Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Moped går dårlig og vill ikkje dra eller komme ordentlig opp i turtall


  • Logg inn for å legge til innlegg
23 innlegg i dette emnet

#1 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 29 juni 2021 - 17:01

hei, har en dt50r 2008 modell som jeg trenge hjelp med.

turtallet kommer ikke over 6k og den vil dra/ få turtallskicket i nedover bakker og på sletter(men tar ein evighet i sletter. i oppoverbakker så dauer den på ein måte ut den mister turtall og drar ikke gått.

har 50cc sylinder på

original forgasser med 95dyse på

leovince v6 effektanlegg

13/53 drev 

kom med forslag.smile.gif

vet ikke va det kan vere men trur den får forlite eller formye bensin

den går dårlig og vill ikkje dra eller komme ordentlig opp i turtall

 



#2 Jvinsnes

Jvinsnes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
  • Registrert: 11-juli 20

Skrevet 03 juli 2021 - 12:04

putrer eller fusker den noe?

#3 EndreK1

EndreK1

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:
  • Registrert: 04-juli 21
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Tempo Corvette 380 '74

Skrevet 04 juli 2021 - 20:38

Rens forgasseren og flatør.



#4 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 04 juli 2021 - 22:52

fjusker litt ja

har rensket flere ganger


putrer eller fusker den noe?

hva trur dere det kan vere då 

er åpent for alle svar 

takk for svar


Rens forgasseren og flatør.

har gjort det flere ganger så trur ikke det er det



#5 EndreK1

EndreK1

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 9 Innlegg:
  • Registrert: 04-juli 21
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Tempo Corvette 380 '74

Skrevet 05 juli 2021 - 15:32

fjusker litt ja

har rensket flere ganger


hva trur dere det kan vere då 

er åpent for alle svar 

takk for svar


har gjort det flere ganger så trur ikke det er det

Det kan hende at tanken og bensinkranen har noe rust på insiden som påvirker bensin intaket på noen vis.



#6 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 822 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 06 juli 2021 - 00:44

Ikke ofte at rust er problemm da nesten alletanker i dag er plast, men det sitter en sil i fleste bensinkraner som kan tettes. og noen ganger blir bensinslange flat eller får en skarp bøy som minker flow. Greit å eliminere to feilkilder og mindre igjen å sjekke under feilsøking



#7 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 07 juli 2021 - 19:23

Ikke ofte at rust er problemm da nesten alletanker i dag er plast, men det sitter en sil i fleste bensinkraner som kan tettes. og noen ganger blir bensinslange flat eller får en skarp bøy som minker flow. Greit å eliminere to feilkilder og mindre igjen å sjekke under feilsøking

gjorde det. funka desverre ikke, men nå veit jeg at det ikke er det dasmile.gif  veit du om noe annet som det kan vere? for liten dyse? den er 95



#8 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 822 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 07 juli 2021 - 22:08

Komp test og farge på plugg pleier å gi en peke pinne på om motor vil trekke og om forgasser er rett innstilt



#9 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 09 juli 2021 - 23:12

Komp test og farge på plugg pleier å gi en peke pinne på om motor vil trekke og om forgasser er rett innstilt

skal prøve det imåra smile.gif



#10 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 10 juli 2021 - 13:50

Komp test og farge på plugg pleier å gi en peke pinne på om motor vil trekke og om forgasser er rett innstilt

den vil ikke over 7k rpm men alle "barene" som blir vist på speedometeret går heilt opp.(var litt darlig forklart)

pluggen ser sån ut 215708176_949596262492922_53738153287856

det kommer også olje ut av eksospotta 216288610_398216034964660_73232399078257

håper dere veit hva som er gale setter veldig stor pris på det. bare spør videre visst det er noe ant dere lurer på 

takk for svar 



#11 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 370 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 10 juli 2021 - 14:58

Prøv en tur med åpent luftfilter går den bedre er dysa for stor blir den verre er den for liten

#12 Gammelmx2

Gammelmx2

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 278 Innlegg:
  • Registrert: 23-februar 20
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:S�r-Tr�ndelag, Trondheim
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 10 juli 2021 - 15:00

Må bare peke ut at det ser ut som lyddemperen er ødelagt, røret ligger skjevt hvis jeg ser rett?

#13 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 11 juli 2021 - 15:37

Prøv en tur med åpent luftfilter går den bedre er dysa for stor blir den verre er den for liten

føler at den går like bra med og uten luftfilter. vet ikke om det er eit godt luftfilter: her er linken til den https://www.motorlea...8mm-blatt.aspx:(har ikke den blå boksen på). har hørt at uplombert så bør du ha 102dyse på ifølger http://mopedtrimming.blogspot.com/2009/05/her-er-noen-dysetips-til-forskjellige.html

har bare 95på (det var den største jeg hadde. men jeg har jo effektanlegg og drev 13/53 og det er ein orginal forgasser (phbn 16mm ps) og kjøpte meg ny orginal reedventil for ein måne siden. 

så jeg vet ikke heilt. bør jeg kjøpe større eller mindre dyse. kan påpeke at forgassernåle er lit skeiv så jeg skal bestille ein ny, men trur dere det kan vere årsaken eller noe ant.

er åpen for alle svar 

takk for svar

0012957_341.jpegbruker ikke den blå boksen


Må bare peke ut at det ser ut som lyddemperen er ødelagt, røret ligger skjevt hvis jeg ser rett?

er den ødelagt?

216110524_1195353717592312_5575580320060

216101149_1434025723647827_5699703837234



#14 Jvinsnes

Jvinsnes

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 47 Innlegg:
  • Registrert: 11-juli 20

Skrevet 11 juli 2021 - 18:32

Neida, lyddemperen er nok sånn fra fabrikk. om den putrer der den slutter å dra er det tegn på for stor dyse, Samt hvis den drar litt lengere om du senker til 50% gass. dauer den/bauler ut så er det tegn på for liten dyse. Hvis forgasser er for stor eller for liten for en sylinder vil den være vanskelig å stille inn. kan hjelpe å ha mer motstand i luftfilter, altså sette på org filterboks.

#15 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 12 juli 2021 - 14:07

jeg begynnte i 3 gir i ein liten ned overbakke så kom den litt opp så kom det ein liten oppover bakke(drar ikke opp) så kommer den sakte opp igjen i fart når den kom til en liten plass der det ikke var oppoverbakke også kommer kicket akkurat før oppoverbakken så klarer den seg litt, men så detter den ned i turtall igjen.(skruene på forgasseren er ikke heilt rett stilt inn akkurat nå) (holdt inne speeden 100% heie tiden då)

har video visst dere vil se


altså han klarer seg i nedoverbakker og bygge opp turtall, når det er heilt flatt så klarer den det også, men tar mye lengre tid en det skal og har ikke klart og fått den opp i 5-6 gir og så om det hadde funket er for liten plass og for mange småbakker for at den skal klare det. men oppoverbakker så drar den ikke godt, kommer ikke opp i turtall og bare dauer ut kan klare det i 1 gir på sån ikke alt for store bakker. det er 13/53 drev på, men det skal jo kunne dra mye bedre en dette her


når skruene på forgasseren var gankse greit stillt så var ennå det samme problemet her, vet ikke hvorfor dei ikke er heilt godt stillt lengre sad.gif

 

håper noen vet va som er problemet. smile.gif

takk for svar

 

håper noen vet va som er problemet. '



#16 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 370 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 12 juli 2021 - 15:14

Kan være at du trenger nye stempel ringer,hvis disse er litt slitt blir det dårlig drag når den får motstand (oppoverbakker)skru blandingsskruen helt inn så 2omdreininger ut.Pleier og være brukbart
Hvis du har original luftfilteret ville jeg brukt det

#17 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 12 juli 2021 - 20:01

Kan være at du trenger nye stempel ringer,hvis disse er litt slitt blir det dårlig drag når den får motstand (oppoverbakker)skru blandingsskruen helt inn så 2omdreininger ut.Pleier og være brukbart
Hvis du har original luftfilteret ville jeg brukt det

ja det kan godt ver, men han jeg kjøpte den av(dette var ein rep prosjekt) sa at han hadde satt i eit ganske nytt sylinder kit på den, men kan jo aldri stole på det da. så det kan godt vere. kan senne den dårlige eksempelvideoen min. men det jeg ikke heilt forstår er at jeg hadde stilt inn skruene godt. når den var varm så var den på 3800-4000 rpm på tomgang, men nå så er den bare 1100 rpm og dør veldig fort ut på tomgang(er nåkk bare noko som har kommet i forgasseren ekker noe sånt)

men senner hvertfall  videoen så kan dere se om det er stempelringene eller noe ant. bare spør visst det er noe annet dere vil se.


begynnte i 3 gir hadde full speed heie tiden


fant ikke ut av hvordan jeg laster videoen opp her så jeg lastet den bare opp på youtube lol2.gif

link:https://www.youtube....h?v=3DJ152ogVac



#18 Gammelmx2

Gammelmx2

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 278 Innlegg:
  • Registrert: 23-februar 20
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:S�r-Tr�ndelag, Trondheim
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 13 juli 2021 - 18:58

Høres ut som den får for mye bensin. Jeg ville også ha sjekket den for falskluft ved veiva og rundt innsug osv. Hvordan er røyken fra eksosen når den er varmet opp?

Dette innlegget er endret av Gammelmx2: 15 juli 2021 - 16:10


#19 Dt5r

Dt5r

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 15 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 21

Skrevet 15 juli 2021 - 11:11

Høres ut som den får for mye bensin. Jeg ville ha sjekket den for falskluft ved veiva og rundt innsug osv. Hvordan er røyken fra eksosen når den er varmet opp?

skal gjøre det men har prøvd med 75dyse for å se om den blei litt bedre men den blei mye dårligere. men trur du jeg bør kjøpe ny pakning til syllinderet og mindre dyse en 90? visst du trur det så gjør jeg detsmile.gif .

men når du sier det så må luftskruen ver heilt inne for at den skal kunne gå på tomgang og det var akkurat likt med eller uten luftfilter. røyken er blå og det komme rmye røyk ut. håper du veit hva det er smile.gif

takk for svar 



#20 Gammelmx2

Gammelmx2

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 278 Innlegg:
  • Registrert: 23-februar 20
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:S�r-Tr�ndelag, Trondheim
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2
Garage Garasje

Skrevet 15 juli 2021 - 16:19

Siden den kun går på tomgang med skruen helt inn med eller uten filter, så tror jeg det er falskluft. Sjekk også at kjølevæske nivået ikke synker, for det kan tyde på dårlig topp pakning. Unormalt mye blå røyk kan være simmering på clutch-siden som ikke tetter, så sjekk også oljenivå til girkassa.

Etter å evt ha fikset falskluft så kan du begynne å finne dyse og justere gasser skikkelig. :)




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere