Hei, har nå en derbi motor liggende fra mopeden som jeg bytta ut etter skjærings hvor veiva nekter å gå rundt. Har planer om å splitte motoren for å fått fikset det, mistenker att det har havnet noen metallbiter rundt veivhusa og skvist seg fast mellom veiva og blokka.
Etter jeg har splittet har jeg planer om å evt erstatte veiva, usikker isåfall på hva slags veiv jeg velger å bruke da. Har lyst til å lære mere om 2takts trimming så tenker å kjøpe en charmo 50mm sylle og porte den, usikker på med hvor mye og hvordan, da jeg aldri har portet før... kom gjerne med innspill...
Så langt har jeg fått tatt av stator og svinghjul, samt klutsj, klutsjkorg, girvelger, primærdrev og alt det finne der. Skulle begynne å splitte, men fant da ut at jeg måtte ha en avtrekker :/, noe jeg ikke har. Noen som vet hvor man kan få tak i en som passer motoren min?
Hvis det har seg slik at jeg velger å skamporte sylla vurderer jeg også å oppgradere kjølesystemet, ved å sette en spacer mellom blokka og veggen til "pumpehuset", og montere enn større turbin. Ser også at "vannkanalen" fra sylinder til blokk ikke matcher, er mye større kanal på sylinder enn på blokka, men har aldri hørt om noen som "matchporter" blokkas kanal, i mitt i hode gir det ihvertfall mening å matche de. Vurderer også dobbelt radiator oppsett da det vil kjøle bedre i tilegg til at det ser jævla kult ut.
pr nå har jeg god til å jobbe med motoren, da det blir hjemmeskole og jobben er stengt pga koronna, blir dessverre lite penger til deler da hehe. Men mangler også det rette utstyret så sitter litt fast for øyeblikket.
Når motoren og syllinderen er ferdig så tenker jeg å kjøre det med org tenning, yasuni r2 eller voca 80/90 og 24-28mm gasser.