Gå til innhold

Bilde
* * * * * 1 Stemmer

Derbi Senda X-Race - Skjærings og slark

• Logg inn for å legge til innlegg
4 innlegg i dette emnet

#1 sakura

sakura

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 25 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
Garage Garasje

Skrevet 24 november 2020 - 15:32

Heisann,

I går var jeg uheldig når jeg var ute å kjørte. Jeg kjørte i 50 km/t og jeg merket at sykkelen mistet krefter, til slutt når jeg lå i 15-20 km/t låste hjulet seg. Kickstarten satt bom fast. Tenkte skjærings. Sykkelen står alltid 2 til 3 min på tomgang før kjøring. Jeg kjente på sylinderen, men den var ikke mer enn lunken. Klarte gradvis å løsne kicken etter hvert uten noe særlig makt. Kompresjon var det fortsatt.

I dag tok jeg av sylinderen for å se etter skjærings. Sylinderen så helt fin ut, men stempelet hadde noen veldig små vertikale striper. Stempel tenker jeg å bytte enn i vei.
Nå kommer den skumle biten. Jeg drog litt i råden for å sjekke etter slark, opp og ned. Etter sånn jeg har forstått det så skal det kun være slark fra side til side ikke opp og ned. Er veeeldig lite slark, men er dette noe som har betydning? (se video)

Håper virkelig ikke at jeg må ut med motoren og splitte den ATTER en gang.

På forhånd takk!

https://www.youtube....h?v=brQ9glgoanw

Dette innlegget er endret av sakura: 24 november 2020 - 15:34

#2 simenb

simenb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Skrevet 24 november 2020 - 21:25

Heisann,

I går var jeg uheldig når jeg var ute å kjørte. Jeg kjørte i 50 km/t og jeg merket at sykkelen mistet krefter, til slutt når jeg lå i 15-20 km/t låste hjulet seg. Kickstarten satt bom fast. Tenkte skjærings. Sykkelen står alltid 2 til 3 min på tomgang før kjøring. Jeg kjente på sylinderen, men den var ikke mer enn lunken. Klarte gradvis å løsne kicken etter hvert uten noe særlig makt. Kompresjon var det fortsatt.

I dag tok jeg av sylinderen for å se etter skjærings. Sylinderen så helt fin ut, men stempelet hadde noen veldig små vertikale striper. Stempel tenker jeg å bytte enn i vei.
Nå kommer den skumle biten. Jeg drog litt i råden for å sjekke etter slark, opp og ned. Etter sånn jeg har forstått det så skal det kun være slark fra side til side ikke opp og ned. Er veeeldig lite slark, men er dette noe som har betydning? (se video)

På forhånd takk!

Skal ikke være slark i veiven nei. Jeg er ikke noen ekspert, men med litt common sense er nok ikke den veiva helt god med tanke på at det skal være null slark opp og ned i utgangspunketet. 

#3 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 228 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 00:19

Heisann,

På forhånd takk!

Du blir nok nødt til å splitte igjen ja... Det var ganske mye slakk i den.

#4 sakura

sakura

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 25 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 07:44

Har jo nettopp bytta veivlagre. Kan jeg bruke disse om igjen på neste veiv om de er like hel?

#5 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 228 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 11:45

Har jo nettopp bytta veivlagre. Kan jeg bruke disse om igjen på neste veiv om de er like hel?

Så lenge det bare er rådelageret som er ødelagt skal ikke veivlagerene være noe problem med mindre metallspon og biter har kommet inn. Når du splitter, sjekk at lagrene ikke har noe slakk og at det går rundt uten ulyd.
  • sakura liker dette

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere