Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Motorhispania RYZ 50 smårusk og kraftløs motor

• Logg inn for å legge til innlegg
64 innlegg i dette emnet

#1 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Datafyr
  • Kjøretøy:Motorhispania RYZ 50

Skrevet 04 november 2019 - 10:06

Heisann! Takk for forum med mye nyttig kunnskap.

Gikk i går til innkjøp av en uprøvd 2008 Motorhispania RYZ50 til helt ok pris, for at ungene skal prøve seg på en manuell moped før de svir av alle konfepengene. Den skulle gå og være i "grei" stand. Han som hentet den for meg, startet den opp og verifiserte i alle fall at den gikk.

Men da mopeden kom til oss så fikk vi ikke start. Skiftet bensin, og da fikk vi omsider start, men det dabber av så fort en setter den i gir og prøver å sette i gang. Måtte ha en slak nedoverbakke for at den ikke skulle kveles, og så fort det kom en oppoverbakke ga den seg bare (i første gir). Regner med at neste steg her blir å åpne forgasser og rense den, og sjekke luftfilter. 

En annen ting, som jeg frykter er mer komplisert/dyrt, er at display/speedometer liksom bare står og går av og på, og ikke viser noen fornuftige data som fart eller noe. Etter en stund er det bare helt avslått, selv om lys og alt ser ut til å virke. Og indikatorene på siden av displayet ser ut til å virke. Kan det være noe spenningsregulator/likeretter et sted som kan gjøre at datamaskinen inni der ikke helt kommer seg i gang eller noe? Denne mopeden har bare kickstart, ikke noe  batteri eller startmotor.

Jeg vet ikke om denne mopeden er trimmet eller fjernet plombering på, men jeg er ganske sikker på at sylinder og eksos er originale. Tror muligens det kan være en annen CDI enn originalt, hvis det er den som ligger bak ene sidedekselet på høyre side? Er en svart boks der som ser ut til å være større enn originalt, siden de ikke har fått på alle skruene på sidedekselet etterpå (buler litt ut).

Takker for alle tips om denne mopeden, gjerne også tips om hvor en får kjøpt deler rimelig.

#2 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 283 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 05 november 2019 - 06:00

Heisann! Takk for forum med mye nyttig kunnskap.

Gikk i går til innkjøp av en uprøvd 2008 Motorhispania RYZ50 til helt ok pris, for at ungene skal prøve seg på en manuell moped før de svir av alle konfepengene. Den skulle gå og være i "grei" stand. Han som hentet den for meg, startet den opp og verifiserte i alle fall at den gikk.

Men da mopeden kom til oss så fikk vi ikke start. Skiftet bensin, og da fikk vi omsider start, men det dabber av så fort en setter den i gir og prøver å sette i gang. Måtte ha en slak nedoverbakke for at den ikke skulle kveles, og så fort det kom en oppoverbakke ga den seg bare (i første gir). Regner med at neste steg her blir å åpne forgasser og rense den, og sjekke luftfilter.

En annen ting, som jeg frykter er mer komplisert/dyrt, er at display/speedometer liksom bare står og går av og på, og ikke viser noen fornuftige data som fart eller noe. Etter en stund er det bare helt avslått, selv om lys og alt ser ut til å virke. Og indikatorene på siden av displayet ser ut til å virke. Kan det være noe spenningsregulator/likeretter et sted som kan gjøre at datamaskinen inni der ikke helt kommer seg i gang eller noe? Denne mopeden har bare kickstart, ikke noe batteri eller startmotor.

Jeg vet ikke om denne mopeden er trimmet eller fjernet plombering på, men jeg er ganske sikker på at sylinder og eksos er originale. Tror muligens det kan være en annen CDI enn originalt, hvis det er den som ligger bak ene sidedekselet på høyre side? Er en svart boks der som ser ut til å være større enn originalt, siden de ikke har fått på alle skruene på sidedekselet etterpå (buler litt ut).

Takker for alle tips om denne mopeden, gjerne også tips om hvor en får kjøpt deler rimelig.

Halla:)

God sykkel det der med en av dem beste motorene, am6, så å få tak i deler blir ikkje vanskelig, speedoptions er b.l.a ei rimelig side, men finnes sikkert andre sider og, men husk det er uten toll hvis du handler innenlands kontra utenlands

den hørtes veldig daff ut, moped må jo ha en del mer turtall for å komme igang, men dør ut i første gir i oppoverbakke? Selv med full gass?? Hvor mye er mopeden kjørt(evt siden stempelskifte?) evt. Vet du hva forrigje eier har gjort med den i hans eige?

Kan være det er så enkelt som plugg og nytt luftfilter gjør susen, er ihvertfall greit å få det unnagjort sånn sett..

Angående displayet er jeg ikke serlig kjent egentlig.. det er heldigvis ikke vanskeligste mopedene å få tak i rimelige deler til

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 05 november 2019 - 06:01

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  

#3 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 05 november 2019 - 08:39

Hei, takk for svar. Litt av grunnen til rimelig pris, var at tidligere eier ikke har hatt den mer enn en mnd, og hadde ikke peiling på noe. Han hadde tatt den inn i en byttehandel eller noe. Så her tok jeg en liten risk. Den ser rimelig original ut, som en jeg kjenner med peiling sa ut fra bildene, men jeg kan ikke si mer enn det. Får heller ikke sett noe kilometerstand på speedoen, det kommer ikke opp noe fornuftig der i det hele tatt. Står bare og småblinker når den kommer i gang, liksom. Jeg har ikke sjekket kompresjon ennå, men når jeg sparker den i gang er det ogsånoe motstand i kickstarten. Klarer jo å flytte den med hånda, men ikke hardt nok for å få skikkelig fart på den.

Skal prøve å ta av forgasser i kveld og se.  Må også verifisere at oljepumpe går som den skal :-o 

#4 Odive312

Odive312

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 75 Innlegg:

Skrevet 05 november 2019 - 09:44

Hei, takk for svar. Litt av grunnen til rimelig pris, var at tidligere eier ikke har hatt den mer enn en mnd, og hadde ikke peiling på noe. Han hadde tatt den inn i en byttehandel eller noe. Så her tok jeg en liten risk. Den ser rimelig original ut, som en jeg kjenner med peiling sa ut fra bildene, men jeg kan ikke si mer enn det. Får heller ikke sett noe kilometerstand på speedoen, det kommer ikke opp noe fornuftig der i det hele tatt. Står bare og småblinker når den kommer i gang, liksom. Jeg har ikke sjekket kompresjon ennå, men når jeg sparker den i gang er det ogsånoe motstand i kickstarten. Klarer jo å flytte den med hånda, men ikke hardt nok for å få skikkelig fart på den.

Skal prøve å ta av forgasser i kveld og se.  Må også verifisere at oljepumpe går som den skal :-o 

Er du motorkjent nok til å løfte av sylinder og se om det er riper på sylinderveggene eller stempel? Kan gjerne også skru ut plugg og se hvilken farge den har?

#5 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 05 november 2019 - 09:51

Er du motorkjent nok til å løfte av sylinder og se om det er riper på sylinderveggene eller stempel? Kan gjerne også skru ut plugg og se hvilken farge den har?

Ja, har i alle fall plukket fra hverandre og satt sammen en totakter før (gammel slåmaskin med ødelagt veivlager og stempel som ble stående pga det). Har sett på pluggen. Den så brunaktig og helt grei ut, børstet over den med stålbørste. Så ut til å være helt ok gnist også. Vet ikke om jeg tar av sylinderen som det første jeg gjør, kanskje jeg tar av eksosen og ser om jeg kan se noe gjennom porten. Tenkte muligens det kan være drit i forgasseren som gjør at den får nok bensin når den går på tomgang eller blir ruset litt på tomgang, men at den ikke får nok under belastning? Hvis den har stått et år eller to, kan det fort være noe gøgge. Eller hadde jeg da ikke fått ruset den på tomgang heller? 

#6 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 06 november 2019 - 08:44

Prøvde å ta av forgasser i dag, men det var så mange slanger som satt som støpt at jeg ikke orket å ta den helt ut. Ene kjøleslangenippelen ble med slangen da jeg prøvde å få den av, er det bare å tappe inn igjen med gummihammer eller noe? Forgasser hadde litt skitt i luftfilterenden, men så ellers ikke ille ut. Skal få ut dysene og få rensket opp dem, i alle fall. Det virker som om ventilen oppe ved bensintanken er stuck åpen - den skal vel tette når det ikke er vakum på? Burde vel ikke ha noe å si for vanlig drift, annet enn at det blir tilsig med bensin? 

Mistenker kanskje at det er noe elektrisk, men får prøve å få tak i nye slanger og slangeklemmer som jeg klarte å ødelegge først, før vi prøver noe annet  :p Så får en kanskje heller bare sette på en manuell bensinkran i stedet for den  som sitter på.

Er det noe spesielt grep for å få av oljeslangen til forgasseren? Den satt veldig godt, og virket nesten som det var en messinghylse som sitter fast i slangen? Hadde vært greit å ta av denne for å verifisere at oljepumpe fungerer.

Er det forresten denne boksen som styrer det meste? Er den original, og kan den forårsake symptomer som dette?

Vedlagte filer

Dette innlegget er endret av lars667: 06 november 2019 - 09:23

#7 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 283 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 06 november 2019 - 13:03

Skal prøve å ta av forgasser i kveld og se. Må også verifisere at oljepumpe går som den skal :-o

Sikker på denne ikke skal ha batteri? For har vært borti blinkling i dashbord på en annen moped når battet var dårlig/måtte byttes, det er nok fordi det gir en gjevnere flow strøm

1 x    Tm 85 crosser

#8 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 06 november 2019 - 15:12

Sikker på denne ikke skal ha batteri? For har vært borti blinkling i dashbord på en annen moped når battet var dårlig/måtte byttes, det er nok fordi det gir en gjevnere flow strøm

Tenker du på at selve instrumentpanelet kan ha et eget batteri? Det måtte ev. vært noe oppladbart inni der da? Selve mopeden har jeg ikke sett noe opplegg for batteri på i alle fall. Kan jo gå over ledninger og se, men. Har sett 2 løse plugger. Den ene er bensinmåler, tror jeg, og har et motstykke som bare må forlenges litt da ledningen har røket en gang. Den andre hang og dinglet på venstre side ved radiator. 

#9 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 06 november 2019 - 22:08

Måtte nesten skru av speedoen, og jeg lyste opp i håp da jeg så en rund batteriluke bak, merket CR 2430 eller noe, men! Da jeg åpnet luka var det bare kretskortet bak, ingen tegn til batterisokkel eller noe. Så det må ha vært en opsjon for ettermontering uten strømtilførsel eller noe? Tenkte jeg skulle prøve å åpne hele instrumentet, men det var alt for godt forsegla. 

#10 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 07 november 2019 - 02:49

Skikkelig gasser rens og en komp måling samt en titt i sylinder med kamera i plugg hullet eller i eksosporten vil gi deg en pekepinne om hvordan ståa er på motor. De fleste små slanger på gasser sitter ofte godt fast og  bør skyves av eller løsnes med noe verktøy før en drar for mye i de

#11 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 09 november 2019 - 18:27

Da er i alle fall gasser rein (sitronsyre, kokende vann og gitarstrenger). Reed-ventil ser også ok ut. Så da skal jeg skru sammen det igjen. La merke til at det henger en kondensator og dingler på høyre side ved der turtallsperra sitter. Det er også en spenningsregulator på motsatt side, over luftfilterboks. Er det originalt? Kondensatoren ser ut som hvilken som helst kondensator fra en stereoforsterker eller noe, liksom. Hadde kanskje venta noe mer beskytta. Antar at den er med på å likerette/gi stabil strøm til instrument blant annet? Har nå også verifisert at instrumentpanel virker med lys osv. hvis en kobler til 12v dc.

• Sjokoladepålegg liker dette

#12 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:

Skrevet 10 november 2019 - 12:20

Hvis det er kondensator er denne i stedet for batteriet, og at du sier at du har lade regulator tilsier at det burde vært batteri. Men kan være laderegulator brukes som likeretter og regulator for å lade kondensator for å få regulert og likerettet strøm til instrumentbord eller andre forbrukere som vil ha 12volt dc strøm. For å finne ut av hvordan det skal være orginalt er det beste å lete opp et koblings skjema og sammeligne med sykkel

Når det gjelder at sykkel virker slapp vil jeg anta at dette ikke har noe med strømen å gjøre. Om noe er feil med el og på virker gange fusker som regel motor fremfor å virke slapp. Her må det nok litt systematisk feilsøking til og utelukke en og en ting Og jeg blir litt usikker på hva du kaller turtall sperre da det ikke er vanlig med egen sperre men innebygd i cdi ofte

Dette innlegget er endret av ghaven: 10 november 2019 - 12:23

#13 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 10 november 2019 - 22:31

Takk for utfyllende svar. Vi kan redusere problemet til "starter ikke". Har satt sammen alt igjen, og jeg får rett og slett ikke start, verken med startgass i filterboks, bensin fra tank eller en liten skvett bensin i forbrenningskammeret. Det jeg har funnet ut så langt:

- Jeg fikk gul/blå gnist med gammel tennplugg

- Jeg får mer jevn/hvit gnist med ny tennplugg

- Kompresjonstestet, men tror jeg ikke sparket nok ganger, bare 3-5. Kom ikke lenger opp enn 45 PSI(!). Det er vel altfor lavt, så det må jeg sjekke igjen. Er også usikker på om kompresjonstesteren er helt kurant. Det er normal motstand i kicken.

- Vakumstyrt bensinkran på tanken virker ikke, den ser ut til å være stuck for det meste åpen.

Det skal sies at det er -5 til -9 her jeg holder på. 

Jeg skrev "turtallssperre", og tenkte på CDI-boksen. Dvs. en stor svart boks med masse kabler som går inn. Den ser også ut til å være koblet mot en vakumventil som igjen er koblet til forgasseren på luftfiltersida.

#14 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:

Skrevet 11 november 2019 - 00:03

Vil sansynlig ikke starte med 45 psi om dette er riktig, da det er ca 3,2 kg.  Burde ligge et sted opp mot tre ganger mer. Gnist er ikke altid gnist. Gnist kan se fin ut i friluft, men under kompresjon gnister den ikke. kompresjonen må opp og da vil den sansynlig starte, eller hoste litt, men trenger ikke svive som den skal og vil sansynlig være veldig kraftløs. Men konsentrer deg om å få start først så kommer resten etter hvert . Om komp er så lav kan det være skjært sylinder eller utslitte\knekte stempel ringer. Pålitelig komp måling er på krevd mener jeg, i og med at den var veldig kraftløs

Dette innlegget er endret av ghaven: 11 november 2019 - 00:12

#15 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 283 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 11 november 2019 - 03:06

Hvis komp er så lav vil du nok kunne se tydelig slitasje inn eksos siden på stemlelet eller inn forgasser siden, og siden den ikke starter med startgass eller en kork bensin rett i plugghullet så er det jo enten noe feil med gnist eller komp, og da er d enklest å sjekke sylinder stempel først tenker jeg

Jeg mente egentlig sånn vanlig 12 volts batteri, men hvis du ikke finner kabler så kan det jo ikke være det

da er det nok kondensatoren, er med på å flate det ut den ja, den kan du sikkert måle om er iorden, hvilke verdier som den skal ha er den nok merket av på, sikkert mikroFarad/uF/lav ohm) vi gjør ihvertfall ofte slike målinger på kondensatorer til elmotorer ombord og annet utstyr, da de kan bli dårlige

Er vel ikke alle multimetre som kan måle uF men er den gammel kan væsken være tørket ut i den etter alle desse litt tøffe åra den har hatt..

Det kan og være dårlig koblinger noen steder som kan lage problemet, men ja, el/koblingsskjema er gull verdt når en holder på elektrisk feilsøking

Edit: leita litt etter koblingsskjema, men fant dette:

https://emanuelnylin...adshandbok3.pdf

Ut i fra electric på kapittel 6 ser set ut som om det skal være batteri da.?om jeg har funnet riktig skjema da..

Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 11 november 2019 - 03:37

1 x    Tm 85 crosser

#16 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 11 november 2019 - 08:41

Takk igjen for gode grundige svar. Jeg har selv den manualen det linkes til. Jeg tror det står om batteri der fordi mopeden også leveres som SM med elstart. Så langt jeg har kunnet se, er det ikke batteri originalt på krosserne. Men mulig jeg har feil. Uansett er nå det første å få start. Lys blinker osv. når jeg sparker, så jeg tror det elektriske stort sett er i orden. MEN instrumentpanelenet var som sagt litt av og på, kan kanskje tyde på lav/ujevn spenning (det skal dog kunne starte opp med 6V så jeg ut fra manual). Jeg har dessverre ikke multimeter som jeg får målt kapasitans med, men bør være en smal sak å få testet om kondensator er dårlig etterhvert. Kan også kjøpe en for en femtilapp eller så vil jeg tro. 

Det neste blir vel å montere av eksosen og inspisere litt der, da. Ev. bare plukke av sylinderen med en gang. Det er ikke så lett å se noe gjennom tennplugghullet. Jeg stusser litt på at jeg faktisk fikk start noen ganger etter at jeg skiftet bensin, men det kan kanskje skyldes at stempelringene sto sånn og sånn/at det ble varmt nok etc. 

Hvis jeg skulle måtte kjøpe inn nytt stempelsett, er det nok å kjøpe 40.3mm stempel m clips osv + topp-pakningsett fra speedoptions, regner jeg med. Tar gjerne anbefalinger her. Er i utgangspunktet ikke interessert i å trimme. Må vel dobbeltsjekke sylinder før jeg ev. bestiller, men.

#17 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 11 november 2019 - 15:31

Hvis en nå skulle være så uheldig å måtte skifte sylinder/stempel, finnes det er rimelig måte å få litt mer bånndrag (ikke høyere hastighet) på? Så en får greit skyv oppover bakker og sånt tenker jeg. Da må en kanskje ta eksosen også?

#18 ghaven

ghaven

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 258 Innlegg:

Skrevet 11 november 2019 - 15:50

Er vel bare mindre drev framme eller større bak som kan gi mer kraft uten å øke hk.  Men litt trimm er bare bra i mine øyne. Alle mopeder burde gå 60 så de følger trafikken i tettbygde strøk og slipper de farlige press situasjonene der mopeden altid blir taperen uansett hvem sin skyld det er når den velter. Og jeg er ingen ungdom lenger og jeg har barn som kjører moped der vi har betydelig mer hk enn orginalt, men begrenset fart til 60. Selv om jeg er for fri hk er jeg ingen tilhenger av fri fart. Ville helst at begge barna skulle ta lett mc lappen , men de valgte scooter selv om jeg skulle betale både sykkel og lappen. . Er jo lov å håpe at de blir like fornuftige videre i livet

• Bromm liker dette

#19 lars667

lars667

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 11 november 2019 - 19:08

Ja, har nå sjekket eksosporten, og stempelet ser fint ut der. Stempelringene ser fine ut, men jeg kjenner dem ikke veldig godt med fingeren. Det regner jeg med er fordi stempelet hviler mot sylinderveggen ved eksosporten, og dermed dytter fjærene helt inn. Toppen på stempelet ser jo rimelig ruglete ut, men sånn skal det vel være. Eksosen (svanehalsen) re det noen løse deler inni, så den er vel heller ikke helt god....ikke greit dette! Kanskje jeg burde ta en sjekk med en annen kompresjonstester.

Vi har også hatt diskusjonen om lett mc/trim osv. Er i utgangspunktet enig i noen av poengene, men de er utsatt åkkesom, og må holde ganske så høy fart om ikke bilister i 80-grense ikke skal bli frista til å kjøre forbi. Vi får starte med originalt, tenker jeg :-) 

Edit: Etter å ha plukket av eksospotta starter skaberakkelet lett som en plett, gitt! Så den er nok eh potte tett. Men det er fortsatt ikke nok drag til å kjøre. Tenkte kanskje å prøve å jukke med tomgangsskrue litt, spørs om det blir for rik blanding eller noe på lave turtall. Og kanskje nåla bør plasseres annerledes? Hm. 

Vedlagte filer

Dette innlegget er endret av lars667: 11 november 2019 - 22:17

#20 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 283 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 13 november 2019 - 03:04

så arti du fekk futt i den! og stemple der såg meget bra ut ja! satser på sylinderveggene er like bra og ikke at forrigje eier har puttet på en skjært sylinder(kanskje en ser noe av veggene om stempelet er helt nede..?)

men vet du drevinga på den forresten? kan hende forrigje eier har hatt den trimmet og drevet den litt tyngre slik at den virker daff nå når den er orginal... 

du kan også prøve jukke litt med blandingsskruen da den har innvirkning fra tomgang til ca halv gass. imens nål har innvirning fra halv gass til 3/4 mens hoveddysen har ved full gass.

men ville prøvd med en ny eksos først, den er veldig viktig for å få draget også

1 x    Tm 85 crosser

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere