Gå til innhold

Bilde

Aprilia MX 50 GRATIS prosjekt!

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

• Logg inn for å legge til innlegg
15 innlegg i dette emnet

#1 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Aprilia MX 50 2004 - Motorhispania RX 50 2002
Garage Garasje

Skrevet 13 november 2020 - 22:36

Fant ut at jeg må kanskje skrive om dette prosjektet mitt her da det ikke er mange andre innlegg om disse syklene. Det er en Aprilia MX 50 fra 2004 med AM6 motor. Fikk den helt gratis av noen som ga den bort på facebook marketplace. cool.gif  Da jeg dro for å hente den tenkte jeg jo å trille den hjem men han var jo så grei å sa at han kunne kjøre den på hengeren hjem til meg. Husk at alt dette var gratis! Fikk også en Motorhispania RX 50 2002 med 90cc trim sylinder med defekt veivlager, men mer om denne senere. Apriliaen var jo i egentlig veldig god stand og har gått 98xxkm. Startet ikke når jeg fikk den og fant ut at det ikke var gnist. Renset pluggen og plugget i en ledning som har vibrert ut antageligvis og tok litt bensin rett ned i sylinderen å da startet han med en gang. Fikk ikke papirene der og da men han sa det var en bekjent av han som hadde papirene i sitt navn, noe som stemte. Har akkurat nå byttet toppakning da jeg fant ut at den ikke hadde noe som helst pakning... Tettet også oljetanken i dag og brukte power epoxy fra Loctite som tåler bensin og olje. Tenker å bytte til en 17.5 forgasser. Fikk sykkelen for noen måneder siden og fikk ordnet papirene for 2 dager siden (har ikke vært noe stress å få ordnet det). Plastikk og ramme er i veldig god stand med tilnærmet ingen rust eller solfalming. Skjønner rett og slett ikke hvorfor han ga den bort men jajabiggrin.gif Tror jeg var utrolig heldig med denne. yes.gif Hvordan ligger disse i pris egentlig?

Setter veldig pris på tilbakemeldinger og tips om hva jeg burde gjøre med denne cool.gif

Ting som må gjøres/har blitt gjort:

Bytte toppakning ( x )

Tette oljetank ( x )

Finjustere clutch ( )

Bytte tenning ( )

Bytte forgasser ( )

Bytte skiltoppheng (x)

Montere bakbremse ( )

Bytte bakfelg til eikefelg (X)

Kommer til å gjøre mer enn det på listen men det er det jeg har funnet ut til nå. biggrin.gif 

Når jeg var å skulle hente den / de:

Vedlagt fil  image0.png   187,7K   6 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  image1.jpeg   35,32K   6 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  image2.jpeg   37,15K   6 Antall nedlastinger

Sånn som den er nå:

Vedlagt fil  image3.jpeg   197,74K   6 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  image4.jpeg   175,92K   6 Antall nedlastinger

Vedlagte filer

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 01 desember 2020 - 18:30

• Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#2 smaaeid

smaaeid

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 13 november 2020 - 22:58

Veldig bra sykkel dette, høres ut som et bra prosjekt.

Følger denne fremover.

MP OG

#3 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 14 november 2020 - 14:04

Veldig bra sykkel dette, høres ut som et bra prosjekt.

Følger denne fremover.

Ja, har hørt folk sagt det. biggrin.gif

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 15 november 2020 - 14:27

#4 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 16 november 2020 - 11:25

Skal bytte girolja på den og lurer derfor på om hvilket merke olje dere anbefaler. Som jeg har forstått så skal man bruke 10w-40. Men hvor kjøper dere olja? Går det ann å bruke denne olja? https://www.biltema....0w-40-200002296

I manualen på sykkelen står det at det er anbefalt å bruke 75w-90 girolje. Burde jeg heller da kjøpe den enn 10w40? https://www.biltema....w-90-2000023996

Er AM6 motor

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 16 november 2020 - 11:46

#5 Jørp

Jørp

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 174 Innlegg:

Skrevet 16 november 2020 - 16:31

10w 40 som kan brukes med våt clutch biltema funker fett

#6 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 16 november 2020 - 17:49

10w 40 som kan brukes med våt clutch biltema funker fett

Så bra! Da kjøper jeg den jeg. Står ingenting om den funker med våt clutch da. 

#7 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 922 Innlegg:
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 17 november 2020 - 11:07

Kjøp den helsyntetiske motorsykkelolja til biltema. Rød flaske, står 10w40 på den og har bilde av en motorsykkel. Den er jaso-ma godkjent så den er testet og godkjent for bruk med våtclutch

#8 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 17 november 2020 - 21:21

Kjøp den helsyntetiske motorsykkelolja til biltema. Rød flaske, står 10w40 på den og har bilde av en motorsykkel. Den er jaso-ma godkjent så den er testet og godkjent for bruk med våtclutch

Ok. Hvor mye olje skal motorn ha da?

#9 Jørp

Jørp

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 174 Innlegg:

Skrevet 19 november 2020 - 19:06

skru ut skruen midt på clutch siden. fyll til det renner ut når den står rett. 

#10 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 26 november 2020 - 20:17

skru ut skruen midt på clutch siden. fyll til det renner ut når den står rett. 

Den er grei. Takk for hjelpen. Noen som selger en 14, 15, 16 eller 17.5 mm forgasser?

#11 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 29 november 2020 - 15:52

Oppdatering:

Siden sist gang har jeg fått på nytt skiltoppheng, byttet girolje osv. Kjøpte et biltema skiltoppheng. Det ble utrolig bra og ser mye bedre ut enn det originale. Lagde feste selv av en bit metall, som jeg lakkerte svart. Har også kjøpt meg led blinklys som jeg skal montere, men da må jeg enten ha noen motstander eller et nytt led-blinklysrele. Noen som vet hvor jeg kan få tak i et slikt rele billigt? 

Gamle skiltopphenget:

Vedlagt fil  IMG_3585.jpg   30,64K   5 Antall nedlastinger

Nye skiltopphenget

Vedlagt fil  IMG_3589.jpg   19,21K   5 Antall nedlastinger

#12 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 922 Innlegg:
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 30 november 2020 - 02:18

Pass på at du ikke blir stoppa med det skiltopphenget :p Det har ikke i nærheten av lovlig skiltvinkel, men ser såklart myyyyye fetere ut :D Rele kan du kjøpe på f.eks speedoptions under navn "mekanisk rele" eller noe sånt. Tror ikke de bryr seg om motstand slik at du får rett fart på lysa dine.

#13 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 04 desember 2020 - 11:05

Pass på at du ikke blir stoppa med det skiltopphenget tongue.gif Det har ikke i nærheten av lovlig skiltvinkel, men ser såklart myyyyye fetere ut biggrin.gif Rele kan du kjøpe på f.eks speedoptions under navn "mekanisk rele" eller noe sånt. Tror ikke de bryr seg om motstand slik at du får rett fart på lysa dine.

Joda, skal passe på det. Er jo litt som en kompis av meg sa "alt er lovlig så lenge man ikke blir tatt" tongue.gif Ble syykt fornøyd med det da. Takk for tips ang. rele!

Spørsmål angående polering av plast. 

Skal polere plastikken og da lurer jeg på hva dere anbefaler å bruke? Brukte noe flipperspill-voks som pappa hadde og det funket bra men tålte ikke mye sol. Tenker å kjøpe en av disse: Biltema-plastikk-voks, Turtle Wax Plastic Renew, Autoglym Bumper and Trim gel eller Autosol plastic cleaner . Noen som har erfaring med en av de? Hvilken av de fungerer best? Er det en annen voks jeg burde kjøpe istedenfor? Har dere noen tips til å få best resultat?

Setter stor pris på hjelp og tips! biggrin.gif

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 04 desember 2020 - 11:46

#14 Bromm

Bromm

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 159 Innlegg:

Skrevet 06 desember 2020 - 10:22

De tre første produktene inneholder silokoner som kun blanker opp overflaten. Har du riper så må du bruke et produkt med slipeeffekt som fks den til Autosol og så blanke opp med fks et av de tre første produktene. Jeg bruker AutoGym, ikke av noen særlig grunn, bare synes den er grei å påføre og blir blank.

Skal du slipe plast så vær forsiktig med polermaskin, plasten blir for varm og da blir den ødelagt. Bruk lav hastighet og lite trykk noe som gjør at det tar laaaaang tid.

#15 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 07 desember 2020 - 12:35

Ok. Har allerede kjøpt den Turtle Wax polishen og den ble blank ja, men var noen riper osv. Fungerer da den Autosol plastic cleaneren for å fjerne ripene for å etterpå polere igjen med Turtle waxen?

De tre første produktene inneholder silokoner som kun blanker opp overflaten. Har du riper så må du bruke et produkt med slipeeffekt som fks den til Autosol og så blanke opp med fks et av de tre første produktene. Jeg bruker AutoGym, ikke av noen særlig grunn, bare synes den er grei å påføre og blir blank.

Skal du slipe plast så vær forsiktig med polermaskin, plasten blir for varm og da blir den ødelagt. Bruk lav hastighet og lite trykk noe som gjør at det tar laaaaang tid.

#16 Bromm

Bromm

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 159 Innlegg:

Skrevet 07 desember 2020 - 19:43

Ok. Har allerede kjøpt den Turtle Wax polishen og den ble blank ja, men var noen riper osv. Fungerer da den Autosol plastic cleaneren for å fjerne ripene for å etterpå polere igjen med Turtle waxen?

Det som er med plast er den er så myk at ripene fort blir litt dype. Derfor tar det veldig lang tid å slipe og polere plasten så flaten rundt ripen blir jamn med bunnen av ripen. Vil anta den den du linker til her er for å fjerne oksydering og mikroriper på hardplast slik som lykter etc. Jeg har en annen type fra Autosol som jeg polerer opp visiret med og som ikke gir en matt overflate. Autosol Acrylpolish - ojtorheim.no men denne har meget fine slipekorn så tar ikke riper, kun mikroriper. Kjenner ikke til den du linker til. Om du sjekker på you tube så finnes det mange tips der, fks om du søker på polishing mx plastics eller noe.

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere