Gå til innhold

Bilde

Motoroverhaling av derbi euro3 motor

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

• Logg inn for å legge til innlegg
6 innlegg i dette emnet

#1 Bruhmoment

Bruhmoment

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 144 Innlegg:

Skrevet 07 januar 2021 - 21:00

Hei, har nå en derbi motor liggende fra mopeden som jeg bytta ut etter skjærings hvor veiva nekter å gå rundt. Har planer om å splitte motoren for å fått fikset det, mistenker att det har havnet noen metallbiter rundt veivhusa og skvist seg fast mellom veiva og blokka.

Etter jeg har splittet har jeg planer om å evt erstatte veiva, usikker isåfall på hva slags veiv jeg velger å bruke da. Har lyst til å lære mere om 2takts trimming så tenker å kjøpe en charmo 50mm sylle og porte den, usikker på med hvor mye og hvordan, da jeg aldri har portet før... kom gjerne med innspill... 

Så langt har jeg fått tatt av stator og svinghjul, samt klutsj, klutsjkorg, girvelger,  primærdrev og alt det finne der. Skulle begynne å splitte, men fant da ut at jeg måtte ha en avtrekker :/, noe jeg ikke har. Noen som vet hvor man kan få tak i en som passer motoren min?

Hvis det har seg slik at jeg velger å skamporte sylla vurderer jeg også å oppgradere kjølesystemet, ved å sette en spacer mellom blokka og veggen til "pumpehuset", og montere enn større turbin. Ser også at "vannkanalen" fra  sylinder til blokk ikke matcher, er mye større kanal på sylinder enn på blokka, men har aldri hørt om noen som "matchporter" blokkas kanal, i mitt i hode gir det ihvertfall mening å matche de. Vurderer også dobbelt radiator oppsett da det vil kjøle bedre i tilegg til at det ser jævla kult ut.

pr nå har jeg god til å jobbe med motoren, da det blir hjemmeskole og jobben er stengt pga koronna, blir dessverre lite penger til deler da hehe. Men mangler også det rette utstyret så sitter litt fast for øyeblikket.

Når motoren og syllinderen er ferdig så tenker jeg å kjøre det med org tenning, yasuni r2 eller voca 80/90 og 24-28mm gasser.

#2 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 440 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2, 1976 Yamaha RD400C
Garage Garasje

Skrevet 07 januar 2021 - 21:23

Jeg brukte bare en gummi hammer til å splitte, det funka fett siden den aldri var splitta før. Fant ikke en eneste norsk butikk som solgte splitteverktøy, så du må nok bruke ebay eller liknende. Det kan bli interessant med tanke på at veiva/veivlagrene skjærte seg, men jeg ville ha prøvd med en gummihammer fra biltema først.

#3 malossi

malossi

Gullsvein

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 177 Innlegg:
  • Kjøretøy:MC
Garage Garasje

Skrevet 07 januar 2021 - 21:47

Hvis speedoptions finnes ennå,så har (hadde iallefall) de avdrager som passer.
Jeg har ikke delt en slik motor før, men har fått TSX, MT5 og AM6 i fra hverandre uten avdrager. Er det blokkhalvdelene som sitter sammen du sliter med?

#4 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 922 Innlegg:
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 09 januar 2021 - 00:59

Om du ikke skal bruke veiva er det bare å dryle på med hammer på den. Pass på at du splitter den med likt gap fremme og bake på motoren ellers kiler det seg helt.

#5 Bruhmoment

Bruhmoment

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 144 Innlegg:

Skrevet 12 januar 2021 - 19:45

Finner ikke avdrageren på so, så de hadde noe på motorleaks men sjekka ikke målene. Er å dra selve blikk delene fra hverandre igjen jeg sliter med.

Bruker helst oppigjenn veiva hvis den er brukbar :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

#6 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 440 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2, 1976 Yamaha RD400C
Garage Garasje

Skrevet 13 januar 2021 - 01:29

Du kan prøve å varme opp blokka i en stekovn og så banke forsiktig fra hverandre. Varm opp ovnen på forhånd til ca 100C°.

#7 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 19 februar 2021 - 23:34

Lett å lage en avtrekker . Bare finne ei passende plate og borre hull til noen skruer som holder den sentrert over veiv, pluss en til senter hull iveiv og vips har du en avtrekker

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere