Gå til innhold

Bilde
* * * * * 1 Stemmer

Motorhispania RX 50 2002 motorproblemer

• Logg inn for å legge til innlegg
14 innlegg i dette emnet

#1 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Aprilia MX 50 2004 - Motorhispania RX 50 2002
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 14:33

Hei. Har en Motorhispania RX 50 2002 som jeg har fått av en på facebook.cool.gif  Den har en 80 eller 90cc athena sylinder og en 21mm forgasser. Det som er problemet er at den starter og går men kun på "tomgang" rundt 2000 rpm, hvis jeg gasser så dør den eller så lager den en ganske høy lyd fra forgasseren. (se video). Hvis jeg skrur på lysene så går motoren i høyere turtall også for en eller annen merkelig grunn. Forrige eier mente at veivlager på girskifter siden var dårlig, men har hatt opp og skjekket etter slark noe som det ikke var, så tror ikke det er veivlagrene uten at jeg er helt sikker. Er AM6 motor. Noen som har forslag til hva det kan være? All hjelp setter jeg stor pris påbiggrin.gif

Video 1:

Video 2:

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 25 november 2020 - 15:25

#2 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 217 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 17:35

Ser ut som noe veldig feil med elsystemet, har aldri sett noe sånt før...
  • Mikael_aakervik liker dette

#3 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 20:28

Ser ut som noe veldig feil med elsystemet, har aldri sett noe sånt før...

Har aldri vært borti noe lignende selv. Syntes dette var merkelig

#4 simenb

simenb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Skrevet 25 november 2020 - 20:38

Har aldri vært borti noe lignende selv. Syntes dette var merkelig

Ville ha gått over elnettet mens du hadde et koblingsskjema foran deg. Kan jo tyde på at forrige eier har brukt lysknappen som en skjult turtallssperre eller noe lignende siden den endrer på turtallet. Jeg kan ikke mye om AM6, men jeg ville nå også ha sagt at med 21mm gasser til 80cc eller 90cc er det vanskelig å få full effekt ut av sylinderen (helt spørs hvordan den er porta egentlig, men på racing og hyper racing syller er det normalt med større). Utenom dette tror jeg feila som gjør at den ikke går som den skal ligger i elnettet.

#5 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 25 november 2020 - 20:45

Ville ha gått over elnettet mens du hadde et koblingsskjema foran deg. Kan jo tyde på at forrige eier har brukt lysknappen som en skjult turtallssperre eller noe lignende siden den endrer på turtallet. Jeg kan ikke mye om AM6, men jeg ville nå også ha sagt at med 21mm gasser til 80cc eller 90cc er det vanskelig å få full effekt ut av sylinderen (helt spørs hvordan den er porta egentlig, men på racing og hyper racing syller er det normalt med større). Utenom dette tror jeg feila som gjør at den ikke går som den skal ligger i elnettet.

Ok. Har en tanke om at det er noe med det elektriske jeg og. Elnettet er litt vanskelig å komme til da halvparten av det ligger inne i et rom inne i rammen og har ingen anelse om hvordan man får det ut. Kan hende han har brukt det som en skjult politiknapp ja, men da må det vel være en/noen ekstra-ledninger på ledningene fra statoren eller? Forrige eier mente jo at det var noe galt med veivlager da, kanskje han mente at den får tjuvluft dær? 

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 25 november 2020 - 20:45

#6 simenb

simenb

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Skrevet 25 november 2020 - 23:37

Ok. Har en tanke om at det er noe med det elektriske jeg og. Elnettet er litt vanskelig å komme til da halvparten av det ligger inne i et rom inne i rammen og har ingen anelse om hvordan man får det ut. Kan hende han har brukt det som en skjult politiknapp ja, men da må det vel være en/noen ekstra-ledninger på ledningene fra statoren eller? Forrige eier mente jo at det var noe galt med veivlager da, kanskje han mente at den får tjuvluft dær? 

Kanskje, men som sagt så har jeg ikke så god greie på AM6, skrur kun på piaggio. Hvis du liker å skru hadde jeg bare prøvd meg fram. Bedre å gjør ting skikkelig slik at ikke alt på moppa blir midlertidig og må fikses senere. Overhalte elnettet mitt selv på et par timer.

Har politiknapp selv, men ikke en knapp som sperrer turtallet. Har politiknapp slik at man ikke får gang på moppa bare. Når det er turtallssperre er det ofte en ekstra liten boks med ekstra ledninger. Hvis dette er tilfelle på din moped vil den nok ligne på denne: https://speedoptions...p-turtallsperre bare uten knappen osv. ettersom den da kanskje er koblet via lysknappen. Det man bør se etter for å sjekke om du har turtallssperre er boksen med de to justeringsskruene på seg.

Hvis veivlageret er helt gåent ville det ikke hatt noe å si for om du kan få den opp i turtall eller ikke. Når man har gnist, komp og bensin burde man kunne få den til å gå noelunde som den skal vertfall når det står i fri. Om veivlageret er dårlig vil det gå utover stabiliteten på veiven i høyere turtall om jeg ikke tar helt feil, men det er jo ikke det som er problemet ditt for øyeblikket.

#7 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 26 november 2020 - 00:31

Kanskje, men som sagt så har jeg ikke så god greie på AM6, skrur kun på piaggio. Hvis du liker å skru hadde jeg bare prøvd meg fram. Bedre å gjør ting skikkelig slik at ikke alt på moppa blir midlertidig og må fikses senere. Overhalte elnettet mitt selv på et par timer.

Har politiknapp selv, men ikke en knapp som sperrer turtallet. Har politiknapp slik at man ikke får gang på moppa bare. Når det er turtallssperre er det ofte en ekstra liten boks med ekstra ledninger. Hvis dette er tilfelle på din moped vil den nok ligne på denne: https://speedoptions...p-turtallsperre bare uten knappen osv. ettersom den da kanskje er koblet via lysknappen. Det man bør se etter for å sjekke om du har turtallssperre er boksen med de to justeringsskruene på seg.

Hvis veivlageret er helt gåent ville det ikke hatt noe å si for om du kan få den opp i turtall eller ikke. Når man har gnist, komp og bensin burde man kunne få den til å gå noelunde som den skal vertfall når det står i fri. Om veivlageret er dårlig vil det gå utover stabiliteten på veiven i høyere turtall om jeg ikke tar helt feil, men det er jo ikke det som er problemet ditt for øyeblikket.

Okay. Har en politiknapp liggende når jeg tenker over det, og så bare en kjapp tur rundt sykkelen men så ingen politiknapp. Skal se grundigere i morgen. Men da tipper jeg at det ikke er veiva. Skal se på den litt mere i morgen, så oppdaterer dere da!

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 26 november 2020 - 00:32

• simenb liker dette

#8 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 26 november 2020 - 20:30

Da har jeg vært ute og holdt litt på med den. Har tatt av reed, innsug og forgasser. Reed ser helt fin ut og har rensket forgasseren nå. MEN det var et relativt stort hull i innsuget dær falskluft har kommet inn. Betyr dette da at det er derfor motoren har gått så rart? Utenom det med lysenetongue.gif  Hva tenker dere? Har nå tettet igjen "hullet" i innsuget med silikonpakning på tube som tåler bensin, olje og høy temperatur. Skal montere det imorgen og se hvilken forskjell det blirbiggrin.gif Et spørsmål angående reedventilen, er det noen riktig vei å sette den på?  Har det noe å si hvilken side av reeden som skal stå f.eks i mot sylinderen? Kan man montere den "feil" liksom?

Vedlagte filer

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 26 november 2020 - 20:57

#9 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 217 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 27 november 2020 - 11:50

Merkelig plass å få et sånt hull på, ja det er sikkert en av grunnene til at det gikk så rart, men jeg tror det er mer enn det pga det med lysbryteren

#10 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 27 november 2020 - 15:25

Merkelig plass å få et sånt hull på, ja det er sikkert en av grunnene til at det gikk så rart, men jeg tror det er mer enn det pga det med lysbryteren

Ja, er enig med at det er nok andre problemer også, men håper dette gjør at jeg får til å gi på gass. Den hadde heller ikke noe innsugspakning, så kan ha fått falskluft dær å. Mistenker kanskje at det er dårlig jording på motoren også. Skal holde på litt etterpå så får se hvilken forskjell det gjør. Men er det noen riktig vei å sette reeden på? Eller er det bare å sette den inn liksom?

#11 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 217 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 28 november 2020 - 04:03

Så lenge reeden ikke er forskjøvet eller formet for å være satt inn en bestemt vei, så skal det gå bra. Jordinga kan sikkert forbedres med å pusse på jordingspunker. Kjøp pakningsmateriale på biltema for å lage innsugspakninga.

#12 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 29 november 2020 - 15:32

Okay. Har startet den nå og går betydelig bedre. Går nå på normal tomgang. Rundt 1000rpm, kanskje litt lavt men men. Får til å gi på gass også men bare opptil 2500rpm. Når den når 2500rpm så står den dær helt til jeg slipper gassen. Er nesten 100% sikker på at resten av problemet er det elektriske. Om jeg gir den full gass så står den bare på 2500 rpm, MEN om jeg skrur av og på tenningen utrolig raskt, så går den høyere og høyere i turtall. Vet at coil og cdi fungerer som det skal. Prøvde såvidt og legge en ekstra jordingsledning til ramma uten noen forskjell. Tror den feiltenner. Kan det være statoren? 

Så lenge reeden ikke er forskjøvet eller formet for å være satt inn en bestemt vei, så skal det gå bra. Jordinga kan sikkert forbedres med å pusse på jordingspunker. Kjøp pakningsmateriale på biltema for å lage innsugspakninga.

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 29 november 2020 - 15:36

#13 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 217 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 29 november 2020 - 20:43

Okay. Har startet den nå og går betydelig bedre. Går nå på normal tomgang. Rundt 1000rpm, kanskje litt lavt men men. Får til å gi på gass også men bare opptil 2500rpm. Når den når 2500rpm så står den dær helt til jeg slipper gassen. Er nesten 100% sikker på at resten av problemet er det elektriske. Om jeg gir den full gass så står den bare på 2500 rpm, MEN om jeg skrur av og på tenningen utrolig raskt, så går den høyere og høyere i turtall. Vet at coil og cdi fungerer som det skal. Prøvde såvidt og legge en ekstra jordingsledning til ramma uten noen forskjell. Tror den feiltenner. Kan det være statoren? 

Jeg ville ha sjekket etter en kortslutning eller noe mellom ledningene som tar strøm. Har du led-lys på blinkere eller bak eller framlykt? Hvis de kobles feil vei eller er ødelagt, vil de oppføre seg som en slags kortslutning. Du kan sjekke spenninga til cdien med et multimeter og se hva du får når du skrur av og på bryter eller gir full gass

#14 Mikael_aakervik

Mikael_aakervik

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 27 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 04 januar 2021 - 12:28

Jeg ville ha sjekket etter en kortslutning eller noe mellom ledningene som tar strøm. Har du led-lys på blinkere eller bak eller framlykt? Hvis de kobles feil vei eller er ødelagt, vil de oppføre seg som en slags kortslutning. Du kan sjekke spenninga til cdien med et multimeter og se hva du får når du skrur av og på bryter eller gir full gass

Ok. Skal skjekke spenninga til CDIen. Er det AC eller DC? Hvordan måler jeg det? Er ducati tenning. Den har ikke led på noen av lyktene, der er alt originalt og fungerer. Hvis alle lyktene fungerer, kan det fortsatt være kortslutning da? Beklager for sent svar, har tatt en "liten" pause fra det prosjektet men begynner igjen med den nå da. Takk for at du hjelper til! biggrin.gif

Dette innlegget er endret av Mikael_aakervik: 04 januar 2021 - 12:30

#15 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 217 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2021 - 09:59

Er litt usikker, tror det er AC men skader ikke å prøve begge. Du ser hvilken som fungerer når tallene holder seg relativt gjevnt. Hvis du finner et diagram over elnettet, kan du se hvilke ledninger du skal måle i mellom.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere