Gå til innhold

Bilde

A4 1.8TQ Big Turbo

• Logg inn for å legge til innlegg
4 innlegg i dette emnet

#1 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 591 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 10 mai 2020 - 21:09

Fylte 18 tidligere i vår, men jeg er ennå stuck på moped da vegvesenet er og har vert stengt for både oppkjøring og teori. Har da sittet og følgt med litt på finn etter en bil jeg kan dille litt med nå i sommer og til vinteren ettersom interessen for effekt ikke har dabba av med alderen. Jeg har da endt opp med en 1998 modell Audi A4 1.8T med Quattro som utgangspunkt. Når jeg kjøpte bilen var det allerede gjort mye med bilen for å hente ut effekt da motoren som stod i før var en fullsmidd motor. Der er derfor montert en Garret GT2860RS turbo, samt frontmount intercooler og 440cc dyser. Målet til neste måned er igrunn å få den EU godkjent for å så fikse opp det som er gjort mtp på tuning da det blant annet virker som om bilen kjører på en helt orginal hjerne uten chip. Dvs at med en gang turboen lader noe over 3 bar får jeg sykt mager blanding, og i visse tilfeller fuel cut.

Etter EU kommer jeg til å montere Maxxecu plug'n play datasprut tilpassa det orginale ledningsnettet, turboen skal overhales (bilen bruker olje) og girkassa skal byttes pga dårlig syncro mellom 3-4. De som vet noe om disse bilene er fullt klar over at de orginale rådene ikke tåler de 350 hestene denne turboen klarer å levere, så planen er da å mappe bilen for lavt ladetrykk på motoren jeg har nå.

Videre kjøper jeg en AEB (1.8) motor til for å bygge den på siden. Jeg monterer da smidde råder, stempler, andre kamakslinger og forsterka ventiler samt fjører. Veiva blir sendt inn til balansering for løfta turtallssperre og alle slitedeler innvendig blir bytta i motoren. Smeller og på en clutch som er god for 600 ish hester da jeg har planer om større turbo til neste sommer. Tiden vil vise om denne blir brukt ilag med gt28 turboen eller om jeg monterer den samtidig som større turbo. Kjører jeg denne motoren på gt28rs må jeg ha en pumpe som leverer mer trykk samt en annen bensintrykksregulator for å få mer utav 440cc dysene jeg har nå. De skal i teorien levere nesten 600cc på 5.5 bar bensintrykk, som er noe jeg burde klare med en bosch 044 pumpe.

Bilde av bilen:

Vedlagte filer

• Vedlagt fil  A4.png   1,9MB   1 Antall nedlastinger

Dette innlegget er endret av Matmag: 10 mai 2020 - 21:10

• Bromm liker dette

#2 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 686 Innlegg:

Skrevet 13 mai 2020 - 20:39

Gratulere med bil og den ser tøff ut også. Disse girkassene liker ikke det dreiemomentet disse motorene får på 3-gir med god trim så bare å handle inn girkasser om du får tak i, du får bruk for de.

Et tips angående sprut, kjøp et sprut mapperen kan godt, det sparer du mye på for det koster å mappe og du får en motor som går bedre når mapperen vet hva han har med å gjøre. Anbefaler å mappe den profft når du skal putte så mye penger i motor, et feiltrinn i selvmappingen til sprutet og motoren er skrot. Og kjøp en original Bosch 044 pumpe ja, ikke noe annet som heter 044. Invister også i en god BTR (bensintrykkregulator). Med det ladetrykket du må ha for å oppnå 350 hester på en 1,8 liter så må du ha et stabilt og riktig bensintrykk på dysene, om ikke raser du tvert. Kan heller ikke anbefale å gå over 80% duty på dysene da de kan bli ustabile (= ras) så vurder heller å bytte ut dysene enn å true 440cc dyser til å levere +500cc er min mening.

Det er veldig gøy å holde på med dette men det koster mye penger så det kan være lurt å se til andre vellykkede motorbygg første gang man bygger en motor med over 200% effektøkning.

3 bar ohmy.gif Håper ikke det er tilfelle!

Dette innlegget er endret av Bromm: 13 mai 2020 - 20:42

#3 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 591 Innlegg:

Skrevet 14 mai 2020 - 06:47

Det ligger allerede en girkasse og varmer seg i kjellern ilag med derbien, og den virka ekstremt tight og fin. Har nok trykt feil på 3 bar der ja, det skulle selvfølgelig stå 1 :p
Ved nermere inspeksjon er gt28 turboen oppbrukt, og jeg er da litt usikker på om jeg gidder å kjøpe en ny en for å bytte den med en gang. Har derfor fått fingra i en twisted motion v3 gt3076 med quickspool turbinhus.

Kommer til å mappe motoren slik som den står for rundt 200 hester slik turboen overlever sommeren mens jeg bygger en 2l stroker motor med smidd alt :))

#4 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 686 Innlegg:

Skrevet 14 mai 2020 - 07:49

En GT3076 er en bra turbo, men ville sjekket litt med flere motorbyggere. Det er ingen vits i å ha en turbo med pumpekapasietet til 600hk om motoren er bestykket til 350-400. Som svenskene sier, lagom er bãst.

#5 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 591 Innlegg:

Skrevet 14 mai 2020 - 12:21

Med løfta turtallssperre og strokerkit burde motoren fint klare å bruke det 3076n har å gi da det er ganske lav a/r. Ettersom turtallsperra løftes til 8000 og slagvolumet økes noe burde jeg ha nesten 4000 rpm å gå på med fult ladetrykk. Nekter den å gi ett brukbart register kjøper jeg en gtx2867 gen 2. Den flower like bra, men har en mye kjappere spool. Fikk 3076'n så billig at jeg kan selge den uten noe tap senere :) Det jeg sikter etter er ca 400 på hjula på pumpebensin, noe mange har oppnådd på 3071 og 76 med strokerkit. Men iogmed at jeg har 4wd må det litt ekstra til pga tap i drivverket. Bygger derfor motor som er utrustet til å tåle minimum 600 hester på veiva selv om alt ikke brukes.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere