Gå til innhold

Bilde
* * * * * 1 Stemmer

Forslag/hjelp til trimming av Yamaha Tzr 50

• Logg inn for å legge til innlegg
5 innlegg i dette emnet

#1 Juzeb

Juzeb

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:

Skrevet 01 august 2020 - 19:39

Hei

Jeg har tenkt til å trimme min Yamaha Tzr 50cc (2016 modell). Jeg ønsker ikke å bruke veldig mye penger og tid på å trimme, jeg vil bare at den skal gå litt raskere. Det jeg har kommet frem til på egenhånd, er følgende:

• nytt effektanlegg
  • ta ut plomba
  • dyse den opp
  • eventuelt bytte drev

Jeg ønsker å holde sykkelen i en «god form», og ikke ødelegge sykkelen pga trimming. Jeg har nemlig tenkt til å selge den originalt. 

Jeg har sett på noen effektanlegg, men jeg er usikker på hvilke jeg burde kjøre.Jeg lurer også på hvor lett/vanskelig det er å få et effektanlegg godkjent og lagt det inn i vognkortet. Jeg har sett på blant annet Leovince X-fight, og lurer på om dette er et bra effektanlegg og om nevnte effektanlegg øker tophastighet. 

Jeg lurer også på hvor mye jeg burde dyse den. Jeg har lest at jeg burde dyse opp 10%, men at det kan variere med tanke på hvordan effektanlegg man har. 

Det hadde vært veldig fint hvis dere ga tilbakemeldinger og eventuelt satt opp en liste av hva jeg burde kjøpe. Det hadde også vært fint hvis dere kom med hvilke effektanlegg jeg burde kjøpe, og hvor stor dyse som passer til den (i tall). Fint om dere også skriver hvor fort (omtrent) sykkelen kommer til å gå etter at jeg trimmer med delene dere nevner.

Dette innlegget er endret av Juzeb: 01 august 2020 - 19:47

#2 samuels1

samuels1

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 73 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha TZR / Keeway Focus / Ford C-Max

Skrevet 02 august 2020 - 02:34

Jeg har en TZR fra 2012, og ut fra hva jeg har forstått så er det meste likt på de modellene.

Kjøpte den brukt i fjor våres og da gikk den i sine lovlige 45km/h men hadde lite krefter til min vekt.....
Fikk tak i et brukt Yasuni R2 annlegg uten plombe, samt en "ferdigborret CDI" slik at turtallsperren er borte. Fjernet også "grisenesen" i luftfiltet og merket meg en god forbedring både i fart og krefter og selvfølgelig også dyset opp. Resultatet var at den etter dette gikk raskt opp i ca 70 og så gikk den sakte men sikkert videre opp til ca 80. I tillegg ble den mye kraftigere med tanke på bakkestart. Har en bakke opp til huset fra postkassa vår ;)

I vinter tok jeg steget videre og oppgraderte sylinderen til Airsal T6 Asso, prøvde også å dreve om for hastighet og da fikk vi sykkelen opp i ca 100, men kreftene i bakker med lav hastighet forsvant. Har nå byttet tilbake til originale drev igjen og nå har jeg igjen kreftene jeg trenger opp bakkene og sykkelen kommer seg raskt og greit opp i 80-90. Har ikke testet toppfarten ordentlig enda da den ikke er helt ferdig innkjørt.

Angrer egentlig litt på at jeg oppgraderte til 70cc. Føler at det blir litt mer ulovlig enn en trimmet 50cc sylinder. Synes det hadde vært litt bedre å kunne si at jeg hadde en 50cc erstatnings sylinder hvis det skulle bli noen spørsmål......

Har tatt vare på de originale delene jeg har byttet ut i tilfelle jeg skulle få bruk for dem ved salg eller visning (håper jeg slipper det siste).

Listen din ser egentlig grei ut, men jeg ville også byttet CDI til en som ikke har turtallsperre. Selvfølgelig billigst å bore den som sitter på sykkelen, men greit å ha den i reserve, så jeg ville kjøpt en som var ferdig boret eller en med "poltiknapp". Både effektanlegg og CDI kan du få tak i brukt på f.eks Finn og da trenger det ikke å bli så alt for dyrt.

#3 Juzeb

Juzeb

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:

Skrevet 02 august 2020 - 13:00

Jeg har en TZR fra 2012, og ut fra hva jeg har forstått så er det meste likt på de modellene.

Kjøpte den brukt i fjor våres og da gikk den i sine lovlige 45km/h men hadde lite krefter til min vekt.....
Fikk tak i et brukt Yasuni R2 annlegg uten plombe, samt en "ferdigborret CDI" slik at turtallsperren er borte. Fjernet også "grisenesen" i luftfiltet og merket meg en god forbedring både i fart og krefter og selvfølgelig også dyset opp. Resultatet var at den etter dette gikk raskt opp i ca 70 og så gikk den sakte men sikkert videre opp til ca 80. I tillegg ble den mye kraftigere med tanke på bakkestart. Har en bakke opp til huset fra postkassa vår wink.gif

I vinter tok jeg steget videre og oppgraderte sylinderen til Airsal T6 Asso, prøvde også å dreve om for hastighet og da fikk vi sykkelen opp i ca 100, men kreftene i bakker med lav hastighet forsvant. Har nå byttet tilbake til originale drev igjen og nå har jeg igjen kreftene jeg trenger opp bakkene og sykkelen kommer seg raskt og greit opp i 80-90. Har ikke testet toppfarten ordentlig enda da den ikke er helt ferdig innkjørt.

Angrer egentlig litt på at jeg oppgraderte til 70cc. Føler at det blir litt mer ulovlig enn en trimmet 50cc sylinder. Synes det hadde vært litt bedre å kunne si at jeg hadde en 50cc erstatnings sylinder hvis det skulle bli noen spørsmål......

Har tatt vare på de originale delene jeg har byttet ut i tilfelle jeg skulle få bruk for dem ved salg eller visning (håper jeg slipper det siste).

Listen din ser egentlig grei ut, men jeg ville også byttet CDI til en som ikke har turtallsperre. Selvfølgelig billigst å bore den som sitter på sykkelen, men greit å ha den i reserve, så jeg ville kjøpt en som var ferdig boret eller en med "poltiknapp". Både effektanlegg og CDI kan du få tak i brukt på f.eks Finn og da trenger det ikke å bli så alt for dyrt.

Tusen takk for svar.

Jeg er veldig ny til alt dette med moped og forskjellige deler, så jeg er ikke helt sikker på hva CDI er. Kunne du forklart hva den er/hva den gjør, og hvorfor jeg burde bytte den? 

#4 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 122 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 02 august 2020 - 14:15

Tusen takk for svar.

Jeg er veldig ny til alt dette med moped og forskjellige deler, så jeg er ikke helt sikker på hva CDI er. Kunne du forklart hva den er/hva den gjør, og hvorfor jeg burde bytte den?

Bare å søke opp på nettet, moped cdi eller liknende. Du burde bytte den fordi den kommer originalt med ei turtallsperre, som betyr at når motoren når et viss turtall, kuttet den tenninga til plugg slik at motoren ikke kan nå høyere turtall. Hvis du da kjøper en CDI uten turtallsperre, lar du motoren nå høyere turtall som da lar deg kjøre raskere

#5 Juzeb

Juzeb

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:

Skrevet 02 august 2020 - 18:10

Bare å søke opp på nettet, moped cdi eller liknende. Du burde bytte den fordi den kommer originalt med ei turtallsperre, som betyr at når motoren når et viss turtall, kuttet den tenninga til plugg slik at motoren ikke kan nå høyere turtall. Hvis du da kjøper en CDI uten turtallsperre, lar du motoren nå høyere turtall som da lar deg kjøre raskere

Ohh, okey. Tusen takk for svar!

#6 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 02 august 2020 - 21:22

Bare tull å fjerne turtall sperre på en moped som kun har fjernet plomberinger. Du kommer sansynligvis aldri opp i slike turtall på veien. Og rusing forbi sperra  for å brife er noe en bare gjør om en vil ødelegge motoren. Det må mere hk til om en skal ha noe nytte av uplombert cdi

Dette innlegget er endret av ghaven: 02 august 2020 - 21:23

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere