Gå til innhold

Bilde

A4 1.8TQ Big Turbo

• Logg inn for å legge til innlegg
146 innlegg i dette emnet

#141 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 814 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 08 september 2021 - 07:49

Var på langtur i helga, og den siste timen på vei hjem begynte motoren å feiltenne en del på lav rpm. Gikk og ekstremt ujevnt på tomgang. Tenkte at det var coil eller en dyse som lak. Så jeg skifta alle 4 coilene ettersom de er en kjent svakhet. Videre nappa jeg av fuelrailen, men alle dysene var tett når jeg skrudde på tenninga. Da var det bare å begynne å nappe ut plugger. Tok ut 1-3 uten å se noe unormalt, men når jeg kom til 4 fikk jeg en overraskelse (se bilder). Keramikken på pluggen hadde sprukket rent av i bunn og lå derfor å blokkerte gnisten fra å nå noe.

Dette var brisk plugger av rett varmeverdi som knapt var gått 2000km. Håper derfor dette er en prod, feil og ikke tegn på tenningsbank. Alt annet tilsier at motor går friskt uten bank og der er ingen alustøv på plugg 1-3 eller 4. Har ett sett ngk plugger som dukker opp i posten idag.39f0035f4514e15e6ca01b5186604d8b.jpgc17a82e1d966f309fe758c85222f9afd.jpg

Sent fra min AC2003 via Tapatalk

#142 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 09 september 2021 - 16:26

Såpass ohmy.gif

Jeg hadde tenkt å kommentere forrige post med at AFR ser ujamn ut men fikk ikke gjort det. Står heller ikke laveste og høyeste AFR-verdi som jeg kan se så ikke sikkert det er så ille som kurven gir utrykk av. Bruker du banker på dysene eller har du individuell dysekontroll? Ta en titt på loggen om du har mulighet til det for å se om det er noe feil i mappet.

Får håpe at keramikken ikke har skadet turbinhjulet unsure.gif

Ellers så grattis med kjørbar bil, godt jobba smile.gif   

#143 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 814 Innlegg:

Skrevet 09 september 2021 - 16:39

Er ikke så ille som det ser ut, og en del av problemet er at jeg får store variasjoner i ladetrykket pga wg som åpner. Skal montere nye plugger ikveld og ta litt flere logs for å så gå inn litt dypere og korrigere manuelt. Delte opp pluggen for å se om det mangler noen deler av kjeramikken, men den ser heldigvis ikke ut til å ha sprukket noe mer enn der den løsnet.

• Bromm liker dette

#144 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 814 Innlegg:

Skrevet 22 oktober 2021 - 08:02

Lite å skrive om på en bil som stort sett funker, men litt nytt er det.
Var for noen uker siden å henta en havarert topp der det stod montert inconel eksosventiler og mest trolig rosten ventilfjører med titan retainers. Står annet snacks på den som catcams kammer og en ganske fin vband manifold, men det skal eier ha tilbake.

Ettersom denne toppen fikk ventildropp på en cyl er 2 av eksosventilene søppel. Ettersom de og kom fra rosten preformance som nå er nedlagt er det ikke lett å skaffe 2 nye løst. Lurer derfor på å ta ett sjangsespill og montere 2 supertec inconel ventiler med de 6 andre i toppen min

Update kommer når boraen er ferdig vist og jeg kan skru istykker 1.8'n igjen hehe.f44a0ce038842d17a3247545598d1e79.jpg

• Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#145 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 814 Innlegg:

Skrevet 21 november 2021 - 16:53

Update!
Har vert å handla masse deler nå. Har blant annet skaffa b4 sperrediff og 01e girkasse med alt som trengs til ombygging. Har og snappa opp noen ekstra motorer osv. Men det største her er komplett turbokit til 600ish hk. Det består av en BW S257 med twinscroll manifold med tial wastegate og helsveisede 3"(?) Rør til ic. Samt downpipe med vbånd klemmer og wastegate dump.

Ender nok pga det her til å bygge en 2l stroker da det blir for dumt å ikke gjøre det. Topp må uansett av, og på det effektnivået her vil jeg over på andre stempler samt senke komp. Så da gønner vi på.
Bilde av oppsettet når det stod i bil. Benka 400whp på pumpebensin, men der er mer å gå på. c4df6838c1db51c548c63c88a8d7fac7.jpg

#146 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 888 Innlegg:

Skrevet 25 november 2021 - 16:44

Skal si du satser cool.gif Gøy å ha noe å pusle med på vinteren. Må ikke gå i fella og overtrimme da tongue.gif

#147 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 814 Innlegg:

Skrevet 25 november 2021 - 17:37

Heldigvis kan dissa 20v motorene gå ganske driftssikkert på 5-600hk veibruk. Her blir jeg å gjøre alt etter boka, og takket vere twinscroll manifold burde den bli ganske kjørbar. Forrige eier så 1.35bar på 4000rpm. Og med en sperre på 8000 har man ganske bra register

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere