Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Gilera Runner hakker ved igangkjøring

• Logg inn for å legge til innlegg
1 innlegg i dette emnet

#1 ZR`en

ZR`en

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 693 Innlegg:
  • Kjøretøy:Honda Mtx

Skrevet 04 mai 2024 - 17:57

Hei.

Fikk nettopp fatt på en Gilera 04mod som definitivt har levd et liv uten mye ettersyn.
Har nå renset forgasser og byttet plugg, og nå går den friskt og fint.

Men den lugger/hakker (nesten så den vibrerer) når jeg står stille og tar igang.

Jeg får tålig godt med turtall fra bunn, men så fort den girer opp vil den ikke gire ned igjen ved motbakke. Mister såklart mye fart som følge av dette.
Om jeg stopper opp og tar igang får jeg litt mer turtall, men den er jammen kjapp med å gire oppover igjen.

Står Tecnigas Silent Pro på mopeden nå, sperrer er tatt, står 70# dyse i.

Har tatt MYE i girmopeder oppigjennom årene, men lite hva gjelder scooter.

Hva er slitt her, reim, ruller, fjærer?
Opel Vectra 2.0i Gl A 91", Bmw E30 318 Ci 92"

#2 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 462 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2, 1976 Yamaha RD400C
Garage Garasje

Skrevet 24 mai 2024 - 19:04

Kan godt være slitasje, men når man trimmer scootere, så bør man også bytte til lettere vekter/ruller i variatoren, mulig bytte til annen fjær på bakre del og clutch osv.

Rykkingen i det du tar av, har jeg opplevd med flere scootere, det er nok ikke mer enn at noen av clutch-skoene griper sånn halvveis på klokka, ikke noe jeg ville blitt urolig av ihvertfall.

Om det er noe som bør byttes, så kan du i det minste starte med en ordentlig rengjøring og smøring av variatordeler, før du kjøper noe nytt.

"Samodel" har hundrevis av videoer på youtube hvor du fort lærer hvordan variatoren fungerer og kan modifiseres. Desverre lite snakking på videoene, så det meste må tolkes visuelt.

Dette innlegget er endret av Gammelmx2: 24 mai 2024 - 19:04

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere