Gå til innhold


Bilde

A4 1.8TQ Big Turbo


  • Logg inn for å legge til innlegg
24 innlegg i dette emnet

#1 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 10 mai 2020 - 21:09

Fylte 18 tidligere i vår, men jeg er ennå stuck på moped da vegvesenet er og har vert stengt for både oppkjøring og teori. Har da sittet og følgt med litt på finn etter en bil jeg kan dille litt med nå i sommer og til vinteren ettersom interessen for effekt ikke har dabba av med alderen. Jeg har da endt opp med en 1998 modell Audi A4 1.8T med Quattro som utgangspunkt. Når jeg kjøpte bilen var det allerede gjort mye med bilen for å hente ut effekt da motoren som stod i før var en fullsmidd motor. Der er derfor montert en Garret GT2860RS turbo, samt frontmount intercooler og 440cc dyser. Målet til neste måned er igrunn å få den EU godkjent for å så fikse opp det som er gjort mtp på tuning da det blant annet virker som om bilen kjører på en helt orginal hjerne uten chip. Dvs at med en gang turboen lader noe over 3 bar får jeg sykt mager blanding, og i visse tilfeller fuel cut.

 

Etter EU kommer jeg til å montere Maxxecu plug'n play datasprut tilpassa det orginale ledningsnettet, turboen skal overhales (bilen bruker olje) og girkassa skal byttes pga dårlig syncro mellom 3-4. De som vet noe om disse bilene er fullt klar over at de orginale rådene ikke tåler de 350 hestene denne turboen klarer å levere, så planen er da å mappe bilen for lavt ladetrykk på motoren jeg har nå.

 

Videre kjøper jeg en AEB (1.8) motor til for å bygge den på siden. Jeg monterer da smidde råder, stempler, andre kamakslinger og forsterka ventiler samt fjører. Veiva blir sendt inn til balansering for løfta turtallssperre og alle slitedeler innvendig blir bytta i motoren. Smeller og på en clutch som er god for 600 ish hester da jeg har planer om større turbo til neste sommer. Tiden vil vise om denne blir brukt ilag med gt28 turboen eller om jeg monterer den samtidig som større turbo. Kjører jeg denne motoren på gt28rs må jeg ha en pumpe som leverer mer trykk samt en annen bensintrykksregulator for å få mer utav 440cc dysene jeg har nå. De skal i teorien levere nesten 600cc på 5.5 bar bensintrykk, som er noe jeg burde klare med en bosch 044 pumpe.

 

Bilde av bilen:

Vedlagte filer

  • Vedlagt fil  A4.png   1,9MB   6 Antall nedlastinger

Dette innlegget er endret av Matmag: 10 mai 2020 - 21:10

  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#2 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 13 mai 2020 - 20:39

Gratulere med bil og den ser tøff ut også. Disse girkassene liker ikke det dreiemomentet disse motorene får på 3-gir med god trim så bare å handle inn girkasser om du får tak i, du får bruk for de.

Et tips angående sprut, kjøp et sprut mapperen kan godt, det sparer du mye på for det koster å mappe og du får en motor som går bedre når mapperen vet hva han har med å gjøre. Anbefaler å mappe den profft når du skal putte så mye penger i motor, et feiltrinn i selvmappingen til sprutet og motoren er skrot. Og kjøp en original Bosch 044 pumpe ja, ikke noe annet som heter 044. Invister også i en god BTR (bensintrykkregulator). Med det ladetrykket du må ha for å oppnå 350 hester på en 1,8 liter så må du ha et stabilt og riktig bensintrykk på dysene, om ikke raser du tvert. Kan heller ikke anbefale å gå over 80% duty på dysene da de kan bli ustabile (= ras) så vurder heller å bytte ut dysene enn å true 440cc dyser til å levere +500cc er min mening.

Det er veldig gøy å holde på med dette men det koster mye penger så det kan være lurt å se til andre vellykkede motorbygg første gang man bygger en motor med over 200% effektøkning.

 

3 bar ohmy.gif Håper ikke det er tilfelle!


Dette innlegget er endret av Bromm: 13 mai 2020 - 20:42


#3 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 14 mai 2020 - 06:47

Det ligger allerede en girkasse og varmer seg i kjellern ilag med derbien, og den virka ekstremt tight og fin. Har nok trykt feil på 3 bar der ja, det skulle selvfølgelig stå 1 :p
Ved nermere inspeksjon er gt28 turboen oppbrukt, og jeg er da litt usikker på om jeg gidder å kjøpe en ny en for å bytte den med en gang. Har derfor fått fingra i en twisted motion v3 gt3076 med quickspool turbinhus.

Kommer til å mappe motoren slik som den står for rundt 200 hester slik turboen overlever sommeren mens jeg bygger en 2l stroker motor med smidd alt :))

#4 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 14 mai 2020 - 07:49

En GT3076 er en bra turbo, men ville sjekket litt med flere motorbyggere. Det er ingen vits i å ha en turbo med pumpekapasietet til 600hk om motoren er bestykket til 350-400. Som svenskene sier, lagom er bãst.



#5 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 14 mai 2020 - 12:21

Med løfta turtallssperre og strokerkit burde motoren fint klare å bruke det 3076n har å gi da det er ganske lav a/r. Ettersom turtallsperra løftes til 8000 og slagvolumet økes noe burde jeg ha nesten 4000 rpm å gå på med fult ladetrykk. Nekter den å gi ett brukbart register kjøper jeg en gtx2867 gen 2. Den flower like bra, men har en mye kjappere spool. Fikk 3076'n så billig at jeg kan selge den uten noe tap senere :) Det jeg sikter etter er ca 400 på hjula på pumpebensin, noe mange har oppnådd på 3071 og 76 med strokerkit. Men iogmed at jeg har 4wd må det litt ekstra til pga tap i drivverket. Bygger derfor motor som er utrustet til å tåle minimum 600 hester på veiva selv om alt ikke brukes.

#6 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 05 juli 2020 - 13:46

Har hatt bilen på EU-kontroll og der var en del feil. Fikk feil på abs (gåen sensor hf)
Traversen var opprusta forbi det som er forsvarlig (den er nå bytta, og det er en jobb jeg ikke gjør igjen uten løftebukk :p)
Må og i sammenheng med skiftet ta firehjulskontroll.
Bytta ett bremserør
Bytta begge skiver forran
Så må jeg få taki blinklysglass som ikke er sota

Det som gjenstår er da airbag lampa mi, jeg vet hvor feilene er, men ikke hva som forårsaker de, så håpet er irr i en kontakt.

Utenom EU har jeg skaffa en knockoff gt2860 som jeg tenkte å bruke i vinter. Går da for den vanlige 1.8t IE drop in rods builden. Det er da bare smidde H-profil råder som passer med orginale stempel. Bytter i samme slengen alle pakninger på motor + rådelagrene. Kjøper også inn ARP bolter til topp, svinghjul og de i registeret. Så blir det skifte av flatreim og muligens regreim (må se an regreima da forrige eier sa den var 10000km gammel.)

Har nå også tatt ut gamleturboen og den var ennå mer gåen enn først ventet ikke bare var der slakke alle veier, men eksoshuset hadde begynt å sprekke opp rundt wastegaten på 2 plasser. Noe sier meg at denne turboen har hatt ett hardt og langt liv.
9285194dc5be0bd87ee1bc01500150b0.jpg888627b1b218c983963f3d9431d6add0.jpg58b1a4c09cb9408644bb429939779bfe.jpg

Dette innlegget er endret av Matmag: 05 juli 2020 - 13:48


#7 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 05 juli 2020 - 15:06

Been there, done that. Hehe, ja det blir gjerne noe skruing og Audi er tungskrudd. Ang airbagenfeil, sjekk ledninger og koblinger under seter, særlig førersete. Kan bli brudd i ledninger der, særlig om sete har vært ute og kabelstokken ikke har kommet skikkelig på plass. Da kan den bli skadet av glideskinna under sete. For å resette feilkoder i disse systemene som airbage er i, om det har vært ledningsbrudd, anbefaler jeg VCDS fullversjon. Koster noen tusenlapper men du får mye bruk for den fremover tongue.gif

Sprekk/er rundt vastegatelokket er ikke uvanlig og ved normal kjøring ikke så mye å bry seg om. Den GT2860-kopien kjenner jeg ikke til men om du har mulighet til å sende den til avbalanseringskontroll så kan disse holde lenge på moderate ladetrykk.



#8 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 05 juli 2020 - 15:14

Kan hande dette er ønsketenking, men planen var å bare montere den slik som den er nå og gi den havre. Ser den har vert balansert, men det er jo såklart varierende qc på disse kinaturboene. Tenker egentlig å kjøre den på tilnermet fult ladetrykk til starten av neste sommer ettersom strokermotoren innen da skal ha begynt å ta form.

 

Feilkoden jeg las ut på airbag var baksete på førerside. Er der slike "sprengladinger" som strammer sele på disse?


Dette innlegget er endret av Matmag: 05 juli 2020 - 15:20


#9 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 05 juli 2020 - 20:31

Kan hande dette er ønsketenking, men planen var å bare montere den slik som den er nå og gi den havre. Ser den har vert balansert, men det er jo såklart varierende qc på disse kinaturboene. Tenker egentlig å kjøre den på tilnermet fult ladetrykk til starten av neste sommer ettersom strokermotoren innen da skal ha begynt å ta form.

 

Feilkoden jeg las ut på airbag var baksete på førerside. Er der slike "sprengladinger" som strammer sele på disse?

Bare å lade på :) Noen av disse kinaturboene tåler faktisk en del.

Vet ikke om det er beltestrammere bak på disse.



#10 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 01 august 2020 - 23:42

Vel, utsatt EU-kontroll litt, og bestemte meg for å dra ut motor og girkasse for å bytte kassa samt forsterke motor innvendig. Det jeg møtte under toppen var ikke helt som ventet. Der var helt sinnssyke mengder slakke side til side i alle stempler, og på visse sylindere kunne man kjenne en slitekant der stempelringene stopper på vei opp. Er snakk om veldig mye klaring mellom syl og stempel på ene sylinderen. Ikke bare det, men den ene råden var skeiv. Fant og ut at clutch var på siste verset, så jeg har måttet bestilt ny der. Clutch ble en såkalt "Clutchmax stage 3" fra ebay. Den har singelmasse svinghjul og sinter pucked lamell med fjærer. Kosta meg 4000kr etter frakt og moms fra ebay, og den skal tåle nermere 600nm.
Veiva mi er heldigvis i bra stand, så det blir vel å sende blokka avgårde til boring og planing, så kjøper jeg smidde råder og oversized stempler. Toppen så overraskende bra ut, bortsett fra at den ene hydrauliske løfteren hadde delt seg, så jeg kjøper ett nytt sett på innsugssiden.

Bygde meg og en """liten""" sub. Det er en dd615 i kasse på ca 170l innvendig med en 6" aeroport tuna til rundt 32hz. Dette er garrantert en av de bedre kassene jeg har bygd ettersom den spiller med jevn respons fra rett over 20hz-75 hz og det med god presisjon. Er overrasket over hvor musikalsk en 15" kan bli i så stor kasse. Bagasjerommet har jeg derimot måttet si farvel til lol2.gif

Legger ved bilder av skjev råde og sub samt en lenke til video av skjørtebanken. (Kabellegging til sub var bare for testing)

e8efbaafb68a25e6cc42ff367ad630e2.jpg7434306e9a67bd7f76ab37fd8c595dee.jpg3ac5a3385f06f353090c2fe9cdf90e45.jpg


Dette innlegget er endret av Matmag: 02 august 2020 - 01:04

  • Bromm liker dette

#11 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 02 august 2020 - 09:34

Motorer som har blitt pisket i hele sitt liv kan gi de merkeligste feil og skader. Plukka opp en turbomotor hvor eier mente "noe måtte skjedd" for motor gikk så dårlig!

Det viste at en råde hadde knekt nede ved roten av storenden og stempelet ble banket skjevt mot toppen slik at det kilte seg i sylinderen. Øvre del av råden hadde trolig truffet nedre del slik at råden hadde blitt bøyd. Dette tilsammen gjorde motoren gikk men eier opfattet kun av den gikk mye dårligere enn før tongue.gif

Veivene til VAG er vel etter det jeg vet såkalt smidde veiver så de tåler mye men du burde få den sjekket om du ikke har måleverktøy selv. En veiv kan se fin ut men kan være utenfor spech på mål og retthet og da er tragisk å henge på nye deler på den.

Fort sett å poste, gøy å følge med på slike prosjekter cool.gif


  • Sjokoladepålegg liker dette

#12 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 13 august 2020 - 08:11

Ringte og snakka med protrim i rogne angående maskinering av blokka mi, og de ville ikke ta på seg jobben før de hadde stempel å måle utifra. Blir nok av den grunn en stund til noe skjer her. Stempla jeg skal kjøpe ligger på rundt 10 lapper og de er 3-4 ukers leveringstid på også kommer maskineringa oppå det igjen. Får spare opp litt penger før jeg kjøper noe mer. Har derfor tenkt tanken å kjøpe en orginal motor i mellomtiden, men der er lite til salgs innen fornuftig distanse. Skal og se om der er orginal chip i ecuen min, er det slik kan det hende jeg prøver å omprogramere den med maestro istedenfor å svi av 16000 på sprut. Er lite keen på å koble opp elnett til f.eks megasquirt.
  • Bromm liker dette

#13 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 13 august 2020 - 19:22

Å bore ei blokk uten å ha målbare stempler er helt bingo og et hvert seriøst motorverkstedet vil neppe utføre det eller i det minste advare sterkt mot det.

Høres fornuftig å prøve å få tak i en annen motor så lenge. Vet du hvilke motorkoder du kan bruke?

Omprogrammering kan jeg ikke noe om og funker sikkert greit om man kan det men det finnes også mange gode piggyback systemer med mange funksjoner, fks ECU-master. Er gjort mange gode oppsett med dette. Fås nå også med 4 bars map så du kan lade 3 bar biggrin.gif   https://www.ebay.co....AwAAOSwFGxdCiYV



#14 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 13 august 2020 - 23:16

Kan bruke motorer med kode AEB og AJL. Sitter i både b5 og b6 samt noe A3. Der er to utgaver av motorene, 06a og 058, men forskjellene er minimale sålenge man får komplett motor. Hvordan funker en slik piggyback unit? Blir den ett ledd mellom ecu og motor som trikser med signala, eller må man klippe opp elnettet og la den styre ting selv?

#15 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 14 august 2020 - 14:13

https://www.finn.no/...nkode=180853621

 

https://www.finn.no/...nkode=185402588

 

https://www.finn.no/...nkode=183891637

 

Et piggyback kobles inn på eksisternede ledningsnett og man kan manipulere signaler/ tenning etc. Det fine er at man ikke trenger å røre det originale mapet så ved EU er det bare å sette verdiene i 0 og så er bilen original. Last ned manualen så ser du alle mulighetene.



#16 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 14 august 2020 - 16:11

Tror faktisk jeg handler en slik, fjerner jeg bare maf sensor og monterer MAP? Så sender piggyback ett "maf" signal til hjerna slik den blir glad?

#17 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 17 august 2020 - 15:43

Tror faktisk jeg handler en slik, fjerner jeg bare maf sensor og monterer MAP? Så sender piggyback ett "maf" signal til hjerna slik den blir glad?

Akkurat det er jeg ikke kjent med men last ned manualen så står det noe om det. Kan i hvertfall bytte ut lmm med maf. Mapsensor er vel primært for å lese av undertrykk/trykk  for beregning og nyttegjøring av nye tabeller. Maf funker greit det, er vel mer stabil det enn kun mapsensor er er vel noe mer restruktiv.



#18 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 18 august 2020 - 15:46

Maf sensoren skal i allefall bort, for de er det bare kødd med. Blir etter planen MAP og brebåndslambda. Er visst og en kar som lager plugnplay sprut nedi lillhammer for 7500 basert på megasquirt. Skal se litt nermere på det også.
  • Bromm liker dette

#19 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 700 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 02 september 2020 - 10:41

Har fått gjort nok til at jeg tenker det er på tide med en update :)
Har siden sist skaffet meg en b5 nr2 der jeg har hentet mye deler fra. Tok ut motor og drivverk for å bruke motoren i min mens den orginale motoren min bygges. Delebilen hadde og sort interiør, så jeg tok dash, gulvtrekk og alle andre plastbiter som var sorte og flytta den over i min.

Når jeg tok ut gulvtrekket i bilen min ble jeg negativt overrasket med noe som kunne ligne på en 10liters bøtte med vann. Det er såklart veldig fint å finne ut etter at bilen har stått lagret tørt inne i 2 måneder ettersom der ikke lengre er spor etter hvor vannet trenger inn. Har renset alle dreneringene rundt og under batteriet, men jeg tror synderen var pakningen under ecu-boksen samt en kabel som var trekt inn der uten noen form for fuging. Når jeg først var ute med gulvtrekket tenke jeg at jeg kunne bytte ut den pinglete 20mm2 kabelen som lå der og la opp en 50mm2 kabel isteden. Bytta da også ut det blå gulvtrekket med sort. Fikk og taki ett sett billige sports-skinnstoler i veldig god stand.

Har og funnet ut hvorfor jeg har airbaglampe. Fremstolene som stod i bilen når jeg kjøpte den har ikke airbagsensorer slik som de orginale har. Det han som hadde bilen før meg da hadde gjort er å koble opp to diskanter med en motstand på 4ohm i kablene som går ut til airbagsensoren for å lure den ettersom motstanden i sensorene orginalt er 3.9 ohm. Dette har da over tid gått rett vest og airbaglampa dukka opp. Skinnstolene jeg kjøpte har heldigvis tilkobling for sensor.

Det som gjenstår nå er å bytte kjerna på turboen til delemotoren da den er gåen, bytte ett rør i vannsystemet på motoren da det er helt oppsprekt og hive motoren i bilen. Etter det skal bytte av ett blinklys vere det siste som gjenstår for en EU-godkjent bil
30bc1109c2d9a746c63ca4b0d81f8537.jpga78ad5a34cd0779b5e6f23ea36f67b5d.jpg

Dette innlegget er endret av Matmag: 02 september 2020 - 10:42

  • Bromm liker dette

#20 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 763 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 02 september 2020 - 15:48

Har også vært borti rust i sidene eller øvre del av frontruteramma og da lekker det inn vann over tid. Rusten løfter da opp limfugen slik at vannet renner inn mellom limfugen og rusten.

Delebil er kjekke greier :)

Får satse på du får EK-ok nå.






0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere