Gå til innhold


Bilde
* * * * * 1 Stemmer

TSX m/ny trim og dellorto fusker!


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
12 innlegg i dette emnet

#1 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 29 mars 2020 - 22:17

Hei,

 

Nettopp overhalt hele motoren og satt airsal trim + dellorto 21 forgasser m/powerfilter. Dyse 92. Originalt eksosanlegg. Ny plugge NGK 8ES.

Problemet er at den drar helt elendig, klarer neste ikke dra i motbakker. Ved full gass i fri stopper den på 7,5K.

 

Har prøvd følgende:

Har satt klips nederst på nåla i forgasseren, det hjalp muligens litt.

Ved Choke  under tomgang stopper den nesten - det tyder vel på at den får nok bensin... 

Fjerne luftfilteret - hjalp ikke

Løsnet eksosanlegget til sylindret for å skape frieksos - hjalp litt, men tilsier ikke at potta er tett.

 

Noen som har tips til hva dette kan være? Kan jo være så mye og jeg har ikke all verdens erfaring, hadde derfor satt pris på tips.

 

Annen størrelse på dyse?

tett gasser?

tenning?

coil

 

 

Hjelp:)



#2 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 30 mars 2020 - 07:43

Den originale potta har ekspansjonskammer tilpasset portider for uplombert 5,5hk så den er nok ikke det beste for den sylinderen. Hvor mye fortenning har du? Shons her inne er vel god på disse TSX,ene.



#3 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 30 mars 2020 - 22:51

Den originale potta har ekspansjonskammer tilpasset portider for uplombert 5,5hk så den er nok ikke det beste for den sylinderen. Hvor mye fortenning har du? Shons her inne er vel god på disse TSX,ene.

Takk for svar!

Ingen fortenning tror jeg. monterte tenningsplata rett på merket. Har tatt av CDI enheten(coilen) og forsøkt å måle motstand i den, men ble ikke klokere. 

Også tatt forgasseren helt fra hverandre, blåst luft i alle hull jeg fant og satt sammen. Fortsatt samme problem. 

Min foreløpige konklusjon er at enten er det tenning eller falskluft fra simmeringer veiv. Skal kjøpe ny plugg og teste i morgen selv om den jeg har er helt ny. Man vet jo aldri.

Shons Hjelp :)



#4 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 31 mars 2020 - 02:13

"bobler" den når du ruser den da, eller skyter den? Bobler den (lyden) så går den fett, skyter og hisser seg litt så er det magert.

Dersom du kjører med org. eksosanlegg vil de ofte ha litt mindre dyse enn normalt. Prøv ei 85-88 å se om det endrer seg. 


Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#5 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 31 mars 2020 - 19:02

"bobler" den når du ruser den da, eller skyter den? Bobler den (lyden) så går den fett, skyter og hisser seg litt så er det magert.

Dersom du kjører med org. eksosanlegg vil de ofte ha litt mindre dyse enn normalt. Prøv ei 85-88 å se om det endrer seg. 

Hei. vil si den bobler. Har en 85 dyse, skal prøve. Takk for tips, skal melde tilbake hvordan det går.



#6 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 01 april 2020 - 15:54

Da er står hele eksosanlegget med kaustisk soda. Skal la det stå til i morgen. Også bestilt inn ny coil m/CDI, plugghette og ledning så får vi se. Om det så skal bli den siste tingen jeg gjør skal det blir fart i denne gamle TSXen! Gått litt sport i det nå, men noe må man jo ta seg til i disse virus tider :)


  • Bromm liker dette

#7 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 01 april 2020 - 17:00

Da er står hele eksosanlegget med kaustisk soda. Skal la det stå til i morgen. Også bestilt inn ny coil m/CDI, plugghette og ledning så får vi se. Om det så skal bli den siste tingen jeg gjør skal det blir fart i denne gamle TSXen! Gått litt sport i det nå, men noe må man jo ta seg til i disse virus tider smile.gif

 

Hærlig motto. Litt varme på kaustikkblanding øker virkningsgraden betraktelig. 



#8 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 01 april 2020 - 17:46

Hærlig motto. Litt varme på kaustikkblanding øker virkningsgraden betraktelig. 

Står varmt. Brukte i tillegg varmt vann når jeg blandet i kaustikksodaen. NB! kaustisk soda i vann (litt og litt) ikke omvendt!


  • Bromm liker dette

#9 audi1.8t

audi1.8t

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 1 Innlegg:
  • Registrert: 11-mai 18

Skrevet 04 april 2020 - 18:29

Hei, du må ha trimpotte på tsx'n og dyse rundt 80 i dellorto 21 mm. Å sjekk farge på pluggen.

#10 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 06 april 2020 - 23:27

Heisann, kaustisk soda i både svanehals og bakpotte. Fikk ut masse koks, men det ble et litte hull fremst på svanehals. Bestilt Gianelli 50 + lyddemper. ser mange sverger til 80-anlegget, men det får stå sin prøve.

 

Tilbake til motoren som jeg ikke får til å gå ordentlig. Satt på 85 dyse, det hjalp ganske mye. Problemet er at jeg både skiftet dyse + satt på nyrenset eksosanlegg med en smule frieksos (pga hullet) så vet ikke helt hva som gjorde susen. Fusket imidlertid fortsatt, spesielt på mellomregisteret, men nå fikk jeg overfall ordentlig turtall :)

Viste seg at jeg har en lekkasje i toppakningen. Kommer kun ut eksos ved > 6000 rpm, derfor jeg ikke har oppdaget d tidligere.

I etterpåklokskapens lys burde jeg tatt denne på lyden, men sånn er det når ikke har erfaring.

Venter på både ny toppakning og effektanlegg så får vi se. Jeg tror det blir knall(ert)!

 

PS! Mitt helt nye airsal trimsylinder er ikke 100% plant! Nikasil belegget lager en liten kant, kan være årsak til at toppakningen ikke holdt. Skal slipe både topp og sylinder med slipepapir før jeg monterer. Så mopedarmy hadde en grei DIY oppskrift på dette.

 

To be continiuedsmile.gif


Hei, du må ha trimpotte på tsx'n og dyse rundt 80 i dellorto 21 mm. Å sjekk farge på pluggen.

Hei, skal gjøre en såkalt Plug chop (prosedyre beskrevet på mopedarmy.com) med forskjellige dyser så snart jeg har montert ny toppakning og effektanlegg. Billig investering for å unngå at motoren blir for varm



#11 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 07 april 2020 - 14:30

Toppakning montert. Virker å være tett. Komp. målt til 130PSI. Originalt skal den ha rundt 105 PSI, så tror det ble bra. Går bedre, men ikke fått kjørt den ennå.


  • Bromm liker dette

#12 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 07 april 2020 - 16:57

Om den jukser i mellomregisteret så prøv å løfte gassernålen et hakk (clipet et hakk ned). Bedre, prøv et hakk til. Verre, motsatt. Husk å justere lufteskruen.



#13 aloppes

aloppes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • Registrert: 18-juli 16

Skrevet 07 april 2020 - 19:21

Om den jukser i mellomregisteret så prøv å løfte gassernålen et hakk (clipet et hakk ned). Bedre, prøv et hakk til. Verre, motsatt. Husk å justere lufteskruen.

Den er greirolleyes.gif





Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere