Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Inner-rotor på Suzuki, stigning på veivkon lik som AM6?

innerrotor suzuki rmx smx

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

• Logg inn for å legge til innlegg
15 innlegg i dette emnet

#1 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 19 februar 2020 - 10:38

Holder på med et RMX-motorprosjekt og har lyst på inner-rotor med lys. Etter det jeg har sett så finnes ikke dette til Suzuki. Noen som vet om hvilke andre motorer som har samme veikon-stigning som Suzuki?

Videre om noen kan tipse om gode inner-rotor med lys. 

#2 birk

birk

MP-Senior

• Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:
  • Kjøretøy:Derbi Senda SM 06 Yamaha Jog R AC 07 Mod.

Skrevet 19 februar 2020 - 11:55

Jeg har sett innerotor til Suzuki på en eller annen svensk nettside, kan prøve å se om jeg finner det igjen. Mener å huske at de har til det meste av mopeder men det var ikke billig
  • Bromm liker dette
Pågående prosjekt: Yamaha Jog R AC 07Mod. <p>Derbi Senda SM X-race 06mod, Polini Corsa, Yasuni r3, Stage6 24mm PWK, Stage6 XL Double Layer, Conti innsug og reed, Mrd carbon clutch, TP trimcoil,Ridolfi Racingtermostat(45c), Hebo Fast-track cooler, MVT-Racing tenning (Inner-rotor), Doppler Endurance veiv,match-portet blokk og glass-blåst veivhus.

#3 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 19 februar 2020 - 12:33

Jeg har sett innerotor til Suzuki på en eller annen svensk nettside, kan prøve å se om jeg finner det igjen. Mener å huske at de har til det meste av mopeder men det var ikke billig

Supert om du finner en link Birk :)

• birk liker dette

#4 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 19 februar 2020 - 16:13

Om du bygger motor fra bunnen av går det greit å dreie om veivaksel eller sveise opp kon og dreie - slipe til rett kon  om en vil ha noe spesielt av tenning og svinghjul. De  fleste veiver er av mykt jern uten om rådebolten, så ingenting i veien for å endre aksler etter ønske. Slipe pasta og lim ,så kan du skippe kile og sette svinghjul der du måtte ønske for å få det til å passe med tenning der brettet ikke kan settes riktig

Dette innlegget er endret av ghaven: 19 februar 2020 - 16:16

• Matmag liker dette

#5 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 20 februar 2020 - 08:08

Om du bygger motor fra bunnen av går det greit å dreie om veivaksel eller sveise opp kon og dreie - slipe til rett kon  om en vil ha noe spesielt av tenning og svinghjul. De  fleste veiver er av mykt jern uten om rådebolten, så ingenting i veien for å endre aksler etter ønske. Slipe pasta og lim ,så kan du skippe kile og sette svinghjul der du måtte ønske for å få det til å passe med tenning der brettet ikke kan settes riktig

Ja det er det som er så gøy med slike "småmotorer" at det er så mange muligheter. Prosjektet er for øvrig en 1983 RM80 motor som skal brukes på en RMX/SMX så trenger lys og kjører lange turer så kan ikke ha kun batteri uten lading for lys. Men mitt "problem" er at veitappen på svinghjulsiden er for kort da det i utgangspunktet er en crosserveiv og innerrotor-tenning. Det gjør igjen at jeg ikke kan bruke et vanlig tenningsanlegg for jeg får ikke stator langt nok inn mot blokka slik at svinghjulet ikke kommer langt nok inn på kon. Med innerrotor så ser jeg muligheten for å kunne få stator lenger inn slik det er på motoren originalt. Skal se om jeg får tatt noen bilder for å vise hva jeg mener. RM-motoren har slag på 44mm så om jeg hadde funnet en veiv med samme slag så kunne jeg byttet vestre veivskinke til en med som er beregnet for svinghjul. Har en RG80 veiv men den har 46mm slag. Kunne sikkert maskinert om den men det har jeg ikke maskiner til  :cool 

#6 birk

birk

MP-Senior

• Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:

Skrevet 20 februar 2020 - 08:55

Supert om du finner en link Birk :)

ser ikke ut som jeg finner det igjen, kanskje det var uten lys det jeg så tidligere.
Pågående prosjekt: Yamaha Jog R AC 07Mod. <p>Derbi Senda SM X-race 06mod, Polini Corsa, Yasuni r3, Stage6 24mm PWK, Stage6 XL Double Layer, Conti innsug og reed, Mrd carbon clutch, TP trimcoil,Ridolfi Racingtermostat(45c), Hebo Fast-track cooler, MVT-Racing tenning (Inner-rotor), Doppler Endurance veiv,match-portet blokk og glass-blåst veivhus.

#7 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 20 februar 2020 - 10:19

ser ikke ut som jeg finner det igjen, kanskje det var uten lys det jeg så tidligere.

Ok det, men takk anyway :)

#8 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 619 Innlegg:
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 20 februar 2020 - 14:34

Hpi har til mange modeller ink suzukiene :)
Til og med programmerbar og div som jeg ikke har satt meg inn i enda da jeg fikk tak i et italkit for noen dager siden, men hadde vært gøy å prøve hpien også:)

Her er link, med lys om jeg ikke tar feil

https://www.hpi.be/i...hp?item=210K053

Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

- Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  

#9 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 21 februar 2020 - 19:59

Det var i utgangspunktet det tenningsanlegget du linket til jeg har tenkt meg så prøvde det originale RMX anlegget men veivtappen er for kort og statorplaten butter mot blokka så får den ikke lenger inn. Derfor jeg lurte på å få til noe med innerrotor for da kan stator stå noe lenger ut og da kan det kanskje gå å få til noe? Men har disse AM6 motorene samme konvinkel som Suzuki? Mener jeg så en gammel tråd om at de ikke har samme konvinkel så da går ikke det uten å maskinere. Egentlig samma hva tenningsanlegget kommer fra bare det passer sånn nogenlunde.

#10 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:

Skrevet 21 februar 2020 - 22:10

Hva med å bygge om til dc tenning. Da trenger du kun pick up, til tenning, og den kan stå på utside av svinhjul  Og vikle dine egne ladespoler med lavere kjerne.og uten tenn spole blir det plass til en ekstra spole så det burde bli det samme watt messig For stator til strøm spiller det ingen rolle hvordan den står bare den kommer inforbi svinghjul. Har aldri bytta aksel på ei skinke, men hvis de er presset inn, burde det vel gå å bytte aksel til en som er lagd etter eget hode eller fra en annen veiv. Eller hva med å ta løs senter på svinghjul og shimse ut og klinke på nytt. Ser mange mulige løsninger her, men som nevnt tidligere innbefatter vel alle ei godt utstyrt furtebu

#11 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 22 februar 2020 - 14:35

Har kikket litt på det med pickup og AC-tenning så er noen muligheter der. Veiakselen er ikke presset inn i skinkene dessverre. Hadde de vært det hadde ikke en slik ombygging vært noe problem. Fant tråden jeg skrev om lenger opp hvor det er en som har satt på en Pollini innerrotor på RG/TSX80 motor. http://www.mopedport.../page-9?hl=rg80 Om jeg forstår dette riktig så er konen lik på Suzuki og AM6 men ikke Rabassa eller er det noe jeg har misforstått?http://www.mopedport...page-9?hl=rg80 

Har også vært inne på å lage en forlenger til veivakselen men tror det blir umulig å lage uten at det blir litt kast i den. Men ideen din ghaven med å bygge om hjertet i svinghjulen, det er noe jeg ikke har sett på. Skal sjekke om det er mulig å endre det, fks om det er nok å flytte hjerte fra utsiden til innsiden. I`ll be back...….

Dette innlegget er endret av Bromm: 22 februar 2020 - 14:39

#12 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:

Skrevet 23 februar 2020 - 22:42

Kunne jo vært artig å ta ut hull i ei veivskinke en gang og presse i en tapp og dreie til, bare for å ha prøvd. Får se ei gang jeg ikke har noe å ta meg til men det blir vel ei stund til . Ellers mener jeg det er fullt mulig, resten av veiven er jo pressa i sammen så hvorfor skulle det ikke gå, ser ikke noe problem i teorien om en har nøye nok maskineri

#13 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 24 februar 2020 - 10:36

Kunne jo vært artig å ta ut hull i ei veivskinke en gang og presse i en tapp og dreie til, bare for å ha prøvd. Får se ei gang jeg ikke har noe å ta meg til men det blir vel ei stund til . Ellers mener jeg det er fullt mulig, resten av veiven er jo pressa i sammen så hvorfor skulle det ikke gå, ser ikke noe problem i teorien om en har nøye nok maskineri

Pussig du nevner det. Satt å tenkte på det samme i går omtrent samtidig som du skrev dette (telepati  :p ) men da med å frigjøre/dreie løs aksel fra en gåen RMX-veiv jeg har, ta ut i RM-veiva og presse inn akselen fra RMX`n og fiksere med sveis i skinka. Skinka på RM er ganske bred så tror det kan være en mulighet. Må bare få tak i en RM-veiv først da jeg ikke vil ødelegge den som står i motoren nå samt jeg må sjekke om lagerdimensjonen (RMX innerdia/RM80 ytterdia) er standard C#/C4 dimensjon. Fordelen med dette er at RM-motoren kjapt kan settes tilbake i original stand (verdien øker).

Edit: begge motorene benytter 6204 lager på venstre side :)

Dette innlegget er endret av Bromm: 24 februar 2020 - 11:40

• Sjokoladepålegg liker dette

#14 birk

birk

MP-Senior

• Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:

Skrevet 24 februar 2020 - 12:38

Pussig du nevner det. Satt å tenkte på det samme i går omtrent samtidig som du skrev dette (telepati :p ) men da med å frigjøre/dreie løs aksel fra en gåen RMX-veiv jeg har, ta ut i RM-veiva og presse inn akselen fra RMX`n og fiksere med sveis i skinka. Skinka på RM er ganske bred så tror det kan være en mulighet. Må bare få tak i en RM-veiv først da jeg ikke vil ødelegge den som står i motoren nå samt jeg må sjekke om lagerdimensjonen (RMX innerdia/RM80 ytterdia) er standard C#/C4 dimensjon. Fordelen med dette er at RM-motoren kjapt kan settes tilbake i original stand (verdien øker).
Edit: begge motorene benytter 6204 lager på venstre side :)

Er det slik at du mangler en RM motor? Jeg har eller hadde en liggende på Gjøvik (jeg bor i Trøndelag) hos min sønn. Jeg kan høre med han om den fortsatt befinner seg der.

#15 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 24 februar 2020 - 20:15

Er det slik at du mangler en RM motor? Jeg har eller hadde en liggende på Gjøvik (jeg bor i Trøndelag) hos min sønn. Jeg kan høre med han om den fortsatt befinner seg der.

Jeg har en 1983 RM80 motor men veiva er lik på frem til og med 85. Om den venstre skinka på tidligere eller senere er lik vet jeg ikke men veiva på min har 44mm slag. Skulle du noe liggende så er det bare å sende en PM så tar vi det derfra Birk. 

#16 birk

birk

MP-Senior

• Bruker
  • PipPip
  • 1 351 Innlegg:

Skrevet 24 februar 2020 - 23:51

Jeg har en 1983 RM80 motor men veiva er lik på frem til og med 85. Om den venstre skinka på tidligere eller senere er lik vet jeg ikke men veiva på min har 44mm slag. Skulle du noe liggende så er det bare å sende en PM så tar vi det derfra Birk.

Den er grei
  • Bromm liker dette

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

Andre emner som også har følgende stikkord: innerrotor, suzuki, rmx, smx

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere