Sveiser
•
Skrevet 30 april 2020 - 21:29
•
Skrevet 19 juli 2020 - 15:52
Litt sent svar men men.Hei, jeg vurderer å kjøpe meg sveiser etter at den forferdelige kinalommesykkelen min snart detter fra hverandre. Jeg vet at det er forskjellige typer som tig, mig, gass eller noe sånt. Hva er forskjellen og hvilken burde jeg kjøpe som er til en billig pris? Er ikke noe proff så det blir nok noe innen jula eller biltema.
MIG (metal inert gas) er et tråd apparat som bruker gass som ikke blander seg med sveisebadet. Gassen beskytter bare.
MAG ( metal active gas) bruker gass som beskytter sveisebadet samtidig som den blander seg og lager en slags legering.
TIG (tungsten inert gas) bruker en wolfram elektrode. Tig er lysbuesveising og du på bruke tilførselstråd for å danne et sveisebad (da må du bruke begge hender).
MMA er elektrode (også kalt pinnesveis) og bruker bare sveisepinner. Ingen gass.
RØRTRÅD kan minne om MIG/MAG men da brukes ikke gass. Tråden er samme prinsipp som MMA.
TIG - Ofte sagt at det er den vanskeligste sveisemetoden. Også den dyreste.
MIG/MAG billigere enn TIG men fortsatt dyrt.
RØRTRÅD bruker ikke gass men har fortsatt tråd og er mye billigere og er vanlig å bruke i hobbyen hjemme.
MMA er den billigste og er det vanligste sveiseapparatet blandt hobbyfolk og er normalt det første apparatet man sveiser med.
Skulle jeg ha anbefalt et apparat så ville det ha vært rørtråd fordi jeg synes det er det letteste og mest praktiske apparatet. Den kan helt fint sveise sammen ramma på mopeder. Eneste negative er at man må hakke og børste bort slagget som den (og MMA) legger fra seg. Men ser man bort fra det så slipper man å kjøpe gass som kan bli dyrt.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dette innlegget er endret av Aeon03: 19 juli 2020 - 16:00
- Gammelmx2 liker dette
•
Skrevet 19 juli 2020 - 18:16
Litt sent svar men men.
MIG (metal inert gas) er et tråd apparat som bruker gass som ikke blander seg med sveisebadet. Gassen beskytter bare.
MAG ( metal active gas) bruker gass som beskytter sveisebadet samtidig som den blander seg og lager en slags legering.
TIG (tungsten inert gas) bruker en wolfram elektrode. Tig er lysbuesveising og du på bruke tilførselstråd for å danne et sveisebad (da må du bruke begge hender).
MMA er elektrode (også kalt pinnesveis) og bruker bare sveisepinner. Ingen gass.
RØRTRÅD kan minne om MIG/MAG men da brukes ikke gass. Tråden er samme prinsipp som MMA.
TIG - Ofte sagt at det er den vanskeligste sveisemetoden. Også den dyreste.
MIG/MAG billigere enn TIG men fortsatt dyrt.
RØRTRÅD bruker ikke gass men har fortsatt tråd og er mye billigere og er vanlig å bruke i hobbyen hjemme.
MMA er den billigste og er det vanligste sveiseapparatet blandt hobbyfolk og er normalt det første apparatet man sveiser med.
Skulle jeg ha anbefalt et apparat så ville det ha vært rørtråd fordi jeg synes det er det letteste og mest praktiske apparatet. Den kan helt fint sveise sammen ramma på mopeder. Eneste negative er at man må hakke og børste bort slagget som den (og MMA) legger fra seg. Men ser man bort fra det så slipper man å kjøpe gass som kan bli dyrt.
Takk, veldig bra forklart. Blir mest sannsynlig en MMA eller rørtråd,er ingen problem for meg å måtte hakke å børste på sveisene, det gjør det bare mer underholdende .
•
Skrevet 19 juli 2020 - 18:21
Jeg kjøpte mitt på jula. Tråd får man på biltema og jula. Sveisemaske, slagghammer og stålbørste må man kjøpe utenfor fordi ofte det som følger med er bare dårlig og upraktisk. Slik var det ihvertfall med mitt.Takk, veldig bra forklart. Blir mest sannsynlig en MMA eller rørtråd,er ingen problem for meg å måtte hakke å børste på sveisene, det gjør det bare mer underholdende
.
- Gammelmx2 liker dette
•
Skrevet 20 juli 2020 - 13:29

- Gammelmx2 liker dette
0 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere