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2020 - 16:06

Uh oh! Bad news for derbien.

Drev å testa litt dyser, og plutselig brhynte kicken å henge seg opp midt på kicket på vei opp igjen. Det var bare å tråkke den litt ned så kom den opp igjen. Iogmed at jeg drev å testa tenkte jeg å vente litt med å ta av clutchdekselet for å se men det tok ikke mer enn 3 kick til før den føltest ut som rømmegrøt. Og man kjente/hørte at noe var alvorlig galt. Tappa olja og fant en 1cm lang bit fra en segerring på magneten til bunnpluggen og når jeg tok av clutchdekselet lå der en haug med knust plast og flere biter av segerringen.

Skrapa ut alle biter jeg kunne finne og jeg tror alle biter er ute. Tok alle delene av kickakslingen slik kun aksling står igjen for å tette clutchdekselet. Kommer til å kjøre en pitteliten tur for å så skifte olje igjen om ikke 2 ganger. Orker ikke å kløyve motoren min etter en halvtime bruk. Så koster det meg kassa så har jeg i allefall en skikkelig grunn for å kløyve motoren :p

#133 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 797 Innlegg:

Skrevet 14 juli 2020 - 09:21

Kjedelig men litt småtterier må man regne med ved nybygg. Dette fikser du :)

#134 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 185 Innlegg:
  • Kjøretøy:Derbi Senda Xtrem 2014 og SMC Mistral 2013
Garage Garasje

Skrevet 24 juli 2020 - 21:37

Hvor mange hester tror du det blir på denne? Kun av nysjerrighet!

#135 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 24 juli 2020 - 23:07

Bidalot oppgir mellom 28 og 30, men dette er tall man kan se langt etter uten bremsebenk. Utifra hvor bra det flytter på seg vil jeg tippe på noe rundt 25 hester om ikke litt mer. Holder følge med fulleffekts husqvarna sms125 blant annet.

• motorhispania_rx00 og Bromm liker dette

#136 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 02 august 2020 - 00:04

Vel, nå nermer det seg video her :) Holder ennå på med litt inndysing osv da jeg ikke orker å lage en halfass video, har gått ned mange hakk på hoveddyse og nermer meg der har nå fått sett hva peden er god for og det overgår alle mine forventninger. Holdt stram vaier ut alle gir inkl 6. uten at eksostemp oversteg 450 grader og kjøleveska var på brukbart nivå. Tror jeg må litt ned på tomgangsdysa da den nøler veldig med å få opp turtallet viss jeg gir full gass etter å ha ligget på lavt turtall en stund. Skal og gå piiiiiittelitt til ned på hovved for å se om der er mer effekt å hente. Må også se litt på hjullagersituasjonen min fremme da der er antydning til slakke i lagrene. Skal gå over og se om lagerhylsa mi muligens er litt for brei. På den positive siden holder clutchen på merkelig vis når olja får litt temp :)

• Bromm liker dette

#137 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 797 Innlegg:

Skrevet 02 august 2020 - 10:06

Ikke gå for fristelsen med å gå for lavt på hoveddysen. Går best med mager balanse men du har ikke noe sikkerhetsmargin og den vil klemme/skjære seg ved lang pådrag. Om du finner dyse så går opp 0,2 fks fra 120 til 122. Da får du den lille bufferen på riktig side av blandingsbalansepunktet som etter min mening er så viktig for levetiden. På noen motorer er det vanskelig å finne dette optimale punktet da de går for fett på alle dyse.nr nedatt for så å gå for mager på neste dyse.nr og når man så dyser oppatt igjen så kan den virke mager helt til den begynner å hakke igjen pga overskudd. Derfor proffene også tar med forgassernålen og justering av "cut back" i tuningen, med kun hoveddyse så blir det ofte ikke mulig å finne riktig bensinoverskudd over hele registeret. Om du har lyst så kan prøve å slipe litt på forgassernålen sin nedre del for å se hva det gjør i forhold til "mager" hoveddyse. Ja gå ned på lavfartdysen (pilot) og løft nålen et hakk. Forgassertuning er et herk og tar tid men du får igjen i andre enden med en kjørbar motor. Jeg har alltid latt meg imponere av mindre crossere hvor godt de fungere på delgass og til dels på lavfart også selv om det er øvre arbeidsområdet som er det primære på en crosser. Godt innstilt forgasser et et must men det er jo fabrikkingeniørene som har funnet frem de beste forgasserne og innstillingene og derfor ser jeg alltid til hva de ha gjort.

Om du har funnet et fornuftig tenningstidspunkt slikt at tenningen er lav nok ved høye turtall så får du en fornuftig varmeutvikling og den blir heller ikke så livsavhengig av bensinoverskudd.

Skal bli spennende til å høre/se motoren i aksjon.

Og ja, hjullager og bremser er livsforsikringen din yes.gif

#138 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 02 august 2020 - 13:26

Ikke gå for fristelsen med å gå for lavt på hoveddysen. Går best med mager balanse men du har ikke noe sikkerhetsmargin og den vil klemme/skjære seg ved lang pådrag. Om du finner dyse så går opp 0,2 fks fra 120 til 122. Da får du den lille bufferen på riktig side av blandingsbalansepunktet som etter min mening er så viktig for levetiden. På noen motorer er det vanskelig å finne dette optimale punktet da de går for fett på alle dyse.nr nedatt for så å gå for mager på neste dyse.nr og når man så dyser oppatt igjen så kan den virke mager helt til den begynner å hakke igjen pga overskudd. Derfor proffene også tar med forgassernålen og justering av "cut back" i tuningen, med kun hoveddyse så blir det ofte ikke mulig å finne riktig bensinoverskudd over hele registeret. Om du har lyst så kan prøve å slipe litt på forgassernålen sin nedre del for å se hva det gjør i forhold til "mager" hoveddyse. Ja gå ned på lavfartdysen (pilot) og løft nålen et hakk. Forgassertuning er et herk og tar tid men du får igjen i andre enden med en kjørbar motor. Jeg har alltid latt meg imponere av mindre crossere hvor godt de fungere på delgass og til dels på lavfart også selv om det er øvre arbeidsområdet som er det primære på en crosser. Godt innstilt forgasser et et must men det er jo fabrikkingeniørene som har funnet frem de beste forgasserne og innstillingene og derfor ser jeg alltid til hva de ha gjort.
Om du har funnet et fornuftig tenningstidspunkt slikt at tenningen er lav nok ved høye turtall så får du en fornuftig varmeutvikling og den blir heller ikke så livsavhengig av bensinoverskudd.
Skal bli spennende til å høre/se motoren i aksjon.

Og ja, hjullager og bremser er livsforsikringen din yes.gif

Tenkte å gå ned litt på main iogmed at eksostemp fortsatt er godt under trygt nivå :)

#139 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 08 august 2020 - 03:16

Okei, nå har sykkelen oppført seg helt fint og jeg kjørte en tur med noen kompiser for å få filmet litt. Dro på noen gir og når jeg kobla inn clutch døde motor, syntest dette var rart så jeg slapp clutch forsiktig ut for å se hvordan det stod til og motor stod fast. Stoppa opp og vrei motor bakover og da løsna den, det viser seg da at elektroda på tennpluggen sa snx og knakk rett av pluggen. Sjekka at motor gikk rundt uten ulyder, noe den gjør og monterte ny plugg for å se tilstanden til motoren (var ett godt stykke unna en plass jeg kunne parkere trygt).

Fikk start på sykkelen, men den var dog veldig sur og det virka som den gikk tungt. Kom meg hjem med sykkelen som fremdrift og innen jeg var hjemme gikk den helt fint, stod å putra som ingenting annet på tomgang (noe den ikke gjorde i utgangspunktet) og det kommer ingen ulyder fra motor. Er klar over at jeg ikke burde kjørt hjem, men om der er gjort skader var det allerede for sent sekundet elektroda knakk av.

Er nyskjerring på å få av sylla for å se hva det er som har hendt inni der, og hvorfor den plutselig er helt fin.

Fikk om ikke annet en liten videosnutt av pådrag i 5te gir :)

https://youtu.be/qUwi0NJ7Ulo
  • Zeveren liker dette

#140 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:

Skrevet 26 desember 2020 - 03:48

Da er julemiddagen på vei til fordøyd og jeg kjenner abstinensene etter lukta av brent olje. Har derfor gått til lån av en elektrisk rettsliper for å få porta ferdig blokka som ghaven så vennlig maskinerte for meg en stund tilbake. Har så langt fått ferdig grovarbeidet på en blokkhalvdel og jeg kommer til å ta den andre imorgen. Denne gangen går jeg mye mer inn på trench porting, og jeg er veldig spent på å se om det er til hjelp.7ef736817272abd08515d6b20a7bb341.jpgf85833879dbbe741e2be2f94b556d6f0.jpg4432beaf6755297f87fcb5529445fe05.jpg16d199ac4d559326e971cf7e4ab194fe.jpg
  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere