Er det trygt med det nye E10? Som jeg har forstått det er så er det vanlig 95 men med 10% etanol, som eldre kjøretøy ikke er så glad i.
Bedre å kjøre på 98? Har forstått det slik at 98 ikke har mer enn 5% etanol, men i virkeligheten har 0% etanol.
Skrevet 27 juli 2023 - 00:14
Er det trygt med det nye E10? Som jeg har forstått det er så er det vanlig 95 men med 10% etanol, som eldre kjøretøy ikke er så glad i.
Bedre å kjøre på 98? Har forstått det slik at 98 ikke har mer enn 5% etanol, men i virkeligheten har 0% etanol.
Skrevet 27 juli 2023 - 10:29
Hvilken motor/kjøretøy? Det som er problemet med E5-E10 er at den ikke kan lagres så lenge (maks 3 måneder) som ikke 0-5E-bensin. Tømmer forgasser og full tank med ESSO 98 oktan er det jeg gjør på mine 2-hjulinger når jeg vinterlagrer. På sommertid kjører jeg på E10 på firtakterne og ESSO 98 på totakterne.
Skrevet 27 juli 2023 - 11:23
Hvilken motor/kjøretøy? Det som er problemet med E5-E10 er at den ikke kan lagres så lenge (maks 3 måneder) som ikke 0-5E-bensin. Tømmer forgasser og full tank med ESSO 98 oktan er det jeg gjør på mine 2-hjulinger når jeg vinterlagrer. På sommertid kjører jeg på E10 på firtakterne og ESSO 98 på totakterne.
Jeg har Derbi Atlantis 2010, det er en 50cc med 2T motor. Så det lønner seg for meg å fylle 98 på den fremover da?
Skrevet 27 juli 2023 - 15:39
Selv om jeg ikke kjører på lavoktan så er det ikke noe problem å kjøre på det om kompresjonsforholdet er som originalt, det er lagringen som er problemet. Etanolen tærer på gummi og aluminiumen i forgasser som igjen gir såkalt geling (blir en grå geleaktig guffe som tetter dyser og kanaler i forgasser).
Skrevet 11 august 2023 - 21:38
Alltid 98 på forgassermotorer hos meg. Både Shell og Esso sin 98 er etanolfri. Etanol "suger" visst også til seg vann, som jo er ganske ugunstig mtp kondens. Innbiller meg at MCen sviver finere på 98. Noe med hva forgasserne er justert for?
Skrevet 30 august 2023 - 09:18
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere