Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Er det noen som har Piaggio zip tips?

• Logg inn for å legge til innlegg
5 innlegg i dette emnet

#1 EndreK1

EndreK1

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Tempo Corvette 380 '74 - Piaggio Zip 50 4T '08

Skrevet 20 desember 2021 - 19:48

E det nånn som ha nå tips te min Piaggio zip?

Det e en Piaggio Zip 50 4T Nero (Reg nr er XJ 9011)

Æ e helt ødelagt fra å prøve å fikse denne søppel haugen av en scooter.

Denj starta gikk på tomgang, nå I dag så starte denj itj engang med startgass.

Æ har I det siste rensa forgassarn, tanken og filteret. Har te å med tatt a coveret te stempelet sånn at denj sku gå litt mer fri, sjøl om det kom et bættre me olje søl ut a det.

Æ har aldri vært så mentalt trasha fra å prøv å fiks en scooter, men er det noen, værsåsnill, som har noe tips i det hele tatt som kan fikse detta hælvette?

Takker for at du tok tia te å læs det her, å håpe at nånn har nå tips ell svar på det drit'n her.

Mvh Endre.

#2 malossi

malossi

Gullsvein

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 167 Innlegg:
  • Yrke:Läntbrukare
  • Kjøretøy:Volvo
Garage Garasje

Skrevet 21 desember 2021 - 13:32

Forstår ikke all verden av hva du skriver, men tyder det slik at den får bensin slik den skal. Du har ikke sjekket at den tenner? Det er jo det første å begynne med.
"Cover te stempelet"? Hva mener du her?
Gjerne legg ut et bilde.
Hva skjedde før den ikke starta? Du skriver den gikk på tomgang. Vil det si at den fungerte som den skulle, eller bare at den starta og sveiv, men ikke kunne ruse?
:)

#3 EndreK1

EndreK1

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Skrevet 21 desember 2021 - 16:25

Forstår ikke all verden av hva du skriver, men tyder det slik at den får bensin slik den skal. Du har ikke sjekket at den tenner? Det er jo det første å begynne med.
"Cover te stempelet"? Hva mener du her?
Gjerne legg ut et bilde.
Hva skjedde før den ikke starta? Du skriver den gikk på tomgang. Vil det si at den fungerte som den skulle, eller bare at den starta og sveiv, men ikke kunne ruse?
smile.gif

Unnskyld for at jeg skriver i dialekt. Men hva der var at scooteren ikke klarte å starte til å med bruk av startgass, men den starta å gjekk på tomgang dagen før.

Dagen før da så kunne jeg få den til å gå på tomgang og ruse men ikke til å sitte på; klarer ikke å dra sin egen vekt.

For en eller annen grunn så sluttet den å kunne starte dagen etter på, for absolutt ingen grunn.

Coveret til stempelet var coveret som går over drivet på en fire takter, altså der du ser drevet og kamakselen til stemplet.

Takk, Endre.

Dette innlegget er endret av EndreK1: 21 desember 2021 - 16:27

#4 malossi

malossi

Gullsvein

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 167 Innlegg:
  • Yrke:Läntbrukare
  • Kjøretøy:Volvo
Garage Garasje

Skrevet 21 desember 2021 - 19:49

Ok, det "coveret" (toppdeksel) må du umiddelbart få på igjen, ikke bra i ha det av om den skulle starte ettersom man lett får dritt nedi toppen, kan tette oljekanaler.
Den vil heller ikke svive noe lettere med dette av.

Hvor langt er denne gått? Er det god gnist på tennpluggen når du kinner? Har du prøvd å bytte plugger?

Har har selv opplevd at coil plutselig ryker uten forvarsel, både på moped og andre motoriserte saker, men er langt fra vanlig at det skjer.

#5 EndreK1

EndreK1

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Skrevet 21 desember 2021 - 20:21

Ok, det "coveret" (toppdeksel) må du umiddelbart få på igjen, ikke bra i ha det av om den skulle starte ettersom man lett får dritt nedi toppen, kan tette oljekanaler.
Den vil heller ikke svive noe lettere med dette av.

Hvor langt er denne gått? Er det god gnist på tennpluggen når du kinner? Har du prøvd å bytte plugger?

Har har selv opplevd at coil plutselig ryker uten forvarsel, både på moped og andre motoriserte saker, men er langt fra vanlig at det skjer.

Jeg har fått på toppdekselet, jeg renset det før jeg satt det på igjen fordi jeg visste fra før av at det ikke er bra. Fylt på ny olje også.
Tennpluggen skinner drit bra, og har prøvd å bytte plugg med ingen annet resultat.

Det har ikke rykt en coil noen gang på denne scootern, og den har gått 10006 km.

Jeg har etter å ha renset bensin filter, tanken og forgasseren så har jeg fått den til å gå-ish.

Den må konstant opp og ned på gassen for at den skal gå og tomgangen eksiterer ikke.
Men den går ikke rent og virker som at den har en kamp med seg selv når den går.

#6 ivarw

ivarw

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 390 Innlegg:
  • Kjøretøy:mt5 1984

Skrevet 29 desember 2021 - 20:30

Tett tomgangsdyse krets,kjør forgasseren i ultralyd bad

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere