Gå til innhold


Bilde

A4 1.8TQ Big Turbo


  • Logg inn for å legge til innlegg
63 innlegg i dette emnet

#21 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 02 september 2020 - 16:47

Har også vært borti rust i sidene eller øvre del av frontruteramma og da lekker det inn vann over tid. Rusten løfter da opp limfugen slik at vannet renner inn mellom limfugen og rusten.
Delebil er kjekke greier :)
Får satse på du får EK-ok nå.

Har ikke sett tegn til rust rundt ruta annet enn at topplistene bake og fremme er oppbobla og porøse slik som på alle b5. Men jeg skal dobbeltsjekke det for å vere sikker
  • Bromm liker dette

#22 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 592 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 13 september 2020 - 22:00

utrolig stilig prosjekt, tøft med såpass effekt også !

har også en sedan b5 og sleit med vann i golvet, men gidda ikke finne utav det før den nå er blitt parkert for ein stund, men hørte det var noen som hadde lekt ned B stolpen(det var avant da, jeg har sedan). men nå vet ikke jeg, hørtes nå sansynlig ut under ecu boksen da og langs kabelen dersmile.gif jeg slet bare med vann på passasjersiden, mest bak passasjersete, men kan jo være "sub" kabelen forrigje eier har lurt igjennom en spesiell plass også.

følger med viderewub.gif


Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 15 september 2020 - 19:22

  • Bromm liker dette

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#23 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 16 september 2020 - 12:13

Har nå fått motor i bilen og den starter og går. Hadde først problemer med startsperra noe som ikke gir mening ettersom jeg bruker samme ecu, elnett tenningslås og instrumentpanel. Tok ut alt av kontakter og plugga det i igjen og da funka den. Sveisa også inn ett nytt flexirør i orginaleksosen for å få en gladere eu-kontrollør

Så var det nye problemer. Gjengene på bunnpanna til oljeretur fra turboen røk da jeg stramma til og det er jo artig når man ikke får ut bunnpanna med motor i bilen. Fikk heldigvis borra opp hulla og montert helicoil slik det ble tett. Neste problem dukka opp da jeg skulle bytte hjullager. Camberbolten har blitt i ett med foringen sin, så jeg fikk ikke ut spindelen for å presse ut lageret. Den måtte så kappes og nye foringer måtte bestilles. Når jeg da endelig fikk ut skiten viste det seg at hjullageret biltema selger ikke passer i det hele tatt. Har da og bestilt nytt skikkelig lager.0472549ee5164d9c9dfa0ccfab1d9f18.jpg

#24 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 17 september 2020 - 07:28

Har nå kobla meg opp med vcds og sletta alle feilkoder. Abs systemet er nå fiksa, men jeg sitter ennå igjen med lambdafeil og en airbaglampe jeg gruer meg til å fikse. Er fortsatt kode 01211 som indikerer feil på beltestrammertennere bak. Får nesten bare krype til korset og begynne med å rive sundt interiøret igjen...

Fikk og montert 4 Nankang sportnex AS-2+ på zitofelgene, og med 235 bredde ser det ikke ut til å subbe borti noe som helst, så med litt godvilje ser 9.5" felg ut til å passe på b5 :D


Dette innlegget er endret av Matmag: 17 september 2020 - 07:30

  • Bromm liker dette

#25 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 20 september 2020 - 13:31

Okei... Nå står jeg fast her. Igår bytta jeg plugger og lambdasonde på bilen ettersom den gikk ekstremt dårlig i form av mye røyk fra eksos og ujevn gange/fjusking. Hadde og nedpå en dl kondensfjerner på tanken for sikkerhets skyld iogmed at bensinrørene har stått oppe en stund. Bilen gikk en del bedre med ny o2 sensor men det var fortsatt ikke bra. Etter litt om og men fant jeg ut at bilen sperrer på 3500 når man ruser den på full gass i fri. Den sperrer ikke som en vanlig turtallssperre, og den ettertenner nok til at turboen bygger trykk. Det kan altså minne om 2step/launchkontroll. Greia er at den gjør det samme når den står i gir. Har målt kompressjon og der var det 12-13bar på alle sylindere. Har prøvd å bytte lmm, tenningsmodul og plugget ut og inn sensorikk her og der for å se om det utgjør noe forskjell. Har kobla opp vcds flere ganger for å lese etter feilkoder flere ganger og det kommer ikke opp noe som helst. Sjekka og verdier realtime og det eneste som stakk ut var at lambdaen kompenserte en del.

Video av ettertenninga samt noen biler av en tilsynelatende ferdig bil:https://youtu.be/STcsPYD7iHY

82eb0d99b0e66cc59e1c52bff1b274cb.jpgfdaea7e8ab3d23e9f86dc229264ecc2d.jpg

Dette innlegget er endret av Matmag: 20 september 2020 - 13:32

  • Sjokoladepålegg liker dette

#26 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 794 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 20 september 2020 - 15:26

Et sted å begynne siden o2 kompenserer er å måle bensintrykk på fuelrail for se om btr(bensintrykkregulator) er i orden. Jeg vet ikke om det er uttak for måleinstrument på disse motorene, ei heller hva som er riktig trykk. Originalt chip på den nå?



#27 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 20 september 2020 - 15:38

Er ikke regulator, da jeg har prøvd 2 stk. Kan såklart hende at den får for lite trykk inn, men når jeg kobla av slangen kom det en ganske bra stråle. Er en eller annen slags chip på ecuen ja. Virker som motoren går i en "overboost situasjon".

#28 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 794 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 20 september 2020 - 16:21

Er ikke regulator, da jeg har prøvd 2 stk. Kan såklart hende at den får for lite trykk inn, men når jeg kobla av slangen kom det en ganske bra stråle. Er en eller annen slags chip på ecuen ja. Virker som motoren går i en "overboost situasjon".

Bensintrykket MÅ være riktig i forhold til oppsettet i ECU, dvs riktig trykk til original chip, riktig i forhold til det aktuelle trimchipet og øvrig oppsett. Det holder ikke å se på strålen, grunntrykket må som regel være innenfor desimalet av en bar, fks 2,3bar +/-0,2 bar. Dette kan kun måles med egnet instrument. Grunntrykket er viktig fordi chipet er satt opp til spesifikke dyser og dysenes duty. Det er derfor grunntrykket må justeres opp på enkelte biler når de chipes fordi dysene duty må økes fra fks 80% til 90%.

Bensintrykket må være riktig og sputebildet på dysene må være godt. Tenningsanlegget må være feilfritt og sensorer innenfor referanseverdier.

Går den pent på tomgang eller jager/putrer/jukser den? Er det noe du reagerer på ved måten motoren går på? Har du sjekket at alle jordingspunkter på ledningsnettet er tilskrudd?

Så lengde du ikke har noe konkret fra VDCS så er det blind høne finner og korn-metoden som gjelder. Er det noe jeg har lært meg så er det å vite er good stuff, å anta er fuckups.



#29 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 20 september 2020 - 19:20

Har funnet flere fuckups, men elnettet har god jord, og den går helt feilfritt før den når noe mer enn litt ladetrykk. Får ingen utslag på sensorer heller, dvs ingen motorlampe eller intermittent feil som ligger lagra. En av bankesensorene har litt rare verdier til tider, men ikke noe jeg syns er urovekkende. Grove bankefeil blir dessuten lagra i ecu. Tror jeg skal prøve å bytte bensinfilter og deretter 440 dysene om det ikke hjelper. Legger ved video av pådrag på wot.
https://youtu.be/lUb8SsntnqU

#30 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 794 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 21 september 2020 - 15:49

Et forslag er å sette alt tilbake til scratch, dvs originalt av alt. Sånn jeg ser det så gjør du det vanskelig for deg selv når du ikke vet hva som er hva at railtrykk, dyser, chip og ladetrykk (mulig jeg har misforstått deg og at du har kontroll på dette smile.gif ).

Og enig at det kan høres ut som et overboost issue eller map-sensorfeil. Kan og, siden du nevner bankesensorfeil, være en bankesensor som gir utslag og ECU dra tenning/trykk ned til "safe-modus".

Men jeg er siker på du finner ut av dette så oppegående som du er smile.gif , det gjelder å ikke gi seg. Og så lærer en mye av slik feilsøking selv om det er shit når det står på som verst angry.gif


  • Sjokoladepålegg liker dette

#31 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 592 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 16 oktober 2020 - 02:22

Fant du utav det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#32 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 16 oktober 2020 - 08:30

Har nå sjekket absolutt alt opp til flere ganger. Har trykktestet systemet, tettet alle smålekasjer. Flowchecket bensinpumpa før og etter rail, bytta lmm samtlige ganger. Kobla opp en bredbåndslambdamåler og så med en gang at den går på ca 20:1 når jeg oppnår noe somhelst ladetrykk. Så jeg konkluderer med at ecu enten er grilla eller at chippen som er på den er funky. Har derfor nå bytta elnett slik at jeg kan hive på sprut når det kommer. Disse aeb ecuene er helt fæle å jobbe med da de er dumme som brød. De gir ikke ut noe relevant info ved feilsøking og om man må omtrent ha master i elektronikk for å kunne omprogramere de. Jeg kan heller ikke bare bytte ecu pga startsperrepiss. Bygde doorpods til høyttalere mens jeg venter på datasprut da! :) Skal sparkles og lakkes såklart.be4ec23cdf4aafbb1c0fefb08179bc50.jpg7a0379d4e2d976358d98abf21dc79955.jpg

Dette innlegget er endret av Matmag: 16 oktober 2020 - 08:38

  • Bromm liker dette

#33 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 794 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 16 oktober 2020 - 09:14

Kjedelig at du ikke finner ut av problemet men det kan være som du skriver chipet eller ECU som er fucka. Mener det er mulig å kode inn starsperre på nytt men er ikke noe jeg vet eller kan dessverre. Du har jo planer om datasprut så da er det kanskje like greit å gå for det nå og så lage to map med en gang, et "EU-map" som går på lamdastyrt closed loop og et race-map. Hvordan skal du unngå startsperreproblematikken med datasprut?

Blir nok lyd i Audien nå happy.gif



#34 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 16 oktober 2020 - 09:17

Kjedelig at du ikke finner ut av problemet men det kan være som du skriver chipet eller ECU som er fucka. Mener det er mulig å kode inn starsperre på nytt men er ikke noe jeg vet eller kan dessverre. Du har jo planer om datasprut så da er det kanskje like greit å gå for det nå og så lage to map med en gang, et "EU-map" som går på lamdastyrt closed loop og et race-map. Hvordan skal du unngå startsperreproblematikken med datasprut?
Blir nok lyd i Audien nå happy.gif

Med sprut er der ikke så mye som kan stoppe motoren fra å gå iomed at det et ett standalone system. Regner med dashen kommer til å blinke startsperrelampa, men ellers burde det gå fint. Har tenkt å lage meg ett eu map for orginale dyser og turbo ja :)
  • Bromm liker dette

#35 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 16 oktober 2020 - 20:22

Syke nyheter! Monterte en annen ecu jeg hadde liggende, resatte ecu med obdeleven og nå er startsperra borte og den går som den skal. Gikk først på 3, men det var en coil som strøk med mellom nå og sist gang den gikk. Nå går bilen som en klokke, så jeg konkluderer med at den gamle ecuen kosta meg ca 5000 i deler og 20 timer feilsøking. Gjett om jeg elsker bil da
  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#36 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 794 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 18 oktober 2020 - 20:25

Alltid lykke når man finner ut av slike mysterier. EU neste nå eller?



#37 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 19 oktober 2020 - 06:36

Bilen står pr nå på verksted for EU ja :) Kjørte bilen ca 30km igår, og sett bortifra en gåen blinklyspære virker alt fint.
  • Bromm og Gammelmx2 liker dette

#38 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 24 oktober 2020 - 16:19

Da er kjerra på veien folkens! Har hatt på sommerhjula iom at det blir varmere fremover og det var virkelig natt og dag. Bilen sitter klistra på veien uansett hva 😄 Blir sikkert stille her en stund da jeg må spare litt gryn til motorbygg. Men før eller siden skjer det noe ;)
  • Bromm liker dette

#39 Bromm

Bromm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 794 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 25 oktober 2020 - 09:29

Gratulere med godkjent bil og vel jobba (jeg vet hvilken jæv... jobb du har vært igjennom, been there, done that). Bilder av doningen med gromhjula på er et ønske yes.gif



#40 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 735 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 28 oktober 2020 - 20:42

Har vert sengeliggende siden sist update, så jeg har ikke fått brukt bilen stort. Jeg har heller ikke hatt muligheten for å ta noen skikkelige bilder av bilen heller :/  Har kanskje kjørt på den 300km og det virker tilsynelatende bra da bilen sitter godt og der er ingen ulyder. Pr nå kjører jeg pcv systemet frakoblet gunnet falskluft så den er litt funky pga det. Skal og prøve å bytte n75 ventilen da det kan virke som den boost-spiker på lavt turtall. Er meldt regnvær i typ en uke nå så jeg skal dra frem kamera sekundet det letter opp. Har og funnet ut at audien fortsatt ikke er vannett. Tror synderen er hengslene på dørene siden jeg hører store menger veistøy rundt dørene. Er standard på disse bilene at hengslene blir slakke og skjeve slik at dødpakningene ikke tetter skikkelig. Skal rappe hengsler fra delebilen en dag jeg gidder.


  • Bromm liker dette




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere