Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Peugeot Speedfight 2 - noen spørsmål

• Logg inn for å legge til innlegg
3 innlegg i dette emnet

#1 Strangel

Strangel

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 16 mai 2021 - 14:50

Hei alle!

Har en relativt original 2004-modell Peugeot Speedfight 50-kubikk luftavkjølt jeg har slitt med i de siste årene. Har også slitt veldig med overskudd mentalt sett, så det har ikke blitt gjort noe med den.

Da jeg fikk tak i den var den skjært seg. Fikk tak i sylinderkit, veiv og andre smådeler og fikk den i gang, noe den var verdt da jeg fikk kjøpt den for 700.

Etter at den ble satt i stand gikk den som et skudd!!! Og alt var vel for noen år.

Men etter en stund begynte den å fuske. Og slik den er nå kan jeg knapt vri på gassen før den dør temmelig kontant ved et bestemt gasspådrag. Får en slags "bøtte-lyd". Slipper man gassen under tidligere nevnte nivå går den igjen. Men null drakraft.
Den har alltid vært (og er fremdeles) ekstremt lettstartet. Men kun på kick, ikke elstart, merkelig nok. Den går fint på tomgang.

Fikk også tak i et nytt luftfilter (https://pierce-image...wrz192017_2.png) da jeg var dritlei av at det gamle løsna hele tiden.

Bytte av filter gjorde ikke saken hverken bedre eller verre, men ut fra det jeg har lest på nett er det åpenbart at man må skifte dyser om man vil bruke et slikt filter. Men hvilke dyser skal man bruke?

Har også hørt at 95 oktan er noe dritt for motoren, og at det er bedre å bruke 98 istedet. Var visst noe med at man slipper litt av den gugga som visstnok samler seg i forgasseren etter at den har stått en vinter uten å bli startet.

En kompis som også har scooter som gjorde det; den gikk mye bedre etterpå.

Har aldri renset bensintanken men skal gjøre det nå ila de kommende ukene. Deretter blir det fyllt på 98 istedet for å teste om det blir bedre. Skal også demontere forgasser og blåse reint alt med trykkluft, se om det hjelper

Så, for å gjøre et sammendrag, her er mine spørsmål:

1. Hva kan være feilen når den dør slik jeg beskrev? 
  2. Ved bruk av det nye luftfilteret jeg linket til, hvilke dyser trenger man? Kjekt om noen vet det av egen erfaring så slipper jeg å kaste bort tid og penger.
  3. Hvorfor starter den som et skudd på kickstart, men ikke på el? Startmotoren kjører friskt og er i inngrep, men motoren starter ikke. ETT drag med kick derimot, så er den i gang.

Om jeg får svar på disse spørsmålene og de hjelper meg til å få løst problemene blir jeg kjempeglad.

Håper noen av dere har tid til å hjelpe en stakkars n00b med scooter smile.gif

Dette innlegget er endret av Strangel: 16 mai 2021 - 14:50

Håkon M

~ ~ Peugeot Speedfight 2, 2004-modell, luftavkjølt ~ ~

#2 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 278 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 20 mai 2021 - 08:44

En skikkelig forgasserrens vil sikkert fikse feilen ved at den dør, men hoveddysa må fortsatt dyses opp pga den nye filteret. Hvor mye du må dyse opp kommer an på hva du har fra før, så sjekk det først. Sjekk om pluggen får gnist når du bruker el start.

#3 Strangel

Strangel

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:

Skrevet 25 juli 2021 - 21:11

Hei folkens! :)

Oppdatering siden sist.

Det jeg har gjort i det siste er følgende:
  • Tømt og vasket bensintank grundig, fylt på 98 istedet for 95 etter råd fra flere som har kun gode erfaringer med det.

• Byttet ut forgasser med ny (prøvde først å demontere den gamle og blåse reint alt av dyser men det hjalp veldig lite)

• Montert bensinfilter, fungerer ok

• Kjøpt høy-ytelsescoil

• Fiksa nytt billig batteri da det gamle var fucked. 

• Renset vakuumventil, testet at den funker ved å suge på vakuumslange, kommer bensin.

​Tidligere (ca 4 år siden) er også veiv, sylinder m/stempel, ringer m.m (sylinderkit) og variatorreim byttet.

Finnes det noen enkle tester jeg kan gjøre for å finne feilen? Sånn type "ta ut pluggen og kjør på starter, da ser du om pluggen får strøm, om det er gnist osv). Mistet litt motet ifm dette prosjektet nå. Moralen er lav blant mannskapet :)

Håper på positiv respons. Hadde vært fint å kunne fått igang fanskapet og kunne kjørt litt ila sommeren.

Håkon M

~ ~ Peugeot Speedfight 2, 2004-modell, luftavkjølt ~ ~

#4 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 278 Innlegg:
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 29 juli 2021 - 14:31

Sjekk etter falskluft ved å spraye startgass eller liknende rundt diverse pakninger i mens motoren går. Kontroller også at simmeringene på hver side av veiva ikke er gåen.
Hvis turtallet endrer seg, bytter du pakninger og simmeringer og strammer festene riktig. Fargen på pluggen forteller om den får for mye eller lite bensin.
For å sjekke presist, kjører du varm motoren med gammel plugg, deretter setter du i ny og kjører på full gass et lite stykke og skrur av motoren med en gang.
Å gjøre en komp test på sylinder kan også gi svar.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere