Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Lekker olje bak svinghjul.

• Logg inn for å legge til innlegg
16 innlegg i dette emnet

#1 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi Senda Xtrem 2014 og en Keeway Matirx 50
Garage Garasje

Skrevet 11 februar 2020 - 21:30

Jeg kjørte scootern en liten runde, og lot den stå på tomgang i 30 min. Tok den inn i garasjen og etter 15 minutter var gulvet fullt av olje. Det lekker fra bak svinghjulet. Er det simmering Der? Kløyve motoren? Hvor for jeg kjøpt en slik ring til en Keeway Matrix.

#2 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 681 Innlegg:
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 11 februar 2020 - 21:50

Oljepumpa sitter bak svinghjulet. Vil derfor fraråde deg å kjøre den noe mer før du får sjekka det. Det kan godt vere at oljeslangen som går fra pumpa til forgasseren har hoppa av, slik at pumpa "lekker"

#3 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 11 februar 2020 - 22:19

Tror det er girolje altså

#4 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 681 Innlegg:

Skrevet 11 februar 2020 - 23:11

En scooter har ikke noen form for girolje bak svinghjulet. Girolje har du i girkassa som sitter på innsiden av bakhjulet. Om det kommer ut olje fra svinghjulet må det vere 2t olje.  Bildet jeg legger ved under viser tilførselsslangen til oljepumpa. Der er da også en slange som går fra pumpa til gasseren. Tipper det er den som har løsna, eventuelt har pumpa en ødelagt pakning slik at olja slipper ut.

Vedlagte filer

• Vedlagt fil  Matrix.png   972,68K   0 Antall nedlastinger

#5 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 12 februar 2020 - 08:47

En scooter har ikke noen form for girolje bak svinghjulet. Girolje har du i girkassa som sitter på innsiden av bakhjulet. Om det kommer ut olje fra svinghjulet må det vere 2t olje.  Bildet jeg legger ved under viser tilførselsslangen til oljepumpa. Der er da også en slange som går fra pumpa til gasseren. Tipper det er den som har løsna, eventuelt har pumpa en ødelagt pakning slik at olja slipper ut.

Takk for forklaring og bilde. Skal undersøke dette senere. Typisk at dette måtte skje, akkurat nå som jeg skulle selge den  <_<

#6 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 681 Innlegg:

Skrevet 12 februar 2020 - 09:15

Det burde vere en simpel fix, så det er ikke noe å stresse over. I verste fall må du av med svinghjulet for å komme til.

#7 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 12 februar 2020 - 11:26

Det burde vere en simpel fix, så det er ikke noe å stresse over. I verste fall må du av med svinghjulet for å komme til.

Klarte å herpe gjengene på tuppen av det mutteren som fester svinghjulet skal festes. Jeg tok en pipe og skulle prøve å feste en avtrekker, så smart som jeg var. Fikk ikke skrudd mutteren på igjen, men jeg tror jeg kan file litt ned og at det enda går å feste mutteren.

#8 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 636 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 12 februar 2020 - 11:38

Om aksel er lang nok er det bare å slipe av til du kommer in på friske jenger, og ta ei fil og skrå kanten littegranne så mutter entrer greit. Altid best med spiss sentrum bolt som går i senterhull på veiv når avtrekker benyttes. Mange som har ødelagt gjenger på samme måte som du

Dette innlegget er endret av ghaven: 12 februar 2020 - 11:40

#9 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 12 februar 2020 - 12:30

Hvis jeg skal koble fra oljepumpa, hva må gjøres da? Hvor skal jeg tette? Hvilke slanger skal av? Fikser nok akselen håper jeg  :cool

#10 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 681 Innlegg:

Skrevet 12 februar 2020 - 12:54

For å koble av oljepumpa må du koble fra oljetanken, det er da sikkert den nederste slangen på pumpa. Så kan du brette den i 2 og sette på en strips slik at den klemmes igjen, Det samme gjør du med med slangen som går fra pumpa til forgasseren, også må du lage deg en "hette" av ett slag for å tette den åpne nippelen på forgasseren og oljepumpa. Alternativt kan du vel ta slangen som går fra forgasseren og sette den på den ledige nippelen på pumpa. Ser dog ikke helt grunnen til at du skal fjerne oljepumpa på scooter da det egentlig har få fordeler. På scooter motorbremser man en del, og uten oljepumpe får motoren lite smøring når du ikke er på gassen.

#11 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 12 februar 2020 - 13:05

For å koble av oljepumpa må du koble fra oljetanken, det er da sikkert den nederste slangen på pumpa. Så kan du brette den i 2 og sette på en strips slik at den klemmes igjen, Det samme gjør du med med slangen som går fra pumpa til forgasseren, også må du lage deg en "hette" av ett slag for å tette den åpne nippelen på forgasseren og oljepumpa. Alternativt kan du vel ta slangen som går fra forgasseren og sette den på den ledige nippelen på pumpa. Ser dog ikke helt grunnen til at du skal fjerne oljepumpa på scooter da det egentlig har få fordeler. På scooter motorbremser man en del, og uten oljepumpe får motoren lite smøring når du ikke er på gassen.

Det er jo noe gærent med oljepumpa, det lekker jo fælt. Må få fikset det før salg.

#12 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 681 Innlegg:

Skrevet 12 februar 2020 - 13:08

Sjekk om det er en slange som lekker, eller så kjøper du en ny pumpe. Det at pumpa er borte vil garrantert senke verdien på scooteren mer enn pumpa koster om den i verste fall er gåen.

• Bromm liker dette

#13 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 13 februar 2020 - 10:42

Er en kina-scooter som jeg kjøpte for 500 kr, og allerede brukt 1000 på diverse deler, så har ikke lyst til å bruke mere penger. Skal uansett bytte den i pcen til en fyr, har ikke plass til å ha den stående.

#14 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 636 Innlegg:

Skrevet 13 februar 2020 - 21:52

Kjipt å ta vekk pumpa hvis det kun er snakk om å kutte en cm av slangen eller to  å sette den på igjen, en vet jo aldri ,noen ganger kan en ha flaks

#15 wansers21

wansers21

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 166 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 14 februar 2020 - 10:41

Kjipt å ta vekk pumpa hvis det kun er snakk om å kutte en cm av slangen eller to  å sette den på igjen, en vet jo aldri ,noen ganger kan en ha flaks

Var bare slangen som var gåen. Nå røyk gasswire også. Selger den billig for å bli kvitt den.

#16 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 636 Innlegg:

Skrevet 14 februar 2020 - 10:47

På gass wire finns det flere kvikk fiks, som ikke koster mer enn ei cola. Mange har skrevet inlegg tidligere om hvordan fikse røkne wirer

#17 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 681 Innlegg:

Skrevet 14 februar 2020 - 15:55

Biltema selger reperasjonskit til vaier for få kroner. Sålenge det er den vaieren som går fra håndtaket til den y-spliten er det null problem. Litt verre om det er en som går fra split til pumpe eller forgasser

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere