Gå til innhold

Bilde

Krav til visning / registrering av bruktimportert veteran A2 sykkel? (LØST!)

a2 veteran visning bruktimportert registrering krav motorsykkel regelverk veiledning lovverk

• Logg inn for å legge til innlegg
4 innlegg i dette emnet

#1 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 462 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2, 1976 Yamaha RD400C
Garage Garasje

Skrevet 25 juli 2023 - 10:59

Noen som kjenner til kravene for at en A2 sykkel skal komme gjennom visning?

(LØSNINGEN FINNER DU I KOMMENTARFELTET LENGER NED)

Min svenskimporterte 1976 Yamaha RD400 har ikke blitt registrert i Norge før. Spesifikt lurer jeg på om jeg blir nødt til å montere en rød refleks på bakskjermen slik som på nye sykler?

Har skumlest i noe lover om at det er krav at sykkelen har en rød refleks bak 40cm over bakken eller noe.. Har også hørt at dette er noe de sjekker på visning.

Men siden sykkelen ikke kommer med dette originalt, vil det gå bra uten?

Dette innlegget er endret av Gammelmx2: 20 mai 2024 - 23:33

#2 Bromm

Bromm

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2023 - 13:09

Antar at det er som ved importregistreing av bil, det er kjøretøyforskriften for perioden kjøretøyet ble førstegangsregistrert som gjelder. Kjøretøyforskriften 1971-1990 finner du her https://lovdata.no/d...t/1990-01-25-91

Har førstegangsregistrert importert bil og det er kun ID-sjekk av rammenummer opp mot originalt vognkort og toll-kort som blir gjort samt at det blir tatt bilder. MC har jeg ikke registrert så hva som sjekkes vet jeg ikke men kan aldri tenke meg at det er krav om refleks på MC fra 74.

#3 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 462 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 26 juli 2023 - 21:58

Takk, etter litt graving fant jeg fram denne forskriften som jeg forstår, fortsatt gjelder (se siste paragrafer):

FOR-1969-12-31-1 (Opphevet):

Motorsykkel med bredde mindre enn 1 m skal ha:
a. En eller to lykter foran som gir hvitt eller gult fjernlys.
b. En lykt foran som gir hvitt eller gult nærlys.
c. Minst to lykter foran og minst to bak og/eller minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys, når motorsykkelen er lukket.
d. Minst en lykt bak som gir rødt baklys.
e. Minst en lykt bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes, når motorsykkelen er konstruert for en hastighet av 30 km/t eller mer.
f. Minst en rød refleksanordring bak.🤔
g. Lykt(er) bak som gir hvitt lys for kjennemerke.

Disse står også skrevet i håndboken "Bestemmelser om kjøretøy" fra 1982

FOR-1990-01-25-91:

I forskriften er fastsatt vektbegrensning for motorsykkel på 400 kg og 150 kg for sidevogn til motorsykkel. Forøvrig er det ikke foretatt vesentlige realitetsendringer i forhold til tidligere regelverk.

Så slik jeg forstår det, gjelder fortsatt mesteparten av kravene fra forskriften i 1969, sykkelen min fra 1976.

Siden sykkelen ikke kom med refleks originalt, kan det være grunnen til at disse aldri ble solgt i norge pga regelverket?🤔

Dette innlegget er endret av Gammelmx2: 26 juli 2023 - 22:58

#4 Bromm

Bromm

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:

Skrevet 27 juli 2023 - 10:13

Så slik jeg forstår det, gjelder fortsatt mesteparten av kravene fra forskriften i 1969, sykkelen min fra 1976.

Siden sykkelen ikke kom med refleks originalt, kan det være grunnen til at disse aldri ble solgt i norge pga regelverket?

Kom ny kjøretøyforskrift i 71 så antar det er den som gjelder!

Neppe, kan ikke se at de originale norske RD/R5ene har refleks, om det ikke er intrigert i baklyset. Du kan jo stille spørsmålet til SVV, da bør du få et klart svar. Ligger en oversikt over trafikkstasjoner som utfører førstegangsregistreringer på SVV sine nettsider men mulig MC kan registreres på de fleste trafikkstasjoner som har kontrollfunksjon(kontrollhall).

• Gammelmx2 liker dette

#5 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 462 Innlegg:
Garage Garasje

Skrevet 20 mai 2024 - 23:02

KONTROLL OG REGISTRERING AV BRUKTIMPORTERT A2 MOTORSYKKEL

Først og fremst, var det ingen grunn til bekymring for dagens gjeldende krav og lovverk angående konstruksjonen av sykkelen. Kontrollørene vil for det meste samle så mye nummer-relatert og annen "kritisk" informasjon om kjøretøyet som mulig, altså rammenr, felgnr, motornr etc. Tilstanden på kjøretøyet spiller ikke veldig stor rolle, da de bare ser etter slike "viktigere" ting.

MEN så lenge kjøretøyet er utstyrt med de tekniske innretninger som det gjeldende lovverk i produksjonsåret av kjøretøyet tilsier, så er det lite å bekymre seg om.

Etter mye søking fram og tilbake og mengder med forvirrelse, fikk jeg skilt på sykkelen til slutt, og her er hvordan det fungerte:

Sykkelen min er en svensk bruktimportert motorsykkel fra 1976. Begge deler av svenske vognkort og tollpapirer fulgte med sykkelen så den var klar til å kontrolleres og registreres.

Jeg valgte uansett å sette sykkelen i mest mulig teknisk tilfredsstillende stand før kontroll for å være på den sikre siden. Dette er et renoveringsprosjekt som jeg har jobbet med i over 1 år nå.

Denne hadde aldri før vært registrert i Norge, så den måtte gjennom en såkalt "førstegangsregistrering"

Til å begynne med, bestilte jeg time til kontroll på A2 sykkel da kW/kg forholdet ikke var under 0,2 (lurt å sjekke før man kjøper slike bruktimporterte juveler)

Og så "fantastisk" veiledning fra SVV sine sider jeg fikk, så måtte jeg ture innom resepsjonen og stille meg i kø for å spørre hva jeg skulle gjøre da jeg skulle ha kontrolltimen.

Så kom det en kar som skulle ha en ID-sjekk på sykkelen, hvor jeg ga svensk vognkort og tollpapirer til kontrollør. Så tok han bilder av alt mulig, rammenr, felgnr, plomberinger og sykkelen generelt. Motornr var ikke til å finne på sykkelen, men gikk fint uten.

Så fikk jeg beskjed om at første del av rammenummeret ikke fulgte med i tollpapirene, og de ble nødt til å kontakte tolletaten og lage en "korrigeringssak" før de kunne fortsette "kontrollen".

Jeg fikk levert noen tollpapirer jeg signerte på tidligere og fikk dra hjem igjen.

Alt dette var en del av en såkalt "enkeltgodkjenning"

Etter 2 dager med utålmodig venting, tok jeg meg en ny tur til SVV igjen da jeg ikke hadde fått noe post eller melding om noe som helst.

Tilfeldigvis i tidsrommet mellom jeg går fra kassa og møter kontrolløren igjen, tikket det inn et "Vedak fra SVV" på digipost.

Først nå kunne jeg se at kontrollen var godkjent og jeg kunne fortsette med registrering.

Da var det bare å stå i kø igjen og levere tollpapirene og legitimasjon for litt fiksing og triksing.

Nå var kjøretøyet endelig satt under mitt navn, men uregistrert.

Da måtte jeg ringe et forsikringsselskap og spørre om kaskoforsikring og oppgi understellsnummer.

Deretter måtte jeg betale "enkeltavgift og vrakpantavgift" hos skatteetaten sine sider. :s

Så var det bare å ta en 4. eller 5. tur til uvesenet og fortsette registreringen. Uforventet, men positivt, hadde de ila. de neste 45 minuttene hadde de allerede laget skilt og alt var klart.

Så var det bare å montere og kjøre med midlertidig vognkort inntil videre.

Nyttig info finner du her:

https://www.vegvesen.../privat-import/

https://lovdata.no/d.../2016-06-01-560

https://www.skatteet...-importerer-du/

Lønner seg også å lese på veiledninger under "Se mer" på SVV sine sider, motorsykkelforskriften osv osv, ved usikkerhet...

Håper dette er til stor hjelp for andre surrete pappskaller (uerfarne) slik som meg selv :D

Det kan være "usynlige" spor av manglende info, da jeg skrev dette for en god stund siden, og ikke husker alt like godt.
Men så utrolig lite presis og relevant informasjon om dette som finnes på den enorme interweben, så kan dette uansett være til stor hjelp. ;)

Dette innlegget er endret av Gammelmx2: 20 mai 2024 - 23:32

Andre emner som også har følgende stikkord: a2, veteran, visning, bruktimportert, registrering, krav, motorsykkel, regelverk, veiledning, lovverk

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere