Heisann! Takk for forum med mye nyttig kunnskap.
Gikk i går til innkjøp av en uprøvd 2008 Motorhispania RYZ50 til helt ok pris, for at ungene skal prøve seg på en manuell moped før de svir av alle konfepengene. Den skulle gå og være i "grei" stand. Han som hentet den for meg, startet den opp og verifiserte i alle fall at den gikk.
Men da mopeden kom til oss så fikk vi ikke start. Skiftet bensin, og da fikk vi omsider start, men det dabber av så fort en setter den i gir og prøver å sette i gang. Måtte ha en slak nedoverbakke for at den ikke skulle kveles, og så fort det kom en oppoverbakke ga den seg bare (i første gir). Regner med at neste steg her blir å åpne forgasser og rense den, og sjekke luftfilter.
En annen ting, som jeg frykter er mer komplisert/dyrt, er at display/speedometer liksom bare står og går av og på, og ikke viser noen fornuftige data som fart eller noe. Etter en stund er det bare helt avslått, selv om lys og alt ser ut til å virke. Og indikatorene på siden av displayet ser ut til å virke. Kan det være noe spenningsregulator/likeretter et sted som kan gjøre at datamaskinen inni der ikke helt kommer seg i gang eller noe? Denne mopeden har bare kickstart, ikke noe batteri eller startmotor.
Jeg vet ikke om denne mopeden er trimmet eller fjernet plombering på, men jeg er ganske sikker på at sylinder og eksos er originale. Tror muligens det kan være en annen CDI enn originalt, hvis det er den som ligger bak ene sidedekselet på høyre side? Er en svart boks der som ser ut til å være større enn originalt, siden de ikke har fått på alle skruene på sidedekselet etterpå (buler litt ut).
Takker for alle tips om denne mopeden, gjerne også tips om hvor en får kjøpt deler rimelig.