Gå til innhold

- - - - -

Beregning av hvilken forgasser du skal ha.

• Logg inn for å legge til innlegg
527 innlegg i dette emnet

#521 Shaggy

Shaggy

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:yamaha dt mx2

Skrevet 19 august 2011 - 22:44

Vis innleggÅdne95, den 19 august 2011 - 22:32 , skrev:

Rens forgassern din, noe som har skjedd med nåla, eller flotørane som har hengt seg opp, ganske vanlig på crossere egentlig etter min erfaring  ^_^  
Ps: FLOTØR-kammeret ;)

Har et små-kritisk spørsmål, bare sånn teoretisk sett :P Hvis du trimmer en moped, uten å endre kubikken (potte, trim-stempel,topp,syl..), så får du jo mer effekt, og da vil det jo lønne seg å kjøpe større gasser?? makseffekt-turtallet endres jo noe, men står det virkelig i stil til hverandre da også?? Er jo også mange mopeder som går mye bedre med større gasser og effektanlegg? er dette fordi det er for liten gasser originalt eller no?? :blink:  Kom fram til at NSR burde ha 30mm, og det er jo 28mm på original fulleffekt..

hvis du endre mye med org sylinderen ville jeg kjøpt større gasser, som for eksempel hvis du porter og slik ;) men hvis du kun har ny potte er det ikke noe vits :)

yamaha dt 80 prosjekt
yamaha dt50 mx2 herjesykkel,

furia brukssykkel/oppussingsprosjekt, rx streetfighterprosjekt, tsx ideler edition,

volvo 240 stv jordebil, atv kinadritt, honda cr 125

#522 Ådne95

Ådne95

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • Kjøretøy:'98 Honda NSR 125, '08 Suzuki RM-Z 250

Skrevet 19 august 2011 - 23:06

Vis innleggShaggy, den 19 august 2011 - 22:44 , skrev:

hvis du endre mye med org sylinderen ville jeg kjøpt større gasser, som for eksempel hvis du porter og slik ;) men hvis du kun har ny potte er det ikke noe vits :)

Yep, har ikke planer om det, prøvde bare å gjøre folk oppmerksomme på at det du regner ut med den formelen her ikke alltid er det som er 100% best for det oppsettet de kjører når det kommer til diverse trim.. men ikke misforstå, genial formel til å finne et hint mot hvor mange mm det trengs! ;)
1998 Honda NSR 125 - Jolly Moto effektanlegg, carbon reed, dyser, NSR150 innsug m/vakuumboks, fulleffekt CDI & eksosventilstyring. Prosjekt!
1996 Mercedes Benz E230
X-kjøretøy: Suzuki RM-Z 250, Husqvarna CR 125, Honda MT5 70cc, Yamaha Virago 125, Suzuki TSX, Blodtrimma plentraktor =D, Yamaha ET 250, Suzuki FZ 50, Div. kina-dritt og sikkert meir eg glemmer...

#523 Hondadude123

Hondadude123

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Honda MT-5, Honda SFX, Tempo Corvette, KTM Bora 50

Skrevet 06 oktober 2011 - 20:29

Genial formel da! :D

#524 Suzuki_olsen

Suzuki_olsen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Derbi X-race prosjekt!

Skrevet 09 oktober 2011 - 12:22

Genialt! Dette hjalp veldig på :D
-Derbi Senda X-race 07
Delesalg, Derbi, Motorhispania og Honda -> http://www.mopedport...-motorhispania/
Prosjekttråd -> http://www.mopedport...derbi-prosjekt/

#525 onkelped

onkelped

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • Kjøretøy:Yamaha Neos 02

Skrevet 12 oktober 2011 - 20:24

jeg skjønnte hvordan formelen skulle regnes ut men det jeg ikke vet er hvordan jeg kan finne ut hva som er optimal RPM.
sylinderen jeg kjører med er:
http://www.speedline...m-s6-7016600-r/
veiva jeg kjører med er:
http://www.speedline...10mm-cgn441280/

kjører på 19mm dellorto for tiden men dette er ikke stort nok.
har også Leovince Touring effektanlegg.

tviler på at det siste er nødvendig informasjon men bedre for mye en for lite ;)

evt er det noen som vet hvorfor jeg ikke får den til å dra på 3dje gir? den drar som f*** på første og andre med tredje er den dau som bare det =(
håper noe kan svare meg på dette Mvh Onkelped

Edit: har funnet ut at jeg trenger ny CDI og tenning siden dette er originalt så får prøve det først :)

Dette innlegget er endret av onkelped: 14 oktober 2011 - 15:44

#526 Gel87

Gel87

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Suzuki Tsx 98, Toyota xD

Skrevet 29 januar 2012 - 14:14

Lurer på vilken luring som har funnet frem til den formelen, må jo være minst 18 A3 sider med rekning xD
Prinsippet må jo ligge i forholdet mellom, trykkdiffereransen utenfor forgasser som er konstant 1bar(atmosfæretrykk) og inni veivhuset som endrer seg hele tiden i både trykk og volum alt etter hvor langt stempelet går oppover(som endrer seg i både volum og trykk ulinært) og flowen inn som tar utgangspunkt i q=√∆P men med faktorene som skal til pga. volum og trykk endrer seg hele tiden inni veivhus i det stempelet beveger seg. Hastigheten på gassen må jo være ca. den samme som stempelhastigheten.

Dette innlegget er endret av Gel87: 29 januar 2012 - 14:16

TSX igjen - Toppfart = 135+km/t til nå(speedofart) :D  
- Porta + løftet charmo 47 + nedplanet 3,4mm, 47mm nedplana topp 3,5mm, PWK stage 6 r/t 26mm gasser, 3mm spacer, BR10ES plugg, trimreed, Yasuni R3 Short Stock. HPI Digital Innerotor tenning.Nytt tsx Hyper prosjekt
Gamle prosjektet:  Prosjektet Mitt
Gamle Porteveilederen min(har mer erfaring nå :P): Gammel Porteveileder

#527 bakkevig

bakkevig

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Yamaha Tzr 09

Skrevet 16 februar 2012 - 21:10

Noen som vet på hvilket turtall mt5 yter best?

#528 flyfaen

flyfaen

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • Kjøretøy:Volvo 740, 960 3.0 24v i oppseiling og ei Qværn

Skrevet 20 februar 2012 - 06:45

Veit ikke om jeg skal grine eller le....

Nå er dette vel en god del år siden, og er endel år siden jeg var innom her sist (rart), men dette henger jo helt bak mål, også bastantheten til folk..."denne ULTRASIMPLE formelen er en lov...punktum!"

Hvor stor gasseren skal være avhenger ene og alene om hvor stor luftmasse som skal gjennom ;) Og da speller ikke bare volum og turtall inn... blir for korttenkt å si at alle motorer har en fast volumetrisk effektivitet.

Portene og hvor mye luft motoren sluker har mye å si... og hvor mye en motor sluker på et gitt turtall er avhenging av så å si alt som gjør opp motoren.

Totaktere generellt trenger store høl inn fordi det er en fullturbulent luftstrøm. Og man skal dra inn, ikke en nødvendigvis så stor mengde luft, men veldig fort.

Bare til informasjon så folk har noe å sammenligne med, så får man nok luft gjennom ett hull på 45,25mm til å utvikle 600hk, før lufta på tur inn når en hastighet som gjør at den møter veggen... aka lydmuren...

Bare for morroskyld så skal jeg utføre noen eksperiment når jeg er ferdig med bruksbilen min... og poste her :) Hvis venturikanaler fungerer bra fremfor ventilen sett medstrøms på en 4T så bør det funke greit fremfor reeden på en 2T også... forutenom portene i selve sylindra osv så er vel største proppa igrunn reeden...er en god grunn til at dreiventil brukes på de heftigste totakterne som er laget...(dog med mere avgrenset register)

Vis innleggbakkevig, den 16 februar 2012 - 21:10 , skrev:

Noen som vet på hvilket turtall mt5 yter best?

Der eksostuningen og tidene på portene stemmer best overens ;) Jo høyere turtall dette legges på jo fælere går det :D
Flymotortekniker i Luftforsvaret :)
Motorgalning på heltid, med bil- og motorbygg på gang!
Ny bruksbil i oppseiling... Setter sammen svensk '96 960 og norsk '94 940 til en "ny" 960 3.0 24v Man. Tråd på VCCN 300NA hk++
Volvo er som Lego: Lett å ta fra hverandre, og lett å sette sammen igjen til noe nytt.

1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere