Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Yamaha Aerox 2T nytt originalt eksosanlegg eller trim?


  • Logg inn for å legge til innlegg
12 innlegg i dette emnet

#1 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 30 september 2021 - 13:58

Frieksos på aerox. Sjekket litt priser og det er trimanlegg til lavere pris en original el tilsvarende original. 

 

Hvor stor økning i effekt snakker vi ved å kun sette på trim eksos? 

 

Er det nødvendig å oppgradere noe annet, feks forgasser eller dyser el whatever? 

 

Om alt annet er original vill trim anlegg redusere levetid på motor? Gått langt helt original ca 9000 km. Er det for høy km stand til å trimme litt? Tror sperre i variator er fjernet av forrige eier. For den gjør ca 60 uten motvind eller stigning. 

 

Er feks yasuni eco verdt pengene? Og er det vits om resten er originalt? Skulle hatt litt mer skyv og bunndrag, kan leve med toppfarten men den blir tungpustet i motbakker. 

 

Her er en kandidat, vil dette fungere, når resten er originalt, altså gi ekstra skyv?

 

 

 

Eksos - LeoVince TT

LeoVince TT eksos. "Håndlaget" eksos fra gigantprodusenten LeoVince. Eksosen gir god trekkraft, samt god toppfart hvis begrensningen i det fremre røret fjernes. Eksosen har fått et tynt lag med klar lakk fra fabrikken, men for å sikre at det ikke smerter, anbefaler vi at du regelmessig vedlikeholder beskyttelseslaget selv.

 

Hva menes med " Eksosen gir god trekkraft, samt god toppfart hvis begrensningen i det fremre røret fjernes"

Er det snakk om plombering?  Åssen fjernes plomberingen? Kappes også sveises? Eller er det noe som kan fjernes med en tang og bare trekkes ut?


Dette innlegget er endret av trim?: 30 september 2021 - 14:42


#2 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 386 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 30 september 2021 - 17:09

Kjører selv yasuni eco på zip,fikk mye bedre bunndrag og på mellom registeret,du må gå opp litt i dysestr.God kvalitet på anlegget.Lav støy.Bra erstatningsanlegg til god pris
  • trim? liker dette

#3 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 30 september 2021 - 19:03

Kjører selv yasuni eco på zip,fikk mye bedre bunndrag og på mellom registeret,du må gå opp litt i dysestr.God kvalitet på anlegget.Lav støy.Bra erstatningsanlegg til god pris

 

Hvilken størrelse på dysen anbefaler du? 

bør en gjøre noe i variator eller holder det å dyse opp?

Er det vanskelig å bytte dyse? Aldri åpnet en forgasser og er uvant med mekking. 

 

Fant en video ang fjerning av restriktor på LeoVince TT anlegg. Koster bare noen hundrelapper mer enn yasuni eco. Er det verdt å gå litt opp i pris og fjerne restriktor på LeoVince TT kontra å kjøre standard Yasuni Eco? Vil TT kreve noe mer enn større dyse? Når en fjerner plomben så gir den nok mer effekt enn original og sikkert mer enn Yasuni Eco. 


Dette innlegget er endret av trim?: 30 september 2021 - 21:22


#4 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 386 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 01 oktober 2021 - 09:41

Er blombering i yasuni eco også er lett og fjerne sitter i enden der den festes til sylinder,gå opp ca 6-8 i dyse størrelse
  • trim? liker dette

#5 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 01 oktober 2021 - 15:15

Er blombering i yasuni eco også er lett og fjerne sitter i enden der den festes til sylinder,gå opp ca 6-8 i dyse størrelse

 

Hva skjer når en øker dysestørrelse? Den får naturligvis mer drivstoff, men merkes det negativt på noe vis? Feks at den blir tyngre å starte, vanskelig å starte i minusgrader, ikke bakker like jevnt eller noe annet negativt? 



#6 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 01 oktober 2021 - 17:22

Forresten. Folk sier at når de leier scooter feks i Syden så går de alltid i 80 til 100 kmt. 

Er det bare fjerning av plombe og den skiva i variator som skal til for å nå slike hastigheter? Eller må en trimme mer enn bare eksosanlegg? 



#7 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 386 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 02 oktober 2021 - 10:27

Du må øke dysestr når plomberinger fjernes ellers vil den gå varm.Varmskjæring,mer effekt trenger mer bensin.Vil ikke ha noen negativ og sette i større dyse.Men og ikke gjøre det vil føre til havari
De scooterne i syden gjør ikke 100 men 70 kanskje 80.De har fjernet skive i variator byttet potte samt dyser opp
Du vil nok få 70-80 med variator ring fjernet ny eksos og større dyse
  • trim? liker dette

#8 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 02 oktober 2021 - 12:24

Du må øke dysestr når plomberinger fjernes ellers vil den gå varm.Varmskjæring,mer effekt trenger mer bensin.Vil ikke ha noen negativ og sette i større dyse.Men og ikke gjøre det vil føre til havari
De scooterne i syden gjør ikke 100 men 70 kanskje 80.De har fjernet skive i variator byttet potte samt dyser opp
Du vil nok få 70-80 med variator ring fjernet ny eksos og større dyse

 

Når jeg bytter potta og dyser om skal jeg også sjekke at skiven i variator er fjernet. Vet du om den sitter i den fremste variator? Fikk det forklart en gang, at man bare skrur av den fremste også bak den ytterste "skinka" sitter skiven rundt akslingen fra motor, så da bare plukker man den vekk. Stemmer det?

 

Er det noe annet jeg bør gjøre samtidig? Sålangt har jeg kun fylt olje og bensin, aldri hatt problemer av noe slag. Bytte plugg kanskje? Eller variator reim? Hva med kjøleveske, bør den byttes? Ingenting gjort frem til nå.


Dette innlegget er endret av trim?: 02 oktober 2021 - 12:32


#9 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 386 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 02 oktober 2021 - 16:00

Du trenger ikke gjøre noe med variator hvis den gjør 60nå,da er den allerede fjernet👍
  • trim? liker dette

#10 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 04 oktober 2021 - 10:16

Er det noen slags service intervaller på 2t scooter? Den har gått ca 9000 km, nesten halvparten i mitt eie og jeg har ikke gjort noenting bortsett fra fylle olje og bensin. 

Om det er noe som bør sjekkes eller byttes er det kanskje smart å få det gjort før en tar ut mer effekt fra motoren?



#11 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 386 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 04 oktober 2021 - 19:18

Bytt variator vekter og reim
  • trim? liker dette

#12 trim?

trim?

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 02-november 16

Skrevet 04 oktober 2021 - 21:37

Bytt variator vekter og reim

 

Samme vekt eller benytte sjansen til feks litt høyere turtall før take off? Det reduserer kanskje toppfarten noe men bør gi er skyv i motbakker og generell litt kjappere respons or so I've been told. Da bør det vel bli litt tyngre vekter? Tyngre vekter krever høyere rpm før variator klemmer rundt reimen?



#13 ivarw

ivarw

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 386 Innlegg:
  • Registrert: 05-juli 09
  • Bosted:Akershus, Rælingen
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 05 oktober 2021 - 15:41

Bytt til et gram lettere ikke tyngre
Reduserer ikke toppfart,legger seg bare litt høyere på turtall under akselerasjon så du får utnyttet effekten bedre
  • trim? liker dette




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere