Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Derbi Senda fusker og butter på høyere turtall

• Logg inn for å legge til innlegg
5 innlegg i dette emnet

#1 ZR`en

ZR`en

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 691 Innlegg:
  • Kjøretøy:Honda Mtx

Skrevet 16 oktober 2021 - 18:08

Har en Derbi Senda med:
Org sylinder
Tecnigas Enox
Dellorto 21mm med 80#
Mk Coil
Ingen plomberinger på sugeside

Den hoster og holder igjen idet kicket slår inn. Akkurat som jeg slår av tenninga under kjøring.
Hvis jeg er heldig klarer den å komme seg helt opp mot maks turtall rent og fint, smekker inn neste gir så er det fusking og den kubber.

Usannsynlig slapp på lavere turtall, orker ikke en bakke 1gir engang.

Har sjekket for falskluft, prøvd 80# og 90# uten endring, alt av forgasserjusteringer.

Bytta plugg og hette, ingen endring.

Hva kan det være? Pluggen er grå, gnistrer tilsynelatende fint.

Coil?
Lite kompresjon?
Toppakning?
Opel Vectra 2.0i Gl A 91", Bmw E30 318 Ci 92"

#2 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 17 oktober 2021 - 02:18

Her er det vel bare begynne i en ende og utelukke de letteste tingene først og ta de litt vanskeligere en etter en og du vil finne feilen etter litt systematisk feilsøking. Komp er lett den kan måles. Forgasser rens og justering samt luftfilter sjekk er også ganske grei. coil er jo lett lån eller kjøp ny, samme med cdi. Og alt av bensin tilførsel er jo også grei skuring, en sjekk for falsk luft hører også med blant de enkle tingene. Visuell sjekk av sylinder med kamera via eksos eller plugghull sier ofte en delOg etter at disse tingene er funnet i orden blir det vel å gå på eksos , tenning og el anlegg da det ikke er mange feilkilder igjen

#3 ZR`en

ZR`en

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 691 Innlegg:

Skrevet 17 oktober 2021 - 09:30

Kompresjon blir sjekket ila dagen.
Forgasser er plukket ned og renset, prøvd alle justeringer. Med og uten filter.
Falskluft hadde jeg litt av, det er eliminert.
I mitt hode må det være noe elektronisk, eller dårlig komp.

Nå skal det nevnes at det kommer på en 70cc ila noen dager, men det hadde vært greit å få ting til å funke innen den tid.
Prøver med en annen coil, hvis det ikke endrer seg så må jeg sette en finger på sylinderen, og håpe jeg finner en åpenbar feil der. En annen ting er evt et løst svinghjul.

#4 ZR`en

ZR`en

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 691 Innlegg:

Skrevet 17 oktober 2021 - 15:27

Dysa hadde løsna... Fikk den på plass, og ting var plutselig litt bedre.

Går som et uvær på topp, men fremdeles dårlig på bunn. Den virker igrunn bare kraftlag, gir jeg endel gass så kutter den tvert. Må lure den oppover registeret til kicket slår inn. Prøvd alle setting på nåla, prøvd både 80 og 90 dyse, ingen forskjell.

Er forgasseren rett og slett for stor for en 50ccm sylinder?

#5 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 18 oktober 2021 - 00:53

Går som regel å få til alle størrelser,men jo større jo vanskeligere og nøyere blir innstilling  for at motor skal virke er regelen. Ville vel sagt at til og med 24 burde gå greit, men ingen effekt å hente bare mere forbruk. Dysing med ti nr av gangen på så liten motor er mye synes jeg,har vært ute for at to nr opp eller ned var enten for mye eller for lite. Nåla regulerer mellom speed og hoved dyse full speed ,tomgangs dyse regulerer bare tomgang og blandeskrue bestemmer nedre turtall men systemene overlapper hverandre så om en ting endres vil andre ting også påvirkes. Høres typisk ut som rusk i en kanal eller feilstilt forgasser under forutsetning at komp er i nerheten av det den skal ha

Dette innlegget er endret av ghaven: 18 oktober 2021 - 00:55

#6 ZR`en

ZR`en

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 691 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2021 - 11:39

Jeg hadde kun 80 og 90 dyse for hånden, derfor ble det slik. Utfordringen er at tendensene stort sett er de samme, uavhengig av oppsett. Bobler på mellomregister men kommer seg på topp. Starter bare jeg ser på kirken, og sviver generelt veldig fint.

Nå kommer org sylinder av i kveld eller i morgen. Så vil jeg se hvordan det ser ut inni der, begynner å mistenke slitte ringer.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere