Hei, jeg vurderer å kjøpe en yamaha dt125x som jeg har sett på en stund. Jeg har hørt at det er mye vedlikehold på en totakt, så er det noen som kan fortelle meg hva det vedlikeholdet går ut på? For eksempel når man burde bytte ulike greier/sjekke over ting. Er helt ny på dette, så alt hjelper. Jeg har også hørt at det er en spesiell måte man burde kjøre totakt på. Hvis noen har noen tips på det, så hadde et også hjulpet meg veldig.

Vedlikehold og kjøring av totakt!
Startet av
Tbias
, aug. 11 2022 03:10
1 innlegg i dette emnet
#1
•
Skrevet 11 august 2022 - 03:10
#2
•
Skrevet 11 august 2022 - 10:53
Vedlikeholdet varierer ut i fra hvordan du velger å kjøre sykkelen. Hvis den bruker uoriginlt eksosanlegg for hardere kjøring, så må det mer vedlikehold til.
Dette går ut på å bytte stempelringer eller komplett stempel med ringer etter en viss antall timer med bruk.
Da kan det være lurt å ha en timeteller for motoren.
Hvis du kjører langt med sykkelen og har tenkt å ha den en stund, så kan det etterhvert være lurt å bytte flere kulelager og evt veiv i motoren.
Men dette er bare tips, og delene kan vare lengre enn antatt.
Mine tips i forhold til kjøringen, er å starte motoren litt før du begynner å kjøre, og ta det rolig i starten av kjøreturen. Dette sikrer en jevn oppvarming av sylinder og stempel og hindrer at den "kald-skjærer" seg.
Ved normal kjøring er det ikke lurt å cruise i høyt turtall med lite gasspådrag over lengre tid. Gi den litt pauser når du kjører langt ved å ta inn clutchen og gi korte gasspådrag noen ganger.
Utnytt turtallet hvor den har mest krefter når du akselererer.
Dette går ut på å bytte stempelringer eller komplett stempel med ringer etter en viss antall timer med bruk.
Da kan det være lurt å ha en timeteller for motoren.
Hvis du kjører langt med sykkelen og har tenkt å ha den en stund, så kan det etterhvert være lurt å bytte flere kulelager og evt veiv i motoren.
Men dette er bare tips, og delene kan vare lengre enn antatt.
Mine tips i forhold til kjøringen, er å starte motoren litt før du begynner å kjøre, og ta det rolig i starten av kjøreturen. Dette sikrer en jevn oppvarming av sylinder og stempel og hindrer at den "kald-skjærer" seg.
Ved normal kjøring er det ikke lurt å cruise i høyt turtall med lite gasspådrag over lengre tid. Gi den litt pauser når du kjører langt ved å ta inn clutchen og gi korte gasspådrag noen ganger.
Utnytt turtallet hvor den har mest krefter når du akselererer.
0 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere